|
 |
Arany
János (1817-1882)
Arany János 1817. március 2-án született Nagyszalontán, elszegényedett
köznemesi családban. Születésekor anyja, Megyei Sára és apja, Arany György
már elég idős. 14 évesen segédtanítói állása van. 16 éves korában
beirat-kozik a Debreceni Református Kollégiumba. Csak megszakításokkal tud
itt tanulni. Később vándorszínész lesz. Vándorszínész évei alatt
ismerkedik meg Shakespeare műveivel és a Bánk Bánnal. Hazatérve apját
vakon találja, anyja is nagyon beteg. Letelepedik Nagyszalontán és
feleségül veszi Ercsey Júliát. Másodjegyző lesz. 1842-ben Szalontára kerül
Szilágyi István, akinek tanácsára Arany elkezdi a műfordításokat
(legjelentősebb Shakespeare fordítása a Hamlet). 1845-ben választások
("tisztújítás") vannak. Ennek hatására kezdi írni Az elveszett alkot-mányt,
amivel megnyeri a Kisfaludy Társaság pályázatát. 1846-ban újabb pályázatot
írnak ki, ahol a főhősnek népi hősnek kell lennie, és a műnek is népiesnek
kell lennie. A Toldival ezt a pályázatot is megnyerte. 1848-ban megírja a
Toldi estéjét. Világos után állását elveszti,1850-ben Geszten lesz
házitanító.1853-1860-ig Nagykőrösön tanári állást kap. 1860 őszétől Pesten
él. A Először a Szépirodalmi Figyelő, majd a Koszorú című folyóiratot
szerkeszti. A Kisfaludy Társaság igazgatója, az Akadémia titkára lesz.
Kritikai, elméletírói tevékenységet folytat. A Magyaror-szági
irodalomelmélet megtestesítője lesz. Újra belefog a Csaba-trilogiába.
1865-ben meghal Juliska lánya, rajta is elhatalmasodik a betegség.
Teljesen összeömlott, tíz évig nem is írt verseket. 1876-ban lemond a
főtitkárságáról. Az 1877-es boldog nyarat a Margitszigeten töltötte. Ekkor
írta, nem a nyilvánosság számára az Őszikék verseit. 1879-ben befejezte a
Toldi szerelmét. 1882. október 22-én halt meg Pesten.
Az epikus költő
Arany erősen lírai alkatú költő volt, mégis epikusként indult, és annak
is hitte magát. A verses epikához való ra-gaszkodása korszerűtlen volt,
mivel már Európa szerte regényben írták a történeteket.
Az elveszett alkotmány (1845)
Az elbeszélő költészet útjára Az elveszett alkotmány című, hét énekből
álló, hexameteres vígeposszal lépett. A Kisfaludy Társaság pályázatát
ugyan megnyerte vele, de Vörösmarty csak fenntartással nevezi az ő művét a
leg-jobbnak. Aranyban élt a kétely, hogy az eposz korszrűsíthető-e. A
történet vonalszerűsége értékét vesztette szemé-ben. Ez teszi érthetővé,
hogy a műben a történet és az elbeszélés síkját váltogatja. A költő a
konzervatívok és a liberálisok hazug, demagóg választási küzdelmét
gúnyolja ki. Használja az irónia és az öngúny eszközét is.
Toldi (1846)
Ezzel a művel Arany már egyöntetű elismeréssel nyerte meg a pályázatot.
Műfaja nagyobb elbeszélő költemény, de nevezhetjük eposz formájú idillnek
is. Egységes világképű mű a Toldi. Arany - szavai szerint - Miklósban az a
"pórsuhancot" ábrázolja, aki a viszonyok jármát lerázva fölfelé tör:
rosszindulatú ármánykodáson, különböző aka-dályokon át eléri célját; a
paraszti-jobbágyi sorból értékes tulajdonságai révén felküzdi magát a
királyi vitézek közé. Miklós nemcsak eszményi népi hős, a nemzeti jellem
példája, hanem a nemzeti egység megtestesítője: nemes is, jobbágy is,
olyan földbirtokos arisztokrata, aki a királyi udvarban lebzselő bátyja
elnyomása következtében paraszt-ként él és dolgozik. Ez a lenézett,
kisemmizett fiú képes csak megmenteni az ország becsületét, ő tudja csak
legyőz-ni a magyart gyalázó cseh bajnokot.
A műben fellelhető az irodalmi népiesség, akár Petőfinél.
Petőfi és Arany hasonlósága:
- cél: a nép is olvassa műveiket,
- hangnem: romantika, realizmus,
- nem az egész életművük népies.
A Toldi jellemzői az Elveszett alkotmánnyal szemben:
- folyamatos történetmondás,
- politikai eszmék hirdetői helyett, a szereplők már jellemek,
- népiesség.
Toldi estéje (1848)
A haténekes Toldi estéjét alig pár hónap választja el a Tolditól,
hangulata, életszemlélete mégis egészen más. Műfaja: "eposz formájú
elégia". Fő kérdése: mi legyen a helyes nemzeti magatartás az új, a modern
kultúrával, a haladással szemben? A Toldi estéje konfliktusok sorozata. A
hős panasza: a testi-lelki elkorcsosodást, az erkölcsök megromlását látja
csupán a modern szellemben, az új kultúrában. A főhősök itt már nem
idealizált alakok.
A rab gólya (1847)
A madár-szimbólum hagyományos költői kép. Arany az allegóriát
továbbfejleszti, többértelmű szimbólum lesz belőle.
A szimbólumrendszer jellemzői:
- szabadságtól megfosztott,
- csonka madár,
- beletörődés, lemondás.
Bár az 50-es években a líra veszi át az uralkodó szerepet
költészetében, Arany továbbra is ragaszkodott a verses epikához. Jórészt
csak töredékek kerültek ki tolla alól, mivel betegsége, kenyérkereső
munkája és főleg a szabad-ságharc bukása utáni meghasonlottsága miatt
megcsappant munkakedve. Örökre befejezetlen maradt a
Bolond Istók című műve, bár az első (1850) és a második (1873) éneket
megírta. Az epikus Arany régi álma volt egy hun eposz, hun trilógia
megírása, melynek hőse, Attila, illetve Csaba lett volna. Többször
nekikezdett a megírásának, de csak 1863-ban készült el a trilógia első
része, a Buda halála.
A nagyidai cigányok (1851)
A szabadságharc miatti önkínzó fájdalom, mely a kétségbeesés legmélyén
csak nevetni tud sírás helyett, íratta meg vele ezt a "vígeposzt". A mese
alapja egy 16. századi történelmi anekdota: a nagyidai vár csekély számú
ma-gyar őrsége a reménytelen helyzetben titokban elvonul a császáriak
támadása elől, s a cigányokra bízza vár védel-mét. Ezt a történetet
alkalmazza a költő, szatirikus felháborodása és a szabadságharc hibáinak
torzító tükörként való ábrázolására. A nagyidai cigányok fogadtatása
rendkívül ellenséges volt: azzal vádolták Aranyt, hogy beszeny-nyezte a
szabadságharc dicső emlékét.
A lírikus költő
Arany János lírai költészete a szabadságharc bukása utáni évtizedben
bontakozott ki. Művészetében a líra vette át az uralkodó szerepet, pedig
nem akart lírikus lenni. "Lírai sóhajainak" forrása a nemzeti katasztrófa,
Petőfi el-vesztése, egyéni sorsának teljes bizonytalansága, s mindezek
miatt a kétségbeesés, a kilátástalanság. Fölöslegesnek érzi magát,
hiábavalónak költészetét: ha a nemzet halott, nincs kinek énekelni.
Letészem a lantot (1850)
A vers abból az elhatározásból született - sajátos ellentmondásként - ,
hogy abbahagyja a versírást. A költemény alapélménye: a kiábrándulás, a
múlt visszahozhatatlanságának felismerése, a nemzeti és személyes válság:
a ka-tasztrófaélmény. Két korszakot állít egymással szembe: a céltalan
jelent és az éltető múltat. Az érzelmi kettősség-nek megfelelően a hangnem
is összetett: elégikus és ódai. Ez az ellentmondás a költő belső küzdelmét
tükrözi. A múlt állandóan szembesül a jelennel.
Kertben (1851)
Nagyszalontán írta 1851 elején, s valóság a kert is, mely a költő házához
tartozott. Az emberi otthontalanság, a fásult közöny és a részvétlenség
lehangoló ábrázolása ez a vers. A vers hangütése csendes mélabút, elégikus
hangu-latot áraszt.
Visszatekintés (1852)
A személyes válság költeménye ez. Nagykőrösön írta 1852 októberében.
Arany ekkor még csak 35 éves, mégis letargikusan számvetést készít. Olyan
önironikus elégia ez a vers, melyben sorsát, egész életét kudarcként
tünteti fel. Azt vizsgálja elsősorban tudott-e élni a felkínált
lehetőségekkel. A szövegben az értékbőséget és értékszegény-séget jelölő
motívumokból álló ellentétpárok töltik be a formaszervező elv szerepét. A
vers a tehetetlenség állapotát is kifejezi. A költő végül csak az utolsó
reményben, a szerelemben találhat megnyugvást.
A lejtőn (1852-57)
Ebből az elégiából hiányzik a vigasztaló befejezés: egységes hangnemű,
szigorúan szerkesztett remekmű ez. A vershelyzet, az ihlet forrása: a
múlton csendesen tűnődő, merengő lelkiállapot. A vers kezdetén visszaszáll
a múltba a az emlékezet. A jelenből visszatekintve a múlt derültnek
látszik, bár ezek az évek is tele voltak panasszal. Mégis, a komor múlt
hordozott olyan értékeket, melyek hiányoznak a jelenből.
Az örök zsidó (1860)
Első nagy lírai korszakát, az 50-es éveket lezáró nagy műve ez a
költemény. A vers a lírai elégia és az epikus ballada ötvözete, balladás
hangú drámai monológnak is szokták mondani. Az író egy költött személy
álarca mögé bújva szólaltatja meg kétségeit, kínzó gondolatait: van-e
értelme, célja az emberi létnek, az örökös rohanásnak, a folytonos
újrakezdésnek.
Nagykőrösi balladák
A műballada Európában a romantika korában lett népszerű, mikor megnőtt
az érdeklődés a népi költészet iránt. A ballada ugyanis eredetileg ősi
népköltészeti műfaj. A magyar műballadát Arany János emelte világirodalmi
szint-re. Arany már 1847-ben kísérletezett balladával, de e műfajon belüli
verstípusait csak a nagykőrösi években emelte magas színvonalra. Ezeknek a
műveknek megkülönböztető jele a tudatos kompozíció és a gondos szerkesztés
(kompozíció: az alkotó, céljainak megfelelően, úgy rendezi a nyelvi
elemeket és kifejezőeszközöket, hogy azok egyenlő egésszé álljanak össze).
A románc és a ballada:
Alkatához közelebb állt a szűkebb értelemben vett ballada, melyet a
skót és székely népköltészetből ismert meg, mint a románc, melyet a
latin népek költészetéből és a németektől ismert. Arany írt románcokat
is, de balladái sok-kal nagyobb esztétikai értéket képviselnek
A románc jellemzői:
- a történetet lassan, folyamatosan mondja el,
- gyakran kiegészíti leírásokkal.
A ballada jellemzői:
- szaggatott elbeszélés,
- tragikusság,
- időbeli-térbeli váltások,
- párbeszédek.
Arany balladatípusai:
1.) Egyszólamú, vonalszerűen előrehaladó ballada (közel áll a
románchoz),
Pl.: A varró leányok (1847) - nem nagykőrösi! , Az egri leány (1853) ,
Zács Klára (1855) - nagykőrösi balladák , Walesi bárdok (1856) /
2.) Többszólamú, vonalszerűen előrehaladó,
Pl.: V. László (1853) , Szondi két apródja (1856) ,
3.) Egyszólamú, körkörös szerkezetű, lélektani balladák (egyén
sorsáról szólnak).
Pl.: Ágnes asszony (1853)
Arany történelmi balladái:
Arany történelmi balladái politikai célzatosságot rejtenek magukban. Az
1850-es években föl kellett rázni a nemzetet fásultságából, s Arany magára
vállalta ezt a feladatot. Az V. László végszavaival ("De visszajő a
rab...!) osztrák börtönökben sínylődő hazafiak hozzátartozóiba próbált
lelket verni, a Zács Klára Haynau bosszújának ke-gyetlenségét is
fölidézte, a Szondi és A walesi bárdok arra emlékeztet, hogy magyar költő
nem dicsőítheti Ferencz Józsefet, aki felelős a Világos utáni véres
megtorlásért.
Zács Klára:
Előrehaladó történetmondás térbeli váltásokkal. A történet kihagyásos,
szaggatott. Az utolsó versszak epilógus a balladához, ez a XIV. századra
vagy a költő saját korára is tartalmaz utalást.
A walesi bárdok:
Aranyt felkérték a vers megírására, Ferencz József üdvözlésére. A
szakaszos tördeltség benyomását erősítő is-métlések itt is uralkodó
szerepet visznek, mind az elbeszélés, mind a párbeszéd szintjén, sőt a két
szint között is. A tetőpontot, a feszültséget azonban nem az elhallgatás,
majd a mondatszerkesztés síkján megvalósított fokozás idézi elő, hanem a
nyelv felemelése a betű szerinti szintről a szójátékok és igei metaforák
szintjére.
V. László:
Különböző helyeken egyidőben játszódó eseményeket olvashatunk.
Jellemző a balladai homály és a párbeszédek. A mű végén reménykedés: "visszajő
a rab..!".
Szondi két apródja:
Ebben a versben nem a bűn és bűnhődés kérdéskörét boncolgatja a költő,
hanem a hősi helytállás nagyszerűség-ét mutatja fel a fegyveres harcban
(Szondi), s a bukásban a költők (apródok) erkölcsi felelőségét, a hazához
való rendületlen hűségét. Maga a versforma, mint a költemény egésze is,
zaklatott menetű, nyugtalanítóan váltakozó ritmusú.
Ágnes asszony:
Körkörös szerkezet: a kezdőhelyzet a vers végén visszatér,
megismétlődik.
Szerkezeti egységek:
1.) 1-4 vsz. : mosás, emberek kérdezősködése - rövid idő,
2.) 5-15 vsz. : börtön, tárgyalás - rövid tárgyalás, hosszú börtön,
3.) 16-22 vsz.: újra mosás - hosszú idő.
Őszikék
Arany ezeket a verseit a nyilvánosságtól elhúzódva, a maga kedvére
írta. Ezek a költemények mások, mint ami-lyeneket a kor szélesebb körű
irodalmi közvéleménye várt tőle. Nem csatlakoztak ezek semmiféle
irodalompolitikai programhoz, irányzathoz. Szerzőjük nem kívánja vállalni
bennük a "nemzeti költő" szerepét. Csupán az "ihlet percét" megragadva
akarja formába önteni azt, amit egy-egy pillanatnyi benyomás kivált a
lélekből. Műfajai a régi-ek (balladák, életképek, dalok stb.), de az
igazán új az elrejtőzés által lehetővé tett őszinteség és szabadság.
Epilógus (1877)
Arany ugyan megírásakor "végszó"-nak szánta, mégsem az , gazdag termés
következett még utána. Ennyi sze-mélyes, sőt titkolt érzés és mondanivaló
ilyen közvetlenül még soha nem szólalt meg költészetében.
A vers szerkezeti tagolódását egyértelműen kijelöli a költő:
1.) 1-5 vsz. : múlt - idilli képsor, elfojtott indulatok,
2.) 6-10 vsz. : a múlthoz kötött jelen - kétely,
3.) 11-15 vsz.: a múltban megálmodott, de meg nem valósult jövő:
kétségbeesett, remény nélküli lemon-dás, a költő léthelyzete: "rab
madár".
Mindvégig (1877)
Itt már a halál közelléte indokolja a számvetést. A beszélő
önmegszólításhoz folyamodik. Személyisége válságba jutott: ezt saját
énjének megkettőzésével fejezi ki. A megszólított a nemzeti közösség
nevében megnyilatkozó költő feladatkörét vállalta magára, a megszólító
kérdésessé teszi, hogy e megbízatás összhangban állt-e a költő egyéni
szándékaival. A vers nem ad választ a föltett kérdésre, a feszültség végig
fönnáll a szerep és az egyén között: a beszélő távlatból szemléli önmagát.
Az őszikék balladái:
Az őszikék balladáiból is hiányzik mindenfajta allegorikus indíték,
történelmi-politikai áthallás. Költőjük - csak művészi célokat követve -
főleg régi és népi babonás hiedelmeket elevenít fel bennük, ugyanakkor
folytatja a koráb-bi témáját is, a bűn és bűnhődés kérdéskörét.
Vörös Rébék (1877)
A ballada falusi története is a reális valóságot keveri babonás elemekkel,
naiv látomásokkal. A címszereplő, Vö-rös Rébék démoni alakváltozásai, az
epikus és párbeszédes részek sejtető elhallgatásai virtuóz bonyolultságot
adnak a balladának. Fokozza ezt a bonyolult összetettséget a refrén, a
sátánűző "Hess, madár!". A vers szimbolikája értel-mében az ártó Gonosz
halhatatlan, a védekezés ellene reménytelen. |