|
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
A mind precízebb
és egyre kisebb
óráknál azonban egy újabb
problémával szembesültek az
órásmesterek. A jó pontosság és
szabályozhatóság érdekében
csökkenteni kellett a súrlódást,
különösen a billegő tengelyénél.
Ezért ezt a finoman kidolgozott tengelyt mind vékonyabbra
készítették. Sajnos azonban ellentmondás
van abban, hogy a szerkezet általában legnehezebb kereke
a billegő, és mégis őt csapágyazzák az
egyik legvékonyabb csappal. Az óra
odaütésekor ez a csap bizony sokszor eltört, és
újat kellett beszerelni, készíteni. Ezt a
problémát hamar felismerték, és Breguet
már 1800 körül kidolgozott egy
ütésbiztosítási megoldást, az
ún: "parachute" (ejtőernyő) konstrukciót, amelyet
érdemes megismerni, mert elvében teljesen egyezik a mai,
korszerű ütésbiztosításokkal:
Ennek elve felismerhető a
képről A lényeg az, hogy a
billegő vékony tengelycsapja után olyan erős, vastagabb
részt, majd tengelyvállat képeztek ki, amely
már el tudott viselni egy esetleges nagyobb ütés
okozta igénybevételt is. Arról pedig, hogy a
billegő-csapágylemez furatában úgy el tudjon
mozdulni a billegő csapágya, hogy a tengely ezen
megerősített részei felfeküdhessenek a furatban,
arról a "parachute" rugós csapágytartó
gondoskodott. Ez minden irányban rugózva kis
elmozdulást lehetővé tett, majd a visszatért a
középállásba. A konstrukció
kifogástalan, ugyanolyan jól el tudja látni
feladatát, mint a mai legkorszerűbb megoldások, de
két probléma miatt mégsem használatos. A
kisebbik probléma az, hogy nagy a helyigénye, és
ez karórákban nehezen alkalmazhatóvá teszi.
A nagy baj az, hogy tömeggyártásra és
gépi szerelésre teljesen alkalmatlan. Ezen
problémát kiküszöbölendő a
karóráknál a XX. században más
megoldásokat kezdtek keresni. Voltak olyan megoldások,
ahol az egész szerkezetet függesztették fel a tokban
rugók, vagy kis gumilabdacsok közé, de ezek mind
szükségtelenül bonyolultak voltak.
Ráadásul igazán csak a billegő tengelye van
törésveszélynek kitéve, a futómű
többi kereke aránylag könnyű, és ehhez
képest vastag tengelycsappal rendelkezik, nem is szokott
máshol törés előfordulni. A parachute nyomdokain
ezért a XX. század elején megjelentek olyan
tömeggyártott konstrukciók, amelyek szintén a
billegő-tengely elmozdulását tették
lehetővé, de már a lyukaskő és a fedőkő
rugózásával, sokkal kisebb helyigényű
és könnyen szerelhető megoldásokkal. Ezek
között a legelterjedtebb az ún: Incabloc
ütésbiztosítás, amely az alábbi
képen látható. De teljesen ilyen elven
működik a többi ütésbiztosítás is
(pl: KIF, Duofix), gyakorlatilag csak a leszorító
rugó és a csapágyfoglalat formájában
tér el kis mértékben.
A képen a
szabályozó tolóka
megnevezés a korábban már tárgyalt
hajszálrugókulcsot takarja. És ezek után
egy órába pillantva az ütésbiztosított
csapágyakat a leszorító rugóról
már könnyen felismerhetjük. De sokszor a
számlapon is feltüntetik, az INCABLOC, ANTI-SHOCK feliratok
erről tanúskodnak. Igényes, precíziós
órákban előfordul, hogy a gátkerék
tengelyét is ütésbiztosítással
látják el. Ennek az előnye az, hogy ez lehetőséget
ad arra, hogy a gátkerék a kis
súrlódás érdekében olyan
vékony tengelycsappal rendelkezhessen, amely
ütésbiztosítás nélkül már
nem lenne biztonságos.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
|
|
|