|
![]() |
![]() ÉLETE: 1790-született Sződemeteren. Apja nemesi származású földesúr volt. Gyönge testalkatú, visszahúzódó, zárkózott természetű gyerek volt. Hamar árva lett. Ez a magány állandósult egész életében. 1796-ban kezdte meg tanulmányait a debreceni kollégiumban. Emberkerülő volt s a könyvek világába menekült. Vonzotta az antik világ. Kazinczynak 1808-ban küldte el első levelét. Innentől szoros barátságban álltak. Debrecenben fejezte be jogi tanulmányait, majd Pestre utazott joggyakorlatra, de itt vizsgát nem tett, hanem bekapcsolódott a Pesten szerveződő irodalmi életbe. 1815-ben Csekén telepedett le, de a vidéki magány és a földesúri tudatlanság letargiába sodorta: művelt emberek közé vágyódott. Ezzel a sötét hangulattal hozható is összefüggésbe hozható Kazinczytól való elfordulása. Ő szerkesztette az első magyar esztétikai folyóiratot az Élet és Literatúrát. 1825 óta felpezsdült politikai közélet őt is magával ragadta. 1832-ben Szatmár megye főjegyzőjévé, majd országgyűlési követté választották. '32-től elkezdte írni az Országgyűlési naplót, s a liberális ellenzék egyik nagyhatású vezetője lett. Sürgette a jobbágyfelszabadítást, de mihelyt látta, hogy a Szatmári közgyűlés ellene fordul lemond képviselői megbízatásáról és visszavonul. 1838-ban halt meg meghülésben. KÖLCSEY ÉS KAZINCZY: Kazinczy példájára elsajátította a klasszicista esztétikát. Lelkes híve
lett a nyelvújításnak. A Felelet a Mondatra (kulturálatlanság ellen írta)
című gúnyirat sok ellenséget szerzett Kölcseynek. A legfőbb ellenérzést a
Csokonai- és Berzsenyi-bírálat váltotta ki (1817). Ebben az esztendőben
lett vége K. és K. szoros szövetségének, mível Kölcsey irodalmi nézeteiben
fordulat volt: a panaszos érzelmes líraiságról most érdeklődése a magyar
népdal felé fordult.1826-ban a Nemzeti hagyományokkal végképp szakított a
klasszicista eszményével és a romantika oldalára állt. A vers latin címének jelentése: hiúságok hiúsága. Egyetlen témát variál
benne: az élet hiábavaló. A költő nem a maga nevében szólal meg, hanem a
bibliai Salamon király álarca mögé bújik, s így méri fel a lét, a
természet, a történelem és a kultúra területét. Az első strófa már
elővezeti a tanulságot: minden hiábavaló! A földi léttel kapcsolatos
versszakokban (2,7,8) a költő megállapítja, hogy az élet semmi több, mint
értelmetlen és cél nélküli körforgás. HIMNUS A MAGYAR NÉP ZIVATAROS SZÁZADAIBÓL: A vanitatum vanitas keserűsége hatja át ezt a verset is, mely 1823.
január 22. jelent meg. Kölcsey a verset visszahelyezi a múltba, a török
hódoltság korába, s beleéli magát egy akkori költő helyzetébe. A költemény
legelején és az utolsó strófában megszólított Isten a történelem
irányítója, az események irányítója. A vers az ún. jeremiádok
történelemlátomása ( részletező bűnlajstrommal is alátámasztják a büntetés
jogosultságát, majd elsiratják a magyarság pusztulását). A köv. három szakasz (4-6) a balsoros évszázadainak ijesztő romantikus képeit halmozza egymásra. A jeremiádok bűnlajstroma helyén csak egy fájdalmas sóhaj van: megérdemelt a bűntetés. A bűnök következményei között említi a belső viszályt. A vers érzelmi-hangulati tetőpontja az 5-6. vsz: az indulatok hevessége itt a legnagyobb. A 7. vsz.
szinte észrevétlenül vált át a múltból a jelenbe, a sivárságba, a
reménytelenségbe. Az országos pusztulás láttán az utolsó szakaszban a
költő Isten szánalmáért rimánkodik és belátja, hogy csak az Isteni
kegyelem és szánakozás változtathat a nép és az ország sorsán. A verset
Erkel Ferenc zenésítette meg 1844- ben a Nemzeti Színház pályázatára. HUSZT: ZRÍNYI MÁSODIK ÉNEKE: Utolsó nagy költeménye és a legpesszimistább műve is. Ez is lírai
dialógus: Zrínyi és a Sors vitája a költő ellentmondások között
hányódó érzelmeit vetíti ki. A Himnusz esdeklő hangján fordul a Sorshoz,
de itt mégsem az Isten a megszólított, hanem a Végzet. Ennek döntései PARAINESIS: A Himnusz és a Szózat összehasonlító elemzése Mind Kölcsey Himnusza, mind Vörösmarty Szózata nemzeti jelképpé vált a magyarság számára. Már első olvasásra is feltűnnek a közös vonások, és a nagyon hasonló szerkezet, viszont más a két mű háttere. Kölcsey ekkor még nem lát olyan társadalmi erőket, amelyek segíthetnének hazáján. A költőnek ekkor még csak könnyei vannak, csak könyörögni, csak imádkozni tud, de tenni, cselekedni még nem. A himnusz megírása után 8 évvel már így hangzik a honfitársakhoz intézett parancsa: „Hass, alkoss, gyarapíts: s a haza fényre derül!”. Vörösmarty idejében a reformországgyűlések hangulatában ég az ország. Hűségre akarja nevelni a nemzet vezetőit, az egész népet. A Himnusz címe már magában rejti a költemény műfaját is, melyet az első két versszak is igazol, ezzel szemben Vörösmarty költeménye egy óda. Kölcsey a Himnuszt egy alcímmel is ellátta – A magyar nép zivataros századaiból – a cenzúra miatt. Mindkét költemény keretes szerkezetű, melyet az első nyolc és az utolsó nyolc sor alkot. A Himnusz keretében a kiszolgáltatottság, a könyörgés jelenik meg, istent szólítja meg, ezzel ellentétben a Szózat keretében a mozgósítás van jelen, mely a néphez szól. A Himnusz első versszaka egy nagyon erős felszólítással kezdődik. A költő áldást kér istentől a magyarság további harcaihoz, jólétéhez. Az utolsó versszak ellentéte ennek, a vers végkövetkeztetése. Gyenge, könyörgésszerű, már lemond a harcról, és békéért könyörög. Ezt a szórend felcserélésével érzékelteti: „Isten, áldd meg a magyart” A Szózat szintén felszólít, de itt a magyarság a célpont, és még utalni sem utal istenre. Ezután mindkét költeményben rövid magyarázat következik. A bővebb magyarázatot a keretek közötti részben találjuk. A Himnuszban a második és a harmadik versszak a dicső múltra utal, és pontos példákat hoz, mint például a honfoglalás, az árpádkor és Hunyadi Mátyás fekete serege. Ezeket jutalomnak tekinti. A negyedik versszak még mindig a múltra utal, de itt már nem olyan felhőtlen, mint előtte: a bűnöket és az ebből következő büntetéseket taglalja (tatárjárás, török hódoltság és a belső viszályok). A hatodik versszakban a jelenbe érkezik, és a büntetések eredményét, a pusztulást írja le: vérözön, lángtenger, kőhalom, halálhörgés, siralom, kínzó rabság. Nem marad más, mint az esdeklés, melyet meg is tesz a keretben. A jövő nem szerepel a versben, ezt a kérdést istenre hagyja: vagy megszán, vagy vissza kell térnünk az erényhez. A Szózat szintén a dicső múlttal kezd. A harmadik versszak általánosít, egy konkrét esetet sem említ meg. A negyedik versszakban már szerepel két név: Árpád és Hunyadi. Ezután a szabadságharcokat említi meg, melyben „elhulltanak legjobbjaink a hosszu harc alatt”. A vers a hatodik versszakkal lép át a jelenbe és felvázolja a jelenlegi helyzetet: „Megfogyva bár, de törve nem…” Ezzel két egymással ellentétes állapotot írt egy sorba, melyek egyben megmagyarázzák a következő versszakban feltett kérdésének okát: „Egy ezredévi szenvedés Az utolsó két jelen idejű versszakban mind az élet (ész, erő, szent
akarat), mind a halál mellett (megfogyva, átoksúly) érvel. A tíztől a
tizenkettedik versszakig a két lehetőséget fejti ki, immár jövő időben. Himnusz és Szózat I. Keletkezés: II. A Himnusz 1823-ban keletkezett. Ebben az időben az emberi jogokat semmibe nem vették. A cenzúra keze mindenhova elért. Ennek hatására adta Kölcsey művének az alcímet: „A magyar nép zivataros századaiból.” A Szózat 1836-ban íródott. Szintén válságos időszakban
keletkezett :az akkori kormány erő-szakkal próbálta letörni a reform
mozgat , perbe fogta az erdélyi ellenzék vezérét , Wesselé-nyit, s
1836-ban feloszlatva az országgyűlést letartóztatta a szintén nemzeti
érdekekért küzdő Kossuthot. III. Mindkét vers a romantika szellemében készült. Ezt igazolja a jelentől elforduló költői magatartás, az érzelmeken alapuló logika. A dicső múlt leírása mellett a jelenről csak negatív értelemben esik szó. A két versben rengeteg költői kép és alakzat van. IV. A Himnusz nyolc a Szózat tizennégy versszakból áll. Kölcsey
művének keretvers-szakai az első és utolsó versszakok, Vörösmarty versének
az első kettő és utolsó kettő vers-szak adja a keretet. V. A versszakok tartalma „ Balsors akit régen tép,… A Szózat első két versszakában szintén invokációt találunk, de ez már nem az Úrhoz, hanem a szenvedő néphez szól. A felszólítással közli a néppel a haza szerepét: életük színtere, a kezdet és a vég. ( „Bölcsőd az, s majdan sírod is”) Bármit is tartogat a végzet, a hazához való tartozást vállalni kell. A Himnusz második versszaka a dicső múltról szól: A Szózat harmadiktól ötödik versszakáig olvashatunk a múltról. A harmadik versszakban a magyarság fennmaradásáért folytatott küzdelmeit idézi fel Vörösmarty. Rendkívül nagy jelen-tősége van ennek a földnek. A negyedik versszak a honfoglaló Árpád és honvédő Hunyadi harcait vetíti elénk. Az ötödik vsz. szenvedélyes felkiáltással indul, s a sok dicső vitéz pusztu-lásáról szól. A Himnuszhoz hasonlóan itt sem esik szó a Rákóczi-szabadságharcról. A Himnuszban az ötödik és hatodik vsz. a szenvedések leírása (vesztes csaták, üldöztetések). Az ember nem találja honját a hazában. A hetedik vsz. a jelen bemutatása. A bűnök büntetése a rabság és nyomorúság. Minden érték eltűnőben van. Szenvedélyes kiáltás hallatszik a re-ménytelenségről: „S ah, szabadság nem virúl /A holtak véréből,” A Szózatban a jelen leírása a hatodiktól a kilencedik versszakig tart. Szintén kiáltás utal az elszomorító helyzetre: „S népek hazája, nagy világ! Az ész és szent akarat vérontás megakadályozására képtelen. A népet érvekkel kell bíztatni az életben maradásra, fellépésre. A tizedik versszakba ugyan bizakodó a jövőt illetően,de a kö-vetkező vsz. a másik alternatívát is tartalmazza: „Vagy jőni fog… A tizenkettedik versszakban pedig a teremtés-pusztulás ellentétébe ötvözi a gyászt. A Himnusz utolsó versszakára a felszólítás kéréssé, könyörgéssé változik, s a hazát méltóvá teszi Isten kegyelmére. A Szózatban azonban az utolsó két keretversszak határozott, erőteljes felszólítást tartalmaz VI. A Himnusz nemzeti imádság, Istenhez írott magasztos ódai költemény. A Szózat kö-zösséghez intézett vers, a magyar nemzetet szólítja fel cselekvésre. A Himnuszt 1844-ben Erkel Ferenc, a Szózatot 1843-ban Egressy Béni zenésítette meg. A Szózat második nemzeti imádság lett. VII. Alakzatok, költői képek: Himnuszban: látomás: „Kínzó rabság könnye hull…” Szózatban: látomás: „Vagy jőni fog…” Himnusz 8 vsz. Szózat |