Önismeret, szabadság.

"Az, aki ismeri önmagát, édes;
már maga, a jelenléte is olyan, mint a méz."
(Osho: Metafizika)




lap tetejére

DR. M. SCOTT PECK

A járatlan út

A szeretet, a hagyományos értékek és a szellemi fejlődés új pszichológiája

A kielégülés késleltetése

Nemrég egy harmincéves pénzügyi szakember, egy asszony hoszszú hónapokon át panaszolta nekem, hogy munkájának végzését állandóan halogatja. Már túl voltunk azon, milyen érzelmi kapcsolata van munkáltatójával, s hogy ezek az érzelmek miképpen viszonyulnak a hatalommal szemben táplált általános érzelmeihez, s ezen belül milyen viszony fűzte a szüleihez. Megvizsgáltuk a munkájához és a sikerhez való viszonyát, s hogy ezek miképpen viszonyultak házasságához, nemiségéhez, a férjével való versengés vágyához, s az efféle versengés iránt táplált esetleges ellenérzéseihez. Ám az aprólékos rutinvizsgálat mit sem változtatott a helyzeten: a hölgy továbbra is halogatta munkája végzését.

Végre eljött a nap, amikor elég bátorság ébredt bennünk arra, hogy szembenézzünk a nyilvánvalóval. "Szereti a tortát?" - kérdeztem. Azt mondta, szereti. "És a tortának melyik részét szereti jobban, magát a tésztát vagy a cukrozást a tetején?" "A cukrozást!" - válaszolta lelkesen. "S hogyan lát hozzá egy szelet tortához?" - kérdeztem, s úgy éreztem, hogy nálam ostobább pszichiáter nem is létezik. "Először leeszem a cukormázt." Imigyen tisztázva, miképpen lát neki egy szelet tortának, áttértünk a munka módszerére. Aligha meglepő módon kiderült, hogy minden munkanapon az első órában a munkának számára élvezetes részét végzi el, a hátralévő hat órát pedig a kellemetlen munka körüli piszmogásnak szenteli. Fölvetettem, hogy ezentúl munkaidejének első órájában végezze el a neki kellemetlennek tetsző munkát, s aztán térjen át a kellemesre. Én úgy látom, mondtam, hogy egy kellemetlen óra, ha hat kellemes követi, jobb, mint egy kellemes, ha utána hat kellemetlent kell elszenvedni. A hölgy egyetértett, s mivel alapjában véve erős akaratú ember volt, ma már nem jellemzi a hajlandóság a halogatásra.

A kielégülés késleltetése nem más, mint a fájdalomnak és az örömnek olyan beosztása, mely lehetővé teszi, hogy előbb túlessünk a fájdalmon, hogy aztán felhőtlenül élvezhessük az örömöket. Ez az egyetlen helyes életmód.

A beosztás technikáját a legtöbb gyermek elsajátítja, gyakran már ötéves korában. Időnként megfigyelhető ötéves gyerekek között, hogy valamilyen játékban egyikük átengedi a kezdés jogát, hogy kiélvezhesse, amikor majd "ő jön". Hatéves korban elképzelhető, hogy kialakul ez a szokás: előbb a tortát eszi meg, aztán a cukormázat. Az iskolában tovább gyakorolhatja a helyes beosztást: először a házi feladatot kell megcsinálnia. Van olyan gyerek, aki tizenkét éves korára már kiválóan képes arra, hogy szülei különösebb ösztökélése nélkül - előbb csinálja meg a házi feladatot, s csak aztán nézzen tévét. Egy tizenöt vagy tizenhat éves kamasztól ezt már el is várják, és ezt tartják normális viselkedésnek.

A tanárok számára azonban kiderül, hogy az ebben az életkorban lévő gyerekek jelentős része nem tartja magát ehhez a normához. A kamaszok közül a legtöbben képesek a beosztásra, de sokan csak alig vagy egyáltalán nem. Ezek a rossz diákok. Értelmük átlagos vagy annál magasabb, előmenetelük mégis gyenge, mert nem tanulnak. Lógnak az óráról, vagy egyáltalán nem mennek be az iskolába, ahogy éppen úri kedvük tartja. Impulzívak és impulzivitásuk közösségi létükben is megnyilvánul. Verekedésekbe keverednek, kábítószert szednek, esetleg még a rendőrséggel is gondjaik támadnak. Ilyenkor hívják a pszichológust és a pszichiátert, de leggyakrabban már későn. Ezek a kamaszok egyáltalán nem örülnek, ha valaki megpróbál beavatkozni impulzív életükbe, s bár az ellenérzés feloldható, ha a terapeuta barátsággal és melegséggel közeledik, és magatartása nem bíráló, de a fiatalembert impulzivitása megakadályozza a foglalkozások rendszeres látogatásában, s ha jön is, semmiféle fontos és fájdalmas kérdésről nem hajlandó beszélni. így a terápiás beavatkozás kudarcot vall, ezek a gyerekek otthagyják az iskolát, és kudarcról kudarcra haladnak tovább, gyakran találják magukat rossz házasságban, börtönben, elmeosztályon, és gyakran éri őket baleset.

Miért? Miért van az, hogy a többségben kifejlődik a "kielégülés késleltetése", a beosztás képessége, míg egy jelentős kisebbségben nem, gyakran olyannyira, hogy még segíteni sem lehet. A tudomány nem tud pontos választ adni. A genetikai tényezők szerepe nem világos. A lehetséges változatokhoz képest elégtelen a tudományos bizonyíték; a legtöbb jel mégis a nevelés hatására mutat.

  • Az atya bűnei

  •  

    sery68 - Főoldal.