
Az entrópia és az eredendő bűn
Ha ez a könyv a fejlődéssel foglalkozik, foglalkoznia kell az érem
másik oldalával is: a fejlődés akadályaival. Végső soron csak egy
akadály létezik: a lustaság. Ha ezt legyőzzük, minden más akadályt
is legyőzünk. így ez a könyv a lustaságról is szól. A könyv
első részében azt állítottuk, hogy a lustaság kísérlet a szükséges
szenvedés elkerülésére, a könnyebb út választására. Amikor a szeretetről
beszéltünk, megállapítottuk, hogy a szeretet hiánya nem
más, mint az én kiterjesztésére való hajlandóság hiánya. A lustaság
tehát a szeretet ellentéte. A lelki fejlődés, ahogyan ezt sokszor
elmondtam, erőfeszítést igényel. Mindezek tudatában fölismerhetjük,
hogy a lustaság nem más, mint az entrópikus erő megnyilvánulása
az emberi életben.
Sok évig nem értettem az eredendő bűn elképzelését, sőt visz
szatetszőnek találtam. A nemiséget nem éreztem különösebben
bűnösnek. Más vágyakat sem. Nemegyszer előfordult, hogy va
lamilyen remek ételből többet ettem a kelleténél, s bár kétségkí
vül elrontottam a gyomrom, bűntudatom nem volt. Láttam, hogy
a világban van bűn: csalás, előítélet, kínzás, brutalitás. De nem lát
tam be, miért gonoszak a csecsemők, s hogy a gyerekeken mi
ért ül átok, amiért távoli elődeik megízlelték a tudás fájának gyü
128 224
mölcsét. Apránként azonban fölismertem, hogy a lustaság menynyire
mindenütt jelen lévő. Betegeim kezelésében is a lustaság
legyőzése bizonyult a legfőbb feladatnak. Magamban is fölismertem
létezését. Ebben a tekintetben egy voltam az emberiséggel.
S így hirtelen értelmet nyert a kígyó és az alma története.
A történet megoldása abban rejlik, ami hiányzik. Tudjuk, hogy
az "Úr... a hűvös alkonyatkor a kertben jár vala", s hogy nyíltan
közlekedett az emberrel. Ha pedig így volt, Ádám és Éva miért
nem fordult hozzá a kígyó mesterkedései után, s miért nem kérdezte:
"Szeretnénk tudni, hogy miért nem ehetünk ebből a gyümölcsből.
Jól érezzük itt magunkat, és nem akarjuk, hogy hálátlannak
tarts minket, de ez a törvény értelmetlennek látszik, örülnénk,
ha megmagyaráznád." Persze nem kérdezték meg. Ehelyett
megszegték Isten törvényét, anélkül hogy értették volna. Hallgattak
a kígyóra, anélkül hogy meghallgatták volna az Istent is, mielőtt
cselekvésre szánják el magukat.
Miért? A megkísértést miért követte rögtön a tett? Ez a hiányzó
lépés a bűn lényege, a mérlegelés hiánya. Ádám és Éva nem mérlegelték
egyaránt a kígyó és az Úr szavait. Isten és a kígyó vitája
pedig a jó és a rossz ellentétét jelképezi. A bűn pedig a jó és a
rossz mérlegelésének hiányából fakad. Az emberek csak a rossz
tudására hagyatkozva döntenek, meg sem hallgatják a bennük
lakó Istent, a jó tudását. Vagyis lusták. A mérlegelés, a belső vita
erőfeszítést kívánna, időt és energiát. Ha komolyan vennénk ezt,
ha valóban meghallgatnánk a bennünk lakó Istent, meghallanánk,
hogy a nehezebb út választására ösztökél. Ez azonban küzdelemmel
és szenvedéssel járna. Időnként mindenki meghátrál attól,
hogy ezt a lépést megtegye. Mint Ádám és Éva, minden elődünk
lusta volt.
így az eredendő bűn létezik, és lustaságnak hívják. Nagyon
is létezik. Mindenkiben fellelhető: csecsemőben, gyerekben, kamaszban,
felnőttben, idős emberben - az okosban és a butában,
az egészségesben és a betegben. Van, aki kevésbé lusta a másiknál,
de valamennyire mindenki az, függetlenül attól, hogy egyébként
mennyire törekvő, energikus vagy bölcs.
Egyes olvasók talán azt mondják most maguknak: "De én nem
vagyok lusta. Heti hatvan órát dolgozom, s bár fáradt vagyok,
elviszem a feleségemet szórakozni, elviszem a gyerekeket az állatkertbe,
segítek a házimunkában, megcsinálok mindent, amit
kell. Néha úgy tetszik, mást sem csinálok, mint dolgozom és megint
csak dolgozom." Együttérzek az ilyen olvasóval, de csak ismételni
tudom, ha őszintén belegondol, rá fog lelni a lustaságra,
amelynek sok olyan formája van, amelynek semmi köze a heti
hatvanórás munka tényéhez. A lustaság egyik fő formája a félelem.
Ádám és Éva példáját itt is felhasználhatjuk, s mondhatjuk
azt is, hogy nem annyira a lustaság akadályozta meg az első emberpárt
Isten indítékainak megismerésében, mint a félelem; féltek
Istentől és Isten haragjától. A félelem nem mindig, de gyakran
azonos a lustasággal. Az ember leggyakrabban a változástól
fél, a megszokott rend elvesztésétől. Ezért minden újnak ellenáll,
csak hogy ne kelljen változtatnia a valóságról alkotott képén. Ellenállása
mögött félelem van, félelme mögött pedig lustaság. Nagyon
valószínű tehát, hogy Ádám és Éva féltek nyíltan megkérdezni
Istent, ezért választották settenkedő megoldásukat.
A pszichoterapeuták jól tudják, hogy bár a beteg a kezeléstől
változást remél, ugyanakkor rettenetesen fél a változástól és az
azzal együtt járó munkától. Ennek tudható be, hogy tíz beteg közül
kilenc félúton abbahagyja a terápiát, rendszerint nem is félúton,
hanem a kezelés első néhány foglalkozása után vagy legalábbis
az első hónapokban. A legvilágosabb példákat házaspárok
szolgáltatják, akik azért keresik fel a pszichoterapeutát,
mert fölismerték, hogy a házasságukkal baj van; vagy el kell válniuk,
vagy rengeteg fájdalom és erőfeszítés árán teljesen újjá kell
építeniük kapcsolatukat. Ezt rendszerint már akkor tudják, mielőtt
fölkeresnék a terapeutát, s az első néhány foglalkozás csak
megerősíti őket feltételezésükben. Egyedül nem akarnak élni, de
ugyanilyen lehetetlennek érzik, hogy hónapokig, esetleg évekig
küzdjenek a terápiában kapcsolatuk fejlődéséért. így aztán otthagyják
a kezelést, olykor két-három, olykor tíz-húsz foglalkozás
után. Rendszerint találnak valamilyen ürügyet: "Tévedtünk, ami
128
kor azt hittük, hogy megengedhetjük magunknak anyagilag."
Olykor őszintén megmondják: "Tartok attól, ami a házasságommal
történhet a terápia révén. Tudom, hogy ez gyávaság. Talán
egy nap elég bátor leszek arra, hogy visszajöjjek." Mindenesetre
úgy döntenek, hogy maradjon meg a status quo.
A lelki fejlődés kezdeti szakaszában az emberek nincsenek
tisztában saját lustaságukkal, bár időnként minden meggyőződés
nélkül megjegyezhetik: "Persze, mint mindenki másnak, nekem
is vannak lusta pillanataim." A lustaság, akár az ördög (és lehet,
hogy a kettő egy és ugyanaz), nem válogat, és mindenféle racionalizációval
takargatja magát, amelyen az én fejlődni akaró része
nem lát át, vagy túl gyenge legyőzéséhez. így ha azt javaslom,
hogy új tudásra tegyen szert, ilyesféle válaszokat kapok: "Ezt a
kérdést már sokan tanulmányozták, és még senkinek sem sikerült
választ találnia rá." Vagy: "Ismertem valakit, aki ezzel foglalkozott:
alkoholista lett, és végül megölte magát." Vagy: "Ehhez
én már öreg vagyok." Vagy: "Maga azt akarja, hogy olyan legyek,
mint maga, és a pszichiátereknek nem ez a feladatuk." Az ilyen
válaszok alapjában véve mind a lustaság leplezését szolgálják.
Nem is annyira a terapeuta előtt, mint inkább önmaguk előtt
akarják leplezni. Mert a lustaság fölismerése és létezésének elismerése
- legyőzésének kezdete.
A lelki fejlődés egy előrehaladottabb állapotában az ember már
tisztában van saját lustaságával, s ezt rendszerint a legkevésbé
lusta ember tudja magáról leginkább. Saját fejlődési folyamatomban
is látom, hogy amikor egy pillanatra felvillannak előttem a
fejlődés újabb, lehetséges útjai, először öntudatlanul is elkerülöm
őket. Csak később, amikor ennek tudatára ébredek, kényszerítem
magam arra, hogy végigjárjam őket. Az entrópia elleni küzdelem
örök.
Mindannyiunknak van egy egészséges és egy beteg énünk. Függetlenül
attól, hogy az ember mennyire neurotikus vagy pszichotikus,
félelemmel telt és merev, az elmének van egy része, bármilyen
kicsiny is, amely a fejlődésre törekszik, amely vonzódik
az újhoz és az ismeretlenhez, s amelyik hajlandó dolgozni és vál
227
lalni a fejlődés minden kockázatát. S ugyanakkor, függetlenül attól,
mennyire fejlett az ember, mindig van egy része, amelyik nem
akar változást, nem akar erőfeszítést, ragaszkodik a régihez és a
megszokotthoz, fél a változástól és az erőfeszítéstől, kényelemre
vágyik bármi áron, még ha az ár a hatékonyság feladása, a stagnálás,
a regresszió is. Van ember, akiben az egészséges rész szánalmasan
kicsiny, a félelem és a lustaság valóságos kényuralma
alatt szenvedve létezik. Mások roppant iramban fejlődnek, de nekik
is állandóan résen kell lenniük a lustaság veszélyével szemben.
Ebben a tekintetben egyenlőek az emberek. Mindenkiben
két lény él, az egyik egészséges, a másik beteg - az élet ösztöne
és a halál ösztöne, ha úgy tetszik. Minden ember az egész emberiséget
példázza: mindegyikben van valami isteni, és mindegyikben
megvan a lustaság eredendő bűne, az entrópia örök ereje,
amely vissza, a méhbe, a mocsárba taszít, amelyből kifejlődtünk.