
Dale Carnegie
SIKERKALAUZ 1.
Hogyan szerezzünk barátokat, hogy bánjunk az emberekkel?
MÁSODIK FEJEZET
AZ EMBEREKKEL VALÓ BÁNÁSMÓD NAGY TITKA
Csak egyetlen módon bírhatunk rá arra bárkit, hogy
bármit megtegyen. Gondolkoztunk már ezen valaha?
Igen, csupán egyetlen módon - azt kell elérnünk, hogy a
másik meg akarja tenni, amit mi szeretnénk. Ne feledjük
el: nincs más mód.
Persze kényszeríthetünk egy embert arra, hogy oda
"akarja" adni az óráját - ha pisztolycsövet nyomunk a
bordái közé. Kényszeríthetjük az alkalmazottunkat is,
hogy "akarjon" tisztességesen dolgozni - amíg hátat nem
fordítunk neki -, ha kidobással fenyegetjük. Korbáccsal
vagy fenyegetéssel egy gyermeket is kényszeríthetünk,
hogy azt tegye, amit akarunk. Azonban számolnunk kell
ezeknek a gyors módszereknek a nemkívánatos visszahatásával
is.
Az egyetlen mód, amellyel rávehetek valakit, hogy bármit
megtegyen: megadom neki, amit kíván. De mit kíván
az ember általában?
Dr. Freud, a világhírű bécsi tanár, aki a huszadik század
egyik legkiemelkedőbb lélekbúvára volt, azt mondta:
mindennek, amit teszünk, két eredője van - a nemi ösztön
és a nagyravágyás.
John Dewey tanár, Amerika jeles gondolkodója, egy
kissé másképpen fogalmazza meg ezt a tételt. Szerinte az
emberi természet legerősebb ösztöne "a fontosság vágya".
Ne feledjük el ezt a kifejezést: "a fontosság vágya".
Igen jelentékeny dolog ez. Az olvasó sokat hall
majd róla ebben a könyvben.
Mit kíván az ember általában? Nem sokat, de amit kíván,
ahhoz annyira ragaszkodik, hogy nem lehet megtagadni
tőle. Csaknem minden felnőtt ezeket kívánja:
1. Egészséget és hosszú életet.
2. Élelmet.
3. Alvást.
4. Pénzt és azokat a dolgokat, amelyek pénzen megszerezhetők.
5. Túlvilági életet.
6. Szexuális örömet.
7. Gyermekei jólétét.
8. Saját személye fontosságának az érzését.
E vágyak közül csaknem valamennyi kielégül - egyet
kivéve. De ez az egy csaknem olyan mély és parancsoló,
mint az élelem vagy az alvás utáni vágy - és ez ritkán elégül
ki. Ez az, amit Freud "nagyravágyás"-nak és amit
Dewey "a fontosság vágyá"-nak nevez.
Lincoln egyszer így kezdett egy levelet: "Mindenki szereti
a bókot." William James pedig ezt mondta: "Az emberi
természet lényege az elismerés utáni sóvárgás." Figyeljük
meg: nem kívánságról, vagy vágyról, vagy óhajról
beszélt, hanem sóvárgásról. Ez a valami gyötrő és
csillapíthatatlan éhség az emberi természetben; és az a ritka
egyéniség, aki kielégíti ezt az éhséget, tud valóban
uralkodni az embereken, sőt ahogyan mondják - "még a
temetkezési vállalkozó is sír majd, ha meghal".
A fontosság utáni vágy az egyik legfőbb tényező, amely
az embert az állattól megkülönbözteti. Például: mikor az
apám Missouriban gazdálkodott, minőségi disznókat és
törzskönyvezett szarvasmarhákat tenyésztett. Ezeket be
szoktuk mutatni a megyei vásárokon és élőállat-kiállításokon
a Közép-Nyugaton mindenfelé. Tucatszámra nyertük
az első díjakat. Apám gombostűvel rátűzte a kék szalagokat
egy fehér vászondarabra, és valahányszor barátok
vagy látogatók jöttek, mindig elővette a vászoncsíkot. Ő
tartotta az egyik végét, én a másikat, és így mutogatta a
kék szalagokat.
A disznók nem törődtek az általuk nyert kék szalagokkal.
Apám azonban igen. A díjak adták meg számára a
fontosság érzését.
Ha őseinkben nem munkálkodott volna szüntelenül a
fontossági érzés, nem lett volna civilizáció. Enélkül éppen
olyanok lennénk, mint az állatok.
A fontossági érzés ösztönzött egy tanulatlan fűszeressegédet
arra, hogy tanulmányozza azokat a jogi könyveket,
amelyeket ötven centért vásárolt egy csomó kacat között.
Az olvasó bizonyára hallott erről a fuszeressegédről. Lincolnnak
hívták...
Ugyanez a vágy űzte Dickenst, hogy írja meg halhatatlan
regényeit. Ez a vágy hajtotta Sir Christopher Wrent,
hogy megtervezze kőbe vésett szimfóniáit. Ez a vágy halmoztatott
fel olyan milliókat Rockefellerrel, amelyeket sohasem
költött el. Ez a vágy ösztönzi városunk leggazdagabb
emberét, hogy olyan házat építtessen, amely sokkal
nagyobb, mint amekkorára szüksége van.
Ez a vágy sarkall minket, hogy kövessük a legutolsó divatot,
megvegyük a legújabb kocsit, és elhíreszteljük,
hogy nekünk vannak a legcsodálatosabb gyermekeink. Ez
a vágy csábít sok fiatalt arra, hogy bűnözővé váljék. "A
mai átlagos fiatal bűnözők - mondja New York egyik magas
rangú rendőrtisztviselője - el vannak telve önmagukkal:
a legtöbbnek a letartóztatás után az az első óhaja,
hogy lássa azokat a szennylapokat, amelyek hőst csinálnak
belőle. Az a kellemetlen kilátás, hogy esetleg helyet
kell foglalni a villamosszékben, távolinak látszik, mindaddig,
amíg bámulhatja a saját képmását Babe Ruth, La
Guardia, Einstein, Lindbergh, Toscanini vagy Roosevelt
képe mellett."
Ha elmondod, milyen fontosnak érzed magad, megmondom,
ki vagy. Ez határozza meg a jellemedet. Ez a
legfőbb jellemző. John D. Rockefellernek például az adta
meg a fontosság érzését, hogy pénzt adott egy modern pekingi
kórház felállítására, amelyben olyan embereket
ápolnak, akiket sohasem látott, és nem is fog. Diliingernek
viszont az adta meg a fontosság érzését, hogy gengszter
volt, bankrabló és gyilkos. Amikor a rendőrök üldözték,
berontott egy tanyára valahol Minnesotában, és azt
mondta: "Én vagyok Diliinger! - Büszke volt rá, hogy ő
az első számú közellenség: Nem akarlak bántani titeket,
de én vagyok Diliinger!"
Igen, az egyetlen lényegbevágó különbség Diliinger és
Rockefeller közt az, hogyan elégítik ki fontossági érzésüket.
A történelem tele van olyan híres emberek mulatságos
példáival, akik a fontosságukat akarták bizonyítani. Még
Washington is azt kívánta, hogy "Ő hatalmassága, az
Egyesült Államok elnöke" legyen a címe; Kolumbusz pedig
"az óceán tengernagya és India alkirálya" címért esedezett.
Nagy Katalin nem volt hajlandó olyan levelet felbontani,
amely nem "O Cári Felségé"-nek szólt; Lincoln
felesége pedig mint a nőstény tigris támadt Grant feleségére:
"Hogy mer ön leülni az én jelenlétemben, mielőtt engedélyt
adok rá?!"
Milliomosaink anyagilag támogatták Byrd tengernagy
antarktiszi felfedező útját, abban a reményben, hogy jéggel
borított hegyek egész sorozatát nevezi el róluk; Victor
Hugó nem is óhajtott kevesebbet, minthogy Párizs városa
az ő tiszteletére változtassa meg a nevét. Sőt Shakespeare
is, a nagyok legnagyobbika, úgy igyekezett bearanyozni a
nevét, hogy nemességet és ezzel címert szerzett a családjának.
Az emberek néha megbetegszenek, hogy együttérzést
és figyelmet keltsenek maguk iránt, és így fontossá váljanak.
Vegyük például McKinley elnök feleségét. Kényszerítette
a férjét, hogy lényeges államügyeket hanyagoljon
el, miközben az Egyesült Államok elnöke néha órákig ült
felesége ágya szélén, átkarolta az asszonyt, és álomba ringatta.
Mrs. McKinley azzal is táplálta figyelmesség utáni
mardosó vágyát, hogy ragaszkodott hozzá: férje várja meg
a fogorvosnál, és egyszer viharos jelenetet rögtönzött,
amikor az elnöknek egyedül kellett hagynia őt a fogorvosnál,
mert az egyik miniszterrel volt megbeszélése.
Egy Mary Roberts Rinehart nevű írónő egyszer mesélt
nekem egy nagyszerű, életerős fiatal nőről, aki egyik napról
a másikra teljesen elhagyta magát. Úgy érezte, hogy
számára nem maradt más, csak a magány és az elöregedés.
Ágynak dőlt; idős anyja tíz éven át hordta-vitte a tálcákat,
a fehérneműket fel a harmadik emeletre, tíz éven át
gondozta és kiszolgálta "beteg lányát". Egy napon az idős
és megfáradt asszony összeesett és meghalt. Egy-két hét
elteltével a "beteg" lábra állt, felöltözött és visszatért a
normális életbe.
Tekintélyes orvosok állítják, hogy az emberek az őrületbe
menekülnek, ha annak álomországában vélik megtalálni
a fontossági érzést, amelyet a valóság kegyetlen világa
megtagadott tőlük. Az Egyesült Államok kórházaiban
több ember szenved lelki bajoktól, mint az összes többi
betegségtől együttesen.
Mi az őrültség oka? Senki sem tud válaszolni erre a fontos
kérdésre; tudjuk azonban, hogy egyes betegségek -
mint például a vérbaj - tönkreteszik az agysejteket, és
őrültséget okoznak. Valóban, a lelki betegségnek körülbelül
a fele olyan testi okoknak tulajdonítható, mint az agysérülés,
a szeszes italok, a mérgek és a balesetek. De a
másik felerésznek - és ez az elkeserítő a dologban -, a
többi embernek, aki megőrül, az agysejtjei szervileg teljesen
egészségesnek látszanak. Ezeknél a haláluk utáni
mikroszkópos vizsgálat nem tud mást kimutatni, mint azt,
hogy agyuk szervileg éppoly egészséges volt, mint bárkié.
Hát akkor miért őrültek meg? Egyszer az egyik legjelentősebb
kórház főorvosának tettem fel ezt a kérdést. Ez
a többszörösen kitüntetett elmegyógyász őszintén megmondta,
hogy nem tudja. Senki sem tudja biztosan. Viszont
azt állította, hogy sok őrült az őrültségben találja
meg azt a fontossági érzést, amelyet a való világban képtelen
volt elérni. Aztán elmesélte nekem a következő történetet:
"Éppen most van egy betegem, egy asszony, akinek a
házasságából tragédia lett. Szeretetet, nemi kielégülést,
gyermekeket és társadalmi tekintélyt akart; de az élet
meghiúsította minden reményét. Férje nem szerette; még
arra sem volt hajlandó, hogy együtt étkezzenek, és az
asszonyt arra kényszerítette, hogy az ételt a dolgozószobájában
szolgálja fel. Nem voltak gyermekei, nem volt társadalmi
állása; tehát megőrült, képzeletben elvált az urától,
és újból felvette a lánykori nevét. Most azt képzeli,
hogy ismét férjhez ment egy angol arisztokratához, ragaszkodik
hozzá, hogy Lady Smithnek szólítsák. Ami pedig
a gyerekeket illeti, most azt képzeli, minden éjszaka
újat szül. Minden alkalommal, amikor meglátogatom, így
szól: >Doktor úr, gyermekem született tegnap éjjel.*"
Az élet egyszer zátonyra futtatta ennek az asszonynak
az álomhajóját a valóság szikláin; de az őrültség napsütötte,
színes szigeteinek öbleiben valamennyi hajója versenyezve
fút a kikötő felé, dagadó, szélhajtotta vitorlákkal.
Tragikus? Ó, nem is tudom. Orvosa ezt mondta: "Ha kézrátétellel
meggyógyíthatnám, akkor sem tenném. így sokkal
boldogabb."
Többségükben az őrültek valamennyiünknél boldogabbak.
Sokan örülnek annak, hogy őrültek. Miért is ne?
Kínzó kérdéseiket megoldották. Aláírnak neked egy egymillió
dolláros csekket, vagy ajánlólevelet adnak Aga
kánhoz. Saját álomvilágukban megtalálták azt a fontossági
érzést, amely után úgy sóvárogtak.
Ha egyes emberek annyira éhesek erre a fontossági érzésre,
hogy megőrülnek, mert másként nem szerezhetik
meg, képzeljük el, milyen csodákat tehetünk akkor, ha az
őrültség innenső oldalán becsületesen méltányoljuk az
embereket.
Tudomásom szerint az amerikai üzleti élet felvirágzásának
őskorában Charles Schwab az elsők között kapott
egymillió dollár feletti fizetést.
Miért fizetett Carnegie, az acélkirály Schwabnak egymillió
dollárt évenként, más szóval több mint háromezer
dollárt naponta? Miért? Talán mert Schwab lángész?
Nem. Talán mert többet tudott az acélgyártásról, mint
más emberek? Képtelenség. Schwab maga mondta nekem,
hogy sokan voltak a munkatársai között, akik többet
tudtak az acélgyártásról, mint ő.
Schwab azt állítja, hogy ezt a fizetést nagyrészt azért
kapta, mert tudott bánni az emberekkel. Megkérdeztem,
hogyan csinálta. íme, itt a titok saját szavaival; ezeket a
szavakat bronzba kellene vésnünk és kiakasztanunk minden
otthonban, minden iskolában, minden üzletben, minden
irodában; a gyermekeknek ezeket a szavakat kellene
kívülről megtanulniuk, ahelyett, hogy agyukat latin igék
ragozásával vagy Brazília évi csapadékmennyiségével tömik
tele; ezek a szavak szinte képesek arra, hogy átalakítsák
bárki életét, aki megfogadja őket:
"Azt a képességemet, amellyel lelkesedést tudok önteni
az emberekbe, Isten legnagyobb adományának tekintem,
és a módszeremet is, az elismerést, a bátorítást, amellyel
minden emberből a legjobbat tudom kihozni. Semmi más
nem sorvasztja el úgy az emberek becsvágyát, mint a feletteseiktől
származó kritika. Én sohasem bírálok senkit.
Hiszek abban, hogy az embereket ösztönözni kell a munkára.
így aztán szeretek dicsérni, de gyűlölöm, ha hibát
kell találnom. Elismerésem szívélyes, s nem fukarkodom
a dicsérettel."
Ezt teszi Schwab. De mit tesz az átlagember? Éppen az
ellenkezőjét. Ha valami nem tetszik neki, mindjárt az ördögöt
emlegeti; ha meg tetszik, nem szól egy árva szót
sem.
"Sok embert és köztük sok kiválót ismerek a világ különféle
tájairól - mondta Schwab -, de olyannal még nem
találkoztam, bármily nagy vagy kiváló volt is, akit ne ösztönzött
volna jobban a megbecsülés, mint a bírálat."
Őszintén szólva, Andrew Carnegie sikerének ugyanez
volt az egyik legfontosabb oka. Carnegie éppígy dicsérte
a munkatársait nyilvánosan is és a magánéletében is. Még
a sírkövén is dicsérni akarta őket. Maga írta meg a sírfeliratát,
amely így hangzott: "Itt nyugszik valaki, aki tudta,
hogyan gyűjtsön maga köré nála okosabb embereket."
Az emberek őszinte megbecsülése volt Rockefeller sikerének
is az egyik titka. Amikor például egy társa, Edward
T. Bedford rosszul számított ki egy bizonyos üzleti
lehetőséget, és helytelen dél-amerikai vásárlással a cégnek
egymillió dolláros kárt okozott, "John D." azt mondta,
hogy Bedford mindent megtett - és az esetet lezárták.
Sőt Rockefeller keresett valamit, amit megdicsérhetett;
meg is köszönte Bedfordnak, hogy sikerült megmenteni a
befektetett tőke hatvan százalékát. "Igazán nagyszerű -
vélte Rockefeller. - Nem sikerülhet mindig minden még
nekünk sem idefent..."
Gyűjteményemben van egy történet, amelyről tudom,
hogy sohasem történt meg, de olyan jól illusztrálja mondanivalómat,
hogy nem hagyhatom ki:
A történet szerint egy parasztasszony egy kimerítő,
munkával telt nap végén vacsora gyanánt egy púpozott tál
szénát tett a férfiak elé. Amikor a megdöbbent férfiak
megkérdezték, hogy mi történt vele, tán csak nem őrült meg,
az asszony így válaszolt: "Honnan tudhatnám, hogy
észreveszitek-e egyáltalán? Húsz éve főzök rátok, és ezalatt
az idő alatt egyetlen szóval sem mondtátok, hogy
amit esztek, az különbözik-e a szénától!"
Amikor néhány éve felmérés készült a férjüket elhagyó
nőkről, nem nehéz kitalálni, mi volt döntésük fő oka: a
megbecsülés hiánya. És fogadni mernék, hogy a feleségüket
elhagyó férjek körében ugyanilyen eredményre jutnánk.
A házasfelek gyakran megfeledkeznek arról, hogy
kimutassák a másik iránt érzett megbecsülésüket.
Egyik tanfolyamtársunk felesége a következő kéréssel .
állt elő a férjének: ő és a felekezet legtöbb nőtagja egy
önismereti kurzusra kezdtek járni. Azt kérte a férjétől,
hogy segítsen kitalálni, mi az a hat dolog, amely révén ő
jobb feleséggé válhat. A férfi a tanfolyamon a következőket
mondta: "Meglepett a kérés. Őszintén szólva, nem
lett volna nehéz hat dolgot előhozni, amelyben örültem
volna, ha a feleségem megváltozik - de nem soroltam fel.
Azt kértem tőle, hogy térjünk vissza a dologra később.
Másnap reggel nagyon korán felkeltem, és a virágüzletből
rendeltem a feleségemnek hat szál vörös rózsát, amelyhez
a következő cédulát mellékeltem: >Nem tudok hat olyan
dolgot, amelyben meg kellene változnod. Olyannak szeretlek,
amilyen vagy.< Amikor este hazaértem, mit gondolnak,
ki várt az ajtóban? Igen, a feleségem: könnybe lábadt
szemmel. Fölösleges mondani, hogy rettentően örültem,
hogy nem tettem eleget a kérésének. A következő
vasárnap feleségem beszámolt a csoportjának az eredményről:
néhány nő ezután eljött hozzám és elmondták,
ez volt a legnagyszerűbb dolog, amelyről valaha hallottak.
Itt értettem meg, mekkora erő is a megbecsülés."
Ziegfeld, a leglcitűnőbb színházi vállalkozó, aki valaha
is elkápráztatta a Broadwayt, hírnevét annak a furfangos
képességének köszönhette, amellyel valóságos "dicsfényt"
vont az amerikai lányok köré. Többször megtette,
hogy egy kis szürke egeret, akire senki sem nézett volna
kétszer, a titokzatosság és a vonzerő bűbájával vett körül a
színpadon. Ismerve a megbecsülés és a bizalom értékét,
úgy viselkedett, hogy ezek a nők - pusztán lovagiassága
és méltánylása miatt - szépnek érezzék magukat. Amellett
bőkezű volt: a kóristalányok fizetését heti harminc
dollárról sokszor százhetvenötre emelte; gavallér is volt: a
"Follies" minden bemutatójára táviratot küldött a főszereplőknek,
és a legkisebb táncosnőt is elárasztotta szép
rózsákkal.
Egyszer fogyókúrába kezdtem, és hat nap, hat éjszaka
nem ettem semmit. Nem volt nehéz. A hatodik nap végén
kevésbé voltam éhes, mint a másodikén. Mégis ismerek -
és mindenki ismer - olyan embereket, akik azt gondolnák,
hogy bűnt követnek el, ha a családjukat vagy az alkalmazottaikat
hat napon át éhezni engednék; másrészt
ugyanezek az emberek hat napig, meg hat hétig, meg néha
hatvan évig is engedik, hogy családtagjaik vagy alkalmazottaik
ne részesüljenek abban az elismerésben, amely
után csaknem annyira sóvárog mindenki, mint az élelem
után.
Tápláljuk a gyermekeinket, barátaink és alkalmazottaink
testét; de milyen ritkán tápláljuk az önbecsülésüket!
Ellátjuk őket marhasülttel és burgonyával, hogy erősek legyenek;
de nem törődünk azzal, hogy megkapják tőlünk
az elismerést, ami pedig úgy kellene nekik, mint egy falat
kenyér.
Paul Harvey A történet háttere című rádiósorozatában
beszélt arról, hogy az őszinte megbecsülés mennyire
megváltoztathatja az emberek életét. Elmondta, hogy
évekkel korábban egy detroiti tanár megkérte az egyik diákot,
bizonyos Stevie Morrist, hogy segítsen megtalálni
az osztályteremben bujkáló egeret. A tanárnő ugyanis értékelte
Stevie azon természetadta képességét, hogy vak fiú
lévén, kifinomult a hallása. Ez volt az első alkalom, hogy
valaki felfigyelt a fiú hallására. Ezt az esetet a fiú évekkel
később egy új élet kezdetének nevezte, mert ettől kezdve
fejlesztette módszeresen a hallását és vált belőle olyan híres
popénekes, akit ma Stevie Wonder néven ismer és szeret
a világ.
Egyes olvasók ezen a ponton bizonyára azt mondják
majd: "Régi fogás! Mese habbal! Ugyan! Hízelgés! Én is
kipróbáltam. Hiába - értelmes embereket nem lehet elkábítani
vele."
Természetes, hogy a puszta hízelgés ritkán hat az értelmes
emberekre. A hízelgés sekélyes, önző és nem is
őszinte. Kudarcot kell vallania - és rendesen így is történik.
Igaz, egyes emberek annyira éhezik és szomjazzák az
elismerést, hogy akármin mohón kapnak, ahogy az éhező
a morzsán.
Maga Viktória királynő is fogékony volt a hízelgésre.
Disraeli megvallotta, hogy bizony nem fukarkodott vele,
ha a királynővel tárgyalt. Az ő szavaival élve: csak úgy
odacsapta, mint kőműves a vakolatot. Disraeli azonban
egyike volt a legcsiszoltabb, legpallérozottabb és legokosabb
férfiaknak, akik valaha is uralkodtak a kiterjedt angol
birodalom felett. Lángész volt a maga nemében. Ami
sikerült neki, nem okvetlenül sikerülne nekünk, sőt végeredményben
a hízelgés több kárt hozna, mint hasznot. A
hízelgés olyan, mint a hamis pénz: esetleg bajba juttat, ha
el akarod költeni.
Hát akkor mi a különbség az elismerés és a hízelgés között?
Igazán egyszerű. Az egyik őszinte, a másik pedig
nem. Az egyik szívből jön, a másik csak szájból. Az
egyik önzetlen, a másik önző. Az egyiket mindenütt szívesen
fogadják, a másikat mindenütt elutasítják.
Egyszer láttam Obregon tábornok szobrát Mexikó-Cityben.
A mellszobor alá a tábornok ezen bölcs szavait vésték:
"Ne az ellenségeidtől félj, akik megtámadnak. A barátaidtól
félj, akik hízelegnek!"
Nem! Nem, a világért sem! Eszem ágában sincs a hízelgést
dicsérni. Isten ments! Új életfelfogásról beszélek.
Hadd ismételjem: új életfelfogásról van itt szó.
V. Görgy angol király Buckingham-palotabeli dolgozószobájának
a falán hat bölcs mondás volt olvasható. Az
egyik mondás így hangzott: "Sose kívánj és sohase fogadj
el olcsó dicséretet." Igen: minden hízelgés csak olcsó dicséret.
Egyszer olvastam egy meghatározást a hízelgésről,
amelyet érdemes megjegyeznünk: "A hízelgés pontosan
azt mondja nekünk, amit mi gondolunk magunkról."
"Bárhogy fejezed is ki magad - mondta Ralph Waldo
Emerson -, sohasem mondhatsz mást, csak mi lényeged."
Ha az összes teeendőnk az lenne, hogy hízelegjünk, ez
mindenkinek sikerülne, és valamennyien az emberekkel
való bánásmód szakértői lennénk.
Amikor éppen nem gondolunk semmiféle határozott
feladatra, időnk 95 százalékában rendszerint önmagunkkal
foglalkozunk. Ha tehát egy kis ideig megpróbáljuk,
hogy ne magunkra gondoljunk, hanem a velünk szembenálló
másik ember jó tulajdonságaira, akkor nem szükséges
olyan olcsó és hamis hízelgésekre fanyalodnunk,
amely szinte már kimondása előtt gyanús.
A másik ember értékeinek elismerése és megbecsülése
manapság ritka, mint a fehér holló. Elfelejtjük megdicsérni
gyermekünket, hajójegyet hoz haza az iskolából, elfelejtjük
bátorítani, amikor leányunk először arat sikert a
konyhában, vagy fiunk először eszkábál madáretetőt. Petiig
a pozitív szülői visszajelzés nagyon sokat jelent a
gyermek számára.
De nemcsak a gyermekre van ez jó hatással; ha ízlett az
étel, dicsérd meg a szakácsot, ha az eladó szokatlanul figyelmes
hozzád, köszönd meg a gesztusát.
Minden közéleti ember tudja, mennyire megnehezíti a
dolgát, ha közönségétől nem kap pozitív visszajelzést.
Ami igaz a profi előadók esetében, kétszeresen igaz az
egyszerű közalkalmazott, gyári munkás esetében. Napi
életünk sokszor bonyolult viszonyrendszerében sohasem
szabad elfelejtenünk, hogy a velünk kapcsolatba kerülő
munkatársak, üzletfelek, barátok és családtagok először is
emberi lények, akik sóvárogják a megbecsülést. Ez az a
törvényes fizetési eszköz, amely mindenkinek jólesik.
Egy idevágó történet: Pamela Dunham, a Connecticut
állambeli New Fairfieldből, egyszer nehéz feladattal találta
magát szemben. Az általa ellenőrzött hálózat egyik
boltjának takarítója olyan rossz munkát végzett, hogy ezt
a többi alkalmazott nem hagyta szó nélkül. Gúnyolni
kezdték és szemetet dobáltak a folyosóra, hogy éreztessék
vele eredménytelenségét. Az egész odáig fajult, hogy a
bolt forgalma visszaesett. Pamela több módszert is kipróbált
a férfi motiválására - de nem járt eredménnyel. Észrevette
azonban, hogy néha rendesen kitakarította a rábízott
helyiségeket. Úgy döntött, hogy a többiek előtt fogja
megdicsérni. Ezután a férfi munkája napról napra javult,
és hamarosan ugyanolyan jól dolgozott, mint a többiek.
Ma kitűnően dolgozik, munkatársai elismerik és megbecsülik.
Az őszinte elismerés megtette a hatását, míg a kritika
vagy gúny célt tévesztett.
Azzal, hogy megbántunk valakit, nemhogy megváltoztatnánk
rossz tulajdonságait vagy szokásait, hanem épp
ellenkező hatást érünk el. Van egy régi mondás, amelyet
kivágtam és felragasztottam a tükröm szélére, hogy mindennap
szem előtt legyen: Ami jót ma megtehetsz, ne halaszd
holnapra! Ha elszalasztod vagy figyelmen kívül hagyod,
még egyszer nem lesz ilyen lehetőséged.
Az általam többször idézett kitűnő gondolkodó, Emerson
mondta: "Minden ember, akivel összekerülök, bizonyos
mértékig felettem áll. Abban, amit tanulok tőle."
Ha ez igaz Emersonnal kapcsolatban, vajon nem igaz-e
ezerszeresen ránk nézve? Hagyjuk egy kissé abba a saját
teljesítményeinkkel, saját vágyainkkal való foglalkozást.
Próbáljuk meg kideríteni a másik ember jó tulajdonságait.
Aztán feledjük el a hízelgést - adjunk nyílt, őszinte elismerést.
"Elismerésed legyen szívélyes, s ne fukarkodj a
dicsérettel, és az emberek dédelgetni fogják, kincsként
őrzik majd, egész életükön át ismételgetik a szavaidat -
évekkel azután is, amikor te magad már régen elfeledted
őket."