|
![]() |
![]() A 19. sz. magyar irodalom egyik legmeghatározóbb alakja. Elsősorban nem regényei, hanem novellái által vált ismertté. Művészetének két meghatározó tulajdonsága van: - Műfajilag az anekdota - Tartalmilag a realisztikus ábrázolás Élete: Művei: Elbeszélések: Karcolatok: Regényei: Novellisztikája: 1) Témák és formák: 2) Elbeszélői nézőpontok: 3) Elbeszélt történet 4) Bonyodalom tetőpont: megoldás: 5) Jellegzetes figurák - a felvidéki paraszt, jellemük: egyenes, érzelmeik tiszták,
szenvedélyeik nemesek ( Olej Tamás, Bede Erzsi) 6) Értékek 7) Stílus Mikszáth a kis novelláiban egy-egy történetet röviden, tömören csak a lényegre támaszkodva meséli el. Néhol azonban egy-egy mondatban is leír, mellyel a szereplők saját véleményét is belefűzi a történetbe. Az első sorokban mindig egy rövid „ismertetést” olvashatunk. Mikszáth emberábrázolása és témái alapján Jókai és Móricz mellett
foglal helyet az irodalom történetben.
A történet viszonylag rövid, de tartalmilag annál hosszabb. Lényege: Az öregkorára jó útra tért kapzsi öregembert nem a pénz, hanem a szeretet és a jóság segítségével nyeri vissza Isten kegyét. A novella címe nem szokatlan, de furcsa, ha visszagondolunk rá az elsõ sorok elolvasása után. A mû végére érve azonban láthatjuk, hogy a cím igencsak találó, hiszen ez az “eszköz”, ami a megoldást egyáltalán lehetõvé teszi. A “kis” jelzõ pedig utal egy gyerek, egy kisfiú részvételére az írásban. A mû egy természeti leírással, egy vihar utáni állapot elbeszélésével kezdõdik. Az író használja a falusi nyelvezetbõl eredõ “égiháború” szót, ami azért fontos, mert balsejtelmes és szomorú hangulatot kelt, okozója a tulajdonképpeni bonyodalomnak, és utal az isteni haragra. Ez a kép akkor válik teljessé amikor a nézõpont áthelyezõdik a természetrõl a civilizációra, a falura, és ott is éppen a templomra. Itt találkozunk elõször az egyik fõszereplõvel, Bizi apóval. Közvetett leírásból megtudjuk élete utolsó szakaszának szerencsétlen történetét. Szinte megsajnáljuk annak ellenére, hogy fösvény volt. Mikszáth, hûen romantikus elõdeihez, elõszeretettel mutatja be a falusi népszokásokat, jelen esetben a lekvárfõzést. A munkájukat végzõ pletykálkodó asszonyok körül sündörgõ gyerekek között talákozunk a másik fõszereplõvel, a kis Andrissal. Itt tudjuk meg azt is, hogy Bizi apó a temetõbe ment, ahol a vihar összetörte a nagy kõkereszjét. Ezt a véletlen eseményt - babonás hangulattal átitatva - Bizi apó szenvedésének és kétségbeesettségének fokozására használja fel. A temetõben, ezen a sivár helyen találkozik és beszél egymással a két fõszereplõ. A falusi beszédstílust itt, és a novella egészén keresztül hûen adja vissza Mikszáth. Ebben gyermekkori falusi élményei segítették, amelyek végigkísérték írói pályafutását. Itt érkeztünk el a történet tetõpontjához: “Hogy nevelkedik ez föl, ha még a szeretetet sem ismeri? …” A kucsszó a “szeretet”. Ez lesz a megoldás kulcsa. A költõi kérdést három pont követi. A módszer tökéletesen alkalmas a Mikszathtól jól ismert balladai hangulat fokozására, mivel az olvasó kénytelen továbbgondolni a mondatot. A következõ bekezdésben az író stílusának egy újabb elemét fedezhetjük fel: a novellagyûjteménybõl ismert, más novellákból származó szereplõk is megjelennek, így ez a mû is beleilleszkedik egy nagyobb, egybefüggõ történetbe. Személy szerint a “pogány” Filcsik csizmadiával talákozunk az üzleteben. Innentõl kezd jóra fordulni mindenkinek a sorsa (a gyermekre pont ráillõ csizmát találnak, az idõ megjavul stb). Megfigyelhetõ, hogy a természet, az idõjárás tökéletes összhangban van a történet alakulásával. Külön ki lehet emelni Istent, akinek a haragjával a vihar tökéletesen hasonul. A folytonos vallásosságra való utalásokkal párhuzamban állnak a falu vallásos és babonás életével, ami szintén a népiesség egyik fõ jellemzõje. A befejzes méltó a romantikus hagyományokhoz visszanyúló novellákhoz. Az érzelmek toborzódása vehetõ észre a mûben, ami nem igazán a realista Mikszáthra jellemzõ. Az utolsó sorok örök igazságot fogalmaznak meg: a jóság és a szeretet mindig elnyeri jutalmát, Isten szeretetét. A novellában Bizi apóról igen pontos jellemrajzot kapunk. Tudjuk, hogy gonosz, fösvény ember - volt. Hatalmas jellemfejlõdésen megy keresztül: megpróbál megjavulni. A “jóvá válást” akkor éri el, amikor megtalálja az élet egyik alapvetõ értelmét, a szeretetet. A novella idõszerkezete egységes, a múltból indul a jövõ felé. A sebességérõl az egységesség már nem mondható el: a természeti leírásoknál és a mû végén a hosszú mondatok használata lelassítja az események pergését, ennek ellenére a novella gyors lefutású. Ezzel párhuzamban van a hangnem is: a közvetlen, paraszti nyelvhasználat a mûvet könnyen olvashatóvá teszi. Mikszáth kedvenc mûfaja a novella volt. Arra használta, hogy (ha csak képzeletben is) visszatérjen boldog gyermekkorához. Ez a történet különösen közel állhatott szívehez, hiszen a témáját kétszer is feldolgozta: “A kis csizmák” és “A kis Andris csizmái” cimû novellái szinte szóról szóra megegyeznek. A ragaszkodás érthetõ, hiszen a történet szívhez szóló, ugyanakkor bármely kor számjra hasznos igazságot hordoz magában.
Mikszáth parasztjai még patriarchális világban élnek, lojálisak
uraikkal szemben, és a természet békéje veszi körül őket. Nem érzik a
társadalmi elnyomást, így nem is lázadnak ellene. Ezt az idilli békét
azonban mindig feldúlja valami, s ebből bontakozik ki az elbeszélések
cselekménye. Az író népi mesemondó szerepét tölti be, ezért érzi át a
falusi emberek önszemléletét, babonás hiedelmeit. A természet és a
falusiak meghitt bizalmasa.
Az író írásmódja balladisztikus, népművészeti jegyekkel alátámasztva. A drámai szituáció általában ugyanazon a tényen alapul, a csalódáson, az emberekbe beszélt hit megrendülésén. Műveiben a természet szerepe igen nagy, a hősöket is természetes ösztöneik mozgatják, míg a természet emberi tulajdonsággal rendelkezik: cselekszik, él. Ezekben a művekben a költő a társadalom perifériáján élő parasztokat
irodalmi témára emeli, láthatólag önmaga is beleéli magát a történetekbe,
ott nem, mint naiv mesemondó, hanem mint lázadó. A magyar irodalomban
óriási jelentősége van munkásságának. Az átalakulás korának művésze, a
romantika és realizmus hatásán. Nem akarta a bántani a lányt. Egyszerűen csak olyan volt, mint a többi juhász, soha nem tanult illemet. A lány szelíden válaszolt, kérte őt hogy nézze meg jól, és futásnak eredt és belevetette magát a vihartól felkorbácsolt folyó vizébe. Lapaj már csak a sikoltást hallotta. Kiveszi a szájából a pipát, lekapja a széles kalapot a fejéről oda, helyezi a lucskos földre, s rátérdelve a folyó felé fordulva elmondja a Miatyánkot, csendesen vigyázva, hogy meg ne akadjon benne. Ami ezután történt a jobban megrázta a híres dudást. Egy síró kisbaba
volt elrejtve a kunyhójában. Lapaj az első ijedségét legyőzve minden
tudományát latba vette annak érdekében, hogy a csöppség ne sírjon, majd
rájött hogy éhes és megitatta kecsketejjel. A távolban meglátott egy fiút
és azt elküldte a faluba bíróhoz, hogy kerítsenek egy öregasszonyt, aki
majd felneveli a kisbabát. A fiú kisvártatva meg is érkezett a falú
bábájával. Lapaj könnyes szemekkel adta át a csecsemőt, hiszen annyira
megszerette. A döntés – amely egész életére szólt – hirtelen született meg
benne: visszavette a gyermeket a megdöbbent bábától és bevitte a
kunyhójába. Másnap egyetlen értékét melyet féltve őrzött örökségét dudáját
eladta egy anya kecséért. Lapaj, aki nem kötődött senkihez – egyszerre
értette meg a gondoskodás, a szeretet fogalmát. A novellából egy
faragatlan ám még humánummal rendelkező ember magasodik ki a dudás
személyében. |