Ha bármit el szeretne adni, terméket vagy szolgáltatást, akkor írni kell róla.
El kell mondania, hogy miért érdemes Önt vagy termékét választani. Ezt legegyszerűbben szavakkal mondhatja el.
Hiedelem, hogy az emberek nem szeretnek olvasni, ezért felesleges sokat írni.
Az érdeklődőt megfelelő tartalommal lehet kiszolgálni, és nem utolsó sorban az oldalon tartani.
A weblap mérete nagy hatással van a keresők találati rangsorára. A keresők nagyra értékelik a tartalmat, így ha a mi honlapunk csak néhány oldalból áll, rövid szövegekkel, és a konkurenciánknak több tucat oldala van ugyan ebben a témában, ne számítsunk túl jó helyezésekre.
Néha nehéz több oldalt írni az általunk kínált termékről vagy szolgáltatásról. Bár mindig meg kell próbálnunk a legmélyrehatóbb információt nyújtani látogatóinknak, jól jöhet a tartalom növeléséhez, ha összegyűjtünk a témába vágó ingyenes forrásokat. Így növelhetjük a weblap látószögét (amit nagyra értékelnek a keresők), valamint növelhetjük azt az időt, amit látogatóink a weblapunkon töltenek, ami felmérések szerint növelheti az értékesítési mutatóinkat.
Persze abba a hibába sem szabad beleesnünk, hogy minden egyetlen lapon próbálunk elmondani. Kevesen olvasnak végig egy kilométeres hosszúságú lapot, de a kereső robotok is feladják az első egy-két száz kilobájt után, a maradékot egyszerűen kihagyják az indexeikből, így amit oda írtunk, számukra olyan, mintha nem is létezne.
Az Internet használók elenyésző százaléka olvassa el a weblapokat, inkább csak átfut a szemük az oldalakon, az első bekezdésekből egy-két kifejezést megragadva. Mégis van néhány szempont, amit figyelembe véve javíthatjuk a weblap olvasottságát.
A Internetes oldalunk látogatói nem olvassák el a weblapok szövegét szóról-szóra. Az alapos olvasás nagyon ritka, különösen a vásárlások előtti kezdeti információgyűjtés szakaszában, amikor a leendő vásárló számba veszi a lehetséges beszerzési forrásokat. Persze akadnak olyanok is, akik többet olvasnak, de a legtöbben alig.
Mit tehetünk, hogy átadhassuk üzenetünket?
- Az első két bekezdésben szerepelnie kell a legfontosabb információnak, amit mondani akarunk. Annak a legnagyobb a valószínűsége, hogy weblapunk látogatói ezekbe fognak beleolvasni, az első bekezdésbe többen, mint a másodikba.
- Kezdjük az alcímeket, a bekezdéseket és a felsorolásokat a legtöbb információt hordozó szavakkal, kifejezésekkel, ami felkelti a weblap látogatóinak az érdeklődését. Minden bekezdésben az első egy-két szó sokkal nagyobb figyelmet kap, mint a többi.
Általános magatartási forma, hogy a látogató szemével átfutja a lap szöveges részének első bekezdését, majd esetleg a másodikat, ezután az oldal aljáig pásztázva belepillant a címsorok és a bekezdések elejébe. Ha az első bekezdések csak általános formaságokat tartalmaznak, ne számítsunk arra, hogy udvariasságból végigolvassák a mondandónkat. Ha nem térünk egyből a lényegre, látogatóink nagy része nem veszi a fáradságot, hogy tovább olvassa weblapunk szövegét.
Tördeljük gondolatinkat kisebb egységekre. Az egybefüggő, hosszú szövegrészek kevésbé olvasottak, mint ha ugyanazt alcímekkel tagolva, rövid bekezdésekben fogalmazzuk meg.Egy jó kép felér ezer szóval!
A szöveg tagolására és üzenetünk átadására nagyon jól használhatóak a képi illusztrációk. Vegyük figyelembe, hogy a képek – és különösen az emberi arcot tartalmazó fényképek – vonzzák a tekintetet. Ezért ha a kép fölé helyezünk el egy címet, azt gyakran nem olvassák el az emberek, míg a kép alá írt információt sokkal gyakrabban.
Ha magyarul, vagy az európai nyelvek valamelyikén készítjük weblapunkat, akkor a leggyakoribb pásztázási irány a balról jobbra és a fentről lefelé. Így ha egy képet egy bekezdés mellé balra igazítva teszünk, többen olvassák el az adott bekezdést, mintha jobbra igazítjuk, mert a képet látjuk meg először, és ezután nagyobb valószínűséggel folytatja szemünk az útját lefelé a következő bekezdés elejére.
Összegezve: a legfontosabb, hogy ne számítsunk arra, hogy weblapunk látogatói tüzetesen átolvassák a teljes weblapot, inkább arra, hogy vetnek néhány pillantást az oldalra, és ha valamit érdekesnek vagy számukra fontosnak találnak, azt a részt kicsit alaposabban megnézik.
Érdemes tehát rendszeresen bővíteni honlapja tartalmát információs részekkel, cikkekkel, melyek emelik az Ön szakmai tekintélyét, visszatérő olvasókat vonzanak, és nem utolsósorban növelik a weboldala keresőoptimalizáltságát.
Ne csak konkrét vásárlókat akarjon fogni. Kevés látogatóból lesz azonnal vevő. Sokan vannak, akik csupán tájékozódnak és a tulajdonképpeni üzlet, vásárlás, rendelés csak később esedékes.
Ha egy mód van rá, érdemes elkérni a látogatók elérhetőségét, (e-mail címét pl: feliratkozás hírlevélre funkcióval), így később bármikor megszólíthatók.
Ennek legegyszerűbb módja, ha felkínál valamit cserébe, amiért a látogatók szívesen odaadják e-mail címüket. Ez a valami lehet információ, tréninganyag, teszt, bármi ami elég értékes a látogatók számára.
Az így megszerzett kapcsolati információk adatbázisban tárolva nagyszerűen felhasználhatók, például hírlevélküldésre, az aktuális akciókról.
Az így feliratkozottak időnként újra megszólíthatók, és a kapcsolatot helyesen ápolva visszatérő vásárlókra lehet szert tenni. Nagyszerű érzés, hogy míg mások vért izzadnak az új vevőkért, Ön bármikor megszólíthatja saját piacát újra és újra.
Mondja el az egyértelműen, mit kínál, mit ajánl. Az emberek kételkedünk, ha valami nincs leírva egyértelműen, akkor gyanakszanak. Nem is csoda. Ezért írja le konkrétan miért, mit kínál, mi történik az ajánlatkérés után és mi várható megrendelés után.
Ő már valamilyen szinten érdeklődik a dolgai felől, és nyugodt lehet, akit érdekel, az el fogja olvasni a hosszabb leírásokat is.
Akit pedig nem érdekel, az valószínűleg nem az Ön embere.