|
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Mindezek tükrében
már érthető
lesz, miért van (és volt) szükség a
rugóhajtás mellett kiegyenlítő szerkezet
használatára:
Az óra
meghajtására tulajdonképpen az
ideális meghajtás a súlyhajtás lenne. Ez
állandó, egyenletes nyomatékot tud
biztosítani a lejárás teljes ideje alatt. Nem
véletlen, hogy a precíziós stabil
órák a mai napig mind súlyhajtásúak,
annak ellenére, hogy a XX. századtól a nagyipari
gyártás mellett a rugóhajtás már
olcsóbban kivitelezhető. A súlyhajtás olyan
előnyöket kínált, hogy a XVIII. században
még hajóórák hajtására is
előszeretettel alkalmazták (főleg Berthoud kronométerei
voltak ilyenek). Ezen órákban a hengeres
óraházat kardanikusan függesztették fel,
és sínek között engedték le a több
tíz kilogramm tömegű hajtósúlyt. De a
súlyhajtás asztali és zsebórákban
alkalmazhatatlan, így itt ki kellett küszöbölni a
rugóhajtás hiányosságait!
A mechanikus
órák hajtására feltekercselt
acélszalagból készült tekercsrugót
alkalmaznak. A rugó anyaga korábban egyszerű edzett
acél volt, amelynek nagy volt a fáradásra
és törésre való hajlama. Nem véletlen,
hogy szinte nem lehet olyan régi, XIX. századi és
korábbi órával találkozni, amelyben
még eredeti motorrugó dolgozik, mert azok már
régen eltörtek. De ma már olyan nagy
szakítószilárdságú, nem
fáradó (és titkos összetételű)
rugóanyagokat használnak, amelyek a
rugótörést szinte ismeretlenné tették.
Emellett a mai rugók lejárási nyomatéka is
sokkal egyenletesebb, bár még ezek sem teljesen
lineárisak. A korai rugóanyagok nonlinearitása
azonban nagy mértékű volt. Ezt megértendő
érdemes megnézni egy átlagos
rugókarakterisztikát. A függőleges tengelyen a
nyomatékot, a vízszintesen a lejárás
közbeni fordulatokat láthatjuk.
Jól
látható, hogy a rugó
felhúzás kezdetén erősen nemlineáris
nyomatékot ad le (A szakasz), majd jön egy hosszabb
szakasz, ahol ugyan szintén nem állandó a
nyomaték, de csak kismértékben, és
lineárisan változik. Végül a
felhúzás végén megint erősen
nemlineárisan változik a rugó nyomatéka (C
szakasz). Mivel a rugóban veszteségek is keletkeznek
(főleg a menetek egymás közötti
súrlódásából), ezért nem
azonos a felhúzáskor szükséges
nyomaték a lejáratkor visszakapottal. Az
ábrán ez is látható. Az
órában csak a középső, B szakasz az, amely
jól használható az óra pontos
meghajtására. De a nyomaték még itt sem
állandó, és mivel a korabeli
orsójárat nagyon érzékeny a
nyomatékra, így a legkorábbi rugós
órák nagyon pontatlanok voltak, az órák
felhúzás után eleinte iszonyúan siettek,
majd lassan lelassultak, és a lejárás
végén hatalmas késéssel fejezték be
munkájukat. E problémát
sokféleképpen próbálták megoldani.
Az első, meglehetősen kezdetleges megoldás egy
csúszófék alkalmazása volt, amely egy, a
rugó tengelyére illesztett spirálisan növekvő
sugarú idomhoz rugóval szorított fékező
elemmel próbálta a nyomatékot a lefutás
függvényében egyenletessé tenni. Ez azonban
csak nagyon közelítő egyenletességet tudott
biztosítani, és ráadásul a rugó
energiájának jelentős részét
felemésztette, hamar megkopott, de ezzel együtt rengeteget
javított a kezdetleges szerkezetek pontosságán. A
probléma igazán jó, végleges
megoldását adta a cseh Jacob Zech által bevezetett
kiegyenlítő csiga, amely a precíziós
órákban ma
is használt elem. Itt egy, a
rugó karakterisztikájához illeszkedő módon
változó, spirálisan növekvő kerületű
csigát használtak, és a csigát és a
dobot eleinte selyemzsinórral, bélhúrral
kötötték össze. Ez persze nem volt örök
életű. Idővel képesek lettek cérnavékony
láncot is készíteni, ez végre teljes
értékűvé tette a konstrukciót, de
természetesen nagyon meg is drágította. A
lánc sokszor a cérnánál is
vékonyabb, a mai biciklilánc elvén
épül fel, és elképesztő, hogy már 300
évvel ezelőtt milyen finomságúra tudták
készíteni ezeket, gyakorlatilag teljesen kézi
munkával! A hajóórák és a nagy
precizitású órákban máig élő
megoldás, sőt viszonylag nagy helyigénye ellenére
még karórában is előfordult, és a mai nap
is szerel például a A.LANGE & SÖHNE német
cég egyik karórájába (Pour Le Mérite
Tourbillon) csigás rugóművet. A rugódob
ármérője 1cm, a csiga 8mm, a lánc 0.4mm vastag.
Igaz az óra ára 70.000 euró...
Csúszófék:
Kiegyenlítő csiga:
Mivel a manapság
szinte egyeduralkodó svájci
horgony-gátszerkezet nem túlságosan
érzékeny a nyomaték
változására, ezért a kiegyenlítő
csigát elvétve használják, jó
pontosság érhető el nélküle is. De
precíziós órákban azért ma is
törekednek arra, hogy legalább azt elérjék,
hogy a rugó a korábbi nyomatéki ábra B
tartományában dolgozzon. Erre számos szerkezetet
találtak ki, a jobb minőségű régi
zsebórákban szinte mindig alkalmaztak ilyet,
leggyakrabban az ún: "máltai keresztes"
konstrukció valamely formájával lehet
találkozni. Ez az itt látható ábra
alapján megérthető működésű, lényege
tulajdonképpen az, hogy meghatározott számú
fordulatot enged csak meg, utána az "A"-val jelölt
rugótengely nyelve újra felütközik a
máltai kereszt záró fogán. Jól
beállítva
ütközéstől-ütközésig a
motorrugó pont a nyomatéki ábra B
tartományát járja végig, vagyis a
lényeg az, hogy ez a szerkezet nem engedi sem teljesen
lejárni, sem teljesen felhúzni a rugót. Bár
nem bonyolult megoldás, de ma már csak kifejezetten
minőségi kézifelhúzós órákban
lehet találkozni vele. Ennek fő oka, hogy mára már
olyan különleges anyagú és tekercselési
formájú törésmentes motorrugók
terjedtek el, amelyek önmagukban is megfelelően egyenletes
nyomaték leadására képesek, az automata
felhúzószerkezetek pedig
szükségtelenné teszik ilyen szerkezet
használatát, hiszen a rugó nagyjából
mindig felhúzott állapotban van.
Nem ejtettünk azonban
szót még arról, hogy a
rugót valahogyan fel kell húzni, és a
mutatókat is állítani, meghajtani kell. A korai
konstrukciók egyáltalában nem tartalmaztak ilyen
kiegészítéseket. Ezeket egy külön
kulccsal lehetett igazítani-felhúzni, amelyet a
rugótengely szögletesre reszelt végére
rá lehetett illeszteni, és közvetlenül
felhúzni a rugót. Kiegyenlítő csigás
rendszernél a csiga tengelyét lehetett a kulccsal
forgatni, egy kilincsmű ellenében. Nagyon precíz
óráknál, hajóóráknál
ilyenkor még egy, a kilincsműbe illesztett rugó
gondoskodik arról is, hogy felhúzás közben is
hajtva legyen az óra futóműve. A mutatószerkezet
állításához pedig a negyedeskerék
meghosszabbított és szintén
négyszögletesre reszelt végére lehetett a
kulcsot illeszteni, de a legegyszerűbb korai, csak
óramutatóval rendelkező függőórák egy
szál óramutatóját kézzel kellett
igazítani. A jobb megértés érdekében
érdemes megnézni, hogy is néz ki egy óra
mutatómeghajtó áttétele:

Ez a
felépítés jellemző a mai, modern
órákra is. A tányér formájú
kerek nyomórugó az órakerék
tengelyirányú elmozdulását
akadályozza meg. Ha az óra központi
másodpercmutatóval rendelkezik, akkor a perckerék
tengelye át van fúrva, és azon keresztül
jön keresztül a másodpercmutató vékony
tengelye. A perckerék tengelye és a negyedeskerék
ugyanakkor nem szilárd kapcsolatban vannak, hanem a
negyedeskerék "derekánál" kialakított
szűkített, rugózó rész
dörzskapcsolatot hoz létre a perckerék
tengelyével. Ez úgy van beállítva, hogy a
perckerék gond nélkül hajtani tudja a
mutatókat, de a váltókerék, vagy
régi óránál a negyedeskerék felől
megfelelő nyomatékkal tekerve beállíthatóak
a mutatók, a futóműtől függetlenül. De az is
belátható, hogy nem igazán tesz jót az
órának (kopik a negyedeskerék), ha nagyon sokat
állítgatják így. Mivel a mutatós
kvarcórák is ezt a módszert követik,
ezért ez rájuk is érvényes.
A kulcsos
állítás nagy előnye, hogy a lehető
legegyszerűbb (ez fontos, ma is a mutató és
állítószerkezetek meghibásodása
messze a leggyakoribb!), és ezért
megbízható megoldás. Hátránya
viszont, hogy nagyon kényelmetlen, a kulcs elveszhet,
állításkor, felhúzáskor kárt
tehetünk a szerkezetben. Főleg a kényelmi szempontokat
figyelembe véve 1850 körül kidolgozták
(Patek-Philippe) a ma is használt koronás
felhúzó-rendszert. Ez egy fixen az órába
beépített forgatható koronával tette
lehetővé az óra felhúzását és
állítását. A megoldás olyan
praktikus volt, hogy költségesebb kivitele ellenére
gyakorlatilag azonnal kiszorította a kulcsos
felhúzó-szerkezeteket. A XIX. század utolsó
harmadában már nem is nagyon készültek
kulcsos felhúzású órák. Ugyanakkor
az 1900-as évek elejéig általános volt,
hogy a felhúzásról
mutatóigazításra való
átállítás egy külön, a korona
mellett levő kis karral, nyomógombbal, kallantyúval
történt. Karórák is készültek
így. De ezután áttértek a
váltókaros megoldásra, amikor is a korona
kihúzásával lehet a funkciót váltani
(egyes régebbi, csak zsebórákon használt
megoldásokon a benyomásával).
Különösen fontos lett ez a dátumos
karóráknál, mert több állapotú
váltókaros szerkezettel mód nyílt arra,
hogy félig kihúzva a koronát
állítsuk a dátumot. A váltókaros
megoldásnak is többféle konstrukciója alakult
ki, olcsóbb óráknál inkább a
hintás, igényesebb óráknál a
körmös konstrukciót alkalmazzák. Alább
látható e két, ma is elterjedten alkalmazott
szerkezet sémája:
Hintás
felhúzó-állítószerkezet:
Alapállásban
a szerkezet a kilincskeréken
keresztül a rugót húzza fel. Kihúzva a
koronát átbillen a hinta, és a
váltókeréken keresztül a mutatókat
állíthatjuk. Mivel az egész szerkezet
kopásra, megugrásra meglehetősen hajlamos,
általában olcsóbb órákban
használatos megoldás, de nagy gonddal kivitelezett
megoldásai igényes régi zsebórákban
is előfordulnak.
Váltókaros-körmös
felhúzó-állítószerkezet:
Itt a
körmöskerék a rugót felhúzó
közkereket hajtja meg. Szabadon elforoghat a
felhúzótengely hengeres részén. A
felhúzótengely ezután jövő része
viszont négyszögletesre van kialakítva, amely
forgatja a szintén négyszögletes furatú
hornyoskereket (farkasfogas keréknek is hívják). E
hornyoskerék el tud mozdulni tengelyirányban, és a
felhúzótengely kihúzásakor a
váltókaron keresztül a mutatóigazitó
kar áttolja a körmöskeréktől a
mutatóigazító kerékhez, és ekkor
lehet a mutatókat állítani.
Felhúzásnál visszafelé forgatva a
koronát a hajtórugó kilincse (a képen nem
látható) nem engedi a körmöskereket
visszafelé forogni. Ekkor a farkasfogas kialakítás
miatt a hornyoskerék a mutatóigazító kar
és annak rugója ellenében kicsit elmozdul
befelé, átugrik egy fogat, majd ezt ismételgeti.
Ilyenkor érezzük azt, hogy visszafelé forgatva a
koronát az "racsnizik". Erős, megbízható
konstrukció, az igényes órákon
kizárólag ezt alkalmazzák.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
|
|
|