|
Elso rész
Már megint nem indul?
Már vagy sokadik alkalommal jön át a szomszéd, hogy nem indul a kocsija. Így elmentem megnézni, és közben magyaráztam, neki, hogy mit hogy csináljon, ha legközelebb is ilyen probléma lenne, és ne engem zargasson. Meg mi van ha útközbe éri a baj. Na akkor ötlött fel bennem, hogy mennyien küzdhetnek ezzel a gonddal. Nagyon sokan nem, de a régebbi autók szerelmesei, és mint skodás én is küzdöttem, míg meg nem tanultam. Így próbáltam egy leírást készíteni az adódó problémákról. És segítségül venni 1-2 internetes leírást, hogy használható segítség legyen kezdo, vagy csak néha bütykölo skodásoknak. (és más régebbi típusú autót kedvelonek)Skoda 105,120,130 as típusok elosztói alapjaikban egyformák.
Favorit elosztója majdnem ugyan az mint az elozoeké, csak elektronika és a megszakító rendszere más.De alapjaiban az összesre érvényesek az alábbi problémák, megoldások. Bár 1-2 ellenorzés, vagy megoldás, nem alkalmazható favorit elosztón.
Hibalehetoségek.
Az akkumulátor hibái:Mikor indítózunk és közben a fordulatszám alacsony, vagy a kezdeti fordulathoz képest gyorsan esik a fordulatszám, biztosra veheto, hogy az akkumulátor kezd lemerülni.A lemerülés okai lehetnek:
- Áramszivárgás. Amit okozhat a villamos kötések szigetelési hibái;
- Rosszul muködik a generátor vagy a feszültségszabályozó;
- Az új fogyasztók bekötése többet vesz ki az aksiból mint amennyit tölteni tud a generátor;
- Rövid távú autó használat, gyakori megállások, alacsony fordulaton üzemeltetett motor. Az akkumulátor ilyen használat mellett gyorsabban lemerül, mert az indítómotort surubben használjuk és a generátor, kis fordulatszámnál, tervezett teljesítményének csak egy részét adja le.
- Indítási nehézséget az akku kábel saruknak lazasága is okozhatja, vagy ezek erosen oxidálódtak.
Ha az akku rendben van, a hibát a gyújtóberendezésben, vagy az üzemanyag ellátásban kell keresni.Mindenki el tudja dönteni, hogy 1 henger sem megy, vagy csak 1 henger nem megy. Nem mindegy. :)
(Szóval egyik henger sem megy, Vagy csak 1-2 henger marad ki.)
Ha az egyik henger sem megy:
1., Ellenorizni kell, hogy a trafó közepén lévo (gyújtáselosztó közepére meno) vezetékbol jön-e szikra.
Menete:
- Az elosztófedél közepébol húzzuk ki a vezetéket, tartsuk közel valamely fémes felülethez. Pl: szelepfedél csavarja, és indítóztassunk valakivel. Ha nincs segítség, akkor vegyük le az elosztófedelet, adjuk rá a gyújtást, majd egy csavarhúzóval, vagy ha lehet inkább szigetelo merev eszközzel(fa) toljuk el a megszakító kalapácsot az üllotol. Figyelni kell, hogy átugrik-e a szikra a kábelbol a motortestre. Ha a kábel végébol eroteljes szikra ugrik át a testre, akkor a gyújtótekercs, valamint a gyújtáselosztó elso áramköre jó.
2., Ha a kábel és a test közötti szikra ellenére a gyertyákig nem jut el az áram, akkor lehet tovább vizsgálódni.
Menete:
- Le kell venni (vagy már lent van) az elosztófedelet, és ellenorizni kell, hogy nem kopott-e el teljesen a fedél és az elosztópipa (rotor) közötti szénkefe. Lehet, hogy a szénkefét tartó rugó nyomása nem elegendo ahhoz, hogy a szénkefe elérje az elosztópipát. Ilyenkor a rugót meg kell nyújtani, hogy jobban kiálljon a szénkefe(szénrúd) - Az elosztópipa vége meg görbülhetett(ritkán) vagy elégett, vagy az oldala, megrepedt, vagy az ellenállás a rotorban meghalt(pótolható rövidtávon drót darabbal). Az elso két hiba könnyen észreveheto, a testzárlatról pedig úgy tudunk meggyozodni, hogy ha az elosztófedél középso részébol kihúzzuk a gyújtókábelt, és az elosztópipa fémlapkájához (közepéhez) odatartjuk. mint mikor a szikrát próbáljuk, gyújtást adunk, és közben megemeljük a megszakító kalapácsot. Ha szikrát látunk akkor a pipa repedt, zárlatos.
- Ellenorizzük, nincs-e elrepedve az elosztófedél. A hajszálrepedés helyén be feketedik, mint mikor meg ég a müanyag, bakelit. Ha nincs nálunk tartalék fedél, az pech. A kitisztítása a repedésnek pár km erejéig lehet megoldás. - Ha mosás után bepárásodik az elosztófedél, száraz ruhával töröljük ki a belsejét, a rajta lévo kábeleket húzzuk ki és azoknak a helyét is töröljük szárazra, majd a megszakítót és környékét is.
A megszakító ellenorzése
Ha az elosztófedél közepére csatlakozó kábel, és a motortest között nincs szikra ellenorzéskor, akkor lehet gyanakodni a megszakító hibájára.
Surun elofordul, pláne gyakori magas fordulaton való használat esetén, hogy a megszakító érintkezok beégnek, elkopnak. Ennek következtében megváltozik a hézag, olykor meg is szunik. A megszakítóhoz az elosztófedél és pipa(rotor) levétele után férünk hozzá. A megszakító hézag ellenorzéséhez, illetve beállításához a motor fotengelyét kell megforgatnunk. (Ha egyedül vagyunk, akkor a sebességváltót 4.be tesszük (lehetoleg sík terepen), és az autót tologatjuk, miközben figyelünk a megszakítóra. Ad e szikrát vagy sem.)
Beállításhoz javasolt egy 30as racsnis kulcs, vagy hajlított végu csillag kulcs, és nem az autó tologatásával próbálkozni.
Beállítás:
Az üllot 2db csavar rögzíti. A rögzítocsavarok oldása után egy csavarhúzóval és hézagmérovel pontosan beállítjuk a 0,4(0,3) mm-es hézagot. Ezt úgy tesszük, hogy a fotengelyt addig forgatjuk, amíg az elosztó tengelyén lévo bütykök meg nem emelik teljesen (vagy a közepére nem esik) a kalapácsot. Ilyenkor a hézagmérovel lehet az üllo és a kalapács közti hézagot ellenorizni, és addig állítani(összébb nyomni, vagy szét húzni), amíg a hézagméro passzosan nem csúszik a ketto közt. Fontos, hogy a megszakító érintkezoi teljes felületükkel záródjanak. Az utángyártott megszakítók erre nem képesek, ezért ajánlott a 0,3 hézag. Ebben az esetben jön csak létre az 55-60 fokos zárszög. A beégett megszakítókat cserélni kell, az olajos, elszennyezodött érintkezoket pedig tisztítsuk meg. Ellenorizzük, hogy a kalapács nem akadozik-e, és könnyen mozog-e a tengelyen. A kenésre szolgáló filcre ne felejtsünk el tenni egy-két csepp olajat, de ne öntsük nyakon.
Ezután addig forgassuk a motor fotengelyét, amíg a megszakító érintkezok záródnak. Adjuk rá a gyújtást, majd mozgassuk meg a megszakító kalapácsot, és figyeljük az érintkezoket, van e szikra.
Ha a kalapács mozgatásakor az üllo és a kalapács között nincs szikra.:
- vagy nem jól szereltük be a megszakítót,
- vagy valahol le testel,
- vagy a kondenzátor lehet hibás.
Iktassuk ki a körbol a kondenzátort, és mozgassuk a kalapácsot. Ha az érintkezok között szikrázást észlelünk, akkor ez a kondenzátor zárlatát bizonyítja.
Ha a kiiktatott kondenzátor ellenére sem látunk szikrázást, akkor a trafó és az elosztó közötti vezeték szakadt vagy zárlatos, de lehet, hogy a kalapács szigetelése hibás. Ha erre gyanakszunk, szereljük le a vezetéket a megszakító hátulja alá szorított részrol, és próbáljuk szikráztatni a motortesten. Így meggyozodhetünk arról, hogy a trafóból jön-e áram a megszakítóhoz. Ha igen, akkor nyilvánvalóan a kalapács szigetelése sérült, és ezért a megszakító elott testel az áram. Ha nem nincs szikrázás az elosztóról levett fo vezeték és a motortest között, akkor lehet, hogy nem jön áram a gyújtáskapcsolótól. A hiba kiszuréséhez 12 V-os próbalámpára lesz szükségünk.
Menete:
- Kössük le a gyújtótekercs 15-ös számú sarujáról a vezetéket, és kössük a próbalámpa egyik végéhez.
- A lámpa másik végét érintsük testhez.
Eredmény:
- Ha a lámpa világít, a vezeték rendben van és a gyújtótekercs a hibás. Javítása, csere. Vagyis nem javítható házilagosan.
- Ha a próbalámpa nem világít, akkor a gyújtáskapcsolóban vagy a vezetékben van a hiba.
Ha csak egy hengerben marad ki a gyújtás:
Eloször megállapítjuk, hogy melyik henger nem dolgozik, vagyis járó motornál sorra vegyük le a gyertyákról a pipákat. Ha egy henger nem muködik, akkor azon gyertyapipa levétele után sem válik egyenlotlenebbé a motor járása, amelyik henger nem muködik.A gyújtógyertya hibájáról úgy gyozodhetünk meg, hogy kivesszük a hengerbol és megvizsgáljuk. A hiba többnyire az elektródán látható. Legtöbbször olyan lerakódásokat találunk a gyertya belsejében, amelyek származhatnak az égéstérbe jutó nagyobb mennyiségu olajból, koromból (törött, vagy erosen kopott olajlehúzó gyuru okozhatja, vagy túl dús benzin, rosszul beállított karburátor).
Üzemzavart okozhat a gyertya természetes elhasználódása is: az erosen megfogyatkozott középelektróda miatt szemmel láthatóan megnövekszik az elektródák közötti hézag. Ilyenkor cserélni kell. A célszeru az összes gyertyát egyszerre cserélni.
Ha a gyújtógyertyák elektródái épek, a gyertya belseje száraz, valamint a szigetelotest színe ozbarna, nem valószínu, hogy itt lehet a hiba. Beszerelés elott ellenorizzük az elektródák közötti hézagot (0,7 mm). A kiszerelt gyújtógyertyát vizsgálhatjuk úgy is, hogy betesszük a gyertyapipába, majd száraz ronggyal megfogva, menetes részét érintsük a motortesthez. Indítóztassunk, vagy távolítsuk el egymástól a zárt megszakító érintkezoket a már ismert módon. Ha a gyújtóberendezés egyéb részei jól muködnek, a vizsgált gyertya elektródái között szikra ugrik át. Elofordul, hogy ellenorzéskor a gyertya muködik, de visszaszerelés után mégsem megy a henger. Valószínu, hogy a gyertya szigetelésében hajszálrepedés van, és a hengerben lévo nyomás miatt nem tud létrejönni szikra. |
|