1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
A kronométer
kifejlesztése közben az
órások olyan problémákkal
szembesültek, amelyek a korábbi, még nem nagy
pontosságú konstrukcióknál nem is
jelentkeztek. Ezek megértéséhez gondoljuk
át, mi határozza meg egy
billegő-szabályozású óra
pontosságát! Az óra
pontosságáért nyilván elsősorban a billegő
és a hajszálrugó által alkotott
lengőrendszer pontossága, és stabilitása felelős.
E rendszert befolyásolja a külső hőmérséklet
változása, és az óra mozgatása. A
rendszer emellett tartalmaz általában
hajszálrugókulcsot, amellyel a hajszálrugó
"dolgozó" hosszának finom változtatása
lehetséges, így állítható be
pontosan az óra. Fontos az egész óramű gondos
kidolgozása, és ráadásul a rugó sem
egyenletesen adja le nyomtékát lejárás
közben, és ez is befolyásolja az óra
pontosságát. Vegyük sorra, a
különböző külső hatások milyen módon
befolyásolják a rendszer működését,
először is vizsgáljuk meg a billegő-rendszerben
felmerülő elvi és gyakorlati problémákat.
A legnagyobb
problémát a hőmérséklet
változása okozza. Jellemző a probléma
nagyságára, hogy a régen általánosan
használt acél hajszálrugó és
sárgaréz billegő esetén a napi
járásban 1°C
hőmérsékletváltozás átlagosan 18-20
másodperc napi járáseltérést okoz!
Ennek 80%-ért a hajszálrugó a felelős. A korabeli
anyagokkal sokkal jobb eredményt elérni nem lehetett,
ezért a konstrukciónak kellett kompenzálni az ezt.
A hőkompenzációra számos érdekes
konstrukciót dolgoztak ki, de a legjobb megoldás
alapját, a bimetál szalagot, John Harrison alkalmazta
először. Ez egy acél és rézszalag (vagy
más, különböző hőtágulási
együtthatójú fém)
összeforrasztásából keletkezett, amely a
kétféle fém eltérő hőtágulása
miatt hőmérsékletváltozásra meghajlott.
Harrison még bimetál hajszálrugókulcsot
alkalmazott, az ábrán látható módon
(kék az acél, vörös a rézszalag):
A megoldás ugyan
működött, de a gyakorlatban legjobban
az ún: kompenzált billegő vált be, és ez
terjedt el széles körben, és van használatban
a mai napig is. Ez egy "bimetál" billegőkoszorúra
épül, ahol a koszorút egymással szemben
két helyen felvágják. A hőmérséklet
növekedésével a megfelelően méretezett
koszorú úgy hajlik be a forgástengely felé,
hogy amennyivel emiatt csökkenne a lengésidő, az pontosan
kiegyenlítse a hajszálrugó gyengülése
okozta lengésidő növekedést. A kerületen
elhelyezett kiegyenlítő csavarok
állításával lehet a rendszert pontosan
beállítani. A bal oldalon látható
ábra kiválóan szemlélteti a
konstrukció működését
A későbbiekben
aztán sikerrel kifejlesztettek olyan
anyagokat a hajszálrugók számára, amelyek
egyrészt a mágneses térre nem
érzékenyek (pl.: nivarox, amely a sok
elektromágneses elven működő berendezés miatt
mára már nagyon fontos), másrészt olyan
kicsiny a hőfüggésük, amelyet már a billegő
megfelelő anyagból való
elkészítésével a bonyolultan
előállítható, költséges bimetál
billegő nélkül is elfogadhatóan kompenzálni
lehet. Ilyen korszerű anyag a billegők számára pl: a
glucidur. Gyakori konstrukció volt a kevés horgannyal
ötvözött rézből meleghengerelt lemezből
kialakított billegő. Mivel ennek az ötvözetnek
kristályai a hengerlés irányában
helyezkednek el, ezért ebbe az irányba nagyobb a
hőtágulása az anyagnak, mint erre merőleges
irányba. Ha a billegő kétküllős, és a
küllők a kristályszerkezet irányába esnek,
akkor a hőmérséklet emelkedésével a billegő
oválissá válik, és ezzel kompenzálja
a hajszálrugó okozta hőfüggést. A jobboldali
ábra mutatja ezt az elvet. Gondosan méretezett
rendszerekkel igen jó eredmény érhető el, de
hajókronométerben nem alkalmazzák őket, azon
egyszerű okból, hogy utólag már a
gyártási pontosságot nem lehet tovább
finomítani. De minőségi kar és
zsebórákban ezek a konstrukciók nagyon jól
működnek, különösen, hogy pl: egy hordott
karóra átveszi a test hőmérsékletét,
és általában ezért nincs is nagy
hőingadozásnak emiatt kitéve.
A mai jó
minőségű nivarox hajszálrugó,
glucidur v. berrilium billegő konstrukciókkal egészen
kiváló eredmények is elérhetőek, a napi
néhány másodperces
járáspontosság sem ritka. De ezen
órák finombeállításához
már a hajszálrugókulcs nagyon finom
mozgatására van szükség. Rengeteg
hajszálrugókulcs konstrukció alakult ki, és
érdemes néhányat megszemlélni:
A
"klasszikus", egyszerű
hajszálrugókulcs. Nagy,
akár 180-240 fokos elfordulást is lehetővé tesz,
de nagyon finom szabályozásra általában nem
alkalmas. Az óra esetleges megütésekor elmozdulhat.
Excenter-csavaros
finombeállítás. A korszerű
óraművek leggyakoribb megoldása. Kis elmozdulást
tesz csak lehetővé, de nagyon finoman
szabályozható. Ütésre nem
érzékeny.
A
"hattyúnyakas"
finomszabályozó. Nevét a
kitámasztó rugó alakjáról kapta,
szabályozni a kitámasztó csavarral lehet. Ez is
csak kis elmozdulást tesz lehetővé, és nem
érzékeny ütésre. És nagyon
szép!
Az
excenter-csavaros megoldás
egy érdekes kivitele, kis
skálával kiegészítve. Ezt
alkalmazzák például a Valjoux 7750
kronográfszerkezetben is.
Karos-fogasíves
megoldás. Kis elmozdulást tud
átvinni, és igen finoman szabályozható. De
ütésre érzékeny, és
túlságosan bonyolult.
Fogasíves-rugós-fogaskerekes
megoldás. Ez a
konstrukció aránylag nagy elmozdítást tesz
lehetővé, ugyanakkor finoman szabályozható
és nem ütésérzékeny. De a korszerű
gátlók nem igénylik a
hajszálrugókulcs ilyen nagy ívben való
elmozdítási lehetőségét, és ez a
megoldás szükségtelenül bonyolult.
Emellett még
számos, ugyanezen feladatot
ellátó konstrukció alakult ki, de mára a
leggyakoribb és legjobban bevált az excenteres
megoldás, bár drága precíziós
órákban látványossága miatt
szívesen alkalmazzák a "hattyúnyakas"
szabályozót is. Sajnos a hajszálrugókulcs
ugyanakkor a hőkompenzált rendszer egyensúlyát a
hajszálrugó hosszváltoztatásával kis
mértékben megbontja. Ez a korszerű rendszerekben azonban
már olyan kis változást okoz, amelynek már
nincs jelentősége.
De az így
szépen kompenzált, elvileg
csodálatosan pontos lengőrendszereknél azt
tapasztalták az órások, hogy az
elkészült precíziós órák egy
adott pozícióban nagyon pontosak, de az
órát elfordítva, mozgatva jelentős
járáseltérés mutatkozik. Ez az ún.:
pozicionális hiba, melynek okai az alábbiak:
Ugyan a billegőben
maradhat egy kis kiegyensúlyozatlanság
még a legnagyobb precizitás mellett is, de a
probléma fő oka a hajszálrugó lengés
közbeni "lélegzése", mert ez nem
középpontos, és emiatt a hajszálrugó
tömegközéppontja "vándorol" egy kicsit minden
egyes lengés alatt. Mivel a hajszálrugó
tömege is része a billegővel együtt alkotott
lengőrendszernek, ez úgy jelenik meg, mintha a billegő
kiegyensúlyozatlan lenne. Márpedig egy, a föld
gravitációs mezejében dolgozó lengőrendszer
mozgását csak akkor nem befolyásolja a
gravitáció, ha az a forgástengelyre nézve
teljesen kiegyensúlyozott. Így ezen apró
eltérések összessége vezet a
pozicionális hibához. Az baloldali ábrán
jól látható a hajszálrugó
tömegközéppontjának vándorlása a
billegő két lengési végállapota
között (piros ponttal jelölve). Már Harrison
rájött arra, hogy a hajszálrugó
végének megfelelő visszahajlításával
elérhető az, hogy a hajszálrugó végre
középpontosan "lélegezzen", és így a
probléma nem, illetőleg csak sokkal csekélyebb
mértékben jelentkezik, de a hajszálrugó
végének leginkább megfelelő alakját - a
helyes véggörbét - nem sikerült
megtalálnia. A helyes véggörbét Breguet
kísérletezte ki, úgy, hogy a
hajszálrugó végét a megfelelően
szerkesztett görbe szerint visszahajlította a
hajszálrugó síkja fölött. Ez lett a ma
is általánosan alkalmazott "Breguet-féle"
hajszálrugó, amely a jobb oldali kis ábrán
látható:
 
A véges
gyártási pontosság miatt a
gyakorlatban persze ez a megoldás sem teljesen
kifogástalan, de a hétköznapi, sőt akár a
precíziós órák számára is
elfogadható pontosságot tud nyújtani.
Ráadásul karórán a pozicionális hiba
nem okoz túl nagy problémát, mivel ez folyamatosan
változtatja pozícióját ("lengetik"),
és a hibák hol sietésként, hol
késésként jelentkeznek, és
összességében túlnyomórészt
kioltják egymást. A szépen megszerkesztett
véggörbét azonban a hajszálrugókulcs
is megbontja, és ezért annak mozgatása
változó pozicionális hibát visz a
rendszerbe. Az ideális rendszerben tehát nincs
hajszálrugókulcs (minden hajókronométer
kivétel nélkül hajszálrugókulcs
nélküli), de így más lehetőség
híján a billegővel kell a
finombeállítást megoldani. Ennek az elve mindig
ugyanaz: valamilyen módon a billegő-koszorú
tehetetlenségi nyomatékán kell változtatni.
Ez jellemzően néhány ott elhelyezett súly
kijjebb-beljebb mozgatásával történik.
Általában erre csavarokat használnak, amelyek
szinte mindig aranyból készülnek a súly
és a korrózióállóság miatt,
és tulajdonképpen ezen az elven működik az
összes elterjedt hasonló megoldás is. Ilyeneket nem
csak hajókronométerekben, de minőségi
karórákban is alkalmaznak, melyek közül
manapság az alábbiak a legismertebbek:
Az Audemars-Piguet
és a Patek-Philippe konstrukciója:
Giromatic. Itt a billegő koszorúján nyolc kis tengelyen
csapágyazott excentrikus súly van, amelyek
elforgathatóak. Ez talán a legfinomabban
szabályozható megoldás.
ROLEX: Microstella. Itt a
billegő koszorújából 90
fokonként befelé néz négy kis
csavartengely-csonk, amelyen négy kis anyacsavarhoz
hasonló hengeres súlyocska van, amelyeket ki-be
csavargatva beállítható a rendszer.
OMEGA: cal.2500: az
új Co-Axial gátszerkezet fejlesztett
megoldásnál csupán két picike kis csavar
van egymással átellenben a billegő
koszorújában. Ez csak nagyon kis
állíthatóságot tesz lehetővé,
így eleve precíz, napi 15s-nál nem nagyobb
eltérésű billegő-hajszálrugó rendszert
alkalmaznak.
A hétköznapi
óráknál a
hajszálrugókulcs nélküli megoldás
elterjedésének gátja az, hogy az ilyen
órák nagyon nehezen, hosszadalmasan, és
ezért drágán szabályozhatóak csak
be, míg a hagyományos hajszálrugókulcsos
kivitelek könnyen szabályozhatóak, és ezek
legkiválóbbjai a hétköznapi életben
teljesen kielégítő pontosságot tudnak
nyújtani, sőt, a korszerű anyagok és megoldások
alkalmazásával akár
hajókronométernek alkalmas pontosságú
órák is készíthetőek!
Ezzel együtt a Breguet
hajszálrugó a gyakorlati
kivitelben persze nem készíthető geometriailag 100%-os
pontosságúra, tehát egy picike pozicionális
hibára való hajlam még a legfinomabban behangolt,
hajszálrugókulcs nélküli rendszerben is
marad. Ezt tovább csökkentendő, rájöttek, hogy
a gondosan kivitelezett véggörbéket hengeres, vagy
kúp-hordó alakú hajszálrugókkal
párosítva szinte tökéletesen jól
beállítható rendszer hozható létre.
Ilyen hajszálrugókat láthatunk a jobboldali
képen:
S mindezeket
kiválóan illusztrálja a
korábbi képeken bemutatott hajóóra
mechanika. Látható rajta a hengeres, kulcs
nélküli hajszálrugó, a kompenzált,
bimetál billegő. Ráadásul - hogy a helyzeti hiba,
és a hőmérséklet okozta pontatlanságot
tovább csökkentsék - a
hajóórákat egy hőszigetelt fadobozban,
kardanikusan függesztették fel (ez is látható
az első képen). Így lehetett a maximális
pontosságukat kiaknázni, de jellemző a
kronométer-gátszerkezet
érzékenységére, hogy nagy viharban
előfordul(t), hogy az óra megállt. Nem véletlen,
hogy a kronométer gátszerkezetet zsebórában
is csak elvétve, karórában sohasem
alkalmazták!
A hengeres
hajszálrugós konstrukciók egyedüli
gondja az, hogy nagyon magasak. Ezért, bár asztali vagy
hajóórába kiválóan megfelelnek, de
kar és zsebórába sohasem voltak alkalmasak. Ott
marad a sík Breguet hajszálrugó, és vele
egy kis maradék pozicionális hiba!
De Breguetet annak
idején az így megmaradt hiba
kiküszöbölése is foglalkoztatta, és
így találta ki 1800 körül, hogy ha az
egész gátlóművet forgatja a tengelye
körül, akkor ezek a hibák is mintegy
körbejárnak, hol sietést, hol késést
okozva, és így kiintegrálják,
kioltják egymást. Az ilyen elven működő
szerkezeteket nevezik tourbillonnak (franciául:
forgószél, örvény), v. carousselnek
(karusszel).
A caroussel és a
tourbillon közötti
különbség az, hogy a tourbillon esetén a
billegő tengelye és a forgó híd tengelye egybe
esik, így a gátszerkezet mintegy
körüljárja a billegőt. Ez kompaktabb, és
általában egy perc alatt fordul meg a tengelye
körül, így gyakran a tengelyére ültetik a
másodpercmutatót. De probléma az
érzékenysége, mert a kis
súrlódás érdekében (aránylag
gyorsan forgó szerkezet) igen vékony tengely hord egy, a
billegőnél sokkal nehezebb hidat (a híd kerülete egy
koszorúkerék, rajta van a gátszerkezet a
csapágylemezeivel, és a komplett billegő a
csapágyaival). Ez sajnos sokkal kevésbé
ellenálló ütéssel - és így
töréssel - szemben, mint egy normál billegő.
A caroussel esetén
a billegő és a forgó híd
tengelye nem esik egybe. Akár az egész szerkezet is
foroghat lassan körbe, az is caroussel. Ez általában
nem 1 perc alatt fordul meg (bár ilyen is van), és
jóval robusztusabb is lehet, hiszen egy lassan
körbeforduló tengelynél a
súrlódás kevésbé zavaró,
ezért vastagabbra, erősebbre méretezhető. A tourbillonnak
igazi jelentősége a zsebórákban volt, mert a
zsebórát többé-kevésbe
állandó pozícióban hordta tulajdonosa.
A karórán a
tourbillon inkább műszaki
bravúrnak nevezhető, igazán komoly előnyöket nem
nyújt, hiszen a karóra folyamatosan változtatja
pozícióját, tulajdonképpen viselője
elvégzi a tourbillon feladatát! De ennek ellenére
sok gyártó készíti
legkiválóbb presztízsóráit ilyen
kivitelben. A tourbillon tulajdonképpen bármilyen
gátszerkezethez illeszthető, de mivel a pontosságra
törekvés jegyében készült, ezért
csak a legjobb szabályozási eredményeket
nyújtani képes gátlóművekhez
alkalmazzák, tehát kronométer és
svájci horgony-gátszerkezethez készültek
ilyenek, manapság szinte mindig svájci
horgony-gátszerkezettel (lásd később)
készítik az ilyen kivitelű órákat.
Érdemes megszemlélni egy mai, korszerű kivitelű
tourbillon konstrukciót:
Az alábbi
tourbillon konstrukcióval az IWC
óráiban találkozhatunk.
Megalkotásánál a mai korszerű elveket
alkalmazták, a billegő ütésbiztosított,
és a tourbillon "ketrecét" alkotó kereteket
titániumból készítették el, hogy az
a lehető legkönnyebb lehessen, és így
ütésekkel szemben a legjobb
ellenálló-képességet mutassa. Főbb elemei
az alábbiak
1. Felső
csapágykeret (titánium)
2. Billegő
3. Gátszerkezet
csapágyhídja (titánium)
4. Alsó
tartókeret (titánium)
5. Horgony
6. Gátkerék
7. Billegő alsó
csapágya
8. A tourbillon
alsó kerete a hajtókerékkel
9. A Tourbillon
csapágya a rögzített
másodperckerékkel (ezt járja körbe a
gátkerék)
A kész, szerelt
tourbillon hídja így néz ki
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
|