
Az egészség csodája
Mily csodás egy! mily édes hang
Melytől elmúlt felőlem az átok
Elvesztem egykor, s megtaláltattam
Vak voltam, 5 már látok.
A kegy tanított engem félni
S oszlatta el féleimimet
Mily szépnek tűnt a kegy az órán
Mely meghozta hitemet.
Sok vészen, csapdán, kínon át
Mentett meg engemet
A kegy volt az, mi elkísért,
S célomhoz vezérli végemet.
S ha ezer éve ott vagyunk
A fényben, mely ragyog akár a nap
Még dicsérni hatalmas Urunk
Számolatlan áll a nap.*
Valamit akkor nevezünk csodálatosnak, amikor csodálkozásra
késztet, amikor rendkívüli, amikor nem magyarázható "természeti
törvények" által behatárolt ismereteinkkel. A következőkben azt
fogom bebizonyítani, hogy a kegyelem mindennapi jelenség, és
bizonyos fokig megmagyarázható. De nem magyarázható meg a
természeti törvények rendszerében, melyben továbbra is csodás
és csodálatos marad.
A pszichiátriai gyakorlatnak vannak olyan vonatkozásai, amelyek
engem, csakúgy, mint kollégáimat, újra meg újra csodálatra
késztetnek. Az egyik az, hogy betegeink elmebeli egészségi állapota
meglepően jó. Az orvostudomány más ágainak gyakorlói ha
*John Newton (1725-1805): Amazing Grace
128
gyományosan azzal vádolják a pszichiátereket, hogy tudományuk
tudománytalan, mert nem eléggé egzakt. Az igazság azonban az,
hogy sokkal többet tudunk a neurózisokról, mint a szomatikus
rendellenességek túlnyomó részéről. A pszichoanalízis lehetővé
teszi, hogy a betegség etiológiáját olyan pontossággal derítsük
föl, ami ritka az orvostudomány más területein.
Kideríthetjük, hogy az adott beteg pontosan hol, mikor, miért
és hogyan tett szert neurotikus tünetére. Hasonló pontossággal
tudhatjuk azt is, hogy mikor, hol, miért és hogyan gyógyult ki a
beteg neurózisából. Amit nem tudunk, az az, hogy a neurózis
miért nem súlyosabb; enyhén neurotikus betegeink miért nem súlyosan
neurotikusak, súlyosan neurotikus betegeink miért nem teljesen
pszichotikusak. Szinte mindig azt találjuk, hogy a neurózist
kiváltó traumának a dolgok normális menetében sokkal súlyosabb
neurózist kellett volna produkálnia, mint amitől a beteg
szenved.
Fölkeresett egyszer egy harmincöt éves, sikeres üzletember.
Neurotikus volt, de neurózisát csak enyhének nevezhetem. Törvénytelen
gyerekként született. Kisgyerekként süketnéma anyja
nevelte Chicago nyomornegyedében. Ötéves korában minden külön
figyelmeztetés vagy magyarázat nélkül állami gondozásba
került, mondván, hogy ilyen anya nem képes nevelni gyermekét.
Egymás után három nevelőszülő otthonában találkozott a szeretet
teljes hiányával, és szenvedte el a hagyományos megaláztatásokat.
Tizenöt éves korában részlegesen megbénult, az egyik
agyi véredény veleszületett aneurizmája következtében. Tizenhat
éves korában önálló életet kezdett. Aligha meglepő, hogy tizenhét
éves korában különösen erőszakos bűncselekmény elkövetéséért
börtönbe került; a börtönben nem részesült pszichiátriai
kezelésben.
Szabadlábra helyezését követően a hatóságok egy unalmas cégnél
szervezték be raktárnoknak. Egyetlen pszichiáter sem látta
volna a jövőjét rózsás színben. Három éven belül azonban a cég
legfiatalabb osztályvezetője lett. Öt éven belül megnősült, elvette
a cég egy másik magas állású alkalmazottját, később kivált a
197
cégből, saját üzletbe fogott, s viszonylag gazdag ember lett. Mikor
pszichiáterhez fordult, már remek apa volt, önerejéből kiművelt
ember, a közösség egyik elöljárója és tehetséges művész.
Hogyan, mikor, hol és miért történt mindez? Az okozati összefüggések
köznapi rendszerében nem találok rá magyarázatot. A
kezelés során kigyógyult enyhe neurózisából. Sikerei egyszerűen
érthetetlenek.
Éppen azért hozakodtam elő ezzel a példával, mert a trauma
nagysága éppoly szembetűnő, mint a férfi életkörülményeinek sikeres
alakulása. A gyerekkori traumák általában nem ennyire
egyszerűek, bár hasonlóképpen lehengerlőek. Ritka például az
olyan beteg, aki nem egészségesebb szüleinél. Nagyon jól tudjuk,
mitől lesznek az emberek idegbetegek. Azt nem értjük, hogyan
sikerül ilyen mértékben megmenekülniük traumáik várható
következményeitől. Pontosan tudjuk, hogy egyes emberek miért
követnek el öngyilkosságot. Azt nem tudjuk, hogy mások, látszólag
nem kevesebb okkal, miért nem követnek el öngyilkosságot.
Csak annyit mondhatunk, hogy létezik valamiféle erő, egyfajta
mechanizmus, amelynek működését nem értjük, s amely mégis,
a legkedvezőtlenebb körülmények között is megvédi az elme
egészségét.
Bár a pszichés rendellenességek folyamata gyakran nem felel
tethető meg a szomatikus rendellenességek folyamatának, ebben
a tekintetben igen: a szomatikus betegségek esetében is többet
tudunk a kiváltó okokról, mint amennyit az egészség okairól. Ha
megkérdezünk egy belgyógyászt, mi okozza a bakteriális agyhár
tyagyulladást, azt válaszolja, hogy természetesen a meningococ
cus. A dolog azonban nem ilyen egyszerű. Mert ha a következő
télen a faluban, ahol élek, minden lakó torkából baktériumtenyé
szetet készítenék, tízből kilenc tenyészetben megjelenne az em
lített kórokozó. Ennek ellenére a faluban sok-sok éve nem for
dult elő agyhártyagyulladás, és valószínűtlen, hogy ezen a télen
előfordulna. Mi folyik itt? A bakteriális agyhártyagyulladás vi
szonylag ritka betegség, holott kórokozója nagyon gyakran jelen
van a szervezetben. Az orvostudomány ezt a szervezet ellenálló
128
képességével magyarázza, amely megakadályozza, hogy ez a kórokozó
és más kórokozók beférkőzzenek a testüregekbe. Ez kétségkívül
igaz; a test védelmi rendszeréről elég sokat tudunk. Egy
nagy kérdés azonban megválaszolatlan. Azok közül, akik ebben
az évben meningitist kaptak, sokak ellenálló képessége tökéletlen
volt, de legtöbbjük jó egészségnek örvendett, és az ellenálló
képességük is működött. Egy bizonyos szinten állíthatjuk, hogy
halálukat a meningococcus okozta, de ez a megállapítás csak felszínes
értelemben lesz helytálló. Mélyebb értelemben nem tudjuk,
hogy miért haltak meg. Legföljebb annyit mondhatunk, hogy
az életüket általában védő erők valamiért nem működtek.
Bár az ellenálló képességről általában a fertőző megbetegedések
esetében beszélünk, minden szomatikus betegség esetében
közrejátszik, de kevés fogalmunk van arról, hogy nem fertőző
megbetegedések esetében hogyan működik. Az egyik betegnél
fölléphet fekélyes gyomorhurut, életében egyszer és enyhe formában.
A beteg fölgyógyul, és soha többet nem szenved ettől az
általában pszichoszomatikusnak elfogadott betegségtől. Egy másik
beteg viszont újra meg újra szenved a kórtól, egész életében.
Egy harmadik beteg esetleg belehal a betegség első, heveny föllépésébe.
A kór ugyanaz, az eredmény mégis más. Miért? Fogalmunk
sincs. Csak annyit tudunk, hogy bizonyos személyiségjegyekkel
rendelkező emberek bizonyos betegségeknek nehezebben
állnak ellen, míg a legtöbb ember nem küzd ezekkel a kórokkal.
Hogyan történik ez? Nem tudjuk. Efféle kérdéseket min-
den betegség kapcsán föltehetünk, beleértve az olyan nagy gyakorisággal
föllépő kórokat is, mint az infarktus, az agyvérzés, a
rák, a fekély stb. Egyre többen hajlanak a feltevésre, hogy min-
den betegség pszichoszomatikus természetű, hogy az elme valamilyen
módon részt vesz az ellenálló képesség működésének
szabályozásában. A csodálatos dolog azonban nem az, hogy az ellenálló
képesség milyen módokon hibásodhat meg; a csodálatos
az, hogy általában milyen jól működik. Nélküle elevenen falnának
föl bennünket a baktériumok, eldugulnánk a zsíroktól és a
vérrögöktől, föloldódnánk a savakban. A betegség és a halál je
199
lensége érthető, a csodálatos az, hogy viszonylag ritkán betegszünk
meg és sokáig élünk. A szomatikus megbetegedések esetében
tehát ugyanazt mondhatjuk el, amit az elme megbetegedései
esetében már megállapítottunk: létezik valamilyen erő, amelynek
mechanizmusát nem értjük teljesen, amely a legtöbb emberben
éjt nappallá téve munkál, hogy még a legkedvezőtlenebb
körülmények között is megóvja egészségét.
A balesetek kérdése is érdekes. Sok orvos és a legtöbb pszichiáter
ismeri a balesetre való hajlam jelenségét. Saját gyakorlatom
több példája közül a legdrámaibb egy tizennégy éves fiú
esete volt, akit meg kellett vizsgálnom, amikor javítóintézetbe került.
Amikor a gyerek nyolcéves volt, anyja novemberben meghalt.
Egy évvel később, novemberben, a gyerek leesett egy létráról,
és eltörte a felsőkarját. A következő novemberben biciklijével
bukott, betörte a koponyáját, és súlyos agyrázkódást szenvedett.
Tizenegy éves korában, megint novemberben, kiesett a
padlásablakon, eltörött a csípőcsontja. Egy évre rá gördeszkájáról
esett le, és csuklócsontját törte el. Tizenhárom éves volt, amikor
- novemberben - elütötte egy autó, eltörött a medencecsontja.
Senki sem kételkedhetik benne, hogy a fiúnak volt némi hajlama
a balesetekre. De hogyan történtek a szerencsétlenségek? A
gyerek nem tudatosan törte össze magát minden alkalommal.
Anyja halála fölött érzett gyásza sem volt már benne tudatos, azt
mondta, hogy régen elfelejtette. Azt hiszem, az ellenálló képesség
elvét kell alkalmaznunk a balesetekre is. Nem csak arról van
szó, hogy az ellenállás bizonyos körülmények között meggyengülhet,
hanem arról, hogy általában nagyon is jól működik.
Kilencéves koromban egy téli napon hazafelé tartottam az is
kolából. Az út havas volt, sötétedett. Megcsúsztam és elestem.
Mire egy gyorsan közeledő autó lefékezett és megállt, a lökhárí
tó pontosan a fejemnél volt, lábam és testem pedig az autó alatt.
Kimásztam és rémülten hazarohantam, de semmi bajom nem tör
tént. Ez a történet önmagában talán nem sokat jelent, azt lehet
ne mondani rá, hogy szerencsém volt. De ha minden hasonló
esetet szemügyre veszek, ha végiggondolom, hányszor történt
128
meg, hogy éppen nem ütött el egy autó, hogy éppen nem mentem
neki egy másik autónak, vagy nem ütöttem el egy járókelőt,
hogy a sötét úton éppen kikerültem egy kerékpárost, éppen nem
síeltem neki egy fának, éppen nem estem ki egy ablakon, vagy
a lendülő golfütő éppen csak a hajamat borzolta föl, és nem verte
szét a koponyámat, azt kell kérdenem: mi ez? Mágikus életet
élek talán? Ha az olvasó megvizsgálja saját életét, valószínűleg
csodálatos véletlenek hasonló sorozatára lel. S azt is elismeri,
hogy a balesetekkel szembeni ellenálló képessége nem tudatos
elhatározás eredménye.
Lehet, hogy sokan azt gondolják, mindez nem más, mint az
életösztön megnyilvánulása. De az elnevezés még aligha magyarázat.
Közönséges dolog-e az életösztön csak azért, mert ösztönnek
nevezzük? Az ösztönök eredetét és mechanizmusát alig
értjük.
A balesetekről felhozott példák arra mutatnak, hogy többről
van szó, mint egyszerű ösztönről, ami pedig maga is eléggé csodálatos
jelenség. Az ösztönt olyasvalaminek képzeljük, ami az
egyénen belül van, s így vagyunk az ellenálló képességgel is. De
a balesetek elkerüléséhez már valamiféle együttműködésre van
szükség az egyén és más egyének vagy az egyén és élettelen tárgyak
között. Kilencéves koromban azért nem ütött el a kocsi,
mert bennem volt életösztön, vagy azért, mert az autó vezetője
rendelkezett ösztönös ellenálló képességgel, amely meggátolta,
hogy megöljön? Talán létezik olyan ösztön is, amely nemcsak saját
életünket, hanem más életét is megmenti.
Magam nem tapasztaltam, de sok embert ismerek, aki látott
olyan baleseteket, ahol a felismerhetetlenségig összetört autóból
szinte sértetlenül mászott ki a vezetője. "Csoda, hogy megúszta"
- mondják ilyenkor. Barátaim, akik ezeket a történeteket elmesélték,
nem vallásos emberek, éppen azért csodálkoztak, mert
nem látták a véletlen munkájának lehetőségét. "Ezt senki sem
úszhatta meg" - mondták. Bár nem voltak vallásosak, és nem is
igen gondoltak bele abba, hogy mit mondanak, ahogyan a tapasztaltakat
feldolgozni igyekeztek, ilyen megjegyzéseket tettek:
201
"Úgy látszik, Isten szereti a részegeket." Vagy: "Úgy látszik, még
nem volt itt az ideje, hogy meghaljon." Lehet, hogy az olvasó
megelégszik azzal, hogy az efféle jelenségeket a véletlennel, a
vakszerencsével vagy valami hasonlóval magyarázza, s tovább
nem is érdekli a dolog. Ha mégis tovább vizsgálódik, belátja,
hogy az ösztönelmélet nem teljesen kielégítő. Van-e az élettelen
karosszériának olyan ösztöne, amely arra indíttatja, hogy a benne
lévő emberi test körül, annak megsértése nélkül préselődjön
össze? A kérdés abszurd. Ha feltételezzük, hogy ezeknek a jelenségeknek
van valamilyen magyarázata, az is világos, hogy a
hagyományos ösztönelmélet kevés. A szinkronitás elmélete talán
hasznosabb. Mielőtt azonban áttérnénk a szinkronitás, azaz az
egyidejűség elméletének vizsgálatára, vegyünk sorra néhány további
példát az emberi elme tudatalattinak nevezett részének
működéséből.