|
KRONOGRÁFMECHANIZMUSOK (stopperek)
ISMERTETÉSE
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Vissza a 11. fejezethez
A kronográf
órák adott időközök
megmérését teszik lehetővé. A
legkorábbi kivitelek már az 1800-as évek első
harmadában elkészültek, de ezek még egy kis
írószerkezettel valóban "írták" egy
papírkorongra az idő múlását
(görögül: chrono-idő,
graph-írás,író). Majd megjelentek olyan
órák, ahol egy gombnyomással - rendszerint a
billegő reteszelésével - magát az
órát lehetett
elindítani-megállítani. Ezek már
valóban alkalmasak voltak időközök
mérésére, de a szerkezet teljes
leállítása, tehát a pontos idő
"elvesztése" árán, és nem lehetett őket
0-ra állítani, helyesebben az óraszerkezet
koronán keresztüli
beállításával erre volt mód, de a
másodpercmutatót legfeljebb az óra megfelelő
pillanatban való leállításával
lehetett 12-es pozícióba hozni. Ez igencsak kezdetleges
megoldás volt, bár egészen az 1960-as
évekig készültek olyan - nagyon igénytelen -
karóraszerkezetek, amelyek hasonló start-stop szerkezetet
tartalmaztak. Persze ez inkább csak az igazi kronográf
"illúzióját" képes nyújtani.
A következő
lépés olyan szerkezetek
megalkotása volt, amelyeknél egy az alap óraműtől
független időmérő áttétel volt
elindítható-megállítható,
anélkül, hogy maga az óraszerkezet leállt
volna. Ezek eleinte csak egy másodpercmutatót
vezéreltek. A nullázás itt is a
"kivárásos" módszerrel történhetett. A
szerkezetek azonban korántsem voltak haszontalanok, s - nem
véletlenül - a közvéleményben a XIX.
században leginkább a "Doctor�s Watch" -
"Doktoróra" néven terjedtek el. Megfelelő
skálázással ugyanis kiválóan
alkalmasak voltak a pulzusszám mérésére.
Ilyenkor az orvos a "0"-ra bűvészkedett
másodpercmutatós (zseb)órát szorongatta az
egyik kezében, a másikkal fogta a páciens
pulzusát, majd megnyomva az óra
indítógombját leszámolt
meghatározott számú (az óra
skálázásához megadott,
általában 15,20, 30) pulzust, megnyomta megint az
óra gombját, és a skáláról
közvetlenül leolvashatta a pulzust. Nullázni,
illetőleg 1 percnél hosszabb időtartamot mérni azonban
ezekkel e konstrukciókkal nem lehetet.
Hamar felismerték,
hogy a kronográf valóban
használhatóvá tételére
szükséges egy olyan szerkezet - az igazi kronográf
"lelke" - amely lehetővé teszi, hogy a mutatók "0"
állásba mindenkor pontosan vissza tudjanak térni.
Az útkeresésben jó néhány
érdekes,, nem ritkán döbbenetesen bonyolult
megoldás után megszületett egy, a mai napig
egyeduralkodó konstrukció, amelynek a legfőbb eleme a
nullázást lehetővé tevő szív idom. Ez a
profil két szembefordított archimedesi spirál
összeillesztéséből származtatható,
és jellegzetessége, hogy teljes kerületének
-bármelyik irányból is járjuk be - csak egy
legmélyebb pontja van. Ezt a szív idomot egy
csúccsal megtámadva - megfelelően finom kidolgozás
és kis súrlódás esetén - elfordul,
és mindig úgy áll be, hogy a támadó
csúcs a legmélyebb ponton helyezkedik el. A korai
kronográfoknál ezt valóban csúccsal,
ékkel támasztották meg. A korszerű
konstrukciókban, hogy ebben a helyzetben a tengely - és
így a másodpercmutató - ne
"lötyögjön", nem csúccsal, hanem egy
síkidommal támasztják meg a szívidomot,
amelyen az úgy ül fel, hogy a "0" helyzetben a
mutató határozottan megáll. Ezt az idomot,
és a szokásos nullázó kart mutatja az
alábbi ábra:
Ezt a szív idom
kiegészítést
felhasználva az 1860-as években megszületett a mai
értelemben véve már teljesen
használhatónak tekinthető kronográf, amelyet
mód volt elindítani, megállítani,
nullázni. A szerkezetnek néhány évtized
alatt számtalan variációja,
kiegészítése született, és a XIX.
század végére már gyakorlatilag az
összes, ma használt, elterjedtebb megoldás
valamilyen formában ismert volt.
Tekintsük át a
kronográfok főbb ismérveit,
amelyek alapján különbséget tehetünk a
különböző konstrukciók között:
Vezérlés
alapján a kronográf lehet:
Egyszerű (egygombos)
kronográf. Ezt a
szerkezetet az egy szál gombjával elindítani,
megállítani, nullázni lehet.
Megállás után muszáj az órát
nullázni, e nélkül a kronográfot újra
elindítani nem lehet. Leginkább régi,
második világháború előtti
órákban fordul elő. Csak egy kezelőgombja van, és
előfordul, hogy ez az egy gomb a korona tengelyében bújik
meg, esetleg magát a koronát kell megnyomni. Ilyenkor a
perc és óraskálán kívül
(már ha van) nincs is jele annak, hogy kronográfot
látunk. A csak másodpercmutatós ilyen óra,
a számlapon kombinált pulzus és
légzésszám skálázással az
igazi, hamisítatlan "Doctor�s Watch"!
Összeadó
(kétgombos)
kronográf. Ez a szerkezet megállítás
után nullázás nélkül is tovább
indítható. Alkalmas több, később
induló részfolyamat
összesítésére. A legelterjedtebb kivitel mind
a régi, mind a mai korszerű kronográfok között.
Két gombja van, de a gombok a különböző
szerkezetekben nem mindig azonos funkciót látnak el. A
szerkezetek egy részében a felső gomb csak indít.
Megállítani az alsó gombbal lehet. Ekkor a felső
gomb újbóli megnyomása továbbindítja
a kronográfot. Megállított állásban
újra megnyomva az alsó gombot a kronográf
nulláz. Más kivitelnél a felső gombot
egymás után nyomogatva a kronográf
elindul-megáll. Az alsó gomb csak
nullázásra szolgál. Egymás után
gyorsan bekövetkező események miatti gyors
újraindítgatásnál ez jobb, viszont "ideges"
kézzel esetleg akaratlanul is újraindíthatjuk a
kronográfot. Nullázni viszont mindegyik
konstrukciót csak leállított
állásban lehet, járó
kronográfnál az alsó gomb nyomkodása
hatástalan, sok konstrukcióban ilyenkor a gombot nem is
lehet benyomni.
Fly-back (kétgombos)
kronográf. Ez egy
olyan összeadó kronográf, amelyet
leállítás nélkül is
nullázhatunk. Kétgombos, a felső gomb megnyomása
indítja az órát, újabb nyomogatása
megállítja, újraindítja azt. Az alsó
gomb nulláz. Eddig ez látszólag megegyezik az
összeadó kronográffal, de itt a
nullázás megtörténhet ment közben is,
és a vezérmű továbbengedi a mérést.
Hasznos lehet újrainduló folyamatok
mérésénél. Az egyszerűbb
konstrukciójú kivitele mindaddig nulláz, ameddig
nyomjuk alsó gombot, a fejlettebb, jóval bonyolultabb
kivitele gombnyomásra "ütésszerűen" nulláz,
és már engedi is tovább a mérést.
A mutatott mérésintervallum alapján
(természetesen bármelyik, fentebb kitárgyalt
vezérléssel párosíthatóan):
Egyperces kronográf.
Csak
másodpercmutatója van, egy percnél hosszabb
intervallumot csak úgy mérhetünk, ha mi magunk az
órát figyelve számoljuk a perceket. A
legkorábbi kivitelek voltak ilyenek, tipikus "Doctor�s Watch",
más célra nem igen alkalmas.
Perc
segédszámlapos kronográf.
Általában 30 perces kis számlappal rendelkezik,
ahol a perceket is számolja. Ez a kivitel a legelterjedtebb. A
jó leolvashatóság miatt ritkán nagyobb az
intervallum, előfordul még 45 perces segédszámlap
(Football Watch) is.
Óra-perc
segédszámlapos
kronográf. A percszámlapon kívül van
még egy óra segédszámlap is, ez lehet 6, 12
órás. Szinte mindig 30 perces
segédszámlappal párosítják,
így fél órás lépésközzel
mutatja az órákat. Ez is gyakori kivitel.
A számok
jelentése:
1 - A kronográf
start-stop indítógombja
2 - Az
óraszerkezet koronája.
3 - A kronográf
nullázó gombja
4 - Az óramű
folyamatosan járó kis
másodperc mutatója
5 - A kronográf
másodpercmutatója
6 - A 30 perces
kronográf percskála
Vizsgáljuk meg a
szerkezet működését, a
könnyebb megérthetőség érdekében egy
egyszerű, egygombos, egyperces "ős" kivitelű "Doctor�s Watch"
szerkezetét boncolgatva:
A
meghosszabbított 1 másodperctengely (ez az
óraszerkezet állandóan járó kis
másodperc mutatójának tengelye) csapján a 2
meghajtó kerék van rögzítve. Ez meghajtja a 3
közvetítő kereket, amely a 4
középmásodperc kerékkel kapcsolódik.
Ez a három fogaskerék különleges
háromszögletű, hegyes fogazással van ellátva.
A 2-3 kerekek azonos fogszámúak (általában
150 foguk van), de a 4 középmásodperc kerék
rendszerint dupla, esetleg háromszoros fogszámmal
készül (jobboldali kis kép). Ez nagyon fontos, mert
ezen fogaskerekek pontosságától függ a
kronográf bekapcsolódási hibája, ami miatt
felületesen megmunkált szerkezetek akár egy
másodpercet is "csalhatnak".
A hajtómű ki-
és bekapcsolását a kép
jobb alsó sarkában piros nyíllal jelzett
irányból ható nyomógombbal lehet
elvégezni. Ha a gombot megnyomjuk, akkor az 5 kar a 6
húzó foggal a 8 kapcsolókereket (oszlopkereket)
egy osztással elfordítja. Ezen kapcsoló
keréknek három helyzete van. Ezek az alábbiak:
A kronográfszerkezet
kikapcsolt állapota.
Ekkor a kapcsolókerék homlokfoga a 9 emelőkaron
csapágyazott 3 közvetítő kereket kiemelve tartja, az
nem érintkezik a 4 középmásodperc
kerékkel. Ugyanekkor a kapcsolókerék egy
másik homlokfoga a 13 kerékféket is kiemelve
tartja, míg a 15 nullára állító kar
a kapcsolókerék foghézagába "esik"
és a 4 másodperkerék tengelyére szerelt 17
nullázó szívet a "0" helyzetbe fordítja.
A kronográfszerkezet
mérési
állapota. Egy gombnyomásra a 8
kapcsolókerék elfordul. Ekkor a
kapcsolókerék egyik homlokfoga kiemeli a 15
nullázókart, miközben a 9 emelőkar az egyik
foghézagba "esik", létrehozva a kapcsolatot a rajta
csapágyazott 3 közvetítő kerék és a 4
középmásodperc kerék között.
Eközben a 13 kerékfék kiemelve marad. A
kronográf elindul
kronográfszerkezet
megállítása. Újabb gombnyomásra a 8
kapcsolókerék továbbfordul. Ekkor a
kapcsolókerék egyik homlokfoga kiemeli a 9 emelőkart,
és ezzel megszakítja a kapcsolatot a 3
közvetítő kerék és a 4
középmásodperc kerék között.
Ugyanekkor a 13 kerékfék az egyik foghézagba
"esik", megállítva, és rögzítve a 4
középmásodperc keret. Eközben a 15
nullázókar kiemelve marad.
Egy újabb
gombnyomásra a rendszer visszatér az
első, kikapcsolt állapotába, a szerkezet
nullázódik, és készen áll az
újabb mérésre.
A 7, 12, 14, 16 elemek
rugók, amelyek a hozzájuk
tartozó karok alaphelyzetbe
állítását végzik, míg a 18
rugó a kapcsolókerék (oszlopkerék)
mindenkori pontos helyzetben tartását végzi el.
A fenti szerkezet csak
másodpercmutatót tartalmaz. Ha
ebből a szerkezetből kívánjuk kialakítani a 30
perces kronót, akkor egy közvetítőkerék
segítségével máris meghajthatjuk a
percszámlapot - és akár egy újabb
közvetítőkerékkel a perckerékről
szükség szerint az óraszámlapot is. A korai
kronográfok így is működtek. De az ilyen
szerkezetnél egy kicsit gondot okozhat az, hogy a
percmutató - és ha van, akkor az óramutató
is - a pontos időt mutató bázis óraszerkezethez
hasonlóan lassan, folyamatosan halad előre. Időintervallumok
mérésénél praktikusabb, ha mind a perc,
mind az óramutató mindig az eltelt egész percekre,
órákra lép, és a következőre nem
lassan, folyamatosan halad előre, hanem - amikor itt az ideje -
átugrik. Ezért sokféle ugró
mutatómozgató szerkezetet fejlesztettek ki az idők
folyamán, közöttük egészen
elrémisztően bonyolult, fogasívek, karok, rugók
rendszerét mozgató megoldásokat is, amelyek ugyan
kiválóan beváltak és jól
működtek, de nagyon drágák voltak. Végül
azért elég hamar megszületett a máig
egyértelműen legelterjedtebb, az egyszerű
áttételnél szinte alig bonyolultabb
úgynevezett "lassan ugró
percszámláló" szerkezet
Itt a
másodperctengelyen az 1 egyfogú fogaskereket
helyezik el, amely minden fordulatnál az 58. másodperc
körül elkezdi forgatni a 2 közkeréken
keresztül a 3 percszámláló-kereket. A
kerék elfordulása közben a 60.
másodpercnél a 4 rugó átugrik a fogtetőn,
és a 3 percszámláló-kereket pontos
helyzetbe állítja. A megoldás olyannyira jellemző,
hogy másféle kivitellel még a régi
kronográfoknál is csak alig-alig találkozhatunk, a
mai konstrukciókban pedig egyeduralkodó lett.
A fentiek alapján
egy karóra kronográfba
bepillantva már azonosíthatjuk a szerkezet részeit
(a lila nyilak felől hatnak a nyomógombok):
A számok
jelentése:
1 - Az óra meghajtó
másodperckereke
2 - Közvetítő kerék
3 - A kronográf
középmásodperc kereke
4 - A kronográf
percszámláló kereke
5 - Közkerék
6 - A percszámláló
rögzítő rugója
7 - Nullázó kar
8 - Kapcsolókerék (oszlopos
kerék)
Példa erre,
és minden részegység
kiválóan felismerhető az alábbi képen
látható Universal Geneve kronográf Cal285-ös
szerkezetén, amely a 30-as évek végének
technikai színvonalát mutatja, és amely szerkezet
minősége és erényei miatt a Jaeger Le-Coultre
által is alkalmazott volt:
Az oszlopos kerék
az 1930-as évek végéig
minden elterjedt kivitelben előfordult. Ez a vezérlőelem
teljesen logikus következménye volt annak, hogy az első
konstrukciók egy nyomógombbal működtek. Egy
egygombos konstrukcióban feltétlenül kellett egy
kettőnél több állapotú vezérlőelem az
egymás után következő fázisok
vezérlésére. A kétgombos
összeadó kronográfok megjelenésével
azonban másképpen is meg lehetett közelíteni
a problémát, és már az 1920-as évek
vége felé kidolgoztak oszlopos kerék
nélküli konstrukciókat is, majd az 1940-es
években a Landeron 48-as típusú szerkezete
robbanásszerűen elterjedt. Ennek egyszerűbb, lemezből
préselt karokra és rugókra épülő
vezérlése jóval olcsóbb volt, mint az
oszlopos kerékkel készült konstrukciók, de a
feladatot ugyanolyan jól el tudta látni. A
konstrukció, és utódai olyannyira elterjedtek,
hogy egy kronográfba pillantva manapság már
aránylag ritkán van esélyünk oszlopos
kerékkel találkozni. Ehelyett feltehetően valami
efféle látványban lesz részünk:
A két kis lila
nyíl itt is a nyomógombok
helyét jelzi, a sárga helyén lenne az oszlopos
kerék. Helyette láthatjuk az aránylag egyszerű,
néhány karral megoldott vezérlést. Ezt nem
érdemes külön tárgyalni, egyrészt, mert
funkcionálisan az óra teljes egészében a
korábban tárgyalt módon működik,
másrészt, mert az oszlopos kerék
nélküli vezérléseknek is számos
konstrukciója alakult ki, és ezek formailag jelentősen
eltérhetnek egymástól, bár ugyanazt a
funkciót látják el. A legegyszerűbb karos
mechanizmusok nem rendelkeznek olyan vezérlőelemekkel, amelyek
kettőnél több állapotba billenthetőek
lennének. Ezért ezek már a gombok
működéséről felismerhetőek, ugyanis itt a felső
gombbal lehet az órát elindítani, de
megállítani csak az alsóval. A felső gomb
ismételt megnyomásával tovább megy a
kronográf mechanizmus, míg leállított
óránál az alsó gomb ismételt
megnyomásával tudunk nullázni. De elég
hamar megjelent vezérlőelemként egy himba, amelytől alig
lett bonyolultabb a mechanizmus, de már az oszlopkerekessel
teljesen megegyezően vezérelhető, tehát a felső gomb
indít-megállít, míg az alsó
álló helyzetben nulláz, fly-back
kronónál akár menet közben is
nullázhatunk. Példaként érdemes
megnézni a hivatkozásban is szereplő Landeron 48-as
szerkezet képét:
Már a XX.
század elejére szinte
egyeduralkodóvá vált az, hogy a kronográf
mechanizmusával a kapcsolatot az emelőkaron csapágyazott
közvetítőkerékkel hozták létre. De
kialakult ennek egy olyan, módosított változata
is, ahol nem kapcsolókereket alkalmaznak, hanem egy kis
átmérőjű, fogazott tengely van úgy
kialakítva, hogy alul a másodperckerék mellett van
kúposan, de fixen csapágyazva, és arról
folyamatos meghajtást kap, fent azonban a hagyományos
kivitelű kapcsolókarban van csapágyazva, és az
ide-oda tudja billenteni, miáltal kapcsolatba kerül a
középen levő másodpercszámláló
kerékkel. Ez kissé laposabb lehet, mint a
hagyományos kivitel, és egy fogaskerékkel
kevesebbel is "beéri". Műszakilag teljesen
egyenértékű amúgy ezekkel, és ma is gyakran
alkalmazott megoldás, a neves 7750-es automata kronográf
is ilyen elven működik. Az alábbi két kép
közül a baloldali egy Valjoux 77-es, az 1930-as
évektől használt szerkezetet mutat, ahol a billegő
és a középmásodperc-kerék
között jobbra jól látható a
kapcsolókar, amelynek a végén van
csapágyazva a kapcsolótengely, amelyet a két
szerkezet feletti képen kiemelve is szemügyre
vehetünk. De készültek egyéb
konstrukciók is, amelyek elterjedni nem tudtak, de
érdekességként szót érdemelnek.
Ilyen volt a lenti képek közül a jobboldalin
látható Pierce 134-es szerkezet, ahol egy
függőlegesen mozgó tengelykapcsolót alkalmaztak,
amely a kronó elindulásakor lebillent, és a
másodpercmutatót is egy kicsit megemelte (ez
oldalról jól látható is egy ilyen
órán, hogy bekapcsolva a kronót, a
másodpercmutató egy picit felugrik, és elindul).
Ennek a gombjai is pont fordítva működtek, az alsó
indít-megállít, míg a felső nulláz.
Műszakilag valós előnyt nem nyújtott, bonyolultabb,
meghibásodásra hajlamosabb konstrukció
lévén elterjedni nem tudott, de manapság gyűjtők
keresett kincse.

Szót kell ejteni
még egy - manapság igen komoly
"komplikációként" számon tartott -
megoldásról, az uszálymutatós, vagy
rattrapante kronográfról. Az ilyen szerkezet arra
szolgál, hogy hogy részidőt is mérhessünk, a
teljes mérés elvesztése nélkül. Az
ilyen kronográf fedésben két
másodpercmutatóval rendelkezik. A kronográf
elindításakor ezek együtt mozognak - egy
mutatónak tűnnek. De megnyomva az uszálymutató
vezérlőgombját, a felső mutató megáll,
miközben az alsó, és az egész
kronográfszerkezet tovább jár. Ilyenkor
zavartalanul leolvashatjuk, feljegyezhetjük a részidőt,
majd újra megnyomva az uszálymutató
vezérlőgombját a felső mutató "utánaugrik"
a másiknak, annak pozíciójától
függetlenül újra fedésbe kerülnek,
és folytatódik a mérés. A művelet
bármikor ismételhető. Alább látható
egy ilyen óra (a két másodpercmutató a
láthatóság érdekében kb: 23
és 37 másodpercnél lett leállítva):

A szerkezet
működése valójában nem is olyan
"ördöngös", érdemes vele megismerkedni:
Az 1
középmásodperc kerék a
ráépített 2 szívvel egy csőtengelyre van
felszerelve. A csőtengely a keréken túl nyúlik,
és a 4 középhídban van csapágyazva. A
tengely végére az 5 uszálymutató
szív van felerősítve. Ez a szív kisebb
méretű, mint a 2 középmásodperc
nullázó szív. A csőtengelyben csapágyazott
és azon keresztül nyúlik a 6
uszálymutató tengely, amely a hátsó
végéhez közel a 7 kereket hordja. Ez a kerék
egy igen apró fogakkal ellátott könnyű tárcsa.
A 7 keréken
átnyúló tengelycsap az
uszálymutató hídban van csapágyazva. A 7
kerék a 9 karon a 10 görgőt hordja (ez jó
óráknál nemes kőből, rubinból van). A
görgő az igen gyenge 11 rugó hatására az 5
szíven fekszik fel. Ez a rendszer külső erőhatás
nélkül a 11 rugó nyomása
következtében nullázza önmagát,
és így a közép másodpercmutató
és az uszálymutató minden műveletet együtt,
pontos fedésben végez.
Az
uszálymutató nyomógombja régebben a
felhúzó koronába volt építve, ma
általában önálló nyomógomb. Ez
a piros nyíllal jelzett helyen hat a 12 karra, amely így
elfordul a 19 tengely körül, és a végére
erősített húzókilincs
segítségével elfordítja a 17
kapcsolókereket, amelyet a 18 rugó tart pontos
helyzetben. Ezen kapcsolókerék kerületi
fogszáma kétszerese a homlok fogszámának. A
kapcsolókerék a 19 tengely körül
önbeálló 20 kétkarú
uszálykerék fogót vezérli. Ha a kar megfog,
úgy az uszálymutató megáll, és az 5
szív elkezd elfordulni. Amint a 20 fogó a következő
gombnyomásra elenged, az 5 szív és a 9, 10, 11
elemekből álló egység nulláz, és az
uszálymutató a középmásodperc
mutatóval azonos pozícióba ugrik.
A rattrapante
mechanizmus vezérlése gyakran a
koronába épített nyomógombbal
történt, különösen az eleve ilyennek
épített szerkezetek esetén. Ezt azonban nem
könnyű a mai vízállósági
elvárásoknak megfelelően tömíteni,
ráadásul a mai uszálymutatós
kronográfok sokszor külön modulként
kapják meg általában ezt az egységet,
amelyet így egyszerűbb és célszerűbb egy
önálló nyomógombbal vezérelni. E fenti
képen bemutatott IWC Portugieser Chrono-Rattrapante is ilyen,
jól látható a 10 óránál
beépített nyomógomb. Ennek az órának
a vezérlő-mechanizmusa is kissé rendhagyó, nem
kapcsolókerékkel, hanem egy elforduló kis
hídra ékelt két rubinkő csappal mozgatja az
uszálykerék fogóját. Mint korszerű
megoldást érdemes megismerkedni a szerkezet
sémájával:
A szerkezet automatikus
felhúzású, és egy
önálló hídként
alakították ki az uszálymutató
komplikációt. Ezen megoldás előnye
egyrészt, hogy kopásra kevésbé hajlamos,
mint a hagyományos kapcsolókerekes megoldás,
miközben a nagyobb karok miatt kisebb erővel kapcsolható,
másrészt a teljesen önállóan
kialakított uszálymutató szerkezet
különböző típusú óraművekbe is
könnyen alkalmazható. A képen látható
főbb részegységek az alábbiak:
1: Az automata rotorja
2: Az automatika
hídja
3: Az
uszálymutató kereke (7-es a sémán)
4: Rugózott
nullázó görgő (10-es a
sémán)
5:
Uszálykerék fogó (20-as a sémán)
6: Rugózott
híd
7: Az
uszálymutató szerkezet saját hídja
8: Az
uszálymutató nullázó
szív-idoma (5-ös a sémán)
9: Forgó
híd (a 17 kapcsolókerék
funkciójában)
10: Kapcsoló
kövek tartója (a 17
kapcsolókerék funkciójában)
11: Kapcsolókar
(12-es a sémán)
12: A kapcsolókar
rugója
Egy
valóságos, Valjoux 7750 bázisú
órába beépítve így néz ki ez
a szerkezet:
Előfordult emellett az
uszálymutatós kronográf egy
olyan, egyszerűsített kivitele is, ahol a számlap előtt,
jól látható módon egy, a billegő
hajszálrugójához nagyon hasonló
spirálrugóval közvetlenül
összekötötték a
másodpercszámláló mutatót és
az uszálymutatót, és a szerkezetben csak egy
nagyon egyszerű, egykarú fék állította meg
az uszálymutató kerekét. Itt
megtakaríthatták a vezérlés egy
részét, valamint a gondos kidolgozást
megkövetelő nullázó görgőt és
szívidomot. Ez az egyszerűsített szerkezet azonban felvet
néhány problémát. Az egyik az, hogy a
megállított uszálymutató mellett
szépen "felcsavarodó" hajszálrugó egy, de
legfeljebb két fordulat után megállítja az
órát, ez a mechanizmus tehát megköveteli,
hogy a megállított uszálymutatóról
gyorsan történjék meg a részidő
leolvasása, és utána tovább kell engedni az
uszálymutatót, másrészt az, hogy a
mutató rezgésre, remegésre hajlamos, hiszen csak a
kis spirálrugó tartja a másodpercmutatóval
azonos pozícióban. A
költségcsökkenés miatt azonban ez a kivitel is
aránylag elterjedt volt.
Megemlíteném
még, hogy természetesen van
mód az uszálymutató-szerkezetek
többszörözésére, ha kis számban is,
de készültek olyan zsebstopperek, ahol két
részidő is mérhető volt, természetesen
három, egymás felett elhelyezett
másodpercmutatóval, de ez igen ritka volt. Karóra
így nem készült.
Manapság gyakori,
hogy a fejlesztési
költségek csökkentésére alapvetően nem
kronográfnak készült, jó minőségű
alapszerkezetekre modulként építenek rá
kronográfot. Ezeket az órákat oldalról
sokszor könnyen felismerhetjük, mert a korona és a
nyomógombok általában nincsenek egy síkban.
Ha a kronográfszerkezetet a számlap alá
építették (ez a jellemző megoldás), akkor
az ilyen óra gombjai közelebb vannak az óra
előlapjához, mint a korona, és a szerkezet
hátulról teljesen közönséges
óraműnek tűnik. Műszakilag ez nem rossz megoldás, a nagy
nevű cégek közül például gyárt
ilyen órát az Omega (pl: Dynamic), vagy a Breitling is
(pl: Premier), de azért érdemes tudni, hogy ez nem igazi,
"fajtiszta" kronográf, hanem egy normál óramű
modul kiegészítéssel. A költségek
csökkentése érdekében többféle
ilyen modulkonstrukció született, van ilyen
öröknaptár is. Számos alapszerkezethez
kínálnak modul kiegészítéseket, pl.:
a Dubois-Dépraz, vagy a Kelek cégek. Jó
példa erre az alább megszemlélhető UNION
kronográf, amelynek a cég saját, Cal26-os
jelzésű automata szerkezete a "lelke", erre van
ráépítve egy Dubois-Dépraz 2036-os
kronográf-modul. Oldalnézetben látható a
korona síkja fölötti két nyomógomb,
míg hátulról az óra "mezei" automata
órának mutatja magát:
Ejtsünk szót
a kronográfok
pontosságáról is! A régi karóra
kronográfok korábbi szerkezetei általában
18.000/h féllengésszámú, viszonylag
nagyobbacska billegővel készültek. Ez 1/5
másodperces lépésközt, és ekkora
maximális mérési pontosságot jelentett.
Használt érték volt még a 21.000/h
féllengésszám is. A mai órák
inkább az elterjedt 28800/h
féllengésszámmal dolgoznak, ez 1/8-ad
másodperces pontosságú mérést tesz
lehetővé. A legpontosabb konstrukciók 36000/h
féllengésszámmal dolgoznak, ezek már 1/10
másodperces mérésközt biztosíthatnak.
Ugyanakkor a járó kronográfszerkezet
energiát von el a rendszertől, és nem egyenletes
terhelést jelent. Ez azt eredményezi, hogy az óra
járó kronográffal kicsit kisebb (10-20%
csökkenés) járástartalékkal
bír, tehát teljesen felhúzott
állapotból valamivel hamarabb fog lejárni.
Emellett egy kis mértékben a pontosság is
csökken, olcsó, gyenge szerkezetnél akár
jól észrevehető késést is okozva. A
jó minőségű szerkezeteknél ez már nagyon
csekély, esetleg csak napi 1-2 mp, vagy még ennél
is kisebb eltérést jelent, de előfordulhat, hogy egy, a
COSC kronométer-tanúsítványt
teljesíteni képes óramű, járó
kronográffal már kissé kicsúszik a
határértékekből. Ez a hétköznapi
használhatóságot egyáltalában nem
befolyásolja.
Természetesen
jó ideje már, hogy
készülnek kronográf szerkezetek automatikus
felhúzással is. Az első két ilyen szerkezet
(máig vitatott elsőséggel, hisz gyakorlatilag egy időben
léptek piacra, néhány napos
eltéréssel) a Zenith El-Primero kronográfja, a
másik a Breitling-Buren Cal 11 jelzésű szerkezete volt.
Ez utóbbi érdekessége, hogy a felső
csapágylemez alatt elrejtett mikro-rotoros
kialakítása miatt első ránézésre nem
is tűnik automatának, másrészt a
felhúzó koronája a baloldalon, míg a
vezérlő gombok a szokásos jobb oldalon voltak. A Cal.11
sajnos nem élte túl a Breitling 70-es évek
végén bekövetkezett csődjét, és
bár a cég a mai napig termel, ez a szerkezet csak 10
évig készült, viszonylagos ritkasága
és érdekessége miatt mára a gyűjtők
féltett kincsévé vált. Bár nem
terjedt el, de mint érdekesség mindenképpen
méltó arra, hogy élőben is megnézzünk
egy ilyen órát, és a szerkezet sémarajzait,
amelyekről látható az érdekes mikro-rotoros
elrendezés, valamint az is felismerhető, hogy ez is oszlopos
kerék nélküli, kapcsolóhimbás
konstrukció:

Ellenben a Zenith
El-Primerója néhány évi
gyártásszünet után újra
készül, és a mai napig korszerű, etalonnak tekintett
szerkezet, amely az efféle kronográfok szinte minden
ismérvét magában hordozza. Az alábbi
képeken látható a szép kivitelű, 31
köves szerkezet, látható a hagyományos,
golyóscsapágyazott közép-rotoros automatika,
felismerhető a kronográf legtöbb egysége,
látható az is, hogy ez bizony oszlopkerekes
konstrukció. A szerkezet specialitása a 36000/h
féllengésszám, ami lehetővé teszi, hogy
valóban 1/10 másodperceket mérhessenek vele:
1974-ben aztán
elkészült a Valjoux híres
7750-es szerkezete, amelynek különböző változatai
mára a legelterjedtebb automata kronográf
szerkezetté lettek. Mivel az alapszerkezet rengeteg
módosítást "elviselt" így nagyon
sokféle variációban készül, sok
kiegészítő funkcióval, holdfázis, teljes
naptár, második időzóna,
járástartalék-kijelzés, rattrapante, stb..
is van a kínálatban, ezért, s a gyakorlatban is
beigazolódott megbízhatósága és
pontossága miatt mára a kronográfok afféle
mindenesévé vált. Jobb kivitelű változatai
könnyedén teljesítik a COSC bizonylat
pontossági követelményeit,
megtalálhatóak középkategóriás
órákban éppen úgy, mint több
százezres, milliós, "pedigrés" IWC, Omega,
Longines stb. órákban. Mivel szinte biztos, hogy
találkozunk ezen szerkezet valamely
variációjával, érdemes megismerni:

Az alapszerkezet is 25
köves automata,
golyóscsapágyazott rotorral, 28800/h
féllengésszámmal (ami 1/8mp mérést
tesz lehetővé), másodpercstoppal, gyorsan
állítható dátum kijelzéssel. A
szerkezet konstrukciója nem oszlopkerekes, hanem egy
himbán alapul, és a már korábbiakban is
említett billenő kapcsolótengelyt használja. E
két alkatrészt - mivel oly jellegzetes elemei a mai
modern kronográfoknak - külön, kiemelve is
érdemes megismerni:

A fenti ismeretek
alapján tehát, ha a "kronográfok
királyára" fáj a fogunk, akkor keressünk egy
12-24 órás, fly-back, rattrapante, automata
kronográfot. Vannak ilyen szerkezetek, persze az áruk is
magas. De vágyhatunk akár tourbillon szerkezetű,
percismétlős, öröknaptáras, a fenti
kronográf kiegészítésekkel ellátott
remekművekre is. Az árakat persze jobb nem is kérdezni,
nincs olyan pénznem e földtekén, amelyben az ne
lenne hat számjegyű, a mi jóféle forintunkban ezek
inkább 8-10 számjeggyel leírható
összegek...
Vissza a 11.
fejezethez
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
|
|
|