OLI76.HU - Orosz Olivér weboldala
személyes blog festmények, airbrush online játékok android retro rovat videoton tvc programozás
személyes blog festmények, airbrush online játékok android retro rovat videoton tvc programozás
Retro rovat

menü:
előszó
leírás emulátorokhoz
videojáték történelem
gépek:
Atari
Commodore
Sega
Nintendo
egyéb konzol
egyéb számitógép
IBM PC
legjobb játékok:
Commodore 64
GameBoy
Nintendo (NES)
Super Nintendo
Master System
Game Gear
MegaDrive
Mega CD
32X
PlayStation (PSX)
egyéb
média:
újságok
tévé műsorok
linkek:
játékos videók
videók
egyéb linkek

kapcsolódó fórum


Retro, Emulátor rovat. ( -videojáték történelem )


1897-ben Charlie Fey feltalálta a pénzbedobós nyerőautómatát, mely később félkarú rabló néven vált közismerté.

A legelső elektromechanikus számitógépet 1925-ben tervezték és építették meg. Az első modelleket a katonaság rendelte például rakéták röppályájának számításához.

1927-ben készítették el az első flipper gépet. (flipper játékok és játéktermek történetében is egy fontos dátum.)

1943-ban készítették az első elektronikus számítógépet az ENIAC-ot. Az adatokat lyukkártyákon kérte be, a programozást pedig áthuzalozással és kapcsolók átkapcsolásával oldották meg, így egy-egy program bevitele napokig is letartott. 18 ezer elektroncsövet és 70 ezer ellenállást tartalmazott. Naponta körülbelül 12 órát üzemelt közel hibamentesen.
(Az ENIAC és az EDVAC gépek)

1949-ben megépült az EDVAC. Ezen a gépen Neumann János is dolgozott, tőle származik az az ötlet, hogy a programot és az adatokat is ugyanazon a memóriahelyen tárolják. Az adatbevitelre egy írógépre hasonlító szerkezet szolgált, az adatok kiírására nyomtatót használtak.

Az egyetemeken kutató mérnönök kifejlesztették az első számitógépes játékokat, illetve demonstrációkat abból a célból, hogy a nyilt napokon, bemutatókon valami érdekes dolgot tudjanak mutatni a látogatóknak. 1958-ban elkészítették a Tennis For Two nevű játékgépet.
Később egy kutató labor IBM nagygépein tünt fel a Bauncing Ball nevű játék, mely végülis csak egy demonstráció volt, amiben egy labda pattogott a képernyőn. A programnak sikere volt, a látogatók órákig bámulták ahogy a labda pattog a képernyőn.
Szintén demonstrációs program volt a Mouse in the Maze nevű program, mely valamennyire interaktív volt, a "játékos" egy labirintust tervezhetett, sajtokat rakhatott le, melyet egy gép által irányított stilizált egér összeszedett.
(Tennis For Two és a Spacewar játékok)

1962-ben megszületett a Spacewar nevű játék (Steve Russel programozta). Ebben két űrhajót irányíthattunk a csillagokból álló háttér előtt, és a cél a másik űrhajó kitorpedózása volt. A játékhoz egy irányítót is készítettek, egy "ős joystick"-ot, így kényelmesen lehetett játszani. A játék hálózaton keresztül terjedt el, és később adtak egy játékot minden vásárolt NEC géphez. A játék hatalmas sikert aratott, később az IBM megtiltotta az alkalmazottainak hogy munkaidőben játszanak. Steve Russel nem kért pénzt a játékért, csak később döbbent rá, hogy milyen lehetőségek voltak benne.

Egy Ralph Baer nevű tévékészülék tervező már az ötvenes évektől gondolkodott az ötleten. 1966-ban sikerült megoldania az elméleti problémát, és papíron megtervezte az első tévére köthető videojátékokat.
Baer elkezdett dolgozni a találmányán és 1968-ban készült el az első működőképes készülék.
Első játéka egy CHASE GAME nevű játék volt, amiben két fehér pont üldözte egymást a képernyőn.
(Ralph Baer és az Odyssey játékgép)

A televíziókat gyártó MAGNAVOX cég szerződtette Baer-t és elkészítették a prototípus egy finomabb verzióját. A gépnek az ODYSSEY nevet adták és 1972-ben adták ki. 10 különböző játékot tartalmazott, mindegyik játékhoz adtak egy színes fóliát amit a televízió képernyőjére kellett felhelyezni, ez szolgált a játék "hátterének", ezzel javították a grafikát.

(A világ első pénzbedobós játéktermi gépe, a Computer Space)

Nolan Bushnell elkészítí a Computer Space nevű játékot (a Spavewar egy változata), ezt megvásárolja a Nutting Associates cég és 1971-ben 1500 példányban elkészítik a világ első pénzbedobós játéktermi gépét. A játékot ma is kipróbálhatjuk, csak le kell töltenünk a Computer Space Simulator programot. Több cég is készített ezután játékgépet, de egyik sem volt kiemelkedően sikeres. (A Computer Space játék irányítása például bonyolult volt, mint látható a középső képen, nem volt joystick hozzá.)

(Nolan Bushnell és a PONG játékgép)

1972, Nolan Bushnell megalakítja az ATARI céget (500 dolláros alaptőkével). Felvette Al Alcorn-t játéktervezőnek, aki kifejlesztette a PONG játékot. Készítettek egy prototípust és beállították a helyi presszóban. Ez egy igazi játéktermi gép volt, pénzérmék bedobása után lehetett játszani. A gép tetszett a közönségnek, így béreltek egy gyárépületet és elkezdték sorozatban gyártani. Naponta 100 gépet gyártottak, és csak az Egyesült Államokban 10.000 PONG gépet rendeltek. A PONG az 1973-as év nagy sikere volt.
A gép sikeres volt. Az ATARI egyre több játéktermi játékot kíszített (például 1974-ben a TANK nevű játékot).
(A PONG otthoni verziója)

Az ATARI sikeres volt. Úgy gondolták, hogy elkészítik a PONG otthon játszható verzióját. Ez 1975-ben el is készült. A prototípust bemutatták a megrendelőnek, aki 150.000 darabot rendelt a gépből, ezek 1975 karácsonyára kerültek a boltok polcaira.

Ezután Ralph Baer beperelte az ATARI-t, mivel ő előbb "találta fel" a videojátékokat, a tévére köthető videojátékot (be is jegyezte a szabadalmi hivatalba), illetve a sikeres PONG játék nagyon hasonlított egy általa korábban készített tenisz játékra. 4 évig tartó egyezkedés után az ATARI megállapodott vele és jogdíjat fizettek neki.

(Centipede, Battlezone és Galaxian játékok)


A játéktermi játékok egyre nagyobb teret hódítottak a világon, az ATARI-n kívül számos konkurens cég volt a piacon (SEGA, MIDWAY stb).
1978-ban a TAITO cég kiadta japánban a SPACE INVADERS című játékot ami óriási sikert aratott. Az ATARI hogy felvegye a versenyt kifejlesztette saját űrjátékait (1979 -LUNAR LANDER, 1980 -CENTIPEDE, ). Az ATARI mérnökei egy új technológián dolgoztak, a vektorgrafikán, ennek eredménye az 1979-es év nagy sikere az ASTEROIDS, amit a BATTLEZONE követett 1980-ban. Az Asteroids érdekessége, hogy ebben a játékban volt először toplista, a játékos beirhatott egy hárombetűs azonositót amit el is mentett a gép. 1979-ben megjelent a GALAXIAN, ami a SPACE INVADERS továbbfejlesztése, színes, tele van hangeffektekkel, és az ellenfelek nemcsak kötött alakzatban masíroznak jobbra-balra, hanem kirepülnek a helyükről, megtámadják a játékost.
1980-ban megjelent a SPACE INVADERS 2, amiben két játékos küzdhetett az idegenek ellen (a grafika és játékmenet nem változott).

A játéktermek aranykora volt ez.
A szülők, politikusok aggódtak a játéktermek rossz hatása miatt. Az ATARI mérnökei már 1975-től dolgoztak egy új rendszeren, melyen kényelmesen lehetett videojátékokat játszani otthon.
1977-ben került a boltok polcaira a VIDEO COMPUTER SYSTEM, ismertebb nevén az ATARI 2600. Ebben beépített jétékok voltak, de volt rajta kazetta csatlakozó (cartridge), így a később fejlesztett játékokat csatlakoztatva azokkal is játszhattunk.

1977 áprilisban megjelenik az Apple 2, az első otthoni személyi számitógép. Ettől a ponttól kezdve kezd elterjedni a háztartásokban a számitógép. Elkezdődik a játékok készitése is otthoni gépekre is (egyelőre csak erre a gépre).
Az Apple 1 1976-ban született, de csak kb. 200 darabot gyártottak belőle (kézi erővel egy garázsban). Az első "személyi számitógép" pedig az Altair 8800 volt (1975), de ezt is csak kevesen engedhették meg maguknak (erre a gépre a Microsoft készitett BASIC forditót -emiatt a munka miatt alapitották a céget).

Játéktermi játékok 1980-ig:
1971: Computer Space.
1973: Pong.
1974: Tank.
1975: Gun Fight.
1976: Night Driver, Breakout.
1977: Canyon Bomber.
1978: Space Invaders, Fire Truck.
1979: Asteroids, Basketball, Galaxian, Galaxy Wars, Lunar Lander, Rip Off.
(Az Atari 2600, a Pitfall és a Space Invaders játék)

Az ATARI folyamatosan készített játékokat az Atari 2600-ra, megvásárolta a SPACE INVADERS elkészítésének jogát is. Emelett olyan játékok jelentek meg a gépre, mint a PAC MAN, vagy a PITFALL (ami a legelső platformjáték volt).
Az ATARI új vezetőséget kapott, akik nem a legjobban vezették a céget. Több tehetséges mérnök elhagyta a céget, saját céget alapítottak és két évi jogi procedúra folytán megszerezték a jogot hogy ők is készítsenek játékokat az ATARI gépére. Ennek sajnos az lett az oka, hogy sok cég szállt be az üzletbe a profit reményében, de gyorsan legyártott, rossz minőségű játékokat adtak ki, amiket a közönség nemakart megvásárolni. Ennek következtében a számitógépes játékok piaca összeomlott. A cég veszteséges volt, a részvények árai zuhantak.
1984-ben az ATARI-t eladták és a számitógépes játék piacot "halottnak" tartották.

Ebben az időben már több olcsó személyi számitógép volt elérhető a piacon, például: ZX80-81, Spectrum, Commodore Vic20, Commodore 64, így a játékfejlesztés célpontjai ezek a gépek is voltak. Illetve a játéktermi gépek piaca is virágzott. Általában a legtöbb játékterni játék elkészült az otthoni számitógépekre és játékgépekre is.
Az Atari is megpróbált az otthoni számitógépek piacára betörni az Atari 400 és Atari 800 gépekkel, de kevés sikerrel. Mivel a nyugati piacot korlátozták igy magyarországon is több számitógépet gyártottak, többek között a Videoton TVC-t.

1980-ban játékteremben megjelent: Atari Soccer, Ballon Bomber, Battlezone, Centipede, Defender, Helifire, Magical Spot, Missile Command, Pac-Man, Red Baron, Space Invaders Deluxe, Tempest, Wizard of Wor.

A japán NINTENDO cég hagyományos kártyajátékokat gyártott. Amikor látták a videojátékok sikerét akkor átálltak videojátékok (játékteri gépek) gyártására.
Egy idő után a NINTENDO létrehozott egy amerikai kirendeltséget. Ki akarták venni a részüket az amerikai piacból, ezért megjelentették amerikában a japánban már sikeres RADAR SCOPE játékot (1980). Amerikában ez a játék megbukott.
Felkérték a japán anyacéget, hogy készítsen helyette egy másik játékot. A cégnél egy mérnök sem volt szabad, ezért megkérték a fiatal munkatársat SHIGERU MIYAMOTO-t, hogy tervezzen egy játékot. MIYAMOTO-nak az az ötlete támadt, hogy a videojáték miért ne hasonlíthatna egy filmhez, miért ne lehetne története? Készített egy egyszerű történetet, majd elkészítette játékát, melynek címe: DONKEY KONG.

(Shigeru Miyamoto és a Donkey Kong játék)

Amikor az amerikai részlegnél meglátták a játékot akkor azt gondolták, hogy az anyacégnél megőrültek. Féltek a gép fogadtatásától, ezért próbaként beállították egy presszóba. Másnapra kiderült, hogy amíg a presszó üzemelt szinte végig játszottak a géppel. Ez meggyőzte az amerikai céget.
1981-ben a DONKEY KONG nagy siker volt a játéktermekben, a cég az első évben egyedül ezzel a játékkal 100 millió dollárt keresett. A játék főszereplője JUMP MAN később Mario néven tér majd vissza.

Egy kis hullámvölgy volt a videojátékok történetében. Csökkent a kereslet, sok cég csődbe jutott. Az Atari kiadta az Atari 5200 konzolt, de nem volt túl sikeres, nem volt jó a kontroller, nem volt kompatibilis a 2600-al. Később kiadják az Atari 7800-at, ami talán sikeres is lehetett volna, de a veszteségek miatt eladják a cég konzolokkal foglalkozó részét és úgy döntenek hogy 16 bites számitógépek gyártásával fognak foglalkozni. (Később kijönnek a sikeres Atari 520ST számitógéppel.)
1981-ben megjelent az IBM PC, mely később legyőzte a konkurenciát és "a személyi számitógép" lett. Persze addig még hosszú volt az út, ekkor még nagyon drága volt és a képességei sem voltak olyan jók.

Játéktermi játékok:
1981: Donkey Kong, Frogger, Galaga, Omega Race, Scramble, Stargate, Super Missile Attack, Tempest.
1982: Alpine Sky, Bump n Jump, Dig Dug, Donkey Kong Jr, Joust, Jungle Hunt, Moon Patrol, Pole Position, Popeye, Robotron, Tron, Zaxxon.

1982-ben a Coleco Industries kiadja a ColecoVision nevű konzolját.

1983: Congo Bongo, Donkey Kong 3, Dragon's Lair, Gyruss, Pac Man Jr, Mario Bros, Pole Position 2, Spy Hunter, Star Wars, Tapper.
1984: 1942, Bomb Jack, Galaga 84, Galaga 3, Karate Champ, Kunk Fu Master, Lode Runner, Paperboy, Punch-Out, Return of the Jedi.
1985: Baraduke, Choplifter, Commando, Empire Strikes Back, Gauntlet, Ghosts n Goblins, Gradius, Green Beret (Rush n Attack), Gun Smoke, Hang On, Return of the Invaders, Space Harrier, Yie Ar Kung-Fu.

1985. A NINTENDO bejelentette, hogy egy új otthoni játékgépet vezetnek be az amerikai piacra. Ez volt a NES azaz a Nintendo Entertainment System. Mivel sok amerikai cég épphogy kilábalt az ATARI gépével megélt válságból, úgy gondolták hogy a Nintendo cég megőrült.

(A NES konzol, Super Mario Bros és Castlevania játékok)

A Nintendonak azonban volt egy "titkos fegyvere". MIYAMOTO új játékával a SUPER MARIO BROS-al új korszakot nyitott a videojátékok történetében. A DONKEY KONG játék főszereplője (JUMP MAN) egy MARIO nevű olasz vízvezetékszerelőként tért vissza a játékban. A játék világa csodálatos volt, mintha egy mese főszereplője lett volna a játékos. A játék és a két folytatása a legnépszerűbb játékok egyike lett.
1987-re az NES a világ legkeresettebb játékgépe lett.
MIYAMOTO ekkor bemutatta legújabb játékát, melynek címe: ZELDA. Ez a játék teljesen új koncepcióra épített. A játékos lépésről-lépésre fedezhette fel a világot amibe csöppent, új képességekre és eszközökre tehetett szert.

Időközben új cégek is beszálltak a videojáték piacba. Legismertebb a SEGA, aki 1983-ban kiadta a MARK 1-et (SEGA GAME 1000), majd 1985-ben a MARK 3-at (MASTER SYSTEM), mely konkurenciát jelentett a Nintendonak.

1986-ban újdonságok a játéktermekben: Arkanoid, Bubble Bobble, Enduro Racer, Express Raider, Ikari Warriors, Jackal, Outrun, Rampage, Renegade, Rolling Thunder, Rygar, Salamander, Side Arms, Solar Warrior (Xaind Sleena), Space Harrier, Top Gunner, Trojan, Western Express, Wonder Boy.

1987-ben megjelent a Double Dragon, mely megteremti (feljavitja) a haladós-verekedős játékok stilusát.
További játékok: 1943, Boinic Commando, Combat School, Contra (Gryzor), Dragon Spirit, Operation Wolf, R-type, Shinobi, Street Fighter, Twin Cobra.

1987-ben megjelent a PcEngine (turbografx 16), amely japánban a MegaDrive és Snes mellett a harmadik gép amely uralta a piacot.

1988-ban a játéktermek sztárja: Altered Beast, Cabal, Chase HQ, Double Dragon 2, Dragon Ninja (Bad Dudes), Ghouls n Ghost, Gradius 2, Last Duel, Narc, Ninja Spirit, Prisoners of War, Robocop, Super Contra.
(Master System, Pc Engine, Mega Drive)

1989-megjelenik a Golden Axe, mely egy stilust teremtő haladós-kardozós játék (1992-ben jön ki a második rész).
További nevek a játéktermekből: Final Fight, Gang Wars, Midnight Resistance, Pang, R-type 2, Shadow Dancer, Strider, Toki, E-swat, Dragon Breed.

1989-ben a SEGA kiadta a MEGA DRIVE nevű játékgépét, amelyel óriási előnyt szerzett. A gép a játéktermek szinvonalát hozta az otthonokba, a SEGA sikeres játéktermi játékainak mind elkészült a konverziója a gépre.
Szintén 89-ben jelenik meg a GameBoy, melyhez a TETRIS nevű játékot adják.

1990-ben az SNK kiadta a NEO GEO nevű otthoni gépet, amely a játéktermi gépének otthoni verziója volt. Hihetetlen minőséget produkált. Csak japánban terjedt el. (elég drágák voltak a játékok hozzá.)

1990-ben a játéktermekben: 1941, Mercs, Alien Storm, Aliens, Raiden, Carrier Air Wing, Cisco Heat, Columns, the Combatribes, Crude Buster, Ciber-Lip, Double Dragon 3, Fire Shark, Hammerin Harry, Hard Drivin, the Last Day, Magic Sword, Mega Twins, Nam-1975, Pit Fighter, Rolling Thunder 2, Sky Masher, TMNT, Thunder Fox,U.S. Navy, West Story.

1991-ben megjelenik a Street Fighter 2, mely a verekedős játékok stilusát teremti (újitja) meg.
További játéktermi játékok: 64th street, Captain Commando, Caveman ninja, Cosmic Cop, King of Dragons, Knight of the Round, Riot City, Robo Army, the Simpsons, Sunset Riders, Terminator 2: Judgment Day, Vendetta.

1991-ben a Commodore kiadta a CDTV nevű konzolt, de megbukott a gép. Sokáig nem tudták gyártani, amikor pedig megjelent a boltokban addigra elavult lett.
(Neo Geo, Commodore CDTV, Super Nintendo)

1991-ben a NINTENDO is kiadta új gépét, a SUPER NINTENDO-t. Európában és amerikában a MegaDrive és a Super Nintendo volt az a két gép amely a piacot uralta.

1992-ben megjelenik a Mortal Kombat. A készitőknek az az ötletük támad, hogy a verekedős játék szereplőit nem kézzel rajzolják, hanem bedigitalizálják. A körités misztikus, a játékot kivégzések szinesitik. A siker nem maradt el -és a folytatások sem.
Szintén 1992-ben jelenik meg a Virtua Racing, a nagysikerű 3D-s (fillezett, nem textúrázott) autós játék.
Megjelent még: Aero Fighters, Asterix, Golden Axe 2, Hook, Rtype Leo, Super Hang-On, Undercover Cops, Warriors of Fate, X-men.

1992/93-ban megjelent a Commodore CD32, amely az első 32bites, CD-s játékgép volt. Ismert volt, de nem volt olyan nagyon sikeres. Nemvolt rá olyan program ami igazán bizonyította volna a gép erejét. A MICROCOSM nevű játékot reklámozták nagyon, de az csak egy egyszerű lövöldözős játék volt, a többi játék meg szinte teljesen megegyezett az eredeti AMIGA verzióval.

1993-ban a játéktermekben megjelent a Virtua Fighter, az első 3D-s (fillezett, nem textúrázott) verekedős játék.
További játékok: Cadillacs and Dinosaurs, Mortal Kombat 2, the Punisher, Samurai Shadown.
Az év végén megjelenik a Ridge Racer, ami egy 3D-s (textúrázott) autóverseny, szintén az év végén jelenik meg a Daytona Usa.

1994-ben megjelent a Panasonic 3DO. A gép nagyon drága volt, a rákészült programok sem voltak olyan nagy számban úgyhogy nem lett világsiker. Emlékezetes játékok: Need for Speed, Road Rash, Night Trap.
(Commodore CD32, Panasonic 3DO, Atari Jaguar)

1994-ben megjelent az ATARI JAGUAR amely egy 32/64 bites gép volt. A paraméterei jók voltak, de kevés cég fejlesztett rá játékot, és igazán nem jelent meg rá olyan játék, amely meggyőzte volna a vásárlókat (elég kevés játékot adtak ki hozzá).

1994-ben a SEGA kiadta a 32X nevű kiegészítőt, amivel a MegaDrive képességeit lehetett növelni (több szín, jobb hang, 3D-s grafika). A gépre elég kevés játék készült el, végülis megbukott, mert a vásárlók már inkább a Saturn és a PSX vásárlása mellett döntöttek. Ennek következtében kevés játék jelent meg rá, azért néhány játékot érdemes megnézni (pl: Doom, Virtua Racing Deluxe).

1994-ben játéktermi újdonságok: Alien vs. Predator, Battle Toads, Cruis n USA, Golden Axe -the Duel, Jurrasic Park, Killer Instinct, King of Fighters 94, Lethal Enforcers 2, Mortal Kombat 3, Super Street Fighter 2 Turbo, Tekken.

1995-ben megjelent a SONY PLAYSTATION, ami hatalmas sikert aratott (és legyőzte az összes konkurens gépet). A sikerhez hozzátartozott, hogy a játékok könnyen másolhatóak voltak. A játékok CD-n voltak, a játékokban digitalizált filmrészletek is szerepelhettek.
Emlékezetes játékok: Resident Evil 2, Tekken 3, Grand Tourismo2.

1995-ben a játéktermekben megjelent a Saga Rally első része.

1995-ben a SEGA kiadta a SATURN nevű gépet, amely a PLAYSTATION-al vette fel a versenyt. A gép sajnos ( kicsit) gyengébb volt mint a PSX, kevesebb fejlesztő is fejlesztett rá, így nem tudta állni a versenyt. Emlékezetes játékok: Sega Rally, Virtua Cop, Panzer Dragon, Virtua Fighter.
(Sony Playstation, Sega Saturn és Nintendo 64)

1996-ban a NINTENDO kiadta új gépét, a NINTENDO 64-et. Ez technikailag picit talán jobb volt mint a PSX, de sajnos sok gyengébb játékot is kiadtak rá, illetve kártyás gép volt aminek köszönhetően a játékok drágábbak voltak mint a PSX játékok, nem lehetett másolni a játékokat, a tárolókapacítása is kissebb volt illetve előre felvett átvezető animációk tárolására nem volt alkalmas (játék közben nem voltak filmszerű animációk). Ehhez jön, hogy SONY jobban megtudta győzni a fejlesztőket, hogy az ő gépére készítsenek játékokat. A gép azért nem bukott meg, csak második helyre szorult.

1996: Alpine Racer.

1997: Super GT.

1998- Megjelent a Sega Rally 2.

1999-ben a SEGA kiadta a DREAMCAST nevű gépét. A gép nem volt rossz, de miután megjelent a PLAYSTATION 2 azzal már nem tudta állni a versenyt, főként azért mert nem jelent meg rá annyi játék.

2000-ben megjelent a PLAYSTATION 2, amely nagy sikert aratott (és még ma is népszerű).
(Dreamcast, Playstation2, XBox)

2001-ben a MICROSOFT cég is beszállt a videojáték piacba és kiadta az X-BOX nevű játékgépét, mely egy "konzolositott" PC volt.

2001-ben megjelent a NINTENDO új gépe, a GAME CUBE.

2006-ban megjelent az X-BOX 360, mely a keleti piacot is sikeresen meghóditotta.

2007-ben megjelent a PLAYSTATION 3.

2007-ben megjelent a NINTENDO Wii.


A hordozható gépek piacát a Sony PSP és a Nintendo DS (és Gameboy Advance) uralja Amerikában és Európában. (távolkeleten vannak még más cégek és hordozható gépek is.)

Jelenleg az X-BOX 360, a PLAYSTATION 3 és a NINTENDO Vii verseng a piacon.
A PlayStation 3 a legerősebb hardver, de drága a gyártása -illetve lefelé sajnos nem kompatibilis. A Nintendo Vii a leggyengébb, de a speciális irányítónak és a családi (gyerekbarát) játékoknak köszönhetően mégis nagyon sikeres gép. Az X-Box 360 szépen el van magának.
A PlayStation 2 is szépen tartja magát, nagyon nagy programkínálattal rendelkezik és manapság is sokat vásárolnak belőle, 2007-ben is kijött a Sony egy új típussal, szóval még látnak benne fantáziát.

2012-ben megjelent a Nintendo 3DS, mely a Nintendo DS továbbfejlesztése. Gyorsabb hardver és 3D-s kijelző jellemzi.
Szintén megjelent a Sony PlayStation Vita, mely a PSP utódja.