A magyar kultúra állapotáról az év minden napján lehetne
szólni, mondani valami fontosat, leginkább felhívni a figyelmet a
romlására a mindennapokban és a tudatos rombolására évtizedek óta. Az
jó, hogy január 22‑én és környékén sokféleképpen emlékeznek meg a magyar
kultúráról, a Himnusz születéséről és írójáról, Kölcsey Ferencről.
Jó, hogy a nemzet emlékezetét igyekszünk ébren tartani. Lesznek
műsorok, beszédek és szónoklatok, köztük talán olyanok is, amelyek
nemcsak ünnepi gesztusok, szavak, hanem valóban féltik, óvják
kultúránkat és benne azt, ami még magyar.
Minderre szükség van, de még inkább arra, hogy számot vessünk
kultúránk állapotával és a teendőkkel. Igen a teendőkkel, mert kultúránk
romlása egyenes arányban van azzal a liberálisok sulykolta
szabadságfelfogással és jogtudattal, amely szerint az ember életének
egyetlen célja van: az önmegvalósítás. Ebben pedig semmi sem
korlátozhatja.
A felnőttnek volt alkalma tapasztalni, hogy az élet bizony
sokféleképpen korlátozza ezt a szabadságot, és jó a szabadság, de még az
a szerencse, hogy vannak korlátai is, mert különben nem létezne
társadalom s nem lenne kultúra. Arra azonban gyakran nem volt érkezésük,
hogy ezt az újabb nemzedékkel is megértessék. Olyannyira nem, hogy a
fiatalok egy jelentős részének a magatartásába még az elemi tisztesség
és a másik ember vagy a felnőttek iránti tisztelet alapjait sem sikerült
beépíteni.
Az ocsmány beszéd kultuszával együtt az ocsmány magatartás, a
gátlástalanság is dívik. Nem is szólva „honszeretetről”, valamiféle
kötelességtudatról a felnevelő közösséggel, családdal, társadalommal,
nemzettel szemben.
Pedig a fiatalok más rétegeiben más mintákat is találunk, de azokat
el kellett szigetelni, nehogy valódi mintává váljanak, és gátolják a
világ liberalizmusának korlátlan érvényesülését.
Ez jelenik meg abban a magatartásban, amelynek látványában néhány
egyetemista a napokban részesített bennünket, amikor a miniszter és az
államtitkár beszédébe idétlenül belekiabáltak, majd, láthattuk a
televízióban, befaltak néhány szendvicset és önelégülten távoztak. Ez
nyilvánul meg a „röghöz kötés” elleni hősies küzdelmükben is. „Az
európai szellem”, a korlátlan jövés‑menés joga, mindenek szabad
áramlása, az ő szabad áramlásuk, miközben eszükbe sem jut, hogy
tartoznak azoknak, akik kitaníttatták, eltartották őket, diplomát adtak a
kezükbe. Hetekig csak az ő hangjukat lehetett hallani, annak a
társadalomnak a hangját nem, amely mindennek a terhét viselte, amely
befektetett, áldozatot vállalt azért, hogy az országnak orvosai,
mérnökei, tanárai legyenek akkor is, amikor ők már nem lesznek, és egy
új nemzedéket kell ellátni értelmes, jó szakemberekkel. Pedig ezt a
társadalmat is meg lehetne kérdezni, mit szól ahhoz, hogy öt‑hat évig
egyetemeken képeztünk másoknak, idegeneknek szakembereket, a magyar
társadalom meg itt marad magára ellátatlanul.
Hogy jön ide mindez a magyar kultúra ünnepnapja címén?
Úgy, hogy a kultúra nemcsak művészet, nemcsak tudomány, hanem a
mindennapi élet, a nemzet mentális kultúrája is, pontosabban: életünk
minősége. Ehhez persze hozzátartozik a társadalom és a politika terén a
hazugsággócok kiirtása is. Vagyis az okok és következmények őszinte
feltárása az egész társadalom előtt. Például, hogy mitől bomlanak a
társadalmak, az erkölcsök, a nyelvi és viselkedésformák, stílusok.
Kik és milyen céllal, milyen érdekeket követve rontják tudatosan is
életünk minőségét és szaggatják el a családhoz, hazához, nemzethez fűző
szálakat. Kölcseyt ugyan emlegetjük ilyenkor, de a felnövekvő
nemzedékek lassan legfeljebb csak a nevét hallják, de még a Himnuszról
is alig tudnak valamit. Tanulmányairól pedig semmit, országgyűlési
beszédeiből, naplójából semmit, holott azok sokat mondanának a
maiaknak. Reszketve őrzünk tabukat. Ezért nem esik szó többek között az
egyik legfontosabb művéről, amely a 20. századi nagy szociográfiák,
alapos társadalomképet adó művek ősének tekinthető.
Talán azért sem, mert abban a szatmári adózó nép nyomorúságáról,
elnyomorodásáról szólva az okok között nemcsak a megye, hanem a megyei
zsidóság terjeszkedését, gyarapodását is említi, az uzsorával, a
kocsmáztatással, a pálinkafőzés privilégiumával együtt. Márpedig ez
utóbbi tabu. Tabu ennek a magatartásnak a feltárása nemcsak gazdasági,
de mentális, vagyis lelki‑szellemi hatásaival együtt.
Márpedig ha semminek sem lehet egészen a végére járni és
tárgyilagosan, elemzően bemutatni nemzeti létünket, kultúránkat,
életminőségünket rontó bajaink okát, okozóit, legyen az bárki vagy
bármi, akkor ne csodálkozzunk, ha úgy nőnek fel nemzedékek, hogy azt sem
tudják, miben élnek, kik igazítják ferdére az életüket, a
gondolkodásukat, de még az ösztöneiket is. Ezért pedig sohasem a
fiatalok, az éretlenek és tudatlanok a felelősek elsősorban, hanem azok a
„tudós” felnőttek, akik érdekeik szerint tudatlanságban tartják őket.
Bíró Zoltán
Forrás: face