No.4 Tanulás

LOVAGLÁSFILOZÓFIAI LECKÉK, avagy LOVAGLÁS(ról) MÁSKÉPP… No.1

Mottó: “Az igazság szadizmus, szalonképes formában”

Tanulás

Lássuk a medvét! Azaz a lovat… Helyesebben szólván, elő a farbával! Legutóbbi porhintésem során az elmélet és gyakorlat összefüggéseiről kíséreltem meg valamit mondani, de csak egy kis anekdotázgatás sikerült…nézzük most komolyabban. Igyekszem alaposra venni a figurát:-) Az alapprobléma mindig az, hogy MIT kell tegyünk, ha egy bizonyos eredményt akarnánk kapni?

S megest, egy konkrét példa! Áll a ló fölnyergelve a pályán, tetején a lovas, érkezik a vezényszó: indulj el! A lovas, ha teljesen “szűz” még, csinál ezt, csinál azt, de igen valószínűtlen, hogy egyből, magától tudná a helyes mozdulatot. Ezért előbb gondosan, precízen, részletesen, alaposan, ismétlőleg ki kell oktatni, fel kell világosítani az összefüggésekről. MIT, HOGYAN, MENNYIRE?! Nyomást kell gyakorolni a ló oldalára. Hol? Hogyan?(Testünk/lábunk mely részével) Miként tudja ezt kivitelezni? Mekkora legyen ez az erő? Mi történjen, ha nem történik semmi?:-) Kérdések garmadája, melyre csak és kizárólag a helyes válaszok helyes alkalmazásával, ismételve-gyakorolva lehet a siker válaszát kapni…

Az oktatás akkor helyes, ha a legapróbb részében is programozott! Egy szigorú recept, ha tetszik kotta van megadva, azt és csakis azt kell lejátszani. Az eredmény aztán már az előadás színvonalából, minőségéből következik. Egy zeneművet elzongorázhat egy kezdő is felismerhetően, de lejátszhatja világszínvonalon szuperművész is. A (hozzáértő) hallgató számára észrevehető a különbség. Megkockáztatom, a nem hozzáértő, de tárgyilagos hallgató számára is.

Az elmélet hátulütője mindig az, hogy általános, az alkalmazója, egy bizonyos konkrét, szuverén személy viszont speciális eset! Na, már most ez az oktatás dilemmája, konkrét feladata. az általános alkalmazása a speciális esetben, az adott egyén(lovas) tekintetében.

Ja, hogy a dolog nem csak ezen múlik? Kettőn áll a vásár? Még egy ló is szerepel az előadásban? Nyílván, hiszen a zenésznek is van eszköze, zeneszerszáma, hangszere, és nem is mindegy az milyen. Jobb hangszeren jobban lehet lejátszani az adott darabot. Ráadásul még hozzá a hangszer nem bír önálló akarattal! Ha a zongora szerkezete ép, leütöm billentyűjét, a hang fixundfertig megszólal. A ló esetében nincs mindig így, automatikusan…

De így kell, hogy legyen! De ez már más téma, visszatérek rá, megígérem!

Vissza a tartalomhoz…


Kezdőlap / Lovaglásról / No. 1-8. / No.4 Tanulás