
A Rossz problémája
Megállapítottuk, hogy a lustaság az eredendő bűn, hogy a beteg én azonos lehet az Ördöggel; ideje, hogy foglalkozzunk a Rossz fogalmával, amely a teológia talán legnagyobb problémája. Ám, mint annyi más teológiai kérdés esetében, a tudomány a Rosszat is úgy tekinti, mintha nem is létezne. Egy későbbi könyvben részletesen szeretnék írni erről a kérdésről. Most csak érintőlegesen foglalnám össze a Rossz természetével kapcsolatos vizsgálódásaim következtetéseit. Elsősorban is arra a következtetésre jutottam, hogy a Rossz lé tezik. Nem csupán primitív vallások elképzelése. Valóban van nak olyan emberek és intézmények, amelyek gyűlölettel reagál nak a Jóra, és elpusztítanák, ha ez módjukban állna. Ezt nem tu datosan teszik, nincsenek tudatában saját rosszindulatuknak, sőt azon vannak, hogy ez ne is tudatosodhassék bennük. Ahogyan a vallásos irodalom leírja az Ördögöt, ők is gyűlölik a fényt, és ösz tönösen megtesznek mindent, hogy elkerüljék, megkísérlik azt 128 is, hogy kioltsák. A fényt elpusztítják gyermekeikben és mindenkiben, aki fölött hatalmuk van. Gyűlölik a fényt, mert megvilágítja gonoszságukat. Gyűlölik a jóságot, ugyanezen oknál fogva, gyűlölik a szeretetet, mert megmutatja lustaságukat. Elpusztítják a fényt, a jóságot és a szeretetet, csak hogy ne kelljen meglátniuk magukat. Második következtetésem az, hogy a gonoszság vagy a Rossz nem más, mint a lustaság szélsőséges formája. A szeretet, meghatározásom szerint, a lustaság ellentettje. Az egyszerű lustaság csak a szeretet passzív hiányát eredményezi, még nem gonoszságot. A valóban gonosz emberek már aktívak. Mindent elkövetnek lustaságuk és beteg énjük védelmében. Szükség esetén a gyilkosságtól sem riadnak vissza a lelki fejlődéssel járó fájdalmak elkerülése érdekében. Ha környezetük egészséges lelkülete veszélyezteti beteg énjük biztonságát, megpróbálják környezetük egészségét megrontani. Ezért a Rosszat úgy határoznám meg, mint a mások fölött gyakorolt hatalom nyílt vagy leplezett alkalmazását a lelki fejlődés elkerülése érdekében. Az egyszerű lustaság a szeretet hiánya. A gonoszság a szeretet ellentéte. Harmadik következtetésem szerint a Rossz létezése elkerülhetetlen, legalábbis fejlődésünk jelenlegi szintjén. Az entrópia és a szabad akarat alapvetéseiből következik, hogy egyes emberekben megtalálható a lustaság, míg másokban nem. Az entrópia és az evolúció, mint egymással ellentett erők, a legtöbb emberben bizonyos egyensúlyban lesznek, tehát viszonylag kevesekben nyilvánul meg tisztán a szeretet vagy a Rossz. Ugyancsak elkerülhetetlen, hogy a két erő harcban álljon egymással; természetes, hogy a Rossz gyűlöli a Jót, mint ahogyan természetes a fordítottja is. Végül pedig azt állapítom meg, hogy bár az entrópia igen erős, legszélsőségesebb formája, az emberi gonoszság társadalmi szinten hatástalan. Magam láttam, ahogy a Rossz tucatnyi gyermek lelkét teszi tönkre. De az evolúció nagyobb folyamatában csütörtököt mond. Minden elpusztított lélek segédkezik a többi megváltásában. Akaratán kívül a Gonosz figyelmeztető fényként szol 229gál. Mivel legtöbbünk részesült abban a kegyben, hogy ösztönösen irtózik a Rossztól, fölismerjük jelenlétét, és személyiségünket csak jobbá teszi létezésének tudata. Tudatunk a jel a megtisztulásra. így például Krisztust a gonoszság juttatta a keresztre, abba a magasságba, ahol az egész világ láthatja. A Gonosz elleni harc a fejlődés része.