Történelmük során a népek előbb-utóbb érvényesíteni akarják a maguk
igazságát az őket leigázó, gyarmatosító, rabságban tartó hatalmakkal
szemben. Előbb-utóbb minden nép szabadságharcot vív, és újra meg újra
kísérletet tesz arra, hogy szabadon dönthessen a maga sorsáról. Nagyobb
hatalmak a maguk hatalmi, gazdasági és politikai érdekeiktől vezérelve
és erőfölényükkel élve gyakran leverik vagy még csírájában elfojtják
ezeket a törekvéseket, így a világ egészét nézve mondhatjuk, hogy
igazságért és szabadságért folytonos harc folyik a világban, s van úgy,
hogy e szabadságküzdelmek eredménnyel végződnek nagyobb, erősebb
hatalmak ellenében.
Most elsősorban az ENSZ közgyűlésére figyel a világ. Mindenki azt lesi,
hogy a világszervezet megfelel-e annak a várakozásnak, amely a világ
nagyobb részét jellemzi: igazságot szolgáltat-e sok évtized után a
palesztin népnek, segít-e felszámolni végre azt a képtelen állapotot,
hogy az 1948-ban nagyhatalmi segítséggel létrehozott Izrael Állam miatt
egy másik (őshonos) népnek nem lehet önálló, független állama. Ha
ugyanis az emberek igazságérzete szerint a zsidóságnak joga van saját,
önálló államiságra, akkor a palesztinoknak is joguk van. Ha igaz, hogy a
legjobb, a tiszta helyzetet teremtő megoldás az volna, ha a két fél
békés úton, tárgyalások útján meg tudna egyezni egymással, akkor az is
igaz, hogy ezeket a tárgyalásokat egyenlő feltételekkel kell
megalapozni, nem pedig nagyhatalmi háttérrel és a fegyverek, a
haditechnika fölényével. Lehet, hogy ez csak jámbor óhaj, mert a
világpolitikát nem a belátás, hanem az erőviszonyok szabályozzák.
Csakhogy így vagy nem lesz megállapodás, vagy ha lesz, az mint torz
diktátum újabb és újabb bajok forrásává válik. Ám akkor az a kérdés,
hogy mire való az ENSZ, minek a színjáték, ha az Amerikai Egyesült
Államok egymaga amúgy is eldöntheti a kérdéseket, mégpedig az egyik fél
különlegesen kivételezett státusa mellett. Minek humánumról,
demokráciáról, az államok, népek függetlenségéről beszélni, ha egy egész
népet egyszerűen páriákként lehet kezelni, míg a másik nép állig
felfegyverezve szabadon tágíthatja „életterét” a térségben. Mi magyarok,
emlékezzünk most Trianonra, emlékezzünk 1956-ra, emlékezzünk a magunk
történelmére, szabadságküzdelmeinkre, harcainkra igazságunk
érvényesítéséért, többnyire békés eszközökkel, olykor véres fegyveres
harcokkal. A Habsburgok ugyan minek tekinthették Bocskai hajdúit,
Thököly és Rákóczi kurucait, a negyvennyolcas portyázó, rajtaütő
huszárokat. Ők nyilván terroristáknak (ha akkor élt volna ez a
kifejezés), mi pedig szabadságharcosoknak és hősöknek a mieinket,
nemzeti létünk, szabadságunk és igazságunk védelmezőinek. Mégsem
relativizálhatjuk azonban az igazságot, a világ erkölcsi törvényeit. Mi
igazán tudjuk, hogy a világ nagyhatalmainak érdekei döntöttek fölöttünk
mindig, és nem az igazság, nem a szabadság vagy a nemzeti függetlenség
és önrendelkezés eszméje. Megtapasztalhattuk ötvenhatban azt is, hogy az
ENSZ mint fölső világszervezet szinte semmire sem képes a világ rendje
és a népek igazsága érdekében. Most tehát meglepő lenne, ha éppen mi
csodálkoznánk ezen a furcsa helyzeten. Csodálkozásra nincs okunk,
szolidaritásra, együttérzésre és annak kifejezésére annál inkább.
Igazságérzetünk és érdekünk egyaránt azt mondja nekünk, hogy Izrael
Államnak léteznie kell, mert kell, hogy a zsidóknak is legyen saját
hazájuk, de azt is mondja, hogy önálló palesztin államnak is léteznie
kell, mert a palesztinok semmivel sem kevesebbek és történelmük okán
sincs kevesebb joguk, mint a zsidóknak. Megkockáztathatjuk a
kijelentést: az egész emberiség érdeke egyébként ennek az ügynek a
mielőbbi tisztességes, kölcsönös belátáson alapuló rendezése, mert a
Közel-Kelet térsége ma tűzfészek és a harmadik nagy világégés egyik
kiinduló pontja lehet. Különös időbeli egybeesésnek is
tekinthetjük a palesztin üggyel, illetve az ENSZ-közgyűléssel a magyar
miniszterelnök dabasi fellépését. Volt Orbán Viktornak Dabason egy
különösen fontos mondata, melynek a palesztinok ügyéhez látszólag nincs
köze, a világ közállapotaihoz annál inkább. „Magyarország nem gyarmata
senkinek sem” – mondta a miniszterelnök. Akinek van füle, hallja, hogy
ebben a mondatban a gyarmatosítás veszélyéről van szó. Arról, hogy a
szabadságharcok ideje nem múlt el a világban, legfeljebb most nem
fegyverekkel zajlik, hanem politikai és gazdasági eszközökkel. És annak,
aki nem tudná, azt is elárulja ez a mondat, hogy ha nem vigyázunk,
könnyen lehetünk mi itt Közép-Európa palesztinjai. Nemcsak józan
ítélőképességünk, nemcsak történelmünk erkölcsi hagyatéka és logikája
kötelez tehát minket együttérzésre a palesztinokkal, de mindaz is, amit
jelenkorunkban átélünk, amit a magunk sorsa révén láthatunk,
tapasztalhatunk ma is a világból. Mégis, reménykeltő, hogy fordulóban
van a világ, hogy bár tele van veszélyekkel, de fordulhat jobbra is, és
ha a Közel-Keleten jobbra fordul, azt érezni fogjuk Európában is,
csakúgy, mint az ellenkezőjét. Forrás: Magyar Hírlap
|