Elhangzott a Gyergyószentmiklósi Könyvtárosok Napja rendezvényen 2008. április 25.-én
Bevezető
Adatok a Hargita megyei iskolai könyvtárakról és könyvtárosokról
Hargita megye általános
iskoláinak száma 238, a líceumoké és kollégiumoké 37. Ez összesen 275 preuniverszitáris
intézmény. Az iskolák számához viszonyítva jóval kevesebb iskolai könyvtár
működik megyénkben és még kevesebb könyvtárosi állás van.
A kisiskolák zömében nincs
könyvtár, ha van akkor negyed normával szerepel, amelyet a törvény szerint
képzett pedagógusok láthatnak el. Nagy általánosságban a kisiskolák központi (koordonátor)
iskolákhoz tartoznak. A központi iskolákban mindenhol létezik könyvtár. Az
elmondottakból kitűnik, hogy az iskolák száma nem függ össze a
könyvtárosok számával.
Vidéki iskolák esetében nem
mindig létezik külön iskolai könyvtár, sokszor duplafunkciós könyvtárak
működnek. Ezek egyrészt iskolai-, másrészt községi könyvtárak szerepét
töltik be. Néhány esetben mindkét helyen képviseli magát az ott dolgozó
könyvtáros, aki úgy érzi érdekelt úgy az iskolai-, mint a közkönyvtári életben
is. Ilyen esetben pontosan nem
lehet tudni, hogy közkönyvtárakhoz tartoznak-e vagy iskolai könyvtárakhoz.
A már említettek arra
engednek következtetni, hogy a könyvtárosi állás betöltése az iskoláknál nem
egyértelmű. Egy egész poszt esetében általában könyvtáros végzi a munkát,
fél és negyed poszt esetében az iskola megbízottja a tantestületéből,
általában román nyelvet és irodalmat vagy magyar nyelvet és irodalmat tanító
személy foglalja el. Vannak kivételek is, amikor valaki az iskola, nem
pedagógus alkalmazottjai közül „normája kiegészítőjeként” veszi „birtokba”
ezt a fél vagy negyed állást.
Az utolsó Hargita megyei
iskolai könyvtárosok gyűlésére (2008 február 13.) a jelentkezettek alapján
összesen 65 könyvtárost sikerült összeszámolni. Ebből 56 magyar és 9 románajkú
iskolai könyvtárosról tudunk, amelyből 31-nek egész, 1-nek háromnegyed,
17-nek fél, 16-nak negyed állása van.
Városi könyvtáraknál
előfordul, hogy több intézményt is kiszolgál a könyvtár. Legtöbbször az
iskola vezetőségének jóváhagyása által működik így.
Visszatekintő
Az iskolai könyvtárak 1990
után új lehetőségeket-ígéreteket kaptak aránylag tűrhető
felszereltségük javítására. Ennek ellenére csak az ígéretek maradtak, mert az
egyre szűkülő leosztott költségvetésből a tanügynek kevés pénz
jutott, a könyvtár nem fért bele. 2006-ig mégis, nagyjából adományokból,
sikerült valamelyest feljavítani régi állományukat, sőt voltak olyan
esetek is mikor az adományokból született meg új könyvtár.
Intézményen belül az iskolák
vezetősége ritkán adott saját költségvetéséből erre a célra
elkülönített összeget. A könyvtárak és az intézmény vezetősége kevésbé
fogta meg a pályázási lehetőségett a könyvtár imázs javítása és az
állománybővítés érdekében (legtöbb esetben a hozzá nem értés gátolta meg).
Így a könyvtárak állapota évről-évre egyre romlott. Az új audiovizuális
eszközök is elmaradtak, vagy legtöbb esetben szintén adományokból származó
eszközöket sikerült megszerezni (számítógép, televízió, cd lejátszó stb.)
2006-tól az állami
költségvetésből jutott az iskolai könyvtárak számára is. A két esztendő
alatt vásárolt könyvek, cd-k és más audiovizuális eszközök az elvárásokhoz
mérten nem tudták fedni még a tananyaghoz kötődő szükséges anyagrészt
sem. Legtöbb esetben román és idegen nyelvű könyvek vásárlása került
előtérbe, hiszen azokat nemigen lehetett adományokból megkapni. Remélhetőleg
továbbra is elkülönítenek a kormány tartalékalapjából az iskolai könyvtárak
részére évente egy meghatározott összeget, amellyel fokozatosan lehet javítani
a jelenlegi állapotot.
Iskolai könyvtárak/könyvtárosok hovatartozása
Az iskolai könyvtárak a
tanügyminisztérium keretén belül a megyei tanfelügyelőséghez tartoznak. A
magyar iskolai könyvtárosokat a megye magyar nyelv és irodalom szakos
tanfelügyelője, míg a román iskolai könyvtárosokat a megye román nyelv és
irodalom szakos tanfelügyelője irányítja. Ellenőrzést tarthat úgy a
tanfelügyelőség, mint a tanügyminisztériumból kirendelt megbízott.
Az iskolai könyvtárosok a
törvény szerint nem számítanak pedagógusoknak. Az intézmény személyzeti
osztályához vannak besorolva (titkárság, könyvelőség, adminisztráció
stb.), viszont munkájuk során sok pedagógusi és segédpedagógusi tevékenységet
végeznek. Kisegítik versenyeken, ünnepeken, más fontos rendezvényeken, vagy
évfordulókon úgy a tanárokat, mint a diákokat. Vannak intézmények ahol a
könyvtáros a szokásos tanév eleji könyvtárbemutató-könyvtárismertető órán
kívül, könyvtártant is ad le a tanárok kérésére. Éppen ezért új megoldásokhoz
folyamodtak országos szinten, hogy ezen munkákat kellőképpen értékeljék
úgy anyagilag, mint erkölcsileg.
A Hargita Megyei Iskolai
Könyvtárosok egyesülete az Országos Iskolai Könyvtárosok Egyesületéhez
tartozik. Ez az egyetlen érdekvédelmi szervezet, ami némi előnyöket
kiharcol és biztosít az iskolai könyvtárosok számára.
1990-2000 között egészen jól
működött Az Országos Iskolai Könyvtárosok Szövetségének Hargita megyei
fiókja. 1998-2000 között azonban fordulat állt be, az akkori vezetők
távoztak posztjukból (nyugdíjba mentek, munkahelyet váltottak). Az új
vezetőségnek nem sikerült megtartania a megyében dolgozó iskolai könyvtárosok
egységét. Többszöri kísérlet és két és fél esztendős szünet után 2008.
februárjában újraalakult a Hargita Megyei Iskolai Könyvtárosok Egyesülete és
megalakult a Hargita Megyei Magyar Iskolai Könyvtárosok Egyesülete.
Iskolai könyvtárosok terhelése más munkákkal
A problémák között szerepel a
könyvtárosok túlterheltsége egyre több nem könyvtárosi munkával, ami az 1990-es
évekre nem annyira volt jellemző. Ez azt is bizonyítja, hogy nincs
igazából elismerve a könyvtárosi munka tanügyi berkekben. Minden egyes iskola
könyvtáros feladata, hogy helyreállítsa ezt az áldatlan állapotot.
Az 1995/91 törvény c.
pontjának alapján egyetlen iskolai könyvtáros sem köteles más munkával
foglalkozni, mint azokkal amik a könyvtári tevékenységet képviselik. Ennek ellenére
sok könyvtáros foglalkozik tankönyvezéssel, titkári és könyvelői valamint
másnemű munkával. A törvény könnyen vétózható, hiszen egy intézményen
belül a vezetőség döntése érvényesül. Tehát olyan munkákat is leoszthat az
igazgató, amit ő jónak lát, hogy a könyvtáros elvégezze. Egyetlen lehetséges
megoldás a párbeszéd a könyvtáros és az iskola vezetősége között.
Jövőkép
Természetesen továbbra is
szükség lesz könyvtárosokra, akik elvégzik a könyvtárban lévő munkát, de
csakis azt. Ezentúl már egyre nagyobb igény mutatkozik a könyvtárban lezajló
tanórák és más tevékenységek gördülékenyebb lefolyásához. Éppen ezért szükség
van egy olyan pedagógusra, aki ezeket a tevékenységeket tudja irányítani, más
szóval egy olyan emberre, aki a pedagógusokat és a diákokat egyformán
elkalauzolja a mostanra kialakult információs dzsungelben. Ehhez bizony kevés
egy könyvtáros. Nemcsak a könyveket, az újságokat, lapokat, tévét, rádiót kell
figyelni, hanem a világhálót is, és mindig napirenden kell lenni a
változásokkal, az szerint gazdagítani a meglévő állományt. Mindehhez egy
jól képzett könyvtáros kell, akit felénk dokumentaristának neveztek el.
Az ötlet Franciaországból
indult és egy francia-román kétoldalú együttműködés eredményeként jött
létre hazánkban. Több éve annak, hogy egyre több dokumentációs és információs
központot alakítanak ki országszerte. Megyénkben 2003 óta már folyamatosan
nyílnak meg információs és dokumentációs központok. Összesen 14. információs
és dokumentációs központot avattak fel, de az idénre tervbe van véve még tíz
központ létesítése.
A dokumentációs és
információs központok kialakításában fontos szerep jut a Pedagógusok Házának
is, amelyet „Nevelés az Információért” program keretén belül valósítanak meg. A
központok létrejöttét néhány napos képzés előzi meg, amelyet a Pedagógusok
Háza biztosít.
Legtöbb esetben a
dokumentarista állást könyvtárosok töltik be, mivel jelenleg képzéshiány végett
nem lehet találni megfelelő képzettségű embert erre a feladatra.
Az információs és
dokumentációs központok a Tanügyminisztérium jóváhagyásával működhetnek.
Minden egyes intézmény, ahol
információs és dokumentációs központot alakítanak ki kezdőtőkét kap
annak elkezdésére (helyiség létrehozása, bútorok, audiovizuális eszközök stb.),
megvásárlására.
A dokumentarista feladata,
hogy tovább képezze magát, lehetőleg a szakmába vágó főiskolát vagy
egyetemet végezzen el. Részt kell vállaljon a pedagógiai és kulturális
munkában.
Egy dokumentarista tanár heti
programja: heti 40 óra, amelyből 18 óra pedagógiai és 22 óra kulturális
tevékenység. Az órákra a központ használóinak idejében fel kell iratkozniuk,
hogy gördülékenyebbé tegye a dokumentarista tevékenységek megszervezését és
kivitelezését.
Egy dokumentarista tanár
számára elengedhetetlen a kellő információtudás-információ feltárás és kalauzolás,
valamint a tervezés és szervezés.
Az eddigi könyvtárosi
munkából a dokumentaristának fontos szerep jut az intézményen belüli-kívüli tevékenységek
közvetlen-közvetett megteremtésére, kialakítására, és kötelessége ablakot
nyitni a térségen kívüli régiók valamint a nemzetközi kapcsolatok felé is.
Borbé Levente
Csíkszereda
2008-04-24