Önismeret, szabadság.

"Az, aki ismeri önmagát, édes;
már maga, a jelenléte is olyan, mint a méz."
(Osho: Metafizika)




lap tetejére

DR. M. SCOTT PECK

A járatlan út

A szeretet, a hagyományos értékek és a szellemi fejlődés új pszichológiája

Ellenállás a kegyelemmel szemben

Oresztész nem keresett föl terapeutát, önmagát gyógyította meg. S ha létezett volna az ókori Görögországban szakavatott pszichoterapeuta, akkor is magát kellett volna meggyógyítania. Mert, mint említettem, a pszichoterápia csak eszköz. A beteg dönti el, hogy felhasználja-e vagy sem, s ha igen, milyen mértékben és céllal. Van, aki a terápia sikeres lefolytatásának érdekében legyőz minden akadályt, megszerzi a pénzt, felülemelkedik pszichiáterekkel megélt megelőző rossz tapasztalatain, ellenáll a rokonság kedvezőtlen véleményének. Mások akkor sem fogadják el, ha ezüsttálcán nyújtják feléjük, s ha mégis alávetik magukat a terápiának, úgy vesznek részt benne, mint uszadékfa a folyó mozgásában, semmit sem nyernek, függetlenül a terapeuta szakképzettségétől és lelkesedésétől. Egy sikeres terápia végeztével úgy érzem, meggyógyítottam a beteget, pedig valójában tudom, hogy csak a katalizátor szerepét töltöttem be. Miután az emberek előbb-utóbb meggyógyulnak, pszichoterápia segítségével vagy anélkül, miért gyógyul meg mégis olyan kevés ember, s miért van az, hogy sokan nem a gyógyulást választják? Ha a fejlődés útja, bár nehéz, mégis mindenki előtt nyitva áll, miért csak kevesen járják végig? Erre utal Krisztus, amikor azt mondja: "Mert sokan vannak a hivatalosok, de kevesen a választottak." Miért van így? A legtöbb pszichiáter a jelenséget azzal magyarázza, hogy nem mindenki egyformán beteg, s minél betegebb valaki, annál nehezebben lehet meggyógyítani. Hozzáteszik, hogy a betegség súlyossága egyenesen arányos a gyermekkori rossz élmények súlyosságával és koraiságával. Úgy gondolják, hogy a pszichotikus betegek 128 azok közül kerülnek ki, akikkel szüleik életük első kilenc hónapjában nagyon rosszul bántak; a kórnak ez a formája valamennyire enyhíthető, de a teljes gyógyulás nem lehetséges. A személyiségzavarokkal küzdő betegeknek csecsemőkorban még elég jól ment a sora; ők kilenc hónapos és kétéves kor között élték át traumatikus élményeiket. Nem annyira betegek, mint a pszichotikusak, de még mindig éppen eléggé, s gyógyításuk roppant nehéz. A neurotikus betegek kétéves koruk után szerezték be traumáikat (de ezek az események rendszerint öt-hat éves kor előtt kezdődtek), s így jóval kevésbé betegek, és gyógyításuk is könnyebb. Azt hiszem, ebben az osztályozásban sok igazság van, és hasznos a pszichiátáriai gyakorlatban. Nem szabad túl könnyedén kritizálni. Mindazonáltal nem tartalmazza a teljes igazságot. Nem szól a késő gyermekkor és a kamaszkor lehetséges traumáiról. Okom van feltételezni, hogy a rossz családi környezet ebben az életkorban is okozhat neurózist, míg a jó környezet ebben a korban még feloldhat korábban szerzett traumákat. Mi több, bár az imént felvázolt besorolás statisztikailag érvényes, nem feltétlenül vonatkozik az egyénre. Az egyik leggyorsabb és legsikeresebb esetem egy súlyosan pszichotikus férfi volt, aki kilenc hónappal később gyógyultan távozott a kezelésből. Ugyanakkor három évig szenvedtem egy "csak" neurotikus asszonnyal, minden jelentősebb eredmény nélkül. A statisztika nem veszi figyelembe a beteg gyógyulásra való hajlandóságát. Elképzelhető, hogy valaki nagyon beteg, de rendkívüli módon akarja a gyógyulást, s ebben az esetben a gyógyulás be is fog következni. Másvalaki pedig talán csak egészen kevéssé beteg, de annyira hiányzik belőle a gyógyulás akarása, hogy nem is fog meggyógyulni. Ezért azt hiszem, hogy a beteg akarata lényeges összetevője a gyógyulásnak, de ezt a tényezőt a kurrens pszichiátriai elméletek nem ismerik el. Én elismerem létezését, de megértéséhez csak kevéssel tudok hozzájárulni: a kérdés ismét a misztériumok közvetlen közelébe vezet. Hamarosan kiviláglik, hogy a fejlődés akarása lényegében 245
azonos a szeretettel. Azt hiszem, hogy a fejlődés akarása nem csupán a szülői szeretetnek tudható be, hanem a kegyelemnek is, Isten szeretetének. Miért van az, hogy egyesek a szülői szeretet hiányának ellenére is fejlődnek, a kegyelem jóvoltából, mások pedig nem. Csak azt a választ adhatom, hogy egyesek elfogadják a kegyelmet, mások nem. Krisztus mondását így fogalmaznám át: Mindenkit fejlődésre szólít a kegyelem, de csak kevesen hajlandók ezt meghallani. Miért? Korábban megemlítettük, hogy a kegyelem ruház föl minket a betegséggel szembeni ellenálló képességgel. Miért van bennünk hasonló ellenálló képesség az egészséggel szemben is? A választ már megadtuk: ez a lustaság, az eredendő bűn, az entrópia. A kegyelem a fejlődés forrása, az entrópikus erő az ellenállás. Megemlítettem, hogy milyen nehéz a fejlődés. Természetes, hogy az ember meg akar hátrálni e nehézségek elől. Az entrópia, illetve a lustaság problémájával már foglalkoztunk. Még egy utolsó vonatkozást kell megvizsgálnunk: a hatalom kérdését. Pszichiáterek és laikusok egyaránt tisztában vannak azokkal a gyakran előforduló pszichológiai változásokkal s a nyomukban járó problémákkal, amelyek valamilyen előléptetéssel vagy kinevezéssel járnak együtt. A katonai pszichiáter azonban azzal is tisztában van, hogy az "előléptetési neurózis" nem jelentkezik nagyobb arányban, mint a civil életben. Sok tisztes nem akar altiszt lenni, sok tiszthelyettes meg van elégedve azzal, hogy tiszthelyettes, és több ízben is nemet mond, amikor fölajánlják neki, hogy tisztiiskolába küldik. Ugyanígy van a lelki életben is. A kegyelem szólítása már magában előléptetés, nagyobb hatalom és felelősség. Tudatában lenni a kegyelemnek, állandóan érezni Isten közelségét olyan mély belső elégedettséget és békét szül, ami keveseknek osztályrésze. Másfelől viszont ez a tudat roppant felelősséget is ró az ember- re. Mert aki Isten közelében van, az kötelezettségének érzi azt is, hogy Isten hatalmának és szeretetének cselekvő részese legyen. A kegyelem egyben erőfeszítéssel teli életre szólít föl, amelyben törődni kell a világgal, és minden módon szolgálni kell fejlődé 128 sét. A hívó szó a lelki gyermekségből szólít az érett felnőtt állapotába. T. S. Eliot jól írja le ezt a Gyilkosság a székesegyházban című drámájában, abban a jelenetben, amelyben Thomas Becket karácsonyi prédikációját tartja: De gondolkodjatok el egy kicsit ennek a "béke" szónak a jelentésén. Nem érzitek- e furcsának, hogy az angyalok békét hirdettek, amikor a világot szüntelenül háború meg a háború félelme sújtja? Úgy érzitek talán, hogy az angyali hangok tévesek voltak, és hogy az ígéret csalódás és csalás volt? És gondoljatok aira is, hogy a Mi Urunk maga miként szólt a békéről? Ezt mondta az Ő tanítványainak: "Békességet hagyok néktek, az én békességemet adom néktek.De hogy értette Ő a békét? Úgy-e, ahogy mi értjük: az angol királyságot békességben a szomszédaival, a bárókat békességben a királlyal, a gazdát, amint békés nyereségét számolja, tűzhelye tisztára takarítva, legjobb bora az asztalon jó barátja előtt, felesége pedig a gyerekeknek dalol? Azok az emberek, az Ő tanítványai, az ilyesmit nem ismerték: távoli utakra indultak, túrni szárazon és tengeren, megismerni kínzatást, bebörtönöztetést, csalódást, elszenvedni a vértanúhalált. Akkor hát hogyan értette a békét? Ha ezt kérditek, emlékezzetek rá, hogy Ő mondta ezt is: "Én nem úgy adom néktek, amint a világ adja." - így tehát békét adott az Ő tanítványainak, de a békét nem úgy, amint a világ adja. * így a kegyelem békéjével együtt jelentkezik a gyötrődő felelősség, a kötelesség. Aligha meglepő, hogy sok őrmester nem vágyik tiszti rangjelzésre. S aligha meglepő, hogy a legtöbb betegnek kevéssé van ínyére az elme egészségének hatalma. Volt egy betegem, egy fiatalasszony, akit súlyos depresszióval kezeltem. Egy év után elég sokat értett környezete pszichopatológiájából, s egy nap lelkesen számolt be arról, mennyi bölcsességgel és nyugalommal rendezett egy családi problémát. "Ettől nagyon jól éreztem magam" - mondta. "Szeretném, ha gyakrabban érezhetném magamat ilyen jól." Azt válaszoltam, hogy ez lehetséges. Rámutatott, hogy azért érezte magát ilyen jól, mert első ízben, hatalma magasságából, átlátta, hogy családjának tagjai milyen bonyolult módokon próbálják őt arra kényszeríteni, hogy megfeleljen a va *T. S. Eliot: Versek. Gyilkosság a székesegyházban. Ford. Vas István. Bp., Európa Könyvkiadó, 1966. 224. 247
lósággal sok közösséget nem vállaló követelményeiknek, s így első ízben tudta a dolgot kézben tartani. Megmondtam neki, hogy amennyiben ezt a tudatosságot az élet más területeire is kiterjeszti, egyre gyakrabban fogja tudni a helyzeteket kézben tartani, s így egyre gyakrabban fogja magát jól érezni. A félelem sejtésével nézett rám. "De hiszen akkor folyton gondolkoznom kellene!" mondta. Egyetértettem, hogy csak sok gondolkodás révén szerezheti és tarthatja meg ezt a hatalmat, amely egyben megszabadítja majd a depressziója mélyén rejtőző érzéstől, a gyengeség érzésétől. Dühös lett. "De a fene egye meg, én nem akarok állandóan gondolkozni" - kiabálta. "Természetesen akarok élni. Maga pedig azt akarja, hogy valami istent faragjon belőlem!" Sajnos nem sokkal később az asszony abbahagyta a kezelést, bár a teljes gyógyulástól még igen messze járt. Megijedt azoktól a követelményektől, amelyeket az egészséges elme támasztott volna. Laikusoknak talán furcsán hangzik, de pszichiáterek jól tudják, hogy a legtöbb beteg retteg az egészségtől. A pszichoterápia egyik fő feladata megakadályozni - megnyugtatással, néha eréllyel -, hogy a beteg azonmód elmeneküljön egészségétől, amint elérte. Ennek a félelemnek az egyik oldala természetes, és önmagában még nem is tekinthető egészségtelennek. Az ember fél attól, hogy visszaél a hatalommal. Szent Ágoston írja: "Dilige et quod vis fac." Azaz: "Légy igyekvő, s tedd, amit akarsz." Ha a beteg nem menekül el a terápiából, végül megszabadul attól az érzéstől, hogy védtelenül él egy kegyetlen világban, és ráébred, hogy mindent megtehet, amit csak akar. Ez ijesztő lehetőség. Ha bármit megtehetek, amit akarok, gondolja a beteg, mi gátol meg abban, hogy hibát hibára halmozzak, hogy bűnöket kövessek el, amorálisan viselkedjem, hogy visszaéljek szabadságommal és hatalmammal? Elegendő-e az igyekvés és a szeretet, hogy irányítsanak engem? Máskor a beteg felfogja, hogy részesülhet a kegyelemben, de erre méltatlannak tartja magát. Ez a félelem persze nagyon hasznos a hatalommal való visszaélés megakadályozásában. Ezért nem elvetendő, de nem szabad olyan méreteket öltenie, hogy meg 128 akadályozza a kegyelem befogadását. Vannak, akik évekig küzdenek ezzel a félelemmel, mire el tudják fogadni önnön isteni mivoltukat. A félelem lehet olyan nagy, hogy már neurózisnak számít, s elképzelhető egy terápia középponti problémájaként is. A legtöbb ember esetében a kegyelem visszautasításának nem a hatalommal való esetleges visszaélés félelme az oka. Nem a "tedd, amit akarsz" zavarja őket, hanem a "légy igyekvő". Legtöbbünk egész életében olyan, mint a gyerekek vagy a kamaszok. Úgy érezzük, hogy mint felnőtteknek kijár nekünk a szabadság és a hatalom, de az önfegyelem és a felelősség már nincsen ínyünkre. Szüleinket hibáztatjuk, a társadalmat vagy a sorsot, mint- ha csak nem tudnánk meglenni hibáztatható felsőbb hatalom nélkül. Félelmetes helyzet, amikor nincsen fölöttünk szükség esetén hibáztatható hatalom. Már említettem, hogy a hatalom elviselhetetlenül magányos volna, ha ugyanakkor nem töltené be Isten közelsége. Sokan inkább megvannak Isten közelsége nélkül, mint hogy a magányt el kelljen viselniük, mint hogy saját kezükbe vegyék sorsuk irányítását. Az emberek általában békét akarnak, de magány nélkül. Felnőtté akarnak válni anélkül, hogy felnőnének. Sokat beszéltünk a felnövekedés nehézségeiről. Néhányan bátran és tétovázás nélkül, egyértelműen lépnek a felnőttkorba. Jóval többen sohasem nőnek föl teljesen, mindig elriadnak a felnőttkor felelősségétől. így van ez a lelki fejlődéssel is, amely elválaszthatatlan a pszichológiai éréstől. Az entrópikus erő magyarázza ezt a jelenséget. A kérdés tehát nem az, miért utasítják el annyian a kegyelmet, inkább az, miért léteznek néhányan, akik elfogadják. Mi különbözteti meg az egyik fajtát a másiktól? A válasz: fogalmam sincs. Betegeim a legkülönbözőbb körülmények között nőttek fel és élnek. Van, aki gazdag és művelt családban nőtt föl; van, akit szerettek gyermekkorában, van, akit nem; van, aki apró-cseprő problémával keres föl, van, aki súlyosan beteg. Vannak köztük öregek is, fiatalok is. Van, aki hirtelen és könnyedén ismeri föl és fogadja el a kegyelmet, van, aki körömszakadtáig harcol ellene, s csak sokára, lassan fogadja el. Az évek so 249
rán egyre kevésbé válogatok a betegek között, egyre inkább mindenkit alkalmasnak találok a terápiára. Elnézést kérek azoktól, akiket tudatlanságomban nem vállaltam. Tapasztalatom megtanított rá, hogy lehetetlen előre megállapítani, kinek az esetében lesz sikeres a kezelés és kivel fog kudarcot vallani, kinek lesz részben hasznára és ki nő föl a kegyelemhez csodálatos módon. Maga Krisztus is beszél a kegyelem kiszámíthatatlanságáról, amikor így szól Nikodémushoz: "A szél fú, ahová akar, és annak zúgását hallod, de nem tudod, honnan jő és hová megy: így van mindenki, aki Lélektől született." Bármennyit tudjunk is a kegyelem jelenségéről, végül újólag el kell ismernünk titokzatos természetét.

  • A kegyelem üdvözlése

  •  

    sery68 - Főoldal.