Önismeret, szabadság.

"Az, aki ismeri önmagát, édes;
már maga, a jelenléte is olyan, mint a méz."
(Osho: Metafizika)




lap tetejére

DR. M. SCOTT PECK

A járatlan út

A szeretet, a hagyományos értékek és a szellemi fejlődés új pszichológiája

Az atya bűnei

Nem mintha az imént leírt, önfegyelem nélküli gyermekek neveltetéséből hiányzott volna a szülői fegyelmezés egy fajtája. Ezeket a gyerekeket gyakran és szigorúan büntették gyermekkoruk ban - pofon ütötték vagy ököllel megütötték, rugdosták, agybafőbe verték, talán szíjjal is ütötték, apróbb vétkekért is. Az efféle fegyelmezés azonban nem ér semmit, mert maga is fegyelmezetlen. Egyfelől azért értelmetlen, mert maguk a szülők is híján vannak az önfegyelemnek, s mint az önfegyelem hiányának példái állnak gyermekeik előtt. Ezek a szülők azt mondhatnák: azt csináld, amit mondok, ne azt, amit én csinálok. Lehet, hogy a gyerekek szeme láttára rúgnak be. Lehet, hogy az ésszerűség, a méltóság és minden más korlát elvetésével a gyerekek előtt veszekszenek. Lehet, hogy lomposak, ígéreteiket nem tartják meg. Saját életük kusza felfordulás, s ezért gyermekeik joggal tartják értelmetlennek azokat az utasításokat, amelyeket életük rendben tartására kapnak. Ha apuka rendszeresen veri anyukát, a kisfiú nem veszi komolyan, ha anyukája elnáspángolja, mert ő meg a húgának vagy a nővérének látta el a baját. Ezek után fölösleges arra utasítani, hogy tanulja meg türtőztetni magát. Gyerekkorban szüleinket istennek tekintjük, nem áll módunkban összehasonlítani őket más felnőttekkel. A gyerek szerint amit a szülő tesz, úgy kell cselekedni. Ha a szülők önuralom és önfegyelem nélkül élnek, a gyerek lelke mélyén arról fog meggyőződni, hogy ez a he- lyes életmód. Ha a gyerek nap mint nap azt látja, hogy szülei önfegyelemmel, méltósággal és önuralommal viselkednek, és életüket rendben tartják, a gyerek lelke mélyén meg fog győződni arról,

A példamutatásnál is fontosabb azonban a szeretet. Mert még egészen kaotikusan rendezetlen otthonokban is megtalálható alkalomadtán az igazi szeretet, s az ilyen otthonokban felnőhet önfegyelemmel rendelkező gyermek. S az sem ritka, hogy szigorú rendben élő emberek, akik mindig az illem szabályai szerint járnak el - orvosok, ügyvédek, egyleti hölgyek, emberbarátok szeretet híján mégis olyan gyermekeket eresztenek a nagyvilágba, akik az önfegyelem, a rendezettség hiányában és pusztító indulatokban semmivel sem maradnak el nyomorúságos otthonokból érkező társaiktól.

Végeredményben a szeretet minden. A szeretet titkát e könyv későbbi fejezeteiben vizsgálom meg. Mégis, a gondolatsor összefüggésének érdekében hasznosnak látszik, ha röviden megemlítjük itt is, s egyben kitérünk az önfegyelemhez fűződő viszonyára.

Amikor szeretünk valamit, érzelmünk tárgya értékes számunkra.

S ha valami értékes, azzal időt töltünk, élvezzük és vigyázunk rá. Figyeljük meg a kamaszt, aki éppen autójába szerelmes: menynyi időt fordít rá, csodálja, fényesíti, javítja, beállítja a gyújtást. Vagy egy idős embert - kedves rózsakertjében mennyi időt tölt el, metszi, óvja a fagytól, trágyázza, nézegeti virágait. így áll a helyzet a gyerekekkel is, ha szeretjük őket: szeretetünket kimutatjuk és vigyázunk rájuk. Időt áldozunk.

A jó önfegyelem kialakulása időbe telik. Ha nincsen számukra időnk, vagy nem szívesen áldozzuk rájuk, észre sem vesszük, mikor adja jelét a gyerek, hogy szüksége van fegyelmező segítségünkre. Ha a gyerek fegyelmezetlensége már olyan mértéket ölt, hogy lelkiismeretünk megmozdul, akkor is megeshet, hogy nem veszünk róla tudomást: "Ma nincsen energiám a gyerekekkel foglalkozni!" Vagy pedig, legvégül, ha a gyerek csínyjei vagy saját bosszúságunk tettre késztet, gyakran durván, indulatból fegyelmezzük, nem megfontolásból, anélkül, hogy megvizsgálnánk a helyzetet, és megfontolnánk, hogy a fegyelmezésnek milyen formája felelne meg legjobban.

Azok a szülők, akik időt szentelnek gyermekeiknek, akkor is, ha nem követett el főbenjáró vétket, észreveszik azokat a finomabb jeleket, amelyek a fegyelmezés szükségességére utalnak, ilyenkor a helyzetnek megfelelően reagálhatnak ösztönzéssel, megrovással vagy dicsérettel, s mindezt meggondoltan és óvatosan.

Megfigyelhetik, hogyan eszi a gyerek a tortát, hogyan tanul, mikor füllent, mikor kerül ki egy problémát, ahelyett hogy szembenézne vele. Időt szánnak arra, hogy ilyenkor irányítsák, meghallgassák, válaszoljanak neki, itt egy megszorítással, ott egy kis lazítással éljenek, esetenként kioktassák, történeteket meséljenek, megöleljék és megcsókolják, enyhén lehordják vagy éppen vállon veregessék.

Ezért a szerető szülő fegyelmezése természetszerűleg magasabb rendű; magasabb fokon áll, mint az a szülő, aki csak fegyelmez, szeretet nélkül. Ez azonban még csak a kezdet. Amikor egy szülő azon töpreng, hogy mire van a gyereknek szüksége, gyakran gyötrelmesen nehéz döntenie, és a szó nagyon is valódi értelmében együtt szenved gyermekével. A gyerekek figyelmét ez nem kerüli el. Fölfogják, hogy a szülő hajlandó velük együtt szenvedni, s bár talán nem mutatnak rögtön hálát, maguk is megtanulják a szenvedést. "Ha a szüleim hajlandók együtt szenvedni velem - mondja magának a gyerek a szenvedés nem is lehet olyan nagyon rossz, s nekem is el kell tudnom viselni." Ez az önfegyelem kezdete.

A gyerekek ebből látják, hogy mennyire értékesek szüleik számára, hogy azok mennyi és milyen időt töltenek el velük. Vannak szülők, akik nem különösebben szeretik gyereküket, de ennek palástolására gyakran hangsúlyozzák nekik, hogy mennyire fontosak, újra és újra gépiesen megismétlik vallomásukat, de nem áldoznak rájuk elég időt, vagy nem érdemben. Az üres szavakat a gyerekek sohasem hiszik el teljesen. Tudatosan talán ragaszkodnak hozzájuk, mert azt akarják hinni, hogy szeretik őket, de tudat alatt érzik, hogy szüleik tettei nem felelnek meg szava iknak.

Ugyanakkor azok a gyerekek, akiknek valódi szeretetben van részük, tudat alatt érzik, hogy szüleik értékelik őket, még akkor is, ha egyszer-egyszer úgy érzik, esetleg panaszolják, hogy nem törődnek velük eleget.

Önmagunk értékes voltának tudata igen fontos feltétele az ép elmének és az ép léleknek, és sarkalatos pontja az önfegyelem nek. A szülői szeretet közvetlen terméke. Ezt a meggyőződést gyermekkorban kell megszerezni, felnőttként már rendkívül ne héz. S ennek megfelelően a felnőttkor megpróbáltatásai szinte egyáltalán nem tudják megtörni azok szellemét, akiknek gyer mekkorukban szüleik szeretete megtanította az önbecsülést.

Az Én értékes voltának érzete azért sarkalatos pontja az önfe gyelemnek, mert aki értékesnek tartja önmagát, az vigyáz is ma gára. Az önfegyelem egyben gondoskodás is önmagunkról. Pél dául - mivel amúgy is a kielégülés késleltetéséről, az idő helyes beosztásáról beszélünk - vizsgáljuk meg az időt. Aki önmagát ér tékesnek tartja, értékesnek tartja idejét is, s ha ez így van, jól akarja kihasználni. A pénzügyi szakember halogatta munkáját, nem értékelte kellőképpen idejét. Ha értékelte volna, nem került volna abba a helyzetbe, hogy napja nagyobb részét ennyire ered ménytelenül és elégedetlenül töltse. Nem maradt személyiségé ben nyom nélkül, hogy iskoláskorában minden vakáció alkalmával idegenekhez küldték, akik pénzért vállaltak nyaraltatást, bár a szülei is gondját viselhették volna, ha ez a szándékuk. Nem tartották azonban értékesnek, és nem akartak róla gondoskodni.

Azzal az érzéssel nőtt föl, hogy értéktelen ember, akiről nem érdemes gondoskodni. Úgy érezte, nem érdemes arra, hogy önfegyelemmel éljen. Jóllehet értelmes és rátermett asszony volt, az önfegyelem terén elemi oktatásra szorult, mert saját értékét éppen úgy valószerűtlenül mérte föl, mint ideje értékét. Amint fölismerte, hogy ideje értékes, rögvest fölébredt benne a vágy, hogy beossza, ügyeljen rá és a lehető legjobban kihasználja.

Azok a gyerekek, akik elég szerencsések voltak, mert szüleik következetes szeretetét élvezhették, nemcsak önnön értékük tudatában, hanem mély biztonságérzettel is lépnek az életbe. Min- den gyerek fél attól, hogy elhagyják, és erre a félelemre meg is van minden oka. Az elhagyatás félelme hat hónapos kor körül jelentkezik, amikor a csecsemő először képes önmagát mint szüleitől megkülönböztetett egyént (individuumot) felfogni. Ezzel a felismeréssel együtt azonban az is világossá válik a csecsemő számára, hogy egyedül életképtelen, hogy a táplálkozás és általában a fennmaradás szempontjából teljes mértékben a szüleitől függ. A gyerek szempontjából, ha szülei elhagyják, a halállal egyenértékű. Még az egyébként viszonylag tudatlan vagy rosszindulatú szülők is ösztönösen érzik ezt, s ezért napjában ezerszer nyugtatgatják: "Tudod, hogy apuka és anyuka nem hagy itt!" "Hát persze, hogy apuka és anyuka visszajön érted!" "Apuka, anyuka nem fog elfelejtkezni rólad!" Ha ezeket a szavakat megfelelő tettek követik, hónapról hónapra, évről évre, akkor - mire a gyerek kamaszkorba ér - elhagyatásának félelme feloldódik, s helyébe az az érzés lép, hogy a "világ" biztonságos hely, mely baj esetén megvédelmezi. E belső biztonságérzet birtokában bármely gyerek bizakodóan kivárja a kielégülés idejét, mert úgy érzi, hogy éppúgy, mint az otthon vagy a szülei, az is ott lesz akkor, amikor kell.

Sokan nem ilyen szerencsések. Számos gyereket valóban elhagynak a szülei, talán meghalnak, talán kereket oldanak, vagy csak nem törődnek vele, vagy nem szeretik, mint a pénzügyi szakember esetében. Másokat ugyan nem hagynak el, de hiányzik a kapcsolat érzelmi biztonsága. Vannak olyan szülők, akik a gyors és hatásos fegyelmezés érdekében az elhagyással fenyegetőznek, nyíltan vagy kevésbé nyíltan. Üzenetük lényege ez: "Ha nem azt teszed, amit mondok, nem foglak többé szeretni, gondolkozhatsz azon, hogy ez mit jelent majd neked." Természetesen elhagyatást és halált. Ezek a szülők a szeretetet föláldozzák a gyerek kézbentartása érdekében. Ezek a gyerekek felnőttkorban is félni fognak a jövőtől. Nem érzik a világot biztonságos élettérnek, amikor felnőttkorba lépnek. Ellenkezőleg, veszélyesnek és félelmetesnek látják, és fel sem merül bennük, hogy a pil lanat élvezetét vagy biztonságát egy jövőbeli, bár nagyobb élvezet vagy biztonság ígéretére cseréljék, mert a jövő számukra erősen gyanús.

Összefoglalásként: ahhoz, hogy a gyerekekben kifejlődjék a kielégülés késleltetésének képessége, tisztában kell lenniük önnönmaguk értékével, és hinniük kell létük biztonságában. Eszményi helyzetben ez a három adomány a következetesen szerető és gondoskodó családi háttérből fakad; a szülők nem adhatnak örökül nagyobb értéket. Ha ezeket az ajándékokat az ember nem kapta meg gyerekkorában a szüleitől, még mindig megszerezheti őket felnőttként, de a folyamat mindig roppant nehéz, gyakran az egész élet rámegy, és sokszor nem is jár sikerrel.

  • A problémamegoldás és az idő

  •  

    sery68 - Főoldal.