Önismeret, szabadság.

"Az, aki ismeri önmagát, édes;
már maga, a jelenléte is olyan, mint a méz."
(Osho: Metafizika)




lap tetejére

DR. M. SCOTT PECK

A járatlan út

A szeretet, a hagyományos értékek és a szellemi fejlődés új pszichológiája

Indulatátvitel: a túlhaladott térkép

Az idejét múlta nézőponthoz való föltétlen ragaszkodás sok idegés elmebetegség alapjául szolgál. A pszichiáterek ezt transzferálásnak, indulatátvitelnek nevezik. Ahány pszichiáter, megannyi definíció. Saját meghatározásom ez: az indulatátvitel a gyermekkorban kialakított és akkor helytálló világnézetnek a felnőttkorba való helytelen átvitele.
Az átvitel mindig káros és átható, de gyakran leplezetten nyilvánul meg. Legtisztább példái azonban világosak. Volt egy betegem, akinek gyógykezelése éppen a transzferálás miatt vallott kudarcot. Harmincas éveiben járó, jó képességű, de sikertelen számítógép- technikus volt, aki azért keresett föl, mert felesége elhagyta, s magával vitte két gyermeküket is. Felesége távozása nem tette különösen boldogtalanná, de gyermekei elvesztése elkeserítette. Visszaszerzésük reményében szánta el magát a pszichiátriai kezelésre, mert a felesége kijelentette: addig nem tér viszsza, amíg a férje nem esik át pszichoterápián. Az asszony elsősorban azt panaszolta, hogy férje állandó jelleggel féltékenykedik rá, s ugyanakkor távolságot tart vele szemben: hideg, nem mutat érzelmeket. Arról is panaszkodott, hogy a férje túl gyakran változtat állást. A férfi kamaszkora óta észrevehetően bizonytalan életet élt. Kamaszkorában gyakran akadt dolga a rendőrséggel, háromszor be is csukták: ittasságért, garázdaságért, "csavargásért", a közhatóság akadályozásáért kötelességének teljesítésében. Kimaradt a műszaki főiskoláról, mondván: "A tanáraim mind álszentek voltak, alig jobbak a rendőrségnél." Mivel a számítástechnikában kiemelkedő és alkotó képességekkel rendelkezett, a szakma nagyon megbecsülte. Sohasem sikerült azonban egyetlen állását sem másfél évnél tovább megtartania. Néha kirúgták, rendszerint felmondott, miután szóváltásba keveredett főnökével, aki mindig "hazug csaló volt, akit semmi sem érdekelt, csak saját pozíciójának biztosítása". Leggyakoribb kifejezése ez volt: "Senkiben sem lehet megbízni!" Gyermekkorát normálisnak, szüleit átlagosnak nevezte. A rövid idő alatt, amíg eljárt hozzám, mégis több olyan esetről tett könnyedén említést, amikor szülei cserbenhagyták. Születésnapjára egy kerékpárt ígértek neki, de elfeledkeztek róla, s valami mást vettek. Egyszer meg teljesen kiment a fejükből a születésnapja, ebben azonban nem érzett semmi kivetnivalót, mert a szülei "nagyon el voltak foglalva". Megígérték, hogy ezt vagy azt csinálnak majd a hétvégén, de rendszerint túlságosan "el voltak foglalva". Gyakran nem mentek el érte valami összejövetelre, vagy az iskolából felejtették el hazavinni, mert "tele volt a fejük".
Ez a fiatalember gyerekkorában számos alkalommal csalódott szülei gondoskodásának hiánya miatt. Hirtelen vagy fokozatosan - nem tudom, melyik az igaz - ráébredt gyerekkora delén, hogy nem bízhat meg saját szüleiben. Amint azonban ezt fölismerte, megkönnyebbült és élete kényelmesebbé vált. Többé nem várta el szüleitől ígéreteik betartását. Amint nem bízott többé bennük, csalódásának gyakorisága és súlya drámaian csökkent.
Az efféle igazodás azonban későbbi problémák alapjává válhat. A gyerek szemében a szülők a mindenség: ők képviselik a világot. A gyereknek nincsen módjában összehasonlítást végezni, nem tudhatja, hogy más szülők különböznek az ő szüleitől, s gyakran különbek. Föltételezése szerint a dolgok rendje az, ahogyan szülei teszik őket. így a gyerek nem azt ismerte föl, hogy "nem bízhatom szüleimben", hanem a megfigyelés így fogalmazódott meg: "Nem bízhatom az emberekben!" Ez lett a térkép, amellyel kamaszkorba és felnőttkorba lépett. Ilyen térképpel -s ráadásul a csalódások okozta indulatokban bővelkedve - lépett tovább, s nem csoda, hogy állandóan összeütközésbe került a "hatalom" tipikus figuráival - a rendőrséggel, a tanárokkal, a munkáltatókkal. Mindeme konfliktusok pedig csak megerősítették érzésében, hogy az emberekben nem lehet megbízni. Sok alkalma volt térképe újrarajzolására, de ezeket mind kihagyta. Egyfelől azért, mert ahhoz, hogy rájöjjön: a világban vannak bizalomra érdemes emberek, olyan kockázatot kellett volna vállalnia, ami térképe átrajzolása nélkül nem lett volna elképzelhető. Másfelől: ebben az esetben át kellett volna értékelnie viszonyát szüleihez, be kellett volna ismernie, hogy nem szerették, hogy gyermekkora nem volt normális, és szülei érzéketlenségükben éppenséggel nem voltak átlagosak. Mindez nagy fájdalommal járt volna. Végül pedig: bizalmatlansága végeredményben megkönnyítette viszonyát az emberekkel. Továbbra sem bízott tehát senkiben, és öntudatlanul is olyan helyzeteket teremtett, amelyek megerősítették hitében, hogy az emberekkel szemben valóban nincsen he- lye a bizalomnak. Mindenkitől elidegenedett, képtelennek bizonyult a szeretet, a melegség, a közelség, a gyengédség elfogadására és élvezésére. Még feleségében sem bízott. Kivételt csak két gyermeke esetében tett, akik nem mellé- vagy fölé-, hanem alárendelt helyzetben voltak, s ezért fenntartások nélkül bízhatott bennük.
Az indulatátvitellel kapcsolatos problémák esetében a pszichoterápia szerepe a térkép újrarajzolásában mutatkozik meg. A betegek azért keresik föl a terapeutát, mert térképük nem használható. Mindazonáltal ragaszkodnak hozzá, s körömszakadtig harcolnak megváltoztatása ellen. Ez gyakran lehetetlenné teszi a gyógykezelést, mint a számítógép-szakértő esetében is. Eredetileg azt kérte, hogy szombatonként legyen a foglalkozás. Három alkalommal jött, aztán munkát vállalt hétvégére. Fölajánlottam neki, hogy jöjjön csütörtökönként. Kétszer eljött, többször nem, mert csütörtökönként túlórázni kezdett. Azt mondta, hétfőn nem túlórázik: áttettük a foglalkozást hétfőre. Kiderült, hogy hétfőn is lehet túlórázni. Közöltem, hogy így nem lehet a kezelését tovább folytatni. Beismerte, hogy nem kötelessége túlórázni, de hozzátette, hogy szüksége van a pénzre, s hogy munkája fontosabb számára, mint a terápia. Azt javasolta, hogy hétfőn esténként jön, de csak abban az esetben, ha nem kell túlóráznia. Minden hétfőn délután négykor telefonál, mondta, hogy aznap este tud-e jönni. Azt válaszoltam, hogy ez nekem sajnos nem elfogadható, nem tarthatom minden hétfő estémet szabadon abban a reményben, hogy esetleg meg tud jelenni a kezelésen. Úgy érezte, hogy ésszerűtlenül merev álláspontot foglalok el, nem veszem figyelembe, mire van szüksége, csak a saját időmmel törődöm, ő nem érdekel, s így nyilvánvalóan nem lehet bennem megbízni. Kapcsolatunk így ért véget, s engem is beillesztett az emberi megbízhatatlanságról festett képébe.
Az indulatátvitel problémája nem merül ki a beteg és a terapeuta kapcsolatában. Fennáll szülők és gyerekek, férjek és feleségek, munkáltató és alkalmazott között, ugyanúgy csoportok, sőt nemzetek között is. Nem érdektelen azon elgondolkozni, milyen szerepet játszik például a nemzetközi kapcsolatokban. Egy ország vezetői ugyancsak hús-vér emberek, nekik is volt gyerekkoruk, őket is tapasztalataik formálták. Milyen térképpel élt Hitler, és hogyan szerezte meg? Milyen térképük volt azoknak az amerikai politikusoknak, akik a vietnami háborút folytatták? Nyilvánvalóan alaposan elütött az őket követő nemzedék térképétől. Az előző nemzedék térképének formálásában milyen szerepe volt a nagy gazdasági válságnak, s az ötvenes és hatvanas évek tapasztalatai milyen módon alakították a fiatalabb nemzedék térképét? Ha a harmincas és negyvenes évek élményanyaga szerepet játszott a vietnami háború folytatásában, mennyire felelt meg az így kialakult térkép a hatvanas és hetvenes évek valóságának? Hogyan érhetnénk el, hogy a térképeket gyorsabban sikerüljön a megváltozott valóságnak megfelelően átalakítani?
Az igazságot és a valóságot akkor kerüljük ki, amikor elfogadása fájdalommal járna. A térkép újrarajzolásához önfegyelemre van szükség. Ennek egyik előfeltétele az igazsághoz való feltétlen ragaszkodás. Azaz föl kell ismerni, hogy jólétünk érdekében az igazság mindig fontosabb pillanatnyi lelki kényelmünknél. Ebből következően pedig meg kell tanulnunk, hogy a pillanatnyi lelki nehézségek nemcsak jelentősek, hanem kívánatosak is az igazság keresésében. A lelki és szellemi egészség nem más, mint a valósághoz való állandó ragaszkodás.

 

sery68 - Főoldal.