
DR. M. SCOTT PECK
A járatlan út
A szeretet, a hagyományos értékek és a szellemi fejlődés új pszichológiája
Az elkötelezettség kockázata
Az elkötelezettség - akár sekély, akár mély - minden valóban
szeretetteljes kapcsolat alapja és medre. A mély elkötelezettség
még nem szavatolja a kapcsolat sikerét, de minden másnál nagyobb
mértékben elősegíti. Eredetileg sekély kapcsolatok idővel
elmélyülhetnek. Ha nem így történik, a kapcsolat elkerülhetetlenül
összeomlik, vagy pedig betegesen érzékeny lesz, krónikusan
törékeny. Az ember gyakran nincsen tudatában a komoly
elkötelezettség kockázatának. Már említettem, hogy véleményem
szerint a szerelem ösztönös jelenségének egyik fontos funkciója,
hogy a párosodás kockázatának tudatát elnyomva hajszolja bele
áldozatait a házasság oly gyakran áldatlan állapotába. Ami en-
gem illet, egészen addig a pillanatig megőriztem viszonylagos
nyugalmamat, amíg meg nem láttam magamat az oltár előtt állni,
oldalamon leendő feleségemmel. Ekkor úgy megijedtem,
hogy remegni kezdtem egész testemben, és sem a szertartásra,
sem az azt követő ünnepi fogadásra nem emlékszem. Akárhogyan
is, az elkötelezettség érzése az, ami a szerelemből valódi
szeretetet faraghat. S a fogamzás után is az elkötelezettség az,
ami biológiai szülőből pszichológiai szülővé is tehet bennünket.
Minden valóban szeretetteljes kapcsolatban jelen van az elkötelezettség
érzése. Aki valóban törődik más lelki fejlődésével, az
tudatosan vagy ösztönösen, de tisztában van vele, hogy a fejlődést
csak az állandóság érzetét magában hordozó kapcsolatban
lehet elősegíteni. A kiszámíthatatlanságnak az elhagyatás félelmétől
kísértett légkörében a gyerekek nem juthatnak el a pszichés
érettség fokára. Egy házasságon belül csak akkor lehet megoldani
az alapvető problémákat - úgymint függőség, függetlenség,
erőviszonyok stb. ha a házastársak mélyen tudatában vannak,
hogy küzdelmük nem okozhatja magának a kapcsolatnak a
pusztulását.
Az elkötelezettség problémája része szinte valamennyi pszichés
rendellenességnek, s a téma rendkívüli fontossággal bír a
terápiás folyamatban. A személyiségzavarban szenvedők több
115 101
nyire csak nagyon sekély kapcsolatok megteremtésére képesek,
és súlyos zavar esetén egyáltalán nem tudnak kapcsolatokat
teremteni vagy fönntartani. Nem annyira a kockázattól félnek,
mint amennyire nem értik, voltaképpen mi is az az elkötelezettség.
Mivel szüleik nem éreztek irántuk elkötelezettséget, a fogalom
ismerete nélkül nőttek föl. A fogalom absztrakcióként él
bennük, olyan jelenségként, melyet nem tudnak teljesen felfogni.
Neurotikus betegek viszont rendszerint tisztában vannak az
elkötelezettség természetével, csak gyakran megbénítja őket a
félelem. Ezek az emberek gyermekkorukban megkapták szüleiktől
a szeretetet, és így kialakult bennük egyfajta kölcsönös elkötelezettség
érzete, később azonban a szülői szeretet megszűnt
- a szülők meghaltak, netán elhagyták gyereküket, esetleg következetesen
elutasították érzelmi közeledését -, s a viszonzatlan
szeretet érzése szinte elviselhetetlen fájdalmat okozott a gyereknek.
Természetes, hogy az új elkötelezettség eshetősége rettegést
vált ki. Az ilyen sérüléseket csak egy későbbi pozitív kapcsolat
gyógyíthatja be. Többek között ezért alapköve a pszichoterápiás
kapcsolatnak az elkötelezettség. Időnként rémülettel tölt
el, mit művelek, amikor ismét elvállalom egy beteg kezelését
hosszú távra. Mert az alapos gyógyuláshoz elengedhetetlen, hogy
a pszichiáter olyasféle kapcsolatot építsen ki betegével, amilyet
a valóban szerető szülő tart fenn gyermekével. A terápia hónapjai
vagy esetleg évei során millió úton-módon derül ki, hogy a
terapeuta elkötelezettsége mennyire létezik s törődése mennyire
állandó.
Rachel nevű, huszonhét éves, hűvös és távolságtartó betegem
rövid házasságának kudarca után keresett föl. Férje, Mark azért
hagyta el, mert frigidnek találta. "Tudom, hogy frigid vagyok" ismerte
be Rachel. "Gondoltam, Mark mellett idővel majd elmúlik,
feloldódom, de nem így történt. Azt hiszem, nem az ő hibája.
Még soha senkivel nem élveztem a nemi érintkezést. Az az
igazság, hogy nem is akarom élvezni. Illetve egyfelől akarom,
mert szeretnék egyszer boldog házasságban élni, és szeretnék
normális lenni - és a normális emberek valami csodálatosan jó
dolgot vélnek fölfedezni a nemi kapcsolatban. Másfelől viszont
jó vagyok magamnak úgy, ahogyan vagyok. Mark mindig azt
mondta: Engedd el magad! Talán nem akarom elengedni magam,
még ha képes volnék is rá."
Amikor már három hónapja járt hozzám, egy alkalommal fölhívtam
rá a figyelmét, hogy érkezése után legalább kétszer
mondja: "köszönöm", még mielőtt leülne, hogy kezdetét vegye a
foglalkozás. Először azt köszönte meg, hogy találkozott velem a
várószobában, aztán pedig azt, hogy bement a rendelőbe. "Miért
baj az, ha valaki udvarias?" - kérdezte.
- Önmagában nem baj - mondtam -, de ebben az esetben fölösleges.
Úgy viselkedik, mintha vendég lenne, aki még abban
sem biztos, hogy szívesen látják.
- De hát vendég is vagyok, ez az ön háza!
- Ez igaz, de ön óránként negyven dollárt fizet nekem azért,
hogy itt lehessen. Ittléte idejére megvásárolta magának ezt a ren-.
delőt, s ezért joga van hozzá. Nem vendég. Joga van a várószobához,
a rendelőhöz és a foglalkozás idejéhez. Megfizetett ezért
a jogáért! Miért mond érte köszönetet?
- Nem hiszem, hogy valóban így gondolkozik!
- Ebben az esetben azt sem tarthatja lehetetlennek, hogy bármikor
kirúgom a foglalkozásról, amikor csak kedvem tartja. Biztosan
lehetségesnek érzi, hogy egy reggel, amikor megjelenik,
azzal fogadom, kedves Rachel, unom a magával való foglalkozást,
fel is út, le is út, és sok szerencsét!
- Pontosan így érzek. Még sohasem éreztem, hogy valamihez
jogom lenne, főleg emberekkel kapcsolatban nem. Úgy érti, hogy
nem rúghatna ki, ha akarna?
- Kirúghatnám, ha nagyon akarnám. De nem akarom. Nem
volna etikus és más egyéb okok miatt sem. Nézze, amikor elvállalom
valakinek a kezelését, ezzel kötelezettséget vállalok magamra.
így történt az ön esetében is. Addig foglalkozom magával,
ameddig kell, egy évig, öt évig vagy tíz évig. Lehet, hogy ön
fölhagy a foglalkozásokkal, amikor eljön az ideje, vagy talán még
mielőtt eljönne az ideje. De ezt a kapcsolatot csak ön szakíthat116
ja meg. Amennyiben nem halok meg, a szolgálatára leszek, ameddig
csak szüksége van erre.
Rachel problémáját nem volt nehéz megértenem. A terápia
kezdetén Mark, a volt férj azt mondta nekem: "Azt hiszem, Rachel
anyjának van valami köze a dologhoz. Különös asszony. Remek
vezérigazgató lenne belőle a General Motors tlén, de azt hiszem,
anyának már kevésbé kiváló." Valóban, amikor Rachelt
fölnevelték, helyesebben inkább uralkodtak fölötte, állandóan az
volt az érzése, hogy abban a pillanatban kirúgják, amikor nem
viselkedik megfelelően. Anyja nem annyira gyerekként kezelte,
akibe a létbiztonság érzetét kell oltani, mint inkább alkalmazottként,
akit addig tűrnek meg, amíg az elvárásoknak megfelelően
teljesít és viselkedik. S ha gyerekkorában otthon nem érezte magát
biztonságban, hogyan érezte volna magát biztonságban velem?
Az ilyen gyerekkori sérüléseket nem lehet begyógyítani néhány
jó szóval. Egyre mélyebb és mélyebb szinteken kell megteremteni
biztonságérzetét. Egy évvel később jutottunk el egy mélyebb
szint megoldásához. Azzal a ténnyel foglalkoztunk éppen,
hogy Ráchel jelenlétemben sohasem sírt, ebben a tekintetben
sem tudta magát "elengedni". Egy nap arról beszélt, milyen szörnyű
magányt szül mindig védekező helyzetben élni. Éreztem,
hogy a sírás küszöbén áll, s talán csak egészen kevés hiányzik
ahhoz, hogy könnyeinek szabad folyást engedjen; szokatlan cselekedetre
szántam el magam. Kinyújtottam a kezemet, és megsimogattam
a fekvő nő fejét, miközben azt mondtam: "Szegény
Rachel, szegény Rachel!" Nem értem el a kívánt hatást. Rachel
azonnal megmerevedett, fölült, és azt mondta: "Nem megy. Nem
tudom elengedni magam." Ez a foglalkozás végén volt. A követ
kező foglalkozáson Rachel nem feküdt a díványra, csak leült, és
kijelentette: "Most pedig ön beszél!"
- Hogy érti ezt? - kérdeztem.
- Mondja el, hogy mi minden bajom van.
- Még mindig nem értem, hogy mit akar mondani.
- Ez az utolsó foglalkozás. Össze kell foglalnia, mi bajom van,
és hogy miért nem tud tovább foglalkozni velem.
101
- Halvány gőzöm nincs arról, hogy mit akar.
- A múltkori foglalkozáson azt akarta, hogy sírjak. Már régen
próbál rávenni, és mégsem tettem meg. Föl fog adni mint reménytelen
esetet. Nem tudom megtenni, amit szeretne. Ezért ez
az utolsó foglalkozásunk.
- Ön tényleg úgy érzi, hogy most kirúgom, igaz?
- Igen. Mindenki ezt tenné.
- Nem mindenki, Rachel. Talán az anyja igen. De én nem vagyok
az anyja. Nem mindenki olyan a világon, mint az anyja. Ön
nem az alkalmazottam. Nem azért van itt, hogy azt tegye, amit
én akarok. Azért van itt, hogy azt tegye, amit ön akar, és akkor,
amikor akarja. Lehet, hogy ebben ösztökélem valamennyire, de
nem gyakorolok hatalmat ön fölött. Sohasem fogom kirúgni. Ad-
dig marad itt, ameddig akar.
Rachel betegesen félt attól, hogy elhagyják. Frigiditásával, bár
nem tudatosan, lényegében azt fejezte ki mind férje, mind pedig
megelőző barátai számára, hogy nem adja át és nem engedi el
magát, mert nagyon jól tudja, hogy a férfi egy szép napon elhagyja.
Rachel számára az elengedés vagy felengedés egyfajta elkötelezettséget
jelentett volna, amelyet nem tehetett meg mindaddig,
amíg csak múltja és múltbeli tapasztalatai azt sugallták,
hogy nem fog hasonló elkötelezettséget kapni cserébe.
Az "Elhagylak, mielőtt még te hagynál el engem" szindróma
egyre erősebbé válik, ahogyan egy Rachel típusú ember közelebb
kerül valakihez. Egyévi terápiás kezelés után Rachel bejelentette,
hogy nem engedhet meg magának heti nyolcvan dollár kiadást
kezelésre. Válópere óta, mondta, nehezebben él: vagy nem jön
többé, vagy csak hetente egyszer. Valójában ez nevetséges kifogás
volt. Tudtam, hogy bár Rachel szerény fizetésért dolgozik, ötvenezer
dollárt örökölt, és környezetében mindenki tudta, hogy
régi és gazdag család sarja. A legtöbb hasonló esetben lehordtam
a beteget, elmondtam, hogy jóval könnyebben engedheti meg
magának a kezelést, mint sok más betegem, s hogy a pénz kérdését
nyilvánvalóan kifogásnak használja, ürügynek arra, hogy kiszakadjon
mélyülő terápiás kapcsolatunkból. Ebben az esetben
119 101
azonban azt is tudtam, hogy az örökség többet jelent Rachelnek
a pénz puszta tényénél, biztonságának egyik bástyája volt, valami,
ami az övé, ami nem fogja elhagyni, ami megbízható egy megbízhatatlan
világban. Bár részemről teljesen indokolt lett volna az elvárás,
hogy normális honoráriumomat örökségéből fizesse ki, ösztönösen
éreztem, hogy öröksége költésének kockázatára még
nem képes, s ha továbbra is ragaszkodom ehhez, valóban elmenekül
a kezelésről. Rachel azt mondta, hogy jövedelméből heti ötven
dollárt tudna szánni a kezelésre, s ezt fölajánlotta mint heti
egy foglalkozás ellenértékét. Azt mondtam neki, hogy leszállítom
a honoráriumomat, és továbbra is hetente kétszer szeretném látni,
esetenként huszonöt dollárért. Amikor rám nézett, tekintetében
félelem, hitetlenség és öröm keveredett. "Valóban megtenné?" kérdezte.
Bólintottam. Sokáig hallgatott. Közelebb volt a síráshoz,
mint bármikor. Végül azt mondta: "Mindenki mindig a legmagasabb
árat kérte tőlem, mert tudták, hogy gazdag családból származom.
Maga az első, aki fölajánlotta, hogy leszállítja az árait."
Az elkövetkező évben Rachel mégis többször megkísérelte,
hogy elmeneküljön erősödő kapcsolatunk felelőssége elől. Min-
den alkalommal sikerült egy-két heti telefonálgatás és levelezés
árán rábírnom a visszatérésre. A második év végén jutottunk el
oda, hogy közvetlenebbül foglalkozzunk problémaival. Kiderült,
hogy Rachel verseket ír. Megkértem, hogy hozza be és mutassa
meg őket. Először nem akarta. Később ráállt, de mindig otthon
felejtette a verseket. Rávezettem, hogy amikor nem akarja megmutatni
nekem a verseit, lényegében ugyanazt csinálja, mint amikor
nem engedi el magát az ágyban. Miért kellene úgy éreznie,
hogy versei megmutatása önmaga teljes föladását jelenti? S miért
kell úgy éreznie, hogy nemiségének szabadon engedése hasonlóképpen
teljes elkötelezettséget jelent? Még ha nem értékelem is
költészetét, attól még nem utasítom el őt teljes egészében. Ha
nem találom nagy költőnek, még nem fogok véget vetni kapcsolatunknak.
Lehet, hogy csak mélyebbé válna kapcsolatunk, ha elolvashatnám
verseit. Vagy talán éppen ettől tart? És így tovább,
és így tovább, és így tovább.
Végül eljutott odáig, hogy megbízhat bennem, s a kezelés harmadik
évében kezdte elengedni magát. Megmutatta verseit. Ha
szomorú volt, sírt. Ha vidám volt, nevetett. Olykor incselkedni
is képes volt. Merev és hivatalos kapcsolatunk könnyed, vidám,
spontán kapcsolattá vált. "Még sohasem éreztem magam ilyen
felszabadultan senkivel - mondta. - Életemben először itt érzem
magam biztonságban." A kezelésben szerzett biztonságérzet hozzásegítette
más kapcsolatokhoz. Rájött, hogy a nemi érintkezés
nem kötelesség, hanem játék, kutatás, örömforrás. Mivel tudta,
hogy hozzám mindig visszatérhet, ha valami sérülés éri - mint
egy aggódó anyához -, szabadjára engedte vágyait. Frigiditása
felengedett. Amikor négy év után a kezelés véget ért, Rachel
élettel teli és nyíltan szenvedélyes nő volt, éjt nappallá téve élvezve
mindazt, ami az emberi kapcsolatokban jó.
Szerencsém volt, hogy Rachelnek sikerült megadnom azt, amit
gyermekkorában nem kapott meg: az elkötelezettséget és a biZrtonságot.
Nem mindig voltam ilyen sikeres. Az első részben említett
számítógép-szakember olyan mértékben tartott igényt elkötelezettségemre,
amit már nem tudtam nyújtani. Ha a terapeuta elkötelezettsége
nem elegendő erejű ahhoz, hogy a kapcsolat nehézségeit
legyőzze, a gyógyulás nem fog bekövetkezni. Amenynyiben
azonban a terapeuta kellő fokú elkötelezettséget mutat, a
beteg előbb-utóbb hasonló elkötelezettségérzettel reagál; elfogadja
a terapeutát és a terápiát. A terápia elfogadásának első megnyilvánulása
a terápiás kezelés fordulópontja. Rachel esetében a
fordulópont akkor következett be, amikor fölajánlotta, hogy olvassam
el verseit. Furcsa, de előfordul, hogy a beteg akár két-három
évig is hűségesen látogatja a foglalkozásokat, és mégsem jut
el soha a fordulópontig. Mások néhány hónapon belül elérhetik.
Mindenképpen el kell azonban érni, ha a cél a gyógyulás. Amikor
a beteg eléri a fordulópontot, a terapeuta rendkívüli megkönynyebbülést
érez, mert tudja, hogy a beteg elkötelezte magát a
gyógyulás mellett, s ezért a kezelés sikeres lesz.
Az elkötelezettség kockázata a beteg számára egyszersmind a
változás és az önmagával való szembenézés kockázata is. Az elő
121 101
ző részben szó esett az igazsághoz való ragaszkodásról, a személyes
"térkép" megváltoztatásának nehézségeiről és az indulatátvitelről.
Az én sikeres kiterjesztése - minden nehézség ellenére szükségképpen
változással jár együtt. A lelki fejlődés során az
ember gyakran kerül olyan helyzetbe, hogy - akár egyedül, akár
egy pszichiáter segítségével - az új nézeteknek megfelelően új és
szokatlan cselekvésekre szánja el magát. Ez gyakran óriási kockázattal
jár. A passzívan homoszexuális fiatalember, aki először
szedi össze a bátorságát, hogy egy lánytól randevút kérjen; a beteg,
aki sohasem bízott meg senkiben, s most először fekszik az
analitikus díványára, ahol fekvő helyzetéből nem is látja az analitikust;
a feleség, aki bejelenti férjének, hogy állást vállal, akár
tetszik ez a férjnek, akár nem; a mama ötvenéves kisfia, aki először
kéri meg az anyját, hogy ne csecsemőkori becenevén szólítsa;
az erős és távolságot tartó ember, aki először sír mások előtt;
Rachel, aki először engedi el magát, s enged szabad folyást könynyeinek
rendelőmben - e cselekedetek kockázata nagyobb, és
sokszor nagyobb félelemmel jár, mint amit a csatába induló katona
érez. A katona nem futamodhat meg, mert mögötte éppúgy
puska van, mint előtte. De az egyén mindvégig kacérkodhat azzal
a lehetőséggel, hogy visszahúzódik ismerősebb, de korlátol
tabb múltjába.
Azt mondják, hogy a sikeres pszichoterapeutának ugyanannyi
elkötelezettséget és bátorságot kell a terápiába vinnie, mint betegének.
A terapeuta maga is kockáztat. Nincs a pszichoterápiának
olyan, egyébként hasznos és jó szabálya, melyet alkalomadtán
ne szegtem volna meg. Nem lustaságból, a kezelés kívánta
meg, hogy megszokott szerepemből kilépve, valami újat és szokatlant
kockáztassak meg. Ahogy visszatekintek sikeres eseteimre,
úgy látom, hogy minden terápiában eljött az az egy vagy néhány
pillanat, amikor együtt kellett szenvednem a beteggel. A
beteg ezt rendszerint észre is veszi, s a jelenség önmagában is
gyógyító erejű. A terapeuta is akkor fejlődik, ha hajlandó együtt
szenvedni betegével. Minden sikeres esetem adott valamit, és
gyökeres változást eredményezett magatartásomban. Ennek így
is kell lennie. Nem lehet megérteni mást anélkül, hogy ne adnánk
neki helyet önmagunkban, ami persze összefügg a zárójelezéssel,
igényli az én kiterjesztését s ilyenformán az én változását
is.
A jó szülő sokban hasonlít a jó terapeutához. Amikor a szülő
a gyerekére figyel, ugyanaz a zárójelezés és az én hasonló kiterjesztése
megy végbe. A szülőnek magának is változnia kell ahhoz,
hogy megfelelhessen gyermeke kívánalmainak. Csak az lehet
jó szülő, aki hajlandó elviselni a változással járó fájdalmakat.
S mivel a gyerekek állandóan változnak, nekünk is állandóan
változnunk kell. Mindenki találkozott már olyan szülőkkel, akik
remekül bánnak gyermekeikkel egészen a kamaszkorig, de utána
hatástalan szülőkké válnak, mert nem képesek idősebb és
megváltozott gyermekükkel együtt változni. S mint a szeretet
más példáiban, ebben az esetben is helytelen lenne a szükséges
szenvedés elviselését valamiféle mártíromságnak vagy önfeláldozásnak
tekinteni, mert a szülő legalább annyit nyerhet, mint a
gyerek. Azok a szülők, akik nem hajlandók gyermekeikkel együtt
fejlődni, változni és szenvedni, a szenilitást választják - akár tisztában
vannak ezzel, akár nem s mind gyermekeik, mind a világ
messze maga mögött hagyja őket. A gyerekektől lehet tanulni,
s aki megragadja ezt az alkalmat, biztosítja magának az értelmes
öregséget. Sajnos, a legtöbb ember nem ragadja meg az
alkalmat.