Önismeret, szabadság.

"Az, aki ismeri önmagát, édes;
már maga, a jelenléte is olyan, mint a méz."
(Osho: Metafizika)




lap tetejére

DR. M. SCOTT PECK

A járatlan út

A szeretet, a hagyományos értékek és a szellemi fejlődés új pszichológiája

Az összetűzés kockázata

A végső és talán legnagyobb kockázat a hatalom alázatos gyakorlása. Leggyakoribb példája az összetűzés egymást szerető emberek között. Ha valakivel szembeszegülök, lényegében azt mondom neki: "Nincs igazad! Nekem van igazam!" Amikor egy szülő azt mondja gyermekének: "Füllentettél!" - lényegében azt közli vele, hogy "Füllenteni helytelen, nekem jogom van ezt mondani, mert nem füllentek, és igazam van". Vagy egy férj, aki így szól frigid feleségéhez: "Te frigid vagy, mert nem reagálsz közeledé 123 101 semre vággyal, noha szexuálisan vonzó partner vagyok, s egyéb ként sincs semmi bajom. Neked van valami problémád, nem nekem." Vagy egy feleség, aki kifogásolja, hogy férje nem tölt elég időt a családdal: "Túlságosan sok energiát fektetsz a munkádba. Bár kétségkívül a te munkád, mégis tisztábban látom a dolgokat, mint te, és tudom, hogy másra kellene fordítanod az energiádat." A másik fejére olvasni olyan képesség, amelyet a legtöbb ember minden különösebb nehézség nélkül gyakorol. Szülő, házastárs és más emberek gyakran és könnyedén kritizálnak jobbra-balra, csípőből lőve. Ám a mérges vagy bosszús kritika nem annyira a világ felvilágosodását, mint az amúgy is sokasodó zavar fokozását szolgálja. Aki valóban szereti a másikat, nehezebben szánja el magát a bírálatra. Tisztában van vele, hogy a helyzet rossz lehetőségeket rejt magában. Ilyenkor ugyanis az ember morálisan vagy intellektuálisan magasabb rendű helyzetbe kerül. Ám a valódi szeretet fölismeri a másik külön individuumát, saját személyiségét is. (Er- re később még kitérek.) Aki valóban szereti a másikat, nem szívesen tünteti föl magát magasabb rendűnek. De az életben előfordul, hogy két ember közül az egyik valóban jobban ért valamihez. Ekkor a bölcsebb félnek kötelessége is, hogy a másik lelki fejlődésének érdekében érvényesítse felsőbbrendű véleményét. A szerető fél így dilemmába kerül: szembe kerül benne egymással a másik iránt érzett szeretete és a helyreigazítás felelőssége. A dilemmát csak aprólékos önvizsgálat oldhatja föl: a "szerető" megvizsgálja mind tudásának értékét, mind indítékait. "Valóban tisztábban látok, vagy csak zavaros feltételezésekre alapozom véleményemet? Nem lehet, hogy a másiknak van igaza? Nem hajlik-e magam felé a kezem, amikor azt hiszem, hogy szerettemnek irányításra van szüksége?" Aki szeret, az nem kerülheti el, hogy minduntalan feltegye magának ezeket a kérdéseket, mert az alázatosság és a szelídség lényege a minél objektívebb önvizsgálat. Egy XIV. századi névtelen angol szerzetes így fejezte ki ugyanezt: "Az alázatosság nem más, mint a valódi önisme
ret. Aki valóban ismeri és érzi önmagát, igen alázatos kell hogy legyen."* Tehát alapvetően két módja van egy másik ember megbírálásának. Az egyik esetben az ember spontán módon és ösztönösen érzi, hogy igaza van és a másik téved. A másik esetben hosszadalmas önvizsgálat és kétkedés vezeti el ahhoz, hogy valószínűleg igaza van. Az első az önteltség útja - a mindennapok forgatagában házastársak, szülők, tanárok stb. körében ez a gyakoribb. Ez a módszer rendszerint sikertelen. Ellenérzést, nem fejlődést szül. A másik az alázatosság útja - ez a ritkább, mert az én valódi kiterjesztését kívánja meg. Ez a módszer sokkal gyakrabban sikeres és sohasem kimondottan káros. Sokan vannak, akik az öntelt bírálat ösztönét sikeresen elfojtották magukban, de ennél tovább nem jutottak. Magas erkölcsiségük tudatában meghúzódva nem tesznek semmit. Ilyen volt az a lelkész is, akinek középkorú leányát súlyos depresszív neurózissal kezeltem. Betegem anyja dühös és erőszakos asszony volt, aki hisztérikus rohamaival kormányozta, sakkban tartotta a családot, s előfordult, hogy a lánya szeme láttára verte meg a férjét, a lelkészt, aki ezt mindig eltűrte, sohasem szegült ellen, és leányának is azt a tanácsot adta, hogy dobja vissza kenyérrel, aki megdobta kővel, s mindenben keresztényi alázattal viselje sorsát. A terápia kezdetén a beteg tisztelte atyját gyengédségéért és "szeretetéért". Hamarosan fölismerte azonban, hogy apja szelídsége gyengeség volt, s hogy passzivitása révén éppoly rossz szülőnek bizonyult, mint anyja. Végül pedig belátta, hogy apja semmit sem tett védelmére, nem szegült szembe a rosszal, s így példaként nem maradt számára más, mint anyja keserű manipulációi és apja hamis alázata. Nem ellenszegülni, amikor ellen kell szegülni ez ugyancsak a szeretet hiányának megnyilvánulása, akár a meggondolatlan bírálat vagy az ítélkezés. Ha a szülők szeretik gyermeküket, ha szeretettel is, de időnként bírálniuk kell viselkedésüket, mint ahogy azt is meg kell engedniük gyermeküknek, hogy *The Cloud of Unknowing. New York, Julian Press, 1969. 92. 125 101 időnként az ő viselkedésüket bírálja. Ugyanez a helyzet a házastársak viszonyában is. Egyetlen házasságot sem nevezhetünk valóban sikeresnek, ha a házastársak nem egymás legjobb kritikusai. A barátságról is ugyanez mondható el, mégpedig a hagyományos elképzelés ellenére, mely szerint a barátság a "kéz kezet mos" elven alapuló, konfliktustól mentes kapcsolat, kölcsönös szívességek és bókok viszonya. Az ilyen kapcsolatok azonban felszínesek, és nem érdemlik meg a barátság nevet. Szerencsére bizonyos jelek arra mutatnak, hogy a barátság fogalmát többnyire mélyebb értelemben gondolják el. Minden emberi kapcsolatnak lényeges része, hogy szükség esetén a két fél bírálja egymást. Enélkíil minden kapcsolat sekély vagy sikertelen. A kritika a vezetés, illetve a hatalom gyakorlásának egyik formája. Ami nem más, mint kísérlet arra, hogy előre megfontolt módon befolyásoljuk az eseményeket. Azért bírálunk, hogy megváltoztassuk valakinek az életét. Természetesen a befolyásolásnak nem egyetlen s nem is a legmagasabb rendű módja a kritika. Lehet befolyásolni példával, javaslattal, példázattal, jutalmazással, büntetéssel, tiltással vagy engedélyezéssel, tapasztalat révén, szervezéssel stb. A hatalom gyakorlásáról köteteket lehetne írni. Mi azonban beérjük azzal, hogy azt mondjuk: aki szeret egy másik embert, annak gyakorolnia kell ezt a művészetet, mert ha valakit érdekel egy másik ember lelki fejlődése, akkor fel kell készülnie arra, hogy az adott pillanatban a lehető legmegfelelőbb módon segítse azt elő. A szülőnek például először saját magát és saját értékrendszerét kell alaposan megvizsgálnia, mielőtt eldönti, hogy valójában mi a leghelyesebb a gyereknek. Majd alaposan át kell gondolnia, hogy a gyerek jellemének és képességeinek figyelembevételével a befolyásolás melyik módja felelne meg leginkább, a bírálat vagy a dicséret, a mesélés vagy a fokozott figyelem. Aki meg akarja értetni magát, beszéljen olyan nyelven, amelyet a másik meg tud érteni. Közlekedésünkben közös nevezőt kell találnunk. Világos, hogy a hatalom szeretettel teli gyakorlása kemény munka. Az ember minél őszintébben szeret, annál alázatosabb, s mi
nél alázatosabb, annál óvatosabban nyúl a hatalomhoz. Mert ki ő, hogy másokat befolyásoljon? Milyen fennhatóság ruházta föl a joggal, hogy eldöntse, mi helyes vagy helytelen gyermeke, élettársa, országa, fajtája számára? Ki jogosította föl, hogy saját felfogását helyesnek tartsa, s azt másokra is ráhúzza? Ki ő, hogy Istennek képzelje magát? Mert természetesen Istent játszik, amikor megkísérli a világ, az emberiség sorsának alakítását. A legtöbb szülő, tanár, vezető ezt nem fogja föl. Hatalma gyakorlásának öntelt mámorában tör-zúz, de nem fogja föl, hogy Istent játszik. De fölfogják azok, akikben valóban szeretet lakik. Amiként fölfogják azt is, hogy nincs más út, csak a passzivitás. A szeretet arra késztet bennünket, hogy Istent játsszunk, s közben teljes mértékben tudatában legyünk, mit cselekszünk. Teljes tudatosság az, melynek segítségével felelősséggel s nem gondatlanul próbáljuk teljesíteni Isten akaratát. íme, elérkeztünk ismét egy paradox helyzethez: hogyan lehet alázatból Istent játszani.

 

sery68 - Főoldal.