2006. első szám
Az iskolai könyvtár küldetése
"Az iskolai könyvtár a tanulást segítő szolgáltatásokat, a könyveket és egyéb forrásokat biztosítja az iskolai közösség minden tagja számára. Egyúttal lehetővé teszi, hogy kritikus gondolkodóvá, a különböző típusú és formájú információhordozók hatékony használójává váljanak, és hozzáférjenek a szélesebb könyvtári és információs hálózathoz."
Az UNESCO által 1999-ben elfogadott küldetésnyilatkozat
meghatározza az iskolai könyvtár kettős alapfeladatát: egyrészt biztosítja
tanulói és nevelői jogon az iskola alaptevékenységéhez nélkülözhetetlen
forrásokhoz és információkhoz való hozzáférést, másrészt olyan tanulási
környezetet biztosít, amely korszerű információhasználati, könyvtárhasználati
tudást, szokásokat generál.
Az iskolai
könyvtár fontos szerepet tölt be a tanulók önálló ismeretszerzéséhez szükséges
képességek fejlesztésében, az információs társadalom világára történő
felkészítésükben.
Nagyon szép és világos fogalmazás az iskolai könyvtárról és a
könyvtárosok hivatásáról. Kérdés az, mennyi jut a költségvetésből
könyvtáralapra? Legalább az alapvető dolgokat kellene biztosítani, de
sajnos arra sincs pénz. A könyvtáros ilyen körülmények között a
lehetőségekhez mérten tud eljárni.
Ha van valakinek
ötletei vannak a helyzet javítása érdekében, megírhatja a borbelevi@yahoo.fr e-mail címre.
AZ ISKOLAI KÖNYVTÁRAK HOVATARTOZÁSA
A 334-es számú romániai könyvtártörvény 36-os cikkelye alapján az iskolai könyvtárak az alábbi könyvtári hálózathoz tartoznak:
a.) a bukaresti „I.C. Petrescu” Országos Pedagógiai Könyvtárhoz, amely a Nevelés- és Kutatásügyi Minisztériumnak van alárendelve. Részt vállal a pedagógusok szakmai felkészítésben óvodától-egyetemig, éppen ezért kapcsolatot tart fenn az ország összes pedagógusok házával.
b.) a megyei pedagógusok házához, melynek feladata a pedagógusokat informálni a szakmai újdonságokról. A pedagógusok háza az Országos Pedagógiai könyvtárhoz tartozik.
c.) Minden iskolai könyvtár, amely lehet köz- vagy egyéni óvodától-egyetemig.
A 37-es cikkely kimondja, hogy az iskolai könyvtárak szerves részévé kell váljanak az oktatói-nevelői tevékenységnek, amelyben működnek.
A 38-as cikkely felhívja a figyelmet az iskolai könyvtárak finanszírozására, melynek értelmében, azaz intézmény kell támogassa az évi költségvetésből, amelyben működik a szóban forgó könyvtár.
29.1. 2006., 21:40
Nyitás könyvtári ügyekben
Saját, magyar képviselőt javasolhat a Romániai Magyar Könyvtárosok Egyesülete (RMKE) a Könyvtárak Országos Bizottsága tagságának kinevezésekor. A kormány elfogadta ugyanis a jelenleg érvényben lévő könyvtártörvény módosítását, és ebbe a rendeletbe bekerültek azok a javaslatok is, amelyeket a folyamatos konzultáció során az RMDSZ fogalmazott meg.
A könyvtári állomány bővítését illetően a rendelet
lehetővé teszi a nemzeti identitás és kultúra ápolásához szükséges
kiadványok beszerzését, az erre a célra szánt összegek százalékarányos
elosztását, különös tekintettel a nemzeti kisebbségek számarányára. Az RMKE
javaslatát támogatta az RMDSZ a vidéki könyvtárak közönségszolgálati idejének
meghatározására vonatkozóan. A rendelet értelmében a könyvtárak működési
programja napi négy óra.
Új Magyar Szó
A könyvtárak szolgáltatásai:
- Kölcsönzi a dokumentumokat, egyes dokumentumféléket (pl. kézikönyvek, folyóiratok) csak helyben olvasásra lehet igénybe venni.
- A könyvtáros tájékoztatást nyújt a meglévő dokumentumokról.
- Rendezvényeket, programokat szervez.
- Beiratkozási díjat kell fizetni az alapszolgáltatásokért, az iskolai könyvtár használata azonban ingyenes.
- Más könyvtárakat ajánlani, ahol elérhető a kért dokumentum.
- Jövőbeni tervek, hogy a könyvtárak internetes hozzáférést biztosítsanak más könyvtárak elektronikus katalógusaihoz.
Feladatkörük, gyűjtőkörük szerint lehetnek általános és szakkönyvtárak.
a. Általános könyvtár: pl. lakóterületi. Gyűjtőköre minden tudományágra, műveltségi területre kiterjed.
b. Szakkönyvtár: pl. üzemek, egyetemek szakkönyvtárai. Általában csak egy-egy szűkebb terület szakirodalmát gyűjtik.
Felhasználóik szerint:
a. Nyilvános könyvtár: bárki beiratkozhat.
Feladatköre: dokumentumkölcsönzés, kézikönyvek, folyóiratok helyben olvasása,
auditív, vizuális és audiovizuális dokumentumok, elektronikus
információhordozók helyi használata.
Tájékoztatást ad a használható dokumentumokról. Rendezvényeket,
programokat szervez.
b. Zárt könyvtárak, tudományos könyvtárak: külön engedéllyel, tudományos, kutatási célokra vehető igénybe. (Pl. egyházi könyvtárak.)
c. Iskolai könyvtárak: gyűjtőköre általános, de főként az adott oktatási intézmény oktatási struktúrájához igazodó kiadványok (pl. szótárak, kötelező olvasmányok, ifjúsági irodalom stb.) Az iskola diákjai, tanárai díjmentesen használhatják.
Könyvtárak típusai
a. Általános könyvtár: (pl. lakóhely szerinti közkönyvtár – nyilvános könyvtár, bárki látogathatja, iskolai könyvtár stb.) b. Szakkönyvtár: (pl. egyetemek, főiskolák könyvtárai) általában csak egy-egy terület szakirodalmát gyűjtik. Egyes szakkönyvtárak igénybevételéhez engedély kell. (pl. egyházi könyvgyűjtemények, magánkönyvtárak stb.)
A könyvtárak története
ÓKOR
Az agyagtáblákat az ókori könyvtárakban falfülkékben, ládákban,
edényekben, kosarakban tárolták. Híres példája Ninivében
Asszurbanipal király könyvtára. A táblákon
tulajdonbélyegző, „ex libris” jelezte, kinek a tulajdonai.
A leghíresebb az alexandriai Muszeion Könyvtár volt - Ptolemaios
uralkodók alapították Kr. e. a 3. században. A kor teljes irodalmát
gyűjtötte. A könyvtárnak volt már katalógusa. 5-6000 papirusztekercset
őriztek a becslések szerint. A könyvtár később tűzvész áldozata
lett.A görög, római könyvtárak
gyűjteménye már százezres nagyságrendű volt.
KORA KÖZÉPKOR
A 4. században megjelentek az első kódexek is.
KÖZÉPKOR
A középkorban visszaesés mutatkozott. Kolostorokban, később a híres egyetemek könyvtáraiban egy szűk réteg juthatott a műveltség hordozóihoz. A kódexforma általánossá vált. Megjelentek az első természettudományos kiadványok is. A reneszánsz idején nagyhírű gyűjtemények jöttek létre, (Mediciek), a polgárság egyre inkább igényli az ezekhez való hozzájutást. A reformáció elterjedésével megerősödnek a városi és iskolai könyvtárak.
ÚJKOR
A 18-19. századra egyre több nyilvános könyvtár alakul. Új könyvtártípusok jönnek létre: nemzeti, tudományos, szak-, iskolai és közművelődési könyvtárak.
JELENKOR A mai könyvtárak áttérnek a számítógépes információs rendszerek használatára. Interneten keresztül kapcsolatba kerülhetünk a világ bármely részének könyvtáraival.
Magyarországi könyvtárak
Szent István idejében jönnek
létre az első egyházi gyűjtemények. Könyves Kálmán királyunknak is
csak néhány tucat kötete volt. A XV. században a reneszánsz főpapi
könyvtárak (Janus Pannonius) jelentették a humanista
kultúra meghonosítását. Mátyás király híres könyvtára (Bibliotheca
Corviniana) a legkiválóbbak közé tartozott.
Reformáció – ellenreformáció
idején alakultak ki az első iskolai könyvtárak.
XVII. században jelentős főúri könyvtárak jönnek létre (Ráday,
Festetics, Teleki).Gróf Széchényi Ferenc (1754 -1820)
1802-ben megalapította a Magyar Nemzeti Könyvtárat. 1949-től Országos
Széchényi Könyvtárnak nevezik, 1804-től un. köteles példányszolgáltatás.
Ma a magyarság legnagyobb könyvtára. Közel ötmillió dokumentumot őriz.
NAGY KÖNYV
Befejeződött a „Nagy Könyv”
olvasást népszerűsítő vetélkedője, amely tavaly tavasszal indult
és szintén tavaly, decemberben fejeződött be. A sajtó, de úgy általában a
közvélemény értékesnek tartotta ezt a rendezvényt. Voltak, akik csalódtak
benne. Egyesek szerint egy-egy helyezés megvolt bundázva. A lényeg mégis az
olvasókedven van. E műsor tekintélyes arányban megemelte az olvasók
számát.
A „verseny” végeredményének első 12
legjobb könyve sorrendben a következők:
1. 1984 Orwell, George
2. A Gyűrűk Ura Tolkien, John Ronald Reuel
3. A kis herceg Saint-Exupéry, Antoine de
4. A Mester és Margarita Bulgakov, Mihail A.
5. A Pál utcai fiúk Molnár Ferenc
6. Abigél Szabó Magda
7. Az arany ember Jókai Mór
8. Egri csillagok Gárdonyi Géza
9. Harry Potter és a bölcsek köve Rowling, Joanne Kathleen
10. Micimackó Milne,Alan Alexander
11. Száz év magány García Márquez, Gabriel
12. Tüskevár Fekete István
Romániai magyar és erdélyi
származású írók a Nagy Könyv toplistáján jól szerepeltek.
Íme a rangsor:
1.
Tamási Áron, Ábel a
rengetegben regényével a szavazások alapján 13. helyen végzett Az ezres toplistán szerepel A bölcső és
bagoly és a Jégtörő Mátyás regénye is.
2.
Második a mostanában nagy
népszerűségnek örvendő Wass Albert. 25.
Lett a Funtineli boszorkány, 30. az Adjátok vissza a
hegyemet és 68. a Kard és kasza regénye.
Az ezres listán kerek 18 regénnyel szerepel.
3.
Szilágyi István: Kő hull
apadó kútba. 236. Helyezés
4.
Karácsony Benő: Napos
oldal. 255-ik
5.
Nyírő József. Három regénnyel is szerepel. Amelyik a legtöbb szavazatot
kapta: Úz
Bence. 366-ik.
6.
Kafka Margit: Színek és évek.
399.
7.
Kós Károly két könyvvel szerepel. Az Országépítő
413-ik, és a Varjú nemzetség 588-ik.
8.
Bodor Ádám: Szinisztra körzet 424-ik
9.
Kuncz Aladár: Fekete kolostor 452-ik
Megjegyezendő, hogy az erdélyi írók benne vannak az első ötszázba legalább egy könyvükkel.
Könyvtárosok hétköznapjaiból (Humoros tálalás)
Az olvasó napközben csak
kényszerből jár könyvtárba. Jól csak akkor érzi magát, ha öt perce lejárt
a nyitvatartási idő.
Mikor ötven ember keres egy
bizonyos könyvet akkor a könyvtárban vagy nincs belőle, vagy már más
könyvtárban sincs, vagy nem is létezik.
A legfontosabb könyvekkel
megesik, hogy kilopják a legfontosabb oldalakat, kilopják a belét, csak a
borítót hagyják meg, ellopják az egész könyvet!
A telefon mindig akkor szólal meg, mikor három olvasóval foglalkozol
egyszerre.
A könyvekből,
folyóiratokból mindig a kötelező irodalomnak feladott pár oldal hiányzik.
Ha
kikölcsönöznek egy jó könyvet, azt biztos, hogy legalább egy hónapos késéssel
hozzák vissza. Ha ismerős kölcsönzi ki , akkor egy éves késéssel. Ha az a
könyv jó előbb-utóbb úgyis eltűnik.
Az iskolai könyvtárosok
Hargita megyei fiókjának vezetősége:
Elnök: PATKA VETA
„Sfântu Nicolae” Elméleti Líceum Gyergyószentmiklós: Gyilkostó
sugárút 3-5 szám.
Tel./Fax 0266 364575, Tel.
Otthon: 0266 364271
Titkár: EGYED DANIELA
Nagy István Művészeti Líceum Csíkszereda: Testvériség sugárút: 20
Tel./Fax 0266 310080, Tel.
mobil 0744 558989
A csíkszeredai Apáczai Csere János Pedagógusok Háza (Taploca út. 20), könyvtárosa Dobos Katalin. Elérhetősége: tel. 066 – 310340
Hasznos honlapcímek: www.bcut.ro/abir, www.mek.oszk.hu , www.konyvtar.lap.hu , biblioteca.euroweb.ro web.axelero.hu/ilegeza , www.erefrate.ro , www.sulinet.hu
Könyvtárosi témával kapcsolatos anyagot lehet beküldeni a borbelevi@yahoo.fr címre megjelentetés céljából.
A Hargita megyei iskolai könyvtárosok első lapja
a 2006-os esztendőben.
Szerkesztette és a cikkek többségét írta: Borbé Levente