Önismeret, szabadság.

"Az, aki ismeri önmagát, édes;
már maga, a jelenléte is olyan, mint a méz."
(Osho: Metafizika)




lap tetejére

DR. M. SCOTT PECK

A járatlan út

A szeretet, a hagyományos értékek és a szellemi fejlődés új pszichológiája

Föladás és újjászületés

Az előbb elmondottak alapján sokak talán úgy vélik, hogy a végső föladandó - az én és az élet - olyan kegyetlenséget tételez föl Isten részéről, amely az életből rossz viccet farag, s amelyet sohasem lehet teljesen elfogadni. Ez a felfogás különösen a mai, nyugati kultúrában uralkodik, ahol az én szent, és a halál sértésnek tűnik föl. A valóság azonban éppen az ellenkezője ennek. Az ember az én föladásával lelhet rá a legmagasabb rendű, legtartósabb örömre az életben. Ami pedig a halált illeti, a halál adja az élet értelmét. Ez a titok a vallás bölcsességének alapja. Az én feladásának folyamata (amely, mint ahogyan az a következő fejezetekből kiviláglik, összefüggésben van a szeretettel) legtöbbünk számára fokozatosan megy végbe. Az én átmeneti feladásának egyik formája külön említést érdemel, mert gyakorlása előfeltétele a felnőttkori fejlődésnek, s így a lélek lényegi fejlődésének. Az egyensúlyozás olyan alfajára célzok itt, amelyet jobb híján "zárójelezés"-nek nevezek. Mit értek ezen? A stabilitás, illetve az én biztonsága, valamint az új tudás földolgozásához szükséges nyíltság és én-feladás közötti egyensúly megteremtését. Az önfegyelemnek ezt a formáját kitűnően írja le az Egy táncoló Istenhez című munkájában Sam Keen, a teológus: "A második lépésben túl kell jutni a közvetlen tapasztalás egyéni és énközpontú felfogásán. Érett tudatosság csak akkor lehetséges, ha feldolgoztam személyes tapasztalatom minden elfogultságát és előítéletét. Az elmém előtt megjelenő valóság tudatosodása a figyelem kettős mozgását igényli: az ismerős elhallgattatását és az ismeretlen üdvözlését. Valahányszor ismeretlen tárggyal, személlyel vagy eseménnyel kerülök szembe, hajlamos vagyok rá, hogy látásmódomat jelen szükségleteim, múltbeli tapasztalatom és elvárásaim befolyásolják. Ha valóban méltányolni akarom egy új értesülés egyediségét, legalább annyira tudatában kell lennem prekoncepciómnak, hogy (zárójelbe) tehessem őket, míg az újdonságot a maga valóságában befogadom. Ehhez kifinomult önismeret és bátor őszinteség kell. Enélkül minden új pillanat csak egy régi pillanat megismétlődése. Az én decentralizálása szükséges ahhoz, hogy az újdonság valódi erejével jelenhessen meg, hogy a dolgok, személyek és események különleges jelenléte valóban gyökeret verhessen bennem."* *Sam Keen: To a dancing God. New York, Harper & Row, 1970. 28. 101
A "zárójelezés" elve jól illusztrálja a föladás és az önfegyelem elvének egyik legfontosabb igazságát, azzal, hogy minden föladásért többet kapunk cserébe. Az önfegyelem a növekedés folyamata. A föladás fájdalma a halál fájdalma, de a halál egyszersmind az új születése is. A halál fájdalma a születés fájdalma, és a születés fájdalma a halál fájdalma. Egy új eszme, fölfogás, teória vagy megértés megszületésének előfeltétele a régi eszme, fölfogás stb. halála. így például T. S. Eliot A mágusok útja című versének befejező részében leírja, amint a három napkeleti bölcs, a kereszténység elfogadásával, elszenvedi régi hitének föladását.
Mindez régen volt, emlékszem én,
És megtenném újra, de vegyétek észbe
Ezt vegyétek észbe
Ezt: miért vezettek végig ezen úton,
Születésért vagy Halálért? Volt Születés, igaz,
Bizonyítékot kapunk rá, s nem kétes, láttam születést, halált,
De azt hittem, különböznek egymástól; ez a Születés
Kemény és keserű haldoklás volt nekünk, olyan volt mint a Halál, a mi halálunk.
Visszatértünk székhelyünkre, ezekbe a Királyságokba,
De itt nincs többé nyugtunk, a régi függelemben,
Köröttünk idegen nép csüng istenein.
Másféle halálnak örülnék.*
Mivel a születés és a halál egyazon érme két oldalának tetszik, helyénvaló lenne, ha a nyugati kultúrában megengedett szinten túlhaladva vizsgálnánk meg a reinkarnáció (újjászületés) elméletét. Ám akár hajlandók vagyunk komolyan venni azt a lehetőséget, hogy a halál aktusa egyszersmind újjászületés is, akár nem, el kell ismernünk, hogy az élet egyidejű halálok és újjászületések *T. S. Eliot: A mágusok útja. Ford. Vas István. In: T. S. Eliot: Versek. Gyilkosság a katedrálisban. Bp. Európa Könyvkiadó, 1966. 112. 59 folyamata. "Az ember egész életében élni tanul, s ami még meglepőbbnek tetszhet számodra, Luciliusom, az ember egész életében készül a halálra" - írta Seneca közel két évezreddel ezelőtt. Világos, hogy minél messzebb megy az ember az élet útján, annál több születésen és halálon esik át, annál több öröm és fájdalom jut osztályrészéül. Fölmerül a kérdés: vajon lehetséges-e az életben valaha is teljesen megszabadulni a fájdalomtól? Vagy, enyhébb megfogalmazásban, lehetséges-e a tudatosság egy olyan szintjét elérni, amelyen végül enyhülnek az élet fájdalmai? A válasz igen is, nem is. Igen, mert amint az ember teljesen elfogadja a szenvedést, az megszűnik szenvedésnek lenni. A válasz ismét igen, mert a szakadatlan önfegyelem mesterré teszi az embert, olyan mesteri rangra emeli, amilyen a gyermekkel való viszonyában. Ami a gyerek számára komoly, sok fájdalommal járó gond lehet, az a felnőtt számára esetleg nem bír jelentőséggel. S végül a válasz megint igen, mert a lelkileg teljesen fejlett egyén rendkívül sok szeretettel rendelkezik, amely rendkívüli öröm forrása. A válasz ugyanakkor nem, mert a világban űrként tátong a tehetetlenség. Egy lelki fejlettsége révén kivételesen tehetséges ember éppoly kevéssé vonhatja meg saját tehetségét a világtól, mint amennyire egy éhes csecsemőtől sem tagadhatná meg a táplálékot. A lelkileg teljesen kifejlett emberek hivatása: szolgálni a világot, s a bennük lakó szeretet e hivatás elfogadására indítja őket. Ennélfogva ők bizonyos értelemben nagy hatalommal rendelkező emberek, habár a világ gyakran egyszerű, közönséges lényeknek látta őket, mert hatalmukat csöndes, rejtett módon gyakorolják. De gyakorolják, s ennek során sokat és gyakran rettenetesen szenvednek. Mert hatalmuk gyakorlása döntések meghozatalát jelenti, s teljes tudatossággal dönteni gyakran nagyobb fájdalommal jár, mint korlátolt, csorba tudatossággal dönteni (ez utóbbi módon születnek a rossz döntések). Képzeljünk el két tábornokot. Mindkettejüknek azt kell eldöntenie, hogy bevessenek- e egy hadosztályt. Egyiküknek a hadosztály pusztán katonai egység, a stratégia eszköze, semmi más. A másik tábornok 101
ugyanakkor tisztában van azzal is, hogy egy hadosztály tízezer emberből áll, s minden egyes katonának van családja. Melyiküknek könnyebb döntenie? Természetesen a korlátoltan tudatos tábornoknak, akinek tudata éppen azért korlátolt, mert nem képes elviselni a teljes tudatossággal járó fájdalmakat. Persze erre mondhatná valaki: "Lelkileg teljesen fejlett ember nem megy tábornoknak." Ugyanez az elv érvényesül azonban egy nagyvállalati vezető, egy orvos, tanár, szülő esetében is. Az életben mindig előadódnak olyan helyzetek, amelyekben mások életét befolyásoló döntéseket kell hoznunk. Az dönt a legjobban, aki döntőképességének megőrzése mellett a lehető legnagyobb mértékben képes megszenvedni döntéséért. A szenvedés képessége a nagyság egyik s talán legjobb mértéke. Ugyanakkor a nagy emberek vidámak is. Paradox helyzet ez. A buddhisták gyakran nem veszik tudomásul Buddha szenvedését, a keresztények pedig gyakran elfeledkeznek Krisztus öröméről. Buddha és Krisztus nem voltak különböző emberek. Ezért ha valakinek az a célja, hogy elkerülje a fájdalmat és a szenvedést, nem javaslom, hogy a tudat magasabb síkjai vagy a lelki érettség magasabb szintjei elérésére törekedjék. Elsősorban azért, mert szenvedés nélkül nem érhetőek el, másodsorban azért, mert elérésük esetén olyan feladatokat támaszt az emberrel szemben, mely eladdig elképzelhetetlen fájdalmakkal jár. Valaki azt kérdezhetné, miért vágyik az ember mégis fejlődésre. Aki fölteszi ezt a kérdést, talán nem tud eleget az örömről. Kérdésére talán fölleli a választ a könyv hátralévő részében, talán nem. Még egy utolsó gondolat az egyensúly elvéről s a feladásról mint az egyensúly sarkalatos pontjáról. Csak azt lehet föladni, ami már megvan. A nyerés vágyát nem lehet föladni akkor, ha az ember sohasem nyert. Előbb ki kell alakítani egy személyiséget, hogy föl lehessen adni. Az én-nek előbb ki kell fejlődnie, mielőtt föladhatja az ember. Bár ez roppant egyszerű igazságnak tűnhet, ki kell mondani, mert számos emberben megvan a fejlődés vágya, de hiányzik belőlük az akarat. Úgy vélekednek, hogy az önfegyelem kikerülésével, rövid úton is el lehet jutni a szent élethez. 60 Úgy okoskodnak, hogy elég a szentéletűség felszínes jellemzőit fölmutatni, elvonulni a pusztába vagy ácsmesterségbe fogni. Vannak, akik valóban elhiszik, hogy az efféle utánzás révén szentté vagy prófétává válnak, s képtelenek belátni, hogy továbbra is csak gyerekek, s szembe kell nézniük a fájdalmas ténynyel, mely szerint elölről kell kezdeniük a folyamatot, és csak az úton végighaladva remélhetik a célba érést. Az önfegyelmet a problémamegoldással járó fájdalmak feldolgozását célzó technikák összességeként határoztuk meg. Négy alapvető technikát taglaltunk: a kielégülés késleltetését, a felelősség vállalását, az igazsághoz vagy valósághoz való ragaszkodást és az egyensúlyozást. Az önfegyelem a technikák rendszere, öszszetevői egymással szoros kapcsolatban vannak. Egyetlen cselekedetben két vagy több technikát is felhasználhatunk, esetleg mindet, s egymástól megkülönböztethetetlen módon. A technikák fölhasználásához szükséges erőt, hajlandóságot és energiát a szeretet szolgáltatja; erre a következő részben térek ki. Az önfegyelem témájának elemzésekor nem törekedtem kimerítő analízisre, s elképzelhető, hogy kihagytam egy-két további alapvető technikát, bár ezt nem hiszem. Ugyancsak ésszerű kérdés volna, hogy az olyan folyamatok, mint a "biofeedback", a meditáció, a jóga és a pszichoterápia nem technikái-e az önfegyelemnek. Erre azt válaszolnám, hogy az én gondolkodásomban mindez inkább technikai segédeszköz, nem alapvető technika. Hasznosak lehetnek, de nem lényegesek. Ugyanakkor a leírt technikák szüntelen és valódi gyakorlásuk esetén elegendőek ahhoz, hogy az önfegyelem követőjét a lelki fejlődés magasabb szintjére vezessék.

 

sery68 - Főoldal.