No.5 Tanulás (folyt.)

LOVAGLÁSFILOZÓFIAI LECKÉK, avagy LOVAGLÁS(ról) MÁSKÉPP… No.1

Mottó: “Az igazság szadizmus, szalonképes formában”

Tanulás (folyt.)

In medias res! Vágjunk a közepébe! Ha az ember valamit meg akar tanulnia gyakorolnia kell. Gyakorlás=ismétlés. Ismétlés a tudás anyja!(Repetitio est mater studiorum.)

Miután a lovaglás mozgás a lovon, a lóval egy egységben, paradoxonnak tűnik, ha a “száraz edzésre” irányítom a figyelmet. Mit értek száraz edzés alatt? Lovaglás közben a lóháton végzendő mozdulatok, pozíciók ló nélkül a talajon való tanulmányozását, gyakorlását. Ha a lovon ülünk, különösen kezdőként, olyan idegen sok esetben nyomasztó, ijesztő körülmény, hangulat, momentum befolyásolhat minket, hogy figyelmünk használhatatlanul elvonódik a tárgyról. Megkönnyíti helyzetünket, ha a tennivalókat ló nélkül is megpróbáljuk kivitelezni. Ebben az esetben fölszabaduló energiánkat, melyet egyébként a ló viselkedése-mozgása okozta esetleges riadalom kezelése köt le, a mozdulatok, testhelyzetek elemzésére fordíthatjuk. Minél apróbb részletekre bontjuk le a megtanulandókat, annál könnyebb-világosabb lesz a helyzetek-mozdulatok fizikai értelemben vett fölfogása-megértése.

Márpedig nem is lehet eléggé hangsúlyozni a korrekt, precíz mozdulat, testhelyzet (lovaskifejezéssel: segítség-segítségadás) jelentőségét. Különösen fontos belátnunk, hogy lovaglásunk során, közvetlen és kikerülhetetlen hatásunk a ló számára. A ló hiperszenzibilis állat, ami annyi tesz, hogy különösen érzékeny. Idegrendszere, érzékszerve lovaséhoz képest nagyságrendekkel finomabb, ingerküszöbe jóval alacsonyabb. Minden rezdülésünket, helyzetváltoztatásunkat, mozdulatunkat érzékeli. A ló a testbeszédet érti, azzal kommunikál és nem tudja fölfogni, ha hibás, szándékunkkal nem egyező, öntudatlan, véletlen hatás éri. Reagálni fog, aszerint, hogy ő mit érez szükségesnek, és ez némely esetben kifejezetten hátrányos a lovasra nézve. Önkontroll nélkül, épp ezért nem szabad lovagolni! Meg kell tanulnunk a legteljesebb fegyelemmel, önmagunkat folytonosan mintegy kívülről szemlélve és kritikusan elbírálva viselkedni.

Vajon jól ülök-e? Egyenes-e a tartásom? (Tényleg, mikor egyenes?!?) Gondolnád-e, hogy a legapróbb részletek meghatározó jelentőséggel bírnak? Hallottál már a Sztanyiszlavszkij módszerről? Ezt ugyan a színészképzésre találták ki, de egy apró konkrét példán keresztül érvényessége a lovaglásra is kiterjed. A tekintetedről van szó! Az, hogy hova nézel, döntően meghatározza testtartásodat, ezen keresztül helyzetedet a lovon, ami (miután a lovon ülsz, vele közös inerciarendszer része vagy!) az egyensúly befolyásolását jelenti. Bizony, az ilyesmi esetenként kínosan hátrányos következménnyel is járhat. A szó szoros értelmében, minden porcikánk fölött uralmat kell szereznünk, meg kell tanulni egymástól függetlenül kontrolláltan irányítani testrészeinket.

A legbanálisabb példa erre a független kéz fogalma. Ez annyit tesz, hogy kezünk csakis akkor, úgy és annyira legyen aktív, ha és amikor, amennyi szerepet kap. Csakhogy az ember teste sok-sok izomból áll és ezek között olyan idegi összeköttetések vannak, amik akkor is (esetleg) kézmozdulatot eredményeznek, mikor annak nincs célirányos szerepe, tehát hibás. A ló viszont nem bírálja el az őt ért hatást, hanem reagál rá, függetlenül attól, hogy kívántuk-e vagy sem. Az oktató egyik, ha nem legfontosabb szerepe, hogy ezeket a hibákat észlelje és tudatosítsa bennünk. No és persze a kiküszöböléshez minden segítségre képes legyen!

Sapienti sat! A neheze még csak ezután jön… :-) Föl a fejjel!

Vissza a tartalomhoz…


Kezdőlap / Lovaglásról / No. 1-8. / No.5 Tanulás (folyt.)