
A szerendipitás, azaz a mindennapok
szerencsés véletlenjeinek csodája
Elképzelhető, hogy megértjük a tudatalatti hatalmas bölcsességét
mint az agy molekuláris működésének utolsó, még érthető szintjét.
Ekkor azonban még mindig értetlenül állunk az ún. pszichikai
jelenségek előtt, melyek valamiképpen nyilvánvalóan összefüggésben
vannak a tudatalattival. Montague Ullman és Stanley
Krippner bonyolult kísérletek sorozatával bebizonyította, hogy
egy ébren lévő ember képes képzeteket közölni egy tőle több
szobával odább alvó emberrel: ezek a képzetek megjelennek az
alvó álmában. Az efféle képzetközlés nemcsak tudományos kísérletben
fordul elő. Nem ritka jelenség, hogy két ember egymástól
függetlenül azonos vagy meglepően hasonló álmot lát. Hogy
miképpen lehetséges ez, fogalmunk sincsen.
De megtörténik. Egyik éjjel álmot láttam, melyben hét képzet
jelent meg. Később megtudtam, hogy egy barátom, aki két nap-
pal előbb házamban aludt, ugyanezt a hét képzetet látta álmában,
méghozzá ugyanilyen sorrendben. A jelenséget nem tudtuk
megmagyarázni. Nem találtunk semmilyen közös élményt, amely
a jelenséget megmagyarázhatta volna, és értelmes módon nem
tudtuk megfejteni az álmot. Éreztük, hogy fontos dolog történt;
az eset olyan valószínűtlen volt, hogy nem lehetett véletlen.
A valószínűtlen, természeti törvényekkel nem magyarázható
jelenségek gyakori előfordulását nevezzük a szinkronitás elvének.
Barátom és én nem tudtuk, hogy miért láttunk hasonló álmot,
de feltűnt, hogy a két álom időben közel esett egymáshoz.
Ezt fontosnak gondoltuk.
A nagyjából egyidejű és tartalmában azonos álmok jelensége
azért pszichikai, azaz természetfölötti, mert gyakorisága szöges
ellentétben áll statisztikai valószínűségével. Jelentése homályos,
mint a legtöbb pszichikai jelenségé. Másik érdekes jellemzője,
hogy előfordulása szerencsésnek tetszik alanya számára. Egy érett,
nagyon szkeptikus és köztiszteletben álló tudós jár hozzám analízisbe,
s nemrég a következő esetről számolt be: "Utolsó foglalkozásunk
után a tó mentén hajtottam haza, mert gyönyörű nap
volt. Mint tudja, ezen az úton sok kanyar van, amit nem lehet belátni.
Talán a tizediknél hirtelen az jutott eszembe, hogy a kanyar
túloldalán éppen előz egy autó, tehát az én sávomban halad nagy
sebességgel. Azonnal fékeztem, és megálltam. Rögtön megjelent
egy autó, előzés közben, nagy sebességgel, az én sávomban, s
még így is alig fért el mellettem, pedig az út szélén álltam. Ha
nem húzódom le, biztosan összeütközünk. Mégis, fogalmam sem
volt, miért álltam meg. Megtehettem volna bármelyik kanyar előtt.
Sokszor megjártam ezt az utat, s bár mindig veszélyesnek tartottam,
még soha nem jutott eszembe, hogy megállják egy kanyar
előtt. Nem hiszek a csodákban, de itt aligha van más magyarázat."
Lehetséges persze, hogy e normálison túli jelenségek károsak is
lehetnek. Csodával határos balesetek is léteznek, nemcsak csodá
val határos megmenekülések. Ezen a területen nem végzett senki
kutatómunkát. Csak annyit állapíthatok meg, hogy a hasznos "vé
letlenek" száma túltesz a káros "véletlenekén". A hasznos jelenség
nek kiváló példája Carl Jung "szkarabeusz"-álma, amelyet a szinkro
nitásról írt cikkében közöl, s melyet most teljes egészében idézek.
128
"Példám egy fiatal nővel kapcsolatos, aki pszichológiailag megközelíthetetlennek
bizonyult, bár a kezelésben ő is, én is nagy
erőfeszítéseket tettünk. A nehézség abban rejlett, hogy a fiatal
nő mindig mindent jobban tudott. Kiváló iskolázottsága remek
fegyverrel ruházta fel, kartéziánus racionalitással, amely a valóságot
kifogástalan geometriaként látta. Egy ideig azzal próbálkoztam,
hogy kegyetlen racionalizmusát egyfajta emberibb
értelemmel feloldjam, de végül kénytelen voltam annál a silány
reménynél kikötni, hogy egy váratlan esemény majdcsak a segítségemre
siet, valami váratlan és irracionális, ami végre áthatol
intellektuális páncélzatán. Egy napon ültem a szobámban,
betegemnek háttal, és az ablak felé fordulva hallgattam
véghetetlen beszédét. Érdekes álmot látott az éjjel, arról számolt
be. Álmában valaki egy aranyszkarabeuszt adott neki, egy drága
ékszert. Míg álmát mesélte, arra lettem figyelmes, hogy valami
többször megkoppantja az ablakot. Odafordulva láttam,
hogy egy nagyobb repülő rovar kopogtatja az ablaktáblát, mint
aki be akar jönni a szobába. Ezt furcsállottam: miért akarna
egy rovar a napfényből a sötét szobába jönni? Kinyitottam az
ablakot, és a berepülő rovart elkaptam. Egy szkaraboid bogár
volt, tehát nem szkarabeusz, de azonos rendbe tartozó lény
(Cetonia aurata), melynek aranyzöld színe igen hasonlatossá
teszi a szkarabeuszhoz. Az elfogott bogarat azonnal átnyújtottam
betegemnek, ezekkel a szavakkal: >Parancsoljon, itt van a
szkarabeusza. Az eset elérte a célt, áthatolt a nő intellektualitásának
vértjén. A kezelés a következőkben sikeres véget ért. "*
Ez a szerendipitás jelensége. A szót az amerikai értelmező szótár
a következőképpen határozza meg: olyan értékes vagy kellemes
dolgok fellelésének adottsága, amelyeket egyébiránt nem
kerestünk.
A definíciónak sok érdekes jellemzője van. Egyfelől a szerendipitást
adottságnak tartja, arra célozva, hogy egyes emberek ren
*J. Campbell (ed.): The portable Jung. New York, Viking Press, 1971. 511-512.
213
delkeznek vele, míg mások nem, egyes emberek szerencsések,
míg mások nem. Ennek a résznek azonban alapvető tétele, hogy
a "kegyelem" mindenkié, csupán azzal a megkülönböztetéssel,
hogy van, aki észreveszi és hasznosítja, s van, aki nem. Jung észrevette,
mert észrevette a bogarat, beengedte, elfogta és odaadta
betegének. Annak okait, hogy egyesek miért nem veszik észre és
ragadják meg, később az "Ellenállás a kegyelemmel szemben" című
fejezetben taglalom. De hadd jegyezzem meg már most, hogy
gyakran azért nem találunk rá értékes dolgokra, mert bár magukat
a dolgokat felleljük, nem ismerjük föl értéküket.
Öt hónappal ezelőtt egy idegen városban jártam, s mert két elfoglaltságom
között volt két szabad órám, fölkerestem egyik kollégámat,
s engedélyét kértem, hogy a két órát dolgozószobájában
tölthessem, ahol ennek a könyvnek az első részén akartam
dolgozni. Mikor odaértem, kollégám felesége fogadott, egy hűvös,
kimért asszony, aki sohasem kedvelt különösebben, s több
ízben elutasító, szinte rosszindulatú volt velem. Talán öt percig
feszengve beszélgettünk. Az asszony megjegyezte, hogy hallotta,
könyvet írok, s megkérdezte, miről szól. Azt válaszoltam, hogy a
lelki fejlődésről, s nem volt semmi kedvem a dolgot részletezni.
Bementem a könyvtárba, és munkához láttam. Félóra múlva megállt
a tudomány. A felelősségről írt fejezet nagyon rossznak látszott.
Világos volt, hogy bővíteni kellene érthetősége érdekében,
de úgy éreztem, hogy a bővítés megbontaná a könyv egységét.
Ugyanakkor kihagyni sem akartam ezt a fejezetet. Egy óráig rágódtam
a dolgon, minden eredmény nélkül, s egyre jobban elkeseredtem.
Ekkor kollégám felesége csendesen bejött a szobába. Félénk
volt, bátortalan, tisztelettudó, mégis meleg, egyszóval nem ismer
tem rá. "Remélem, hogy nem zavarom - mondta ha igen, csak
szóljon, és megyek." Azt válaszoltam, hogy nem zavar, meg
akadtam a munkában. Az asszony egy kis könyvet tartott a kezé
ben. "Ráakadtam erre a könyvre" - mondta. "Gondoltam, talán
érdekelné. Valószínűleg nem. Ám úgy gondoltam, nem tudom,
miért, hogy hasznára lehetne." Mivel ingerült voltam és siettem,
128
majdnem azt válaszoltam, hogy elborítanak a könyvek, amelyeket
el kellene olvasnom - ami igaz is volt -, és a belátható jövőben
aligha lesz időm erre a könyvre. De furcsa viselkedése
másféle válaszra késztetett. Azt mondtam, hogy nagyon köszönöm
a kedvességét, s amint lehet, elolvasom a könyvet. Hazavittem,
bár nem tudtam, hogy mikor jutok hozzá. Aznap este azonban
történt valami, ami arra késztetett, hogy minden más olvasnivalómat
félretéve ezt a könyvet vegyem elő. Vékonyka kis kötet
volt, Allen Wheelis Hogyan változnak az emberek? című munkája.
Az egyik fejezet remekül megfogalmazta mindazt, amit saját
könyvem annyi nehézséggel járó fejezetében én is meg akartam
írni. A következő reggel fejezetemet egy rövid bekezdéssé
változtattam, s lábjegyzetben Wheelis könyvét ajánlottam az olvasónak,
mint a téma legjobb kidolgozását. Problémám megoldódott.
Ez önmagában még nem csodálatos. Egyetlen harsona sem
szólalt meg, hogy figyelmeztessen, mi következik. Figyelmen kívül
hagyhattam volna a könyvecskét, vagy meglettem volna nélküle
is. Mégis, részesültem a kegyelemben. Az eset egyszerre
volt különleges és hétköznapi - különleges, mert valószínűtlen,
és mindennapi, mert hasonlóan valószínűtlen és hasznos események
állandóan megtörténnek, naponta bekopognak tudatunk
ablakán, mint a bogár Jung szobájának ablakán. Tucatszor történt
velem hasonló eset, mióta kollégám felesége kölcsönadta
nekem a könyvet. Mindig is történtek. Van, amit fölismerek, van,
amit hasznomra fordítok, anélkül hogy csodálatosságát tudatosan
felfognám. Fogalmam sincs, hány kerüli el a figyelmemet.