Nagy Lajos
(1883—1954)
„Írásra legtöbbször a harag vagy valami miatt való elkeseredésem ösztönzött”
— vallja magáról sajnálatosan csonkán maradt önéletrajzában. Regényei,
novellái, publicisztikai termése, karcolatai szinte kivétel nélkül az
elégedetlenség, a lázongás, a tiltakozás szülöttei.
Keserű pillanataiban szívesen hangoztatta, hogy az irodalom nem képes
a világ berendezkedésén változtatni. Valójában nem hitte ezt. Gyakran
hangzik el a kifogás, hogy ismétli önmagát. Még ha a mindennapi megélhetésért
folytatott munka valóban kényszerítette is, hogy legcsattanósabb ötleteit,
témáit többször is felhasználja, mást is kell látnunk ebben. Egy ember
ismétli itt csökönyösen, kitartóan a maga igazát. Nem változik az író
szemlélete, de a kritizált világ sem: maguk a témák nem évülhetnek el.
Ami különösen megejtő ebben a konok, puritán hangban: elveihez való következetessége. Az 1918-ban diplomatákat és generálisokat felkötni kívánó Nagy Lajos világnézeti bátorságát nem félemlíti majd meg a keresztény nemzeti kurzus terrorja, a mostoha életkörülmények, nem befolyásolják a mérsékletre intő „jótanácsok”. Nem téveszti-szédíti meg az ellenforradalmi korszak bizonytalanságában felburjánzott egyetlen ködös elmélet sem. Egyik méltatója a barát József Attila versét idézi:
Ős patkány terjeszt kórt miköztünk,
a meg nem gondolt gondolat...
Nagy Lajos mentes maradt ettől a kórtól. Tántoríthatatlan elvhűségében,
pontos logikájában, találó, mindenen átlátó okosságában csak a költőhöz
fogható.
Apostag községben született, hatéves koráig az uradalmi béres nagyapa,
a szelíd, simogató nagyanya neveli. Budapesten kezd iskolába járni, ekkor
kezd megismerkedni az édesanyjával. Önéletrajzában — A lázadó emberben
— hosszan ír azokról a lelki zavarokról, gyötrelmekről, amelyeket a törvénytelen
származás jelent számára. Tanul, hogy tanulhasson, de befejezi középiskoláit,
sőt jogi egyetemre is beiratkozik. Huszonkét éves korában közlik első
írásait a Nyugatban. Első kis novelláskötete — Az asszony,
a szeretője és a férje — 1911-ben jelenik meg.
Több mint ötszáz novellát írt.
Ezek a novellák új hangot jelentettek a magyar irodalomban. Keserű szókimondással,
rendkívüli pontossággal és az igazság kérlelhetetlen szeretetével ábrázolják
a gyűlölt világot.
Legjobban a szegény emberek és a gazdag emberek életének ellentmondása
izgatja, és mindkettőnek ábrázolásában ennek a társadalmi konfliktusnak
vádoló megfogalmazására törekszik.
Regényei, szociográfiai művei (Vadember, Három magyar város, Kiskunhalom,
A falu álarca, Budapest nagykávéház, A három boltoskisasszony, A fiatalúr
megnősül) a magyar kritikai realizmus egyik legnagyobb íróját mutatják.
Kiskunhalom című remekműve vádbeszéd. Látszólag szenvedélytelenül
tárgyilagos, néhol riportszerű, de tudományos pontossággal írja le a nagy
falu egy napjának életét. Az egyetlen falu életétől egy egész történelmi
kor és társadalom érzékeltetéséig jut el a művében az író. Nagyon igaza
volt József Attilának, aki azt írta a regényről, hogy „több mint filozófia
és több mint költemény”. Hogy „minden kimutatható eszköz” nélkül érte
el azt a hatást, mellyel „egy pillanatra színtelenné teszi eddigi versirodalmunkat”.
Karcolataiból a Horthy-korszaknak szinte teljes képe bontakozik ki, elnyomása,
nyomora; témái mellé önként kínálkoznak József Attila verscímei és részletei.
Egyaránt ír a szemfényvesztő és szemérmetlenül hazudó látszatról, a földbirtokos
és gyáros hasznáról, a fasizmus térhódításáról, a fajvédőről, az ember
ellenőrzéséről, az akasztásról, az élelmezés nehézségéről, a drágaságról,
az ágyrajárásról, a nélkülözést tovább elviselni nem tudó öngyilkosokról.
Igazi szatíra-írói képességekkel rendelkezik. Nem indulatokkal, hanem
tényekkel, nem felháborodással, hanem leleplezett logikai és főleg társadalmi
ésszerűtlenségekkel győz meg.
A felszabadulás Nagy Lajost már öregen és betegen találja, de számos írása tanúskodik arról, hogy alkotóerejéből semmit sem vesztett.
Megjelent a Képtelen természetrajz című válogatás (1958) utószavában