
Dale Carnegie
SIKERKALAUZ 1.
Hogyan szerezzünk barátokat, hogy bánjunk az emberekkel?
Hogyan készült ez a könyv és miért? 15
A huszadik század első harmincöt évében az amerikai
könyvkiadók több mint kétszázezer könyvet dobtak piacra.
Többségük halálosan unalmas volt, sokra pedig ráfizettek.
Azt mondtam, "Sokra"? A világ egyik legnagyobb
kiadóvállalatának elnöke egyszer bevallotta nekem,
hogy a cége - hetvenöt év kiadói tapasztalattal a háta mögött
- minden nyolc kiadott könyv közül hétre ráfizet.
Honnan hát a merészség, hogy egy újat írjak? És ha
már megírtam, önök miért fárasztanák magukat az elolvasásával?
Világos kérdések, megpróbálok válaszolni rájuk.
1912 óta vezetek New Yorkban továbbképző tanfolyamokat
üzletemberek és más hivatásbeliek számára. Először
csak szónoki tanfolyamokat vezettem azzal a céllal, hogy
gyakorlati tapasztalataim alapján olyan önálló gondolkodásra
tanítsam őket, amellyel elképzeléseiket világosabban,
hatékonyabban és meggyőzőbben fejthetik ki az üzleti
tárgyalások során és a nyilvánosság előtt.
De az idő múlásával fokozatosan rá kellett jönnöm,
ezeknek a felnőtteknek nem elég csak a beszédkészségüket
fejleszteni, hanem az érvényesülés művészetének más
aspektusait is figyelembe kell venni a mindennapi üzleti
és társadalmi életükben.
Az is világossá vált, hogy nekem is nagy szükségem
van ilyen típusú gyakorlatokra. Az elmúlt évekre visszatekintve,
megdöbbenéssel látom, mennyire hiányzott belőlem
is ez a finesz és empátia. Bár lett volna ilyesféle könyvem,
mint ez, húsz évvel korábban! Milyen megfizethetetlen
kincs lett volna akkor!
Emberekkel foglalkozni a legnehezebb, különösen az
üzleti életben. Ez akkor is igaz, ha az illető háziasszony,
építész vagy mérnök. Az a kutatási program, amelyet néhány
évvel ezelőtt az oktatás továbbfejlesztésére létrehozott
Carnegie-alapítvány támogatásával végeztek, igen
fontos és jellemző tényt hozott napvilágra, amit azután a
Műszaki Tudományok Carnegie Intézetének további kutatásai
is megerősítettek. Jelesül azt, hogy még az olyan
műszaki területen is, mint a mérnöki pálya, az egész anyagi
megbecsülésének csak mintegy 15%-a köszönhető a
szakmai tudásnak, mintegy 85%-ban az emberi érintkezések
terén megnyilvánuló készségek dominálnak, tehát a
személyiség és a vezetői képességek játsszák a döntő szerepet.
Éveken át vezettem időszaki kurzusokat a philadelphiai
Mérnökök Klubjában és az Amerikai Elektromérnökök
New York-i Egyesületében. Több mint tizenötezren látogatták
ezeket a tanfolyamokat. Azért jártak hozzám, mert
évek megfigyelései és tapasztalatai alapján rájöttek, hogy
nem a legjobban képzett mérnököket fizetik meg a legjobban.
A munkaerőpiacon átlagos fizetésért átlagos képzettségű
mérnököt, könyvelőt, építészt vagy más hivatásbelit
bármikor lehet találni. De az a személy, aki a szakmai
képzettségen felül még a gondolatait is ki tudja fejteni, alkalmas
a vezetésre és magával képes ragadni másokat - az
magasabb kereseti lehetőségre számíthat.
Pályafutása csúcsán "John D.", az idősebb Rockefeller,
azt mondta egyszer, hogy "az emberekkel való bánásmód
képessége épp olyan megvásárolható árucikk, mint a cukor
vagy a kávé. Én pedig többet fizetek ezért a képességért,
mint bármi másért a világon".
Az olvasó azt hihetné, hogy az Államok főiskoláin
gombamódra szaporodtak a világ legjobban fizetett készséget
fejlesztő kurzusok. De ha csak egyetlen ilyen gyakorlati
tanfolyamot indítottak az ország egyetlen főiskoláján
is, ez bizony jócskán elkerülte a figyelmemet.
A chicagói egyetem és egyesült Y. M. C. A.-iskolák
végeztek egy vizsgálatot annak megállapítására, mit is
akarnak a felnőttek valójában tanulni. Ez a vizsgálat
25 000 dollárba került, és két évig tartott. Utolsó részét
Connecticut állam egyik jellegzetesen amerikainak tartott
városában, Meridenben végezték. Minden merideni
nagykorú polgárt megkértek, hogy válaszoljon 156 kérdésre.
Ilyenekre, mint: "Mi a foglalkozása vagy hivatása?
Képzettsége? Mivel tölti a szabadidejét? Mennyi a jövedelme?
Hobbijai? Céljai? Problémái? Milyen témában
merül el a legszívesebben?" És így tovább. A vizsgálat kiderítette,
hogy a felnőtt polgárt leginkább az egészsége érdekli,
második helyre került a többi emberrel való kapcsolat:
hogyan kedveltetheti meg magát velük és hogyan
nyerheti meg őket a saját elképzeléseinek.
így aztán a vizsgálatot végző bizottság elhatározta,
hogy ilyen tanfolyamot indít a városban. Szorgalmasan
keresték a témára vonatkozó szakkönyveket - de egyet
sem találtak. Végül a felnőttoktatás kimagasló szaktekintélyéhez
fordultak, tud-e olyan munkáról, amely megfelelne
a tanfolyam igényeinek. "Tudom, mire volna szükségük
- válaszolta a szakember de ezt a könyvet még
nem írták meg."
Tapasztalatból tudtam, hogy az állítása igaz, mert magam
is éveken át kutattam valamiféle gyakorlati kézikönyv
után ebben a témakörben. Mivel pedig nem találtam,
megpróbáltam magam írni egyet a saját tanfolyamaimra,
íme, elkészült. Remélem, megnyeri az olvasó tetszését.
Előkészület gyanánt elolvastam mindent, amit csak találtam
erről a tárgyról - újságcikkektől kezdve régi filozófusok
munkáin át egészen a válóperi jegyzőkönyvekig.
Ezenfelül megbíztam egy gyakorlott kutatót, aki másfél
évig különféle könyvtárakban olvasta mindazt, amire az
én időm kevés volt; ő azután végigböngészte a lélektan
bölcselmeit, folyóiratcikkek tömegét, és átrágta magát
számtalan életrajzon, hogy megállapíthassa, milyen volt a
régi idők nagyjainak kapcsolata az emberekkel. Julius
Caesartól Thomas A. Edisonig minden korszak nagy
alakjának életrajzát elolvastuk. Emlékszem, egyedül
Theodore Rooseveltről száznál több életrajzot olvastunk.
Elhatároztuk, hogy nem kímélünk sem időt, sem költséget,
és előbányászunk minden praktikus eszmét, amelyet
bárki bármikor használt az idők folyamán annak érdekében,
hogy barátokat szerezzen és befolyást gyakoroljon az
emberekre.
Én magam egy sereg sikeres emberrel beszélgettem,
olyan feltalálókkal, mint Marconi és Edison; politikusokkal,
mint Franklin D. Roosevelt és James Farley; az üzleti
élet olyan prominenseivel, mint Owen D. Young, film
sztárokkal, mint Clark Gable, Mary Pickford. Meg akartam
ismerni a kapcsolatteremtő módszereiket.
Az így összegyűlt tengernyi anyagból egy rövid előadást
készítettem Hogyan szerezzünk barátokat, és hogyan bánjunk
az emberekkel? címmel. Kezdetben rövid volt, de
mostanra másfél órás előadássá duzzadt. Évekig ez az előadás
volt a Carnegie Intézet tanfolyamának tananyaga.
Elmondtam és utána arra kértem a hallgatókat, hogy
menjenek és próbálják ki az üzleti és társadalmi érintkezéseik
során, majd jöjjenek vissza és számoljanak be tapasztalataikról
és az elért eredményről. Igen érdekes
megbízatás volt! Ezek a férfiak és nők, önbizalomra éhesen,
el voltak ragadtatva a gondolattól, hogy egy újfajta
kísérlet részesei lehetnek - az emberi kapcsolatok első és
egyetlen laboratóriumában.
Ez a könyv nem a megszokott módon született. Úgy
nőtt, ahogyan a gyermek növekszik. Kinőtte a laboratóriumot;
felnőtt emberek ezreinek a tapasztalatai érlelték
tovább és tovább.
Évekkel ezelőtt néhány általános szabállyal kezdtük,
amelyek elfértek egy postai levelezőlapon. Később nagyobb
lett a lap mérete, majd röpcédulává növekedett.
Megint később füzetsorozattá bővült, amelyek mindegyike
túlhaladta az előzőt méretben és terjedelemben. Tizenöt
évi kutatómunka és kísérletezés után most itt van ez a
könyv.
Szabályaink, melyeket megalkottunk, nem pusztán elméletiek
és nem is légből kapottak. Úgy működnek, mint
a varázslat. Bármily hihetetlenül hangzik is, ezeknek a
módszereknek az alkalmazása valósággal forradalmasította
a sok-sok ember életét.
Egyetlen példa; az egyik tanfolyamra beiratkozott egy
férfi, akinek 314 alkalmazottja volt. Eveken át hajszolta és
szidalmazta őket, okkal vagy ok nélkül. Kedvesség, elismerő
szavak, ösztönzés - idegen fogalmak voltak a számára.
Miután áttanulmányozta módszereinket, ez a férfi
alapjaiban megváltoztatta at életfelfogását. Vállalatát most
új munkakedv, új lelkesedés és új együttműködési szellem
hatja át. 314 ellenségből 314 barátra tett szert. Amint
büszkén mondta a tanfolyamon tartott kiselőadásában:
"Régebben, amikor keresztülmentem a műhelyeken, senki
sem üdvözölt. Alkalmazottaim szándékosan másfelé
néztek, ha közeledni láttak. Most azonban mind a barátaim,
s még a portás is a keresztnevemen szólít."
Ez a munkaadó ily módon több haszonra tesz szert,
több a szabadideje - és ami ennél is fontosabb -, sokkal
több örömét leli az üzleti és a magánéletében.
Számtalan ügynök jelentősen megnövelte az eladásait a
módszereink segítségével. Sokan szereztek olyan új vevőket,
akiket azelőtt hiába ostromoltak. Vezető tisztviselők
hatásköre, fizetése megnőtt. Egyikük jövedelme egy év
alatt ötezer dollárral emelkedett, jórészt azért, mert felhasználta
a tanultakat. Egy másikat, a philadelphiai gázművek
65 éves tisztviselőjét, már alacsonyabb besorolásba
akarták helyezni összeférhetetlen természete és vezetői
alkalmatlansága miatt. A tanfolyamon tanultak nemcsak
megmentették a visszaminősítéstől, hanem még előléptetésben
és fizetésemelésben is részesült.
A tanfolyam záróbankettjén részt vevők feleségei többször
elárulták nekem, hogy családi életük sokkal boldogabb,
amióta férjük megszívlelte a tanultakat.
Az emberek gyakran meglepődnek a gyors sikeren.
Szinte csodának érzik. Néha annyira fellelkesedtek, hogy
vasárnap otthon hívtak fel, mert nem tudtak 48 órát várni,
hogy a tanfolyamon számoljanak be eredményeikről.
Az egyik résztvevőt annyira felkavarta valamelyik előadás,
hogy utána késő éjszakáig elemezte a tanfolyam néhány
tagjával együtt. Hajnali háromkor a többiek hazamentek,
őt azonban annyira megrázta saját hibáinak a felismerése,
és annyira fellelkesítette a feltáruló új és gazdagabb
világ, hogy képtelen volt aludni. Két napig le sem
hunyta a szemét. És hogy ki volt? Egy naiv, tapasztalatlan
zöldfülű, akit bármivel meg lehet etetni? Nem. Távolról
sem. Emberünk egy csavaros eszű, tapasztalt műkereskedő
volt, igazi világfi, aki folyékonyan beszélt három nyelven
és két európai egyetemen szerzett diplomát.
Mialatt ezt a fejezetet írom, levelet kaptam egy régivágású
német arisztokratától, akinek az ősei nemzedékeken
át hivatásos katonatisztként szolgáltak a Hohenzollernek
alatt. Módszereim alkalmazásáról írt levelét, amelyet egy
óceánjáró gőzösön írt, szinte vallásos buzgóság hatja át.
Egy másik úr - tősgyökeres New York-i, a Harvardon
végzett, egy nagy szőnyeggyár tulajdonosa - kijelentette,
hogy az én módszereimmel többet tanult tizennégy hét
alatt az emberekkel való bánásmód művészetéről, mint
négy év alatt az egyetemen. Abszurdnak hangzik? Nevetséges?
Képzelődés? Az olvasó természetesen olyan jelzővel
illetheti a fenti állítást, amilyennel csak kedve támad.
Én csupán kommentár nélkül közlöm azt a kijelentést,
amelyet egy konzervatív és igen sikeres professzor mondott
egy felszólalásában mintegy hatszáz ember előtt a
New York-i Yale Club ülésén, 1933. február 23-án, csütörtökön
este.
"Ahhoz képest, amik lehetnénk - mondta William
James, a Harvard Egyetem neves tanára -, csak félemberek
vagyunk. Testi és szellemi képességeinknek csak egy
kis részét hasznosítjuk. Szélesebb értelemben, az emberi
individuum jóval a saját lehetőségei alatt teljesít. Nagyon
sok, különféle képességei rendelkezik, de használatukat
rendre elmulasztja."
Hát erről van szó! Azokról a képességekről, amelyek
használatát "rendre elmulasztjuk". Ennek a könyvnek
éppen az a célja, hogy segítsen olvasójának felfedezni, kifejleszteni
és hasznosítani szunnyadó és kiaknázatlan képességeit.
Dr. John G. Hibben, a princetoni egyetem korábbi elnöke
szerint "a nevelés által tudjuk megállni helyünket az
életben".
Kedves Olvasóm, ha elolvasta könyvem első három fejezetét,
és nem érzi úgy, hogy jobban meg tudja állni a helyét
az életben, akkor az Ön szempontjából ez a könyv teljes
kudarc. Mert "a nevelés nagy célja", ahogy Herbert
Spencer mondta, "nem a tudás, hanem a cselekvés".
Ez a könyv pedig cselekvésre tanít.
New York, 1936