|
![]() |
![]() Ha egy olyan író, aki Örkénytől tanulta, hogy a valóság és leginkább az
a korszak, amelyben mi élünk, úgy ahogy van, abszurd, és ezzel a
meggyőződéssel keres egy írói életutat, hogy annak értelmetlen kitérőivel
és indokolhatatlan buktatóival bizonyító erővel ábrázolja az egymásra
következő mozzanatok abszurditását, leghelyesebb, ha Örkény István
irodalmi pályafutását fogalmazza meg dokumentumerejű írói arcképnek. És
talán előre mindent példázó mottónak ezt az Örkény-mondatot teheti, amely
a Nászutasok a légypapíron című novelláskötet (1967) előszavában
olvasható: "Az ember, ha mégoly biztosan áll is a lábán, mihelyt egyet
lép, reszkírozza a hasra esést". Biztonságosnak tetsző lépések után
váratlan hasra esések, indokolatlan sikerek után még indokolatlanabb
bukások, lázas munkalendületek után évtizedes értelmetlen elhallgattatás,
majd váratlan felívelés, útratalálás, művészi dicsőség a világhírig és az
itthoni-külföldi elismertetésig jelzi a hatvanhét évre terjedő életutat.
Így ahogy van, alkalmas téma egy abszurd életrajzi regényhez. Jómódú polgári otthonból indult, apja tekintélyes budapesti
gyógyszerész, kormányfőtanácsos címet visel, ennélfogva "méltóságos úr". A
fiú követi a családi hagyományt. A humanista szellemű Piarista Gimnázium
érettségijével előbb maga is gyógyszerész szakot végez az egyetemen, de
utána megszerzi a vegyészdiplomát is. Közben azonban a gimnáziumi évek óta
az írónak induló nemzedékhez tartozik (Szabó Zoltán, Thurzó Gábor,
Boldizsár Iván osztálytársa, Sík Sándor irodalomtanára volt). Egyetemista
korában novellái jelentek meg különböző folyóiratokban (az első a Vándor
Lajos szerkesztette Keresztmetszetben, amely ennek a nemzedéknek egyik
gyülekezőhelye volt). És hála a gondtalan otthonnak, nagyobb korai
utazásokat tehetett német, francia és angol földön. Nemzedékének egyik
legjobb nyelvi felkészültségű tagja volt: latinul, németül, franciául,
angolul biztonságosan írt, olvasott és beszélt. Később a hosszú hadifogság
is alkalmat adott neki a továbbtanulásra, otthonos lett az orosz nyelvben
is. A vegyész-gyógyszerész szakképzettség és a széles körű nyelvismeret
lehetővé tette, hogy amikor a történelmi sors kizárta az irodalomból,
anyagi gondok nélkül bármikor megélhessen gyógyszergyári szakemberként is,
műfordítóként is. Amikor 25 éves korában megjelent első novelláskötete, a Tengertánc, az olvasni tudók azonnal felismerték, hogy jelentékeny elbeszélő tehetség jelentkezett. Csak az nem látszott, melyik irányban fejlődik tovább. Szinte valamennyi novellát bele tudunk sorozni valamelyik modern vagy hagyományos stílusirányba, de ahány történet, annyiféle jellegű megragadás. Expresszionizmus, szürrealizmus, képtelenségek halmozása, érzelmes és kalandos romantika, naturalizmushoz közeli realizmus váltogatta itt egymást. Nem egy helyütt Márai Sándor, másutt Cs. Szabó László, Szerb Antal, sőt Rejtő-Howard-féle képtelenségek hatása érződött ebben a stíluskeresésben. A címadó Tengertánc - abszurd történet egy elmegyógyintézet ápoltjairól, akik fellázadnak és átveszik az uralmat a normális emberek fölött - jól érezhetően a fasizmus világveszedelmének mulatságos rémképe volt. Ez az abszurd-groteszk látomás a tulajdonképpeni bevezetés életműve legfejlettebb, világhíressé emelkedő korszakához. Felettébb sok kanyar után, igen különböző hatások befogadása majd elvetése után, magasabb művészi fokon ide fog visszaérkezni a harminc évvel később önmagát megtaláló és birtokba vevő, nagy sikerű író. De addig megalázások, bukások, kirekesztések hosszú sora várt rá, addig közben nem egy olyan könyvsikere is volt, amelyet hamarosan már maga se vállalt, addig harmadszor is házasodott és sokféle izgalom készítette elő azt a szívbetegséget, amely végül - sikerei csúcsán - elvitte.
Persze ezt maga sem bírta megszakítás nélkül. És gyanútlanul írt egy
nagyon ártatlan, de kétségtelen erotikus tartalmú novellát, a Lila tintát.
Tulajdonképpen bele is illett volna a politikai vonalba, hiszen a polgári
világ halódásáról szólt. De igazi író lévén nem tudta megállni, és alakjai
élő jellemekké, érzéseik és magatartásuk valódi erotikává sikerült. És
mintha leszakadt volna az égbolt, maga a kultúrpolitika diktátora, Révai
József bélyegezte meg pártgyűlésen, mint a dekadens polgári ízlés
támadását a szocializmus ellen. Erre az egész sajtó ráuszult Örkényre,
mintha a sematikus művek után váratlanul kiderült volna, hogy ő az
ellenség. Persze ez az igazán abszurd fordulat ráébresztette, mennyire
mást várt a szocializmustól és eszméjétől. A közeledő 1956 természetes
módon találta a forradalmat előkészítő és képviselő írók - Déry Tibor, Háy
Gyula, Zelk Zoltán és a többiek - körében. De természete folytán eléggé
passzív volt. Ellene nem folyt bűnvádi eljárás, de amikor a többiek
börtönbe kerültek, ő kiátkozott, eltiltott, kirekesztett lett.
Fordíthatott, gyógyszertári vegyész lehetett, de egyetlen sora sem
jelenhetett meg. Egy jó évtizedig a neve sem fordult elő az irodalom
köreiben. Persze írhatott az íróasztalnak a majdani megjelenés reményében.
Még dramaturgiai tanácsadó is lehetett különböző színházakban. Így,
titokban épült fel néhány olyan elbeszélése, amelyből idővel a világsikerű
drámák lettek, néhány eleve drámának gondolt mű vázlata, amely idővel
úgyszintén megvalósult, mint színházi siker. És a hatvanas évek derekán,
amikor az a "lágyuló" diktatúra mégis olyan új hangot keresett, amely
látványosan elszakad a máris rossz emlékű sematizmustól - egyszerre
kiderült, hogy Örkény abszurdnak mondott, valójában groteszk, tragikomikus
életlátása a keresett és megtalált újdonság. A legfanyarabb abszurditás is
eltűri a happy endet. Ez történt Örkénnyel. A Tóték már kisregény korában
is az önkénynek és a kiszolgáltatott kisemberek életének paródiája, de
színpadi formában minden komorsága ellenére fergeteges komédia lett. Majd
a Macskajáték az idős emberek szerelemért küzdő kései vágyait mutatja be
olyan egyszerre szatirikusan és megértő érzelmességgel, hogy
magántörténetével még nagyobb világsikert keltett, mint a Tóték
politikaparódiája. Örkény tulajdonképpen visszatért, de sokkal magasabb
művészi formában ahhoz, amit ifjan a Tengertánc őrült-történetével
kezdett. És maradt még annyi ideje, hogy megírja az életveszélyes élet
képtelen komédiáját, a Pisti a vérzivatarban-t és legvégül, mintegy
csúcspontját a bizarrságnak, groteszkségnek és abszurditásnak: a
Rózsakiállítás című kisregényt arról, hogy milyen mulatságos egy temetés.
Lehetséges, hogy ezután gúnyos mosollyal az ajkán fogadta a halált. |