| |||||||||||||||||
|
Retro rovat |
|
Retro, Emulátor rovat. ( -IBM PC-k ) Mivel talán mindenkit érdekel a PC-k fejlődése, illetve a régebbi programokhoz /játékokhoz is emulátor kell (használható), igy megpróbálom nagyvonalakban összefoglalni az eseményeket. Ha régi PC-n futó programokat akarunk futtatni, akkor a következő programokkal próbálkozzunk: DosBox, VirtualPC, VirtualBox A DosBox kifejezetten DOS-os játékok futtatására készült. Telepités után már egy működő DOS-os gépet emulál. Be kell állitanunk egy könyvtárat a gépünkön, ezt fogja C:-nek látni, és az ide másolt programokat tudjuk futtatni. A gép sebességét működés közben szabályozhatjuk, ha túl lassú vagy gyors egy program. (Régi 286-osra irt programok általában túl gyorsak.) A VirtualPC és VirtualBox kezelése nehezebb. Telepités után létre kell hoznunk egy virtuális gépet egy merevlemezzel. A létrehozott gépre ezután valamilyen operációs rendszert telepiteni kell, ez lehet DOS, vagy valamelyik Windows, Linux. Telepités után már működik a virtuális gép akár ablakban, akár teljes képernyőn. A virtuális gép látja az internetet, CD/DVD olvasót. A PC-k fejlődése: ![]() (hasonlóan néztek ki a korabeli gépek) 1981- IBM PC XT, 8088 1981 őszén jelent meg. processzor: intel 8088 (16/8bit) 4-6Mhz (A belső adat utak 16 bitesek, a külső adatutak 8 bitesek) memória: 16 Kbyte volt kezdetben, max 64Kbyte-ig bővithető. video kártya: MDA (monocrome -csak szöveges módot tud) hang: beépitett hangszóró (csipogó) 83 gombos billentyűzet. 5,2 colos floppy meghajtó, 360 Kbyte adat /lemez. Wincseszter nem volt csatlakoztatható, de magnó igen a kazettás tároláshoz. A működtető DOS operációs rendszert (MS DOS 1.0) a Microsoft készitette. Később megjelent a CGA és Hercules videokártya, melyek már grafikus üzemmódokat is tudtak. 1982- CGA videokártya: Az első grafikát is tudó grafikus kártya. Felbontás: 320x200 4 szinnel, vagy 640x200 2 szinnel, 16K memória van a kártyán. Karakteres üzemmódban (40x25 karakter) mind a 16 szin használható volt. (Minden mai videokártya és emulátor alatt működnek a CGA-s programok.) CGA mellett a Hercules monitorral is jól működik (szerintem MDA monitorral is). 1982- HERCULES videokártya: Felbontás: 720x352 2 szinnel, 2 grafikus lap. 64 Kbyte memóriával rendelkezik, a képhez 32 Kbyte szükséges, igy két grafikus lapot is használhattunk. Érdekesség, hogy CGA emulátor is létezett rá, ez egy segédprogram vol, mely inditása után a CGA videokártyára irt programokat is futtathattunk a kártyán. (e nélkül csak az futott, melyet megirtak Hercules-re is.) Hercules videokártyát a PC emulátorok nem tudnak emulálni. Csak a saját monitorával működik. Később kijött az XT verzió, amiben a memória maximum 640Kbyte-ig bővithető, elhagyták a magnó csatlakozót, helyette felkészitették a gépet wincseszterek kezelésére. Ekkor az első wincseszterek 5 MB tárolókapacitással rendelkeztek. 1984- IBM PC AT, 286 processzor: intel 80286 (16bit) 6-20 Mhz (belső-külső adatutak 16 bitesek) memória: 64-640Kbyte (maximum 16MB memóriát tudott megcimezni.) video: MDA (monocrome -csak szöveges mód) hang: beépitett hangszóró (csipogó) 5,2 colos floppy meghajtó (360K vagy 1.2 MB adat/lemez). A gépen a kártyacsatlakozók is 16 bitesek lettek, megyszületett az ISA csatlakozó. Egy elemet (akkumulátort) is elhelyeztek az alaplapon ami a beépitett órát működtette, illetve a CMOS memóriát, aminek segitségével a gép a beállitásokat tárolhatta. 1985- EGA videokártya Felbontás: 320x200 16 szinnel, 640x350 16 szinnel, illetve a CGA kártya felbontásait is tudja. Új monitor vásárlását igénylte a kártya, kis felbontásban a CGA monitor is használható volt. ![]() (a Norton Commander fájlkezelő megkönnyítette a géphasználatot) 1985- IBM PC 386 SX /DX processzor: intel 80386 (első 32bites processzor) 20,33 és 40 Mhz. az SX verzió belső adatjai 32 bitesek, külső adatutak 16 bitesek, a DX verzió külső adatútjai is 32 bitesek. 1987- Adlib hangkártya megjelenése. Addig a beépitett hangszóró produkált csak valami hangot. Az adlib hangkártya beápitett szintetizátort használt, nem volt lehetőség digitalizált hangokat lejátszani, de zenélni egész jó volt. 1986-1987- VGA videokártya Összesen 262144 szinből áll a paletta amiből maximum 16 vagy 256 lehetett a képernyőn. Újabb felbontások: 640x400 és 640x480 maximum 16 szinnel. Ezen kivül az EGA és CGA kártya felbontásait is tudja. Régi (Herc/CGA/EGA) monitorok nem használhatóak hozzá. 1989- Sound Blaster hangkártya megjelenése. Ez még a 8bites volt. Ez már alkalmas volt zene, hangeffekt és digitalizált zene/szöveg lejátszására is. Később továbbfejlesztik, jön a 16 bites változat, a PRO változat. 1990- SVGA videokártya A VGA kártya kibővytése új üzemmódokkal és plusz memóriával. Mindent tud amit a VGA kártya, emellett SVGA/VESA üzemmódokat tud. Kissebb felbontásokhoz jó a VGA monitor, nagyobb felbontáshoz már új monitort is vásárolnunk kellett. ![]() (Windows 3.1 működés közben) 1990- Megejelenik a Windows 3.0 mely az első sikeres grafikus felhasználói felület. Segitségével könnyebbé vált a számitógép kezelése az addigi DOS-os felülethez képest. Szintén népszerű a kicsit később bemutatott Windows 3.1. 1989 -IBM PC 486 processzor: intel 80486 (20-120 Mhz) Annyi változás történt, hogy a processzorba épitették a matematikai társprocesszort, és a cache gyorsitótárat. 1995- Pentium 1 processzor: intel Pentium (66-200Mhz) Mivel a 486-os processzorokat sokan hamisitották, igy az intel nem az "80586" nevet adta a processzornak, hanem levédte a Pentium nevet, igy csak ő gyárthatott ezen a néven processzort. Más gyártók "586-os" jelöléssel adták ki hasonló teljesitményű processzoraikat. ![]() (Windows 95) 1995 augusztus: Bemutatják a Windows 95-öt. Ez már magában foglalja a működtető rendszert és a grafikus felhasználói felületet. 1996- 3Dfx: VOODOO 1 videokártya megjelenése. Ez volt az első 3D támogatást tartalmazó kártya, mondhatnánk "világszám". Később több utódot is megélt és a legjobb kártyának számított a GEFORCE 256 megjelenéséig, utána a háttérbe szorult. 1997 Pentium 2 Megjelennek az első videokártyák melyek a 3D-s megjelenitést hardveresen támogatták. 1998 Megjelenik a Windows 98. Nagy változásokat nem tartalmaz a Win95-höz képest, de bővül a támogatott hardver egységek köre. 1999- GEFORCE 256 videokártya megjelenése. Ez egy széles körben elterjedt, erős 3D támogatással rendelkező videokártya. Később ebből fejlődött ki a GEFORCE kártya család. Előtte is voltak 3D-s kártyák, de sok típus nem hozott túl nagy gyorsulást, vagy drága volt vagy sokmindennel nem volt kompatibilis. Említésre méltó elődök: 1996- 3Dfx: Voodoo 1 1995-1998 S3: Trio/ Virge/ Savage 1998- 3Dfx: Voodoo 2 ATI: RAGE sorozat Nvidia: RivaTNT 1-2 (DirectX 6.0) 1999- 3Dfx: Voodoo 3 1999 -Pentium 3 Ekkor már "mindennaposak" a 3D kártyák, és a játékok amelyek megkövetelik ezeket. 2000 Megjelenik a Windows Millennium. Nagy sikernek nem örvendett. Korlátozta a DOS-os lehetőségeket, védte a rendszerfájlokat stb. 2000 Pentium 4 processzor megjelenése. ![]() (Windows xp) 2001 Megjelenik a Windows XP. Még ma is nagyon népszerű operációs rendszer. 2004 Megjelennek az első 64 bites processzorok. A Windows XP-ből is készül 64 bites változat. 2005 Körül megjelennek az első 2 magos processzorok. Ezután a magok száma várhatóan folyamatosan nőni fog. (Eddig az órajelet növelték, de ez nem növelhető tovább.) 2007 Windows Vista megjelenése. Nem sikerült nagyon jól, így lassan váltja majd a Windows 7. ![]() (Windows 7) 2009 Windows 7 megjelenése. 2012 a Windows 8 borzolja az idegeket. Eltűnik a SART menü, "csempés" METRO felület, ezek nem túl népszerű dolgok. |