|
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Ez után a sok
fejlesztés után már az
órások rendelkezésére állt pontos,
jól szabályozható, kompenzált
billegő-rendszer. De a köznapi órák
számára leginkább megfelelő
gátszerkezetekkel még mindig nem rendelkeztek. Az
orsójárat nagyon pontatlan volt, és a
cilinderjárat sem igazán felelt meg
precíziós zsebórák számára.
Készült ugyan olyan cilinderjárat (Breguet
találmánya), ahol a cilindert zafírból vagy
rubinból készítették, és ezek
precíziós kivitel mellett nagyon jó,
esetenként akár hajóóra pontosságot
is elértek, de nagyon drágák voltak,
tömeggyártásuk pedig eleve reménytelen volt.
A kronométer gátszerkezet bár
kiválóan pontos volt, de mind ára, mind
minimális ütésállósága miatt
nem jelenthetett igazi megoldást a zsebórák
számára. Végül az
ingaóráknál már jól bevált
Graham gátszerkezetet alapul véve a XVIII. század
közepe táján Thomas Mudge (szintén Graham
tanítványa) elkészítette az első
horgony-gátszerkezetet. Az óra azonban nem volt
tökéletes, mert bár nyugalomban nagyon pontos volt,
de ha hordták, akkor rendszertelenül késett. Ennek
okait kutatva rájöttek, hogy a mozgatás közbeni
lökésektől a horgony kimozdul, és a horgonyvilla
hozzáér a billegőtengelyhez, így fékezve
azt. Ezt kiküszöbölendő 1825 körül Auguste
Leschot az emelőköveket és a gátkerék fogait
olyan módon alakította ki, hogy az a nyugvásban
levő horgonyt - ha kismértékben kimozdulna -
visszahúzza. Ez a húzószög, amelyet
alkalmazva megszületett a ma ismert formájában
horgony-gátszerkezetet. Ennek persze szintén tucatnyi
variációja létezett, de az alapelve mindegyiknek
ugyanaz. A különböző horgonyjáratokkal már
igazán pontos és használható
hordozható órát lehetett készíteni,
megfizethető áron. Lássuk e gátszerkezetek
leginkább előforduló három
variációját:
Angol
horgony-gátszerkezet: ez
régebbi, könnyű megismerni a gátkerék hegyes
fogairól. Ez a gyenge pontja is, ugyanis itt jobban kopik, mint
a kampósfogú svájci és glashüttei
horgony-gátszerkezet. A XIX. században igen gyakori
és elterjedt volt, de a XX. században már nemigen
használták. Egy kép a korai kivitelű
változatáról, és a működést
bemutató animáció:

A kampósfogú
svájci és a glashüttei
horgony-gátszerkezet elvében megegyezik az angol
horgony-gátszerkezettel, de formailag eltér
egymástól. Amúgy a glashüttei csak
apróságokban különbözik a svájci
horgonytól, első ránézésre leginkább
azt lehet észrevenni, hogy a határoló peckek nem
az óra alaplemezébe vannak ütve, hanem
magában a horgonyban van egy pecek, amelyet egy az alaplemezbe
fúrt lyuk határol. De XX. századot már
igazán csak a svájci horgony élte meg és
szinte egyeduralkodóvá vált, így erről
jöjjön egy kép, és a működést
bemutató animáció:
A svájci
horgony-gátszerkezet fő elemei:
1: Gátkerék,
2: Horgonyvillaszár, 3: Kimenő
emelőkő, 4: Bemenő emelőkő, 5: Horgonyvilla, 6: Biztonsági pecek
7: Biztonsági tárcsa, 8: Billegő tengely alsó
csapja, 9: Vezetőtárcsa, 10: Vezetőkő, 11: Határpeckek
A svájci horgony igen jól
bevált. Még
hadihajók számára készült
hajóórában is alkalmazták, mert jól
bírja a rázkódást
(ágyúzás stb.), amit a kronométer
gátszerkezet nagyon nem komál. A gondosan
elkészített svájci horgony-gátszerkezet
azonban nem a legolcsóbb, és különösen nem
volt az a XIX. században. Ezért Roskopf kifejlesztette a
róla elnevezett Roskopf féle pecek-gátszerkezetet
(az órások gyakran stiftesnek hívják). Ez
ugyanazon elven alapul, mint az előbbiek, de egy sárgaréz
gátkereke van, és a horgonyba ütött
acélpeckek (stiftek) helyettesítik a horgonyköveket.
Ez olcsóbban állítható elő, és a mai
napig gyakorlatilag az összes mechanikus
ébresztőórában és az olcsóbb
karórákban ez van. Elvileg akár ugyanolyan pontos
is lehetne, mint svájci vagy angol horgony-gátszerkezet,
de mivel eleve olcsóbb órába szánták
őket, ezért egyszerűbb billegőt és gyengébb,
pontatlanabb általános kivitelezést
párosítanak ezekkel a szerkezetekkel, amelyek így
általában
nem is olyan pontosak, nem is olyan
tartósak, mint a svájci horgonyok. Egy kép a
pecek-gátszerkezetről (ha nincs kedved belenézni egy
ébresztőórába), pirossal jelölve a két
pecek:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
|
|
|