Második rész
(Az üzemanyag rendszer pontos ellenorzését itt nem részletezem. Valaki gyári, valaki már egy másik autótípus karburátorát használja. Így ez csak iránymutatásnak szolgáló leírás, segítség szeretne lenni számotokra.)
Ha a hiba az üzemanyag-ellátó berendezésben van...
A száraz, fehérre égett gyújtógyertya-elektródák benzinhiányra utalnak. A hibát az üzemanyag-ellátó rendszerben kell keresni. A Skoda karburátorok gyakorlati tapasztalatok szerint csak ritkán hibásodnak meg maguktól. Általában valami elozménye szokott lenni, PL. egy takarítás, és nem megfelelo összeszerelés.
A karburátor hibái többféle formában jelentkezhetnek.
- Vagy egyáltalán nem indul be a motor, vagy ha beindul is, néhány fordulat után leáll, majd ezzel egy idoben „visszalo” a porlasztóba.
- Elofordulhat, hogy csak alapjárata nincs a motornak, de könnyen meglehet az is, hogy éppen gázadáskor kezd fulladni.
1., A motor nem indul be
- Elsosorban azt kell ellenoriznünk, hogy eljut-e az üzemanyag a karburátorba. Ennek ellenorzésére vegyük le a porlasztóról az AC pumpa felöl jövo benzincsövet. Az AC pumpa( tápszivattyú) kézi karjának mozgatásával, vagy az indítómotor muködtetésével meggyozodhetünk arról, hogy az AC pumpa rendesen szállít-e üzemanyagot. Ellenorzéskor figyelni kell arra, hogy nehogy olyan helyre folyjék a benzin ahol meggyulladhat.
- Ha a lekötött üzemanyagcsobol nem folyik benzin, kössük le az AC pumpáról az benzintartályról jövo csövet. Próbáljuk meg pumpával(levegovel) átfúvatni. Ehhez eloször vegyük le az a tanksapkát. Ha dugulás volt a csoben, remélhetjük, hogy átfúvatáskor kitisztul. Télen gyakran elofordulhat, hogy hiába próbálkozunk ezzel, mert az üzemanyagba került víz befagy, és a csovezetékben jégdugó keletkezik. Kiolvasztására az utcán nem sok remény van, legjobb ha meleg helyiségbe vontatjuk a gépkocsit. Ilyenkor, lehet kis denaturált szeszt önteni a benzinhez. Segít felolvasztani a jeget, és elkeveredve a vízzel nem fagy be többet. Menet közben a motor elégeti ezt is, így tud ürülni a víz észerevétlenül.
- Ha az tankból jövo vezetékben nincs dugulás, és a porlasztóhoz mégsem jut el üzemanyag, a hibát az AC-pumpában kell keresnünk. Könnyen lehet, hogy csak a szivattyú szuroje szennyezodött el, de az is elofordulhat, hogy megsérült a membrán, vagy eltömodtek a szelepek. Ahhoz, hogy a szurot kitisztítsuk, le kell csavarni az AC pumpa mögött a kis edény alatt lévo csavart. Ilyenkor a tartó kilazul és a kis edény leveheto, kimosható, a szuro kitisztítható(cserélheto).
Membrán cseréhez le kel venni az AC pumpát a helyérol, és a fedélen lévó csavarok oldásával le lehet venni a fedelet, ami alatt ott található a membrán.
Szelepek eldugulásást esetleg kifúvatással megoldhatjuk, ha nem megy, akkor célszeru a fedelet egyben cserélni.
2., Ha a motor hidegen nem indul...
A hibát okozhatja az alacsony benzinszint az úszóházban, de leggyakrabban azonban a fofúvóka és a gyorsítófúvóka elszennyezodése okozza az üzemzavart. Sokszor elofordul az is, hogy a tuszelep szorult meg.
3., Ha a motor melegen nem indul...
Elofordulhat, hogy a motor az indítási kísérletet megelozoen túlmelegedett, és a karburátor úszóházában keletkezett benzingozök elzárják az üzemanyag útját a benzinvezetékben. Próbálni lehet az indítást úgy, hogy a gázpedált ütközésig nyomjuk le.
A sikertelen indítást okozhatja még az üresjárati rendszer helytelen beszabályozása.
4., Ha a motor nem adja le az eloírt teljesítményt...
A hibát sokan az üzemanyag-ellátó rendszerben keresik, de megfeledkeznek arról, hogy az eloírtnál alacsonyabb oktánszámú benzint használnak, vagy az épített motor esetleg nagyobb oktánszámú benzint igényel mint az eloírt. Csökkentett teljesítményt okozhatnak a nem kelloen nyitó pillangószelepek. Ezt általában a muködteto karok, hibái okozzák. Pl. rovid nyitási kar a gázpedálon, vagy túl hosszú nyitókar a karburátoron.
A legnagyobb bosszúságot mindig a legapróbb hibák, a mindenki által jól ismert dugulások okozzák.
5., Ha a motor egyenetlenül és bizonytalanul muködik nagy fordulatszámokon...
Elsosorban a fofúvókák és a keverocsövek elszennyezodésére kell gondolnunk, de elofordulhat, hogy víz került a vezetékbe vagy a porlasztóba. Ahhoz, hogy a fofúvókákhoz hozzáférjünk, le kell szerelnünk a levegoszuro házat.
Ezután le kell venni a karburátor fedelet, óvatosan figyelve az úszóra. Ha eddig eljutottunk, több mindent ellenorizhetünk.
Meggyozodhetünk az úszószint megfeleloségérol. Ellenorzés, beáálítás Andrt könyvben(skoda biblia) pontosan leírva. Egyúttal ellenorizzük, hogy a tuszelep szabadon mozog, és hogy nincsenek-e külso sérülések az úszón. Meggyozodhetünk még arról is, hogy jól muködik-e a gyorsítószivattyú. Hirtelen gázadáskor a benzinnek egyenletes, eroteljes sugárban kell a torokba ömlenie.
Ha mindent rendben találtunk, következhet a fofúvókák tisztítása. Kicsavarás után erosen fújjuk át. Ha a szennyezodés nem jön ki belole, vékony, de eros muanyag szállal próbáljuk meg eltávolítani.
Ha már ennyire szétszereltük a porlasztót, tisztítsuk ki az úszóházat is, valamint a fedélen található, üzemanyagcsonkba szerelt szurot is. Összeszereléskor különös gonddal ügyeljünk arra, hogy az úszót szabad mozgásában nem akadályozza-e valami, hogy nem súrlódik-e a ház falához.
6., Ha motorunk üresjáratban leáll...
Ilyenkor elsosorban az üresjárati fúvókák elszennyezodésére, dugulására kell gondolnunk. Tisztításuk nem okoz különösebb gondot.
A Skoda Jikov SEDR harburátorok üresjárati rendszerében egy elektromágneses szelep van, amely a meleg motor leállítása utáni öngyulladásos üzem megszüntetésére szolgál. A szelephez vezeto kábel lecsúszása, vagy csatlakozásának lazasága olyan hatást kelt, mintha üresjárati dugulás keletkezne. A kábel visszahelyezésével, rögzítésével a hiba megszüntetheto. |