Önismeret, szabadság.

"Az, aki ismeri önmagát, édes;
már maga, a jelenléte is olyan, mint a méz."
(Osho: Metafizika)




lap tetejére

DR. M. SCOTT PECK

A járatlan út

A szeretet, a hagyományos értékek és a szellemi fejlődés új pszichológiája

A veszteség kockázata

A szeretet - önmagunk kiterjesztése - azt igényli, mint mondottam, hogy az ember részint a lustaság, részint a félelem ellenében és ellenére cselekedjék. Eddig a szeretetről mint munkáról beszéltünk. Most térjünk át a szeretetre, ami bátorság. Mikor önmagunkat kiterjesztjük, énünk új és ismeretlen térbe lép, szinte új és ismeretlen énné változik. Olyan dolgokat teszünk meg, amelyekhez nem vagyunk hozzászokva. Megváltozunk. Mindez ijesztő is lehet. Az emberek különbözőképpen reagálnak erre a félelemre, de a félelem maga elkerülhetetlen, ha valóban meg akarunk változni. A bátorság nem azonos a félelem hiányával. Az bátor, aki a félelem ellenében és ellenére is képes cselekedni, kilépni az ismeretlenbe, legyőzve a félelem keltette ellenállást. A lelki fejlődés bizonyos szinten mindig bátorságot igényel és koc 107 101 kázat vállalását. Most a szeretet kockázatának kérdésével fogunk foglalkozni. Aki rendszeresen jár templomba, talán észreveszi azt a negyvenes éveiben járó asszonyt, aki mindig öt perccel az istentisztelet előtt érkezik, mindig ugyanoda ül le, a .leghátsó padba, észrevehetetlen, mint az árnyék. Amint az istentiszteletnek vége van, -csendesen, de gyorsan megindul az ajtó felé, s eltűnik, mielőtt a lelkész kiérhetne az ajtó elé, hogy nyájának tagjaival találkozzon. Ha sikerülne az asszonyt udvariasan megállítani - ami valószínűtlen - és meghívni arra a baráti kávézásra, mely az istentiszteletet követi, szépen megköszönné a meghívást, bár közben idegesen másfelé nézne, majd halaszthatatlan elintéznivalójára hivatkozva gyorsan elmenekülne. Ha valaki követné, látná, hogy egyenesen apró lakásába megy, amelynek ablakán a re- dőny mindig le van húzva, kinyitja az ajtót, bemegy, az ajtót belülről gondosan bezárja, s aznap már nem is mozdul ki többet. Gépírónőként dolgozik egy nagy cégnél, minden feladatot szó nélkül és hibátlanul végez el, megjegyzés nélkül adja vissza, amit legépelt. Ebédjét íróasztalánál költi el, barátja nincs. Gyalog jár haza, mindig ugyanabban a közértben vásárol néhány alapvető élelmiszert, aztán eltűnik lakása ajtaja mögött, és csak másnap bukkan fel ismét, amikor munkába megy. Szombat délutánonként egyedül megy a helyi moziba, amely hetente új filmet játszik. Van egy televíziója. Telefonja nincs. Levele szinte sohasem érkezik. Ha valakinek sikerülne szóba elegyedni vele, s azt a megjegyzést kockáztatná meg róla, hogy élete eléggé magányosnak látszik, valószínűleg azt válaszolná, hogy szereti az egyedüllétet. Ha valaki megkérdezné, hogy miért nem tart kutyát vagy macskát vagy akár egy teknősbékát, valószínűleg azt válaszolná, hogy volt egy kutyája, akit nagyon szeretett, de nyolc évvel ezelőtt meghalt, s más kutya nem pótolhatja hiányát. Ki ez az asszony? Szíve titkait nem ismerjük. Csak annyit tudunk, hogy egész életét a kockázat elkerülésének szenteli, s hogy ebbéli próbálkozásában nemhogy nem terjesztette ki énjét, hanem beszűkítette, mígnem élete puszta létnek is alig nevez
hető. Semmiféle más élőlényt nem kathektál. Az imént megállapítottuk, hogy a kathexis nem azonos a szeretettel, mert a szeretet túllép a kathexison. Ez igaz, de a szeretetnek kezdetben szüksége van a kathexisza. Csak azt szerethetjük, ami valamilyen módon fontos számunkra. Ám a kathexis esetében mindig fönnáll a veszteség vagy a visszautasítás kockázata. Aki közeledni próbál egy másik emberhez, mindig vállalja azt a kockázatot, hogy a másik elutasítja, s ő még inkább egyedül marad. S akármit szeret is az ember - legyen az másik ember, állat vagy növény -, előbbutóbb meg fog halni. Aki bízik, csalódhat, aki függ valakitől, azt cserbenhagyhatják. A kathexis ára a fájdalom. Aki elhatározza, hogy semmit sem kockáztat, annak le kell mondania az életben a gyerekekről, a házasságról, a szerelem örömeiről, a törekvésről és reményről, a barátságról - mindenről, ami az életet céllal és jelentőséggel ruházza föl. Aki fejlődik vagy bármilyen irányban elmozdul, örömmel és fájdalommal egyaránt találkozik. A teljes élet fájdalommal is teljes. De az egyetlen alternatíva az, hogy az ember vagy éljen teljes életet, vagy ne éljen egyáltalán. Az élet lényege a változás, a növekedés és a hanyatlás színjátéka. Aki az életet és a növekedést választja, a változást és a halál kilátását választja. Az imént leírt asszony magányos, elszigetelt, szűk életének egyik kiváltó oka valószínűleg az volt, hogy több alkalommal is találkozott a halál élményével, amelyet olyan fájdalmasnak, olyan nehezen elviselhetőnek érzett, hogy elhatározta, soha többé nem találkozik a halállal, még ha az életből vissza kell is vonulnia. Hogy a halál élményét elkerülhesse, el kellett kerülnie a fejlődést és a változást. A könyv elején mondottam, hogy az elme megbetegedésének gyökere a jogos szenvedés elkerülése. Nem meglepő, hogy a pszichoterápiás gyakorlatban szinte minden beteg (sőt, valószínűleg szinte minden ember, lévén a neurózis inkább szabály, mint kivétel), akár fiatal, akár öreg, képtelen szembenézni a halál valóságával. A meglepő az, hogy a szakirodalom csak most kezd foglalkozni a jelenséggel. De aki képes arra, hogy a halál tudatával együtt éljen, annak a halál, Don Jüan szavaival, szövetségesévé lehet, továbbra is fé 109 101 lelmetes, de immár bölcs tanácsok forrása.* Aki mindig tudatában van élete véges voltának, az jobban fogja kihasználni idejét. Aki azonban nem hajlandó tudomásul venni a halált, az nem élhet vagy szerethet tisztánlátással. Aki elhúzódik a halál tudatától, az élettől húzódik el.

 

sery68 - Főoldal.