|
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
És bár nem
tartozik szorosan a szerkezetekhez, de az
órákban felhasznált anyagokról is
érdemes szót ejteni!
Az órák
készítésénél
felhasznált legelső anyagok voltak: a vas, a réz, a
nemesfémek és a fa.
- Ez utóbbit,
tehát a faanyagokat nagyon sokáig
mint szerkezeti anyagot is használták, a jó
minőségű, jól megválasztott
párosítású és gondosan kivitelezett
fa szerkezeti részek igen tartósak, még
ingaórák gátszerkezeténél is
megfelelő tartósság és pontosság
érhető velük el. A fa tulajdonságai
mindazonáltal kis óraszerkezetek
elkészítését nem teszik lehetővé, de
említésre méltó, hogy John Harrison első,
még igencsak asztali méretű
hajóórájának fő szerkezeti anyaga is a fa
volt, és az óra bizony nagyon pontos volt!
- A XV. és XVI.
század óráinak igen
jellemző szerkezeti anyaga volt a vas. Sajnos - az eleve igen
csekély példányszámon túlmenően -
főleg ennek köszönhető, hogy igen kevés maradt fenn
ezekből, hisz a korrózió a legtöbbel csúful
elbánt. De ha láthatóan vasszerkezetű,
kanálbillegős óra kerül a kezünkbe, akkor
biztosan tudhatjuk, hogy az ebből az időszakból
származó, komoly értéket képviselő
szerkezet.
- A későbbiekben -
mint sokkal célszerűbb anyagot - a
rezet, főleg a sárgarezet használták a
legtöbb esetben. A mai napig szinte kizárólag ebből
készülnek a csapágylemezek, a fogaskerekek
koszorúi, a rugók házai.
Korrózióvédelmi és
díszítési okokból - főleg a
csapágylemezeket - sokszor látják el valamilyen
felületvédelemmel, aranyozik, nikkelezik őket.
Normál használat mellett ezek örök
életűek, ha az óra nem ázik be, akkor a réz
alkatrészek tönkremenni soha nem fognak.
- Acélból
készülnek a tengelyek, a
hajtórugó és sokszor a fogaskerekek kis magkerekei
is. Az óraiparban alkalmazott finomacélok
korántsem korrózióállóak,
ezért vigyázni kell, hisz egy komolyabb - pláne
sós, tengervizes beázás - a
legkiválóbb óraművet is
jóvátehetetlenül tönkreteheti. Orvosi
minőségű, korrózióálló, nikkelmentes
nemesacélokat alkalmaznak a jó minőségű tokok
készítésére. Ezek erős, tartós
és nagyon szép órák
készítésére alkalmas ötvözetek.
- Kezdetektől fogva
alkalmazták - elsősorban tok
készítésére, de esetenként
szerkezeti anyagként is - a nemesfémeket. A jó
minőségű, de még nem luxuskategóriába
szánt zsebórák anyaga rendszerint ezüst volt,
itt jellemzően 800-as finomságú (80%-os), vagy
ennél tisztább ezüstötvözeteket
használtak és használnak manapság is. Az
ezüst nemesfémként a hiedelemmel ellentétben
nem oxidálódik, de a levegő kéntartalma
megtámadja, rajta csúf, fekete, ezüst-szulfid
réteg keletkezik, amely iparilag szennyezett környezetben
olyan gyorsan megjelenik, hogy ilyen helyen az ezüsttárgyak
rendszeres tisztítása elkerülhetetlen.
- Aranyból
rendszerint az igényes,
luxuskategóriás órák tokjai
készülnek. A legalább 14k-os (58.5%-os)
tisztaságú aranyötvözeteket
hétköznapi környezetben vegyileg nem támadja
meg semmi, így kíméletes használat mellett
gyakorlatilag örökké szépek és
hibátlanok maradhatnak.
- Platinából
- tekintve, hogy némileg még
az aranynál is drágább, és magas
olvadáspontja miatt nehezebben megmunkálható -
már végképp csak
luxuskategóriájú órák tokjai
készülnek. A platina szépen kiemeli a
gyémánt csillogását, így sokszor
alkalmazzák brillberakású luxusórák
anyagaként is.
- Nem nemesfém, de
a köznapi életben hasonló
tulajdonságokat mutat a titán is. A titán
valójában a földkéreg egyik igen gyakori
eleme, de mivel igen intenzíven oxidálódik,
ezért tiszta, fémes formájában
gyakorlatilag nem fordul elő. Fellelni titán-oxid (rutil)
formájában lehet, és ebből az
állapotából meglehetősen költséges
eljárás után nyerhető vissza a
fémtitán. Ebből adódóan ára a mai
napig megközelíti az ezüstét, tehát - ha
nem is nevezhető nagyon drágának - de nem olcsó
anyag. Levegőben az alumíniumhoz hasonlóan vastag,
tömör oxidréteg fedi, amely további
korrózióját megakadályozza, és
vegyileg igen ellenálló. A titán az acéllal
vetekedő szakítószilárdságú, mi
több, az acélt meghaladó rugalmasságú
anyag, miközben sűrűsége nagyjából fele az
acélénak. Az oxidréteg miatt élettanilag
teljesen közömbös, antiallergén anyag,
ezért az orvosi műszeripar is használja.
Óratok-készítésre akár
ideálisnak is tűnhetne, de van két előnytelen
tulajdonsága is: aránylag lágy, így
karcoknak, ütésnek nem áll úgy ellen, mint az
acél, és még polírozva is matt,
szürke, az emberek többsége számára nem
igazán tetszetős anyag. Sportórák
számára azonban szinte ideális, itt az
utóbbi évtizedekben erősen el is terjedt.
- Modern anyagok a
különböző
fémoxid-kerámia anyagok. Ezek könnyű
fajsúlyuk mellett igen nagy keménységükkel
tűnnek ki, belőlük szinte elpusztíthatatlan, emellett
szép és könnyű tokot-csatok
készíthetőek. Megmunkálni és
elkészíteni azonban nem könnyű ezeket, ezért
meglehetősen drágák.
- A
különféle "pótanyagokat" csak
futólag említeném, mint az olcsó,
"eldobható" órák tokjainak alapanyagait. Ilyenek a
spiáter (törékeny, de igen jól önthető,
olcsó cinkötvözet), amely nagyon olcsó
órák és távol-keleti
hamisítványok gyakori alapanyaga és a
különféle műanyagok. Ezekből valóban
tartós holmit készíteni nem lehet, de rövid
élettartamú divatórák tetszetős kivitelű
elkészítésére alkalmasak.
A fontosabb és
érdekesebb anyagok és azok
megmunkálásának lehetőségeit érdemes
kicsit részletesebben is körüljárni!
Ezért kicsit bővebben ejtsünk szót az arany, az
ezüst, a réz és az acél óraipari
szerepéről!
Az acél
szénnel, és adott esetben más
ötvözőfémekkel készült
vasötvözet. A színvas (lágyvas) mechanikai
tulajdonságai nem különösebben kiemelkedők
(sűrűsége 7.86g/cm3, olvadáspontja 1525°C), nem
sokkal erősebb anyag a réznél, de a szénnel
alkotott ötvözete az acél már igen
lényeges javulást mutat keménységben
és szilárdságban. Az 1.7%-ot nem meghaladó
széntartalmú vasötvözetek az acélok,
óraipari jelentőséggel ezek bírnak. A
széntartalom függvényében erősen
változhat az acélok tulajdonsága,
leegyszerűsítve elmondható, hogy a 0.1-0.6%
közötti széntartalmú acélok
szívósak, ezeket elsősorban gépalkatrészek
készítésére használják. A
0.6-1.7% közötti széntartalmú acélok
hőkezeléssel nagyon keményre edzhetőek,
él-tartó, erős anyagok, ezért ezeket
szerszámacéloknak nevezik. Egyéb
ötvözőfémekkel (króm, nikkel, mangán,
kobalt, szilícium, berillium, wolfram stb..) további
jelentős javulás érhető el a mechanikai és vegyi
tulajdonságokban. A 3% feletti széntartalmú
ötvözetek jól önthető vasak, de az óra
és műszergyártásban nem
különösebben használtak. Óraipari
jelentősége talán leginkább az alábbi
ötvözeteknek van:
-
Invár-acél: 36% nikkel, 0.5% mangán, 0.5%
szén és 63% vas ötvözete.
Hő-tágulási együtthatója nagyon kicsi,
ezért precíziós órák
billegőjét, ingaórák ingaszárát
készítik-készítették ebből.
-
Elivár-acél: 36% nikkel, 12% króm, valamint
mangán és wolfram tartalommal. Főleg
spirálrugókhoz alkalmazzák.
- Nivarox-acél: 30%
nikkel, 6-8% wolfram, 1% berillium és
61-63% vas ötvözete. Elsősorban hajszálrugókhoz
alkalmazzák, igen kis hő-függésű, nem
oxidálódó, nem mágnesezhető
tulajdonságú.
- Contracid és
Nivaflex acélok: Berilliumtartalmú
acélötvözetek, elsősorban hajtórugók
számára. Nem mágnesezhetőek és kis
hő-függésűek, nagy
szakítószilárdság mellett.
- Nirosta-acél:
14-20% króm, 12% nikkel, 0.4% szén
és 74-67% vastartalommal. Óratokokhoz, csatokhoz
használják, nem rozsdásodó, igen erős
anyag. Nem teljesen antiallergén, az utóbbi időben
nikkelmentes ötvözetek veszik át szerepét.
A szerkezeti
acélokat, tengelyeket megedzik, amivel
felületi keménységüket ugrásszerűen
megnövelik, így sokkal tartósabb,
kopásállóbb alkatrészek
állíthatóak elő. Az edzés az acél
felmelegítése utáni hirtelen
lehűtéséből áll, ekkor más
kristályszerkezetű (martenzites), üvegkemény anyag
alakul ki. Az edzés egyszerű szénacélnál
750-800°C közötti, ötvözött
acéloknál 900-1300°C közötti
hőmérsékletre hevítés utáni
folyadékban történő lehűtéssel
történik. A hűtés sebességétől
függ, hogy milyen kemény lesz az anyag, így a
hűtőfolyadék hőelvonó képessége itt
meghatározó. Leggyorsabban sós vízben hűl
az anyag, kisebb sebességgel hűtik le a különböző
olajok, de lassú edzéshez, kisebb
keménységhez levegővel is hűthető az anyag. Az
üvegkeménységet megeresztéssel szokták
kissé kilágyítani (hogy kevésbé
legyen törékeny). Ez úgy történik, hogy
az edzett acélt adott hőmérsékletre hevítik
és 5-20 percig így hagyják. A felszínen
átalakuló szerkezetű acélkéreg jó
korrózióvédelmet ad (bár azért nem
lesz tőle az anyag teljesen korrózióálló),
és homogén módon elszíneződik, ez a
megeresztési szín. Ez a szín a
hőmérséklettől függ, és ez néz ki:
200°C
világossárga
220°C
szalmasárga
240°C barna
260°C
bíborvörös
280°C ibolya
290°C
sötétkék (ez a leggyakoribb)
300°C
búzavirágkék
320°C
világoskék
350°C szürke
Ilyen, elsősorban
kékre edzett acéllal nagyon gyakran
találkozhatunk az órákban, szerkezeti elemek,
csavarok, mutatók szokásos felületvédelmi
módja az ilyen hőkezelés.
A rezet az
óraiparban mint szerkezeti anyagot a kezdetektől
használták. A tiszta vörösréz
(sűrűsége 8.9g/cm3, olvadáspontja 1083°C) elég
lágy anyag, a hőt, villamosságot kitűnően vezeti, de
alkatrészek készítéséhez nem
túl alkalmas. Levegőn vékony, jól védő
oxidréteg fedi be, így száraz környezetben
nem oxidálódik tovább, de a nedvesség
megtámadja. A cinkkel alkotott ötvözete a
sárgaréz, amely lényegesen jobb mechanikai
tulajdonságokkal bír. A réztartalom
függvényében nő a lágysága, a 60-63%
réztartalmú ötvözet elsősorban
öntött, forgácsolt anyag, a 63-90% közötti
réztartalmú, lágyabb ötvözetek
inkább alakíthatóak, hengerelhetőek. A 80%
fölötti réztartalmú ötvözet a tombak,
amely ékszerekhez, tokokhoz használatos, jól
megmunkálható anyag. Ha a sárgarezet nikkellel is
ötvözik, alpakkát kapunk, amely az ezüsthöz
hasonló megjelenésű és tulajdonságú
anyag. Tokok, esetleg hidak készítésére
használatos. Ónnal ötvözve bronzot kapunk,
amely jól önthető anyag, elsősorban nagy órák
szerkezeti és tokanyaga. De az ón helyett
alumíniumot használva (alumíniumbronz, 4-10%
alumíniumtartalommal) szilárd és
korrózióálló anyagot kapunk, ezt
használják szerkezeti elemekhez, míg berilliummal
(2-2.5% berillium) ötvözve nagyon kemény és
szilárd anyagot kapunk, amit billegő-koszorúk és
igénybevett tengelyek készítésére is
használnak.
A nemesfémek
felhasználása is igen gyakori az
óraiparban. Használják szerkezeti anyagként
is őket, de elsősorban nagy értékű tokok, csatok
készítésére használatosak.
Legritkábban a platinával találkozhatunk. A
platina is drágább és kissé nehezebb is az
aranynál (sűrűsége 21.4g/cm3, olvadáspontja
1773°C). Ezüstszínű fém, jól kiemeli
egyes drágakövek, különösen a
gyémánt fényét, így
ékszerórák tokjaihoz használatos. Az
ékszeripar kizárólag a 95%-os (950-es)
tisztaságú formájában használja, de
megemlítendő, hogy 10% irídiummal ötvözve
hétszer keményebb és ötször
szilárdabb, rendkívül kis hőtágulási
együtthatójú anyagot kapunk, amelyet a műszeripar is
hasznosít, ebből az ötvözetből készült
például a franciaországi Sevres-ban
található "ősméter" etalon is!
Az arany gyakran
használt, szinte szimbolikus jelentőségű
anyag. Nehéz és vegyileg ellenálló
(sűrűsége 19.3g/cm3, olvadáspontja 1063°C),
jellegzetes sárga színű anyag. Ugyanakkor igen
lágy, késsel faragható, nyújtható,
könnyen önthető fém. Elsősorban ezért is
ötvözik, ötvözetlen színaranyat az
óra-ékszer iparban szinte egyáltalán nem
használnak. Az arany tisztaságát is
ezrelékben adják meg, tehát a 750-es
finomságú aranyötvözet 75% színaranyat
tartalmaz. De szokásos a régi karátban való
megjelölés is, ez azt adja meg, hogy az ötvözet
tömegét 24 egységre osztva hány
tömegegység belőle a színarany. Ez alapján
például a 18 karátos arany 750 ezrelékes
ötvözet. Az arany nagy sűrűségét azonban
érdemes figyelembe venni, mert ez azt jelenti, hogy egy 14
karátos (585 ezrelékes) réz-arany
ötvözet térfogatának több, mint 60%-a
réz. Az arany azonban erősen "elfedi" az ötvöző anyag
saját tulajdonságait, ezért még a 14, sőt 9
karátos ötvözet is "aranyként viselkedik",
korrózióálló és antiallergén.
Az aranyat leginkább rézzel és ezüsttel
ötvözik, ezzel a két anyaggal az arany minden
mennyiségben vegyül. Rézzel ötvözve az
arany vöröses, rózsaszínű lesz, ezüsttel
sárgább, zöldessárgább lesz. A
két anyag kombinálásával széles
színárnyalat-tartomány hozható
létre. Nikkel, valamint réz és horgany
ötvözésével fehér színű
aranyötvözet jön létre, ez a fehérarany. A
nikkel erősen allergén hatása miatt (amit azért az
arany jól elfed) az ékszeripar fehéraranyat
palládium ötvözésével is
állít elő. Megemlítendő, hogy az ókorban
használt volt, de manapság nem használatos az
arany vassal való ötvözése, amely
csodálatos színű kék aranyat eredményez.
Újabban alkalmazott, sajátosan modern anyag az arany
alumíniummal történő
ötvözésével létrehozható, lila
színű arany.
Az aranyat bevonó
anyagként is gyakran
használják. A felületre
galvanizálással vagy hengerléssel feljuttatott
arany szép és ellenálló megjelenést
ad, bár használati tárgyaknál,
óratokoknál, ékszereknél
természetesen a kopás előbb-utóbb elbánik
vele. A galvanizálásnál elektrolízissel
választják le az anyagot az adott felületre. Itt
tiszta arany válik ki, ami nem nagyon jó
kopásállóságú, és
galvanizálással nem is lehet minden fémet bevonni
vele. A doublé v. plaqué, plaké bevonatok melegen
hengerléssel készülnek. Itt használhatnak
aránylag vastag és ötvözött aranyat, amely
tartósabb, ellenálló felületet ad. A bevonat
vastagságát a tárgyon, az óratokokon
általában feltüntetik, esetenként a bevonat
minőségét is. Így például egy 20
mikron vastag, 14 karátos aranybevonatot jelölhetnek
egyszerűen a 20µ felirattal, vagy a 20µ/585 jelöléssel is.
Ha a hordozó is nemesfém (ezüst szokott lenni),
akkor esetenként az is jelölik, a 800/30µ 750 felirat
80%-os tisztaságú ezüst hordozón 30 mikron
vastagon hengerelt 750-es (18 karátos) aranybevonatot
jelöl. Az ékszeriparban amúgy elvileg
bármilyen ötvözetet alkalmazhatnak, de ma
legjellemzőbb a 916-os (22k), a 750-es (18k), az 585-ös (14k)
és 375-ös (9k) ötvözetek használata. Az
ötvözetet hitelesítő fémjelek is ma ezekhez az
ötvözetekhez vannak.
Az ezüst fehér
színű, az
aranynál-platinánál csaknem kétszerte
könnyebb, de így is elég nehéz fém
(sűrűsége 10.53g/cm3, olvadáspontja 961°C).
Jól nyújtható, de az aranynál
keményebb, nem túl könnyen önthető, ugyanakkor
ötvözésnél az aranyhoz hasonlóan
jó színelfedő hatása van (50% rézzel
ötvözve még fehér az anyag). Kémiailag
nem oly ellenálló, mint az arany, és bár a
levegőn nem oxidálódik, de a kéndioxid
megtámadja, és fekete ezüst-szulfid réteget
képez, amely különösen iparilag szennyezett
levegőjű térségekben, városokban hamar kiül
rajta. De ez könnyen eltávolítható. Az
ezüstöt is gyakran ötvözik
szilárdsága növelésére, elsősorban
rézzel. Az ezüst finomságát mindig
ezrelékben adják meg (1867 előtt latban számoltak,
egy lat az 1/16-od rész, tehát egy 16 latos
ötvözet színezüst, a 14 latos 875-ös
finomságú). Ma az alábbi finomsági fokok
használatosak: 925 (sterling ezüst), 900, 835 és 800
ezrelék. De találkozhatunk sok más
összetétellel is, mindazonáltal 800-as
finomságnál kisebb ezüsttartalmú
ötvözet nemigen használatos.
A nemesfémeket
hivatalosan kis, a fémbe nyomott
pecséttel fémjelezhetik, ez jelent egyfajta
garanciát az anyag minőségét illetően.
Régebbi órákon ez nem mindig fordul elő, a
magánimportban behozott órákon gyakran nincs is
hazai fémjel, és például az USA-ban a mai
napig nem kötelező a hivatalos fémjelzés a
kereskedelmi forgalomba kerülő nemesfémtárgyakra,
bár a tisztaság fokát számmal szinte mindig
ráírják (14K GOLD, stb.). Ezzel együtt
érdemes megismerkedni a hivatalos fémjelekkel, mert
így egy kezünkbe kerülő nemesfémtokos
óráról alkalmasint könnyebben
eldönthetjük, mind a korát, mind az anyag
finomságát:
A belföldön
készült nemesfémtárgyak
fémjelei 1867 és 1937 között az alábbiak
voltak (platinatárgyakra külön fémjel ez időben
nem volt):
Nagyméretű
aranytárgyak (zsebórák)
esetén:

920 (22K)
|

840 (20K)
|

750 (18K)
|

580 (15K)
|
Kisebb méretű
aranytárgyak, ékszerek,
karórák esetén:
Nem volt
fémjel
920 (22K)
|
Nem volt
fémjel
840 (20K)
|

750 (18K)
|

580 (15K)
|
Nagyobb
ezüsttárgyakra, zsebóratokokra:
Kis
ezüsttárgyakra, karórákra:
Nem volt
fémjel
950
|
Nem volt
fémjel
900
|

800
|

750
|
- A külföldről
behozott, import
nemesfémtárgyakra 1867 és 1937 között az
alábbi fémjeleket alkalmazták (a finomságot
külön számmal jelölték, de csak ha azt az
eredeti, külhoni fémjel nem jelezte):
1867-1868
között:
1868-1872 között

Arany
|

Ezüst
|
1872-1902 között

Arany
|

Ezüst
|
1902-1937 között

Arany
|

Ezüst
|
1937 után
egészen 1966-ig új fémjeleket
alkalmaztak. Ezek belföldön készült
nemesfémtárgyakra így néztek ki:
Platina
tárgyakra, 950 ezrelék
finomság
esetén:
Nagyméretű
aranytárgyak esetén:

986 (24K)
|

900 (22K)
|

750 (18K)
|

585 (14K)
|
Kisebb méretű
aranytárgyak esetén:

986 (24K)
|

900 (22K)
|

750 (18K)
|

585 (14K)
|
Nagyobb
ezüsttárgyakra:
Kis
ezüsttárgyakra:
- Az import
nemesfémjelek is megváltoztak, azok 1937-1966
között így néztek ki:
Platina
tárgyakra, 950 ezrelék
finomság
esetén:
Aranytárgyak
esetén:

986 (24K)
|

900 (22K)
|

750 (18K)
|

585 (14K)
|
Ezüsttárgyakra:
Hogy "el ne puhuljunk",
azért 1966 után ismét
megváltoztak a fémjelzések, és 1999-ig az
alábbi jelölések voltak érvényben:
- Belföldön
készült
nemesfémtárgyakra:
Platina
tárgyakra, 950 ezrelék
finomság
esetén:
Aranytárgyak
esetén egységesen:

916 (22K)
|

750 (18K)
|

585 (14K)
|

333 (8K)
|
Nagyobb
ezüsttárgyakra:
Kis
ezüsttárgyakra:
- Az import
nemesfémjelek:
Platina
tárgyakra, 950 ezrelék
finomság
esetén:
Aranytárgyak
esetén egységesen:

916 (22K)
|

750 (18K)
|

585 (14K)
|

333 (8K)
|
Ezüsttárgyakra:
Végül 1999
után vezették be a ma
használatos fémjeleket:
- Belföldön
készült
nemesfémtárgyakra:
Platina
tárgyakra, 950 ezrelék
finomság
esetén:
Aranytárgyak
esetén egységesen:

916 (22K)
|

750 (18K)
|

585 (14K)
|

375 (9K)
|
Ezüsttárgyak
esetén egységesen:
- Az import
nemesfémjelek:
Platina
tárgyakra, 950 ezrelék
finomság
esetén:
Aranytárgyak
esetén egységesen:

916 (22K)
|

750 (18K)
|

585 (14K)
|

375 (9K)
|
Ezüsttárgyak
esetén egységesen:
Zárszó:
Az 1990-es évektől
a mechanikus órák új
reneszánszukat élik. Az olcsó
kvarcórák silány minősége nem teszi
boldoggá az emberek nagy részét, akik egész
egyszerűen szép és szerethető tárgyakat
szeretnének. A mechanikus órának "lelke" van,
gondoskodni kell róla, időnként be kell
állítani, együtt kell vele élni. A
kvarcóra pontosabb ugyan, de a hétköznapi
életben ennek igazi jelentősége nincs. Viszont a
mechanikus órában nem a legrosszabbkor fog kimerülni
az elem, vagy megvakulni az LCD a napsütéstől. Persze ezek
az órák drágábbak, de
közülük már a
középkategóriás példányok is
akár életre szólóan társaink
lehetnek.
SOKÁIG
ÉLJEN A BILLEGŐ!
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
|
|
|