|
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
A fenti megoldások
lehetővé teszik az óra
beállítását, és manuális
felhúzását. De már a XVIII.
századtól voltak kísérletek az automatikus
felhúzás megvalósítására. Sok
elvetélt kísérlet után
(hőmérséklet,
légnyomásváltozás stb.
felhasználása) egyértelművé vált,
hogy a hordott óra mozgás közbeni
helyzetváltozásai azok, amelyek elegendő energiát
szolgáltathatnak az órarugó
felhúzására.
Az első megoldás
Abraham Louis PERRELET nevéhez fűződik
az 1700-as évek második felében. Itt még
természetesen zsebórákról volt szó.
PERRELET körforgó rotort alkalmazott (mint a mai automata
karóraszerkezetek zömében), de ez a
konstrukció zsebórában nem volt túl sikeres
- a zsebóra rendszerint nem mozog elég intenzíven.
Néhány
évvel később BREGUET már
zsebórában jól működő megoldást
fejlesztett ki. Ő egy ingatestet alkalmazott egy elmésen
"egyszerű" konstrukcióban, amelynek képe és
működése itt látható:
Működése:
Az O tengely körül az L lengőtest
ide-oda mozgást végezhet
tehetetlenségénél fogva. Kilengését
a Cs csap határolja. Az L lengőtestet R rugó húzza
alaphelyzetbe. Kilengéskor (a nyíl
irányában) mozgatja az Mr kilincsrugót, amely a K
kilincskereket egy kis szöggel tovább forgatja, ezzel
húzza fel az órát. A K kilincskereket
visszafutás ellen a Zr záró kilincsrugó
zárja. Amikor a motorrugó teljesen
felhúzódott, akkor a rugó végén
kialakított kis nyelv a P zárópecekkel kiemeli a
Zr kilincset és visszaenged a K kilincskeréken,
így megakadályozza a rugó
túlhúzását.
A
zsebóra azonban sok
ülőmunkát
végző ember
esetén - alkalmazhattak bármilyen konstrukciót -
egyszerűen nem mozgott annyit, hogy megbízhatóan
biztosítani tudja a rugó felhúzását.
Az automatikus felhúzó szerkezetek igazi fénykora
a karórákban köszöntött be, és
lassan elterjedni az 1930-as évektől kezdett. A korai
szerkezetek még szintén ide-oda mozgó
súllyal - "kalapáccsal" - biztosították a
felhúzást. Ilyen szerkezet egyszerűsített
sémáját láthatjuk:
Itt a K
felhúzókilincs,
amelyet az R rugó tart
lenyomva, továbbítja a Kk kilincskereket. A
megoldás egy megvalósítását
megszemlélhetjük a bal oldali képen, amelyen egy,
1950 körüli Tissot szerkezetet láthatunk
Nem
volt azonban
előnyös az, hogy a kalapács
eléggé nagyokat ütött a szerkezeten, és
az energia hasznosítása sem volt jó. Az igazi
megoldást a végállás
határolásának megszüntetése, a
teljesen körforgó rotor jelentette. A jellemző elvi
felépítése ezeknek visszavezethető az
alábbi konstrukcióra:
A C karon a B
billenőkereket mozgatja a Z fogasív, így a
Z1 és Z2 meghajtókerekek a rotor mindkét
irányú forgásánál egy irányba
(fel)húzzák az óra rugóját.
Ezen alapszerkezetnek
aztán rengeteg variációja
született. Száznál több fajta kilincsművet
alkalmaznak, drága órákon sokszor a rotor
nehéz nemesfémből (arany, platina) készül,
csapágyazhatják csappal rubinban, de gyakoribb picike
golyóscsapágy alkalmazása. Nem gyakori, de
alkalmazott megoldás a planéta- vagy mikro-rotor, amely
nem a szerkezet középtengelyében, hanem valahol
oldalt van csapágyazva, és jóval kisebb
méretű. Ez kis mérete miatt gyakran nehéz
nemesfémből, aranyból, platinából
készül, hogy a kellő nyomatékot biztosítani
tudja. A rugó túlhúzását egy
csúszóféknek nevezett kis
tengelykapcsolóval oldják meg. Fontos megemlíteni,
hogy az automata felhúzó szerkezetek nem csak
kényelmesek, de jót tesznek az óra
pontosságának is, hiszen a nagyjából mindig
felhúzott rugó viszonylag állandó
nyomatékot ad le. Az alábbi néhány
képen automata órák jellegzetes szerkezetei
láthatóak:
Ezen a
képen egy tipikus
közép-rotoros automata
óra szerkezetét láthatjuk (Rolex Oyster).
Rögtön láthatjuk a nagyméretű, a szerkezet
fölött forgó rotort
UNIVERSAL
óra tipikus
planéta- v. mikro-rotoros kivitel,
itt a szerkezet jobb oldalán látható kis rotor
végzi a felhúzást. Ez általában a
normál rotoros kiviteleknél laposabb óramű
kialakítását teszi lehetővé
"Forradalmi"
szerepet játszott az
automaták
fejlődésében, amikor 1948-ban az ETERNA megjelent
Eterna-Matic névre keresztelt konstrukciójával,
amelyben két kilincskereket alkalmazott, belső,
alakzáró acélkilincsekkel, és a rotort
golyóscsapágyazta. Ez a konstrukció később
alapja lett a legtöbb elterjedt szerkezetnek, a mai korszerű ETA
konstrukciók zöme is erre épül
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
|
|
|