
DR. M. SCOTT PECK
A járatlan út
A szeretet, a hagyományos értékek és a szellemi fejlődés új pszichológiája
Kathexis szeretet nélkül
A függőség egyik jellemzője, hogy nincs összefüggésben a lelki
fejlődéssel. A dependens embert csak saját jóléte érdekli, semmi
más - saját beteljesülése, saját boldogsága. Fejlődni nem akar, s
képtelen elviselni a fejlődéssel járó boldogtalanságot, magányt
és szenvedést. A dependens személyiség annak a fejlődésével
sem törődik, akitől függ; csak annyiban érdekli, amennyiben
kedvére tesz. A függőség azonban csak az egyik alakja azoknak
101
a minden alap nélkül szeretetnek nevezett magatartásformáknak,
amelyek nélkülözik a fejlődőképességet. Vegyünk most
sorra más, hasonló formákat, azt bizonyítandó, hogy a valódi
szeretet sohasem lehet a lelki fejlődést figyelmen kívül hagyó
kathexis.
A szeretet szót gyakorta használjuk élettelen tárgyakkal vagy
foglalatosságokkal kapcsolatban is. Azt mondjuk, hogy valaki
szereti a pénzt, a hatalmat, a kertészkedést vagy a golfozást. Igaz,
van, aki a normális határokat túllépve, heti hatvan, hetven vagy
nyolcvan órát robotol, hogy vagyont vagy hatalmat harácsoljon
össze. Bármilyen sikeres is azonban, nem tekinthetjük úgy, hogy
ezen az úton önmagát gazdagította. Gyakran halljuk egy-egy önmaga
erejéből milliomossá lett emberről, hogy rosszindulatú és
fukar. Akik nagyon szeretik a pénzt vagy a hatalmat, azokat általában
nem tekintjük szeretetre képes embernek. Miért? Azért,
mert az ilyen emberek számára a vagyon vagy a hatalom szellemi
fejlődésük célja s nem eszköze. Márpedig a szeretet egyetlen
igazi célja csupán a lelki evolúció lehet.
Kedves időtöltéseiben az ember önmagára visel gondot. Lelki
fejlődésünk folyamatában sok olyan foglalatosságra is szükségünk
van, amely önmagában nem lelki vagy szellemi jellegű. A
lélek táplálása mellett a test is táplálékra szorul. Az embernek
ételre és lakóhelyre van szüksége. Bármennyire is elkötelezzük
magunkat a lélek fejlesztése mellett, szükségünk van pihenésre,
kikapcsolódásra, testedzésre. A hobbi - közeg, melynek közvetítésével
szerethetjük önmagunkat. Még a szentnek is kell aludnia,
olykor még a próféta is játszik. Ha azonban a hobbi céllá válik,
a fejlődést nem elősegíti, hanem helyettesíti. Gyakran éppen
ezért olyan népszerű az emberek körében. A golfpályán például
gyakori látvány az idős férfi vagy asszony, akinek maradék célja
az életben, hogy néhány ütésfajtát jobban elsajátítson. Eltökélt
erőfeszítésük megadja számukra a fejlődés látszatát, és feledteti
a tényt, hogy mint emberi lények már régen megszűntek fejlődni.
Ha igazán szeretnék magukat, életük kevésbé talmi célját keresnék.
86
Ugyanakkor a pénz és a hatalom is lehet eszköze valamilyen
igazán szeretve vágyott cél elérésének. így elképzelhető, hogy
valaki végigszenvedi a politikusi életpályáját, mert politikai hatalmát
az emberiség javára szeretné gyümölcsöztetni. Mások nagy
vagyonra vágynak, nem pusztán a pénz öröméért, hanem azért,
hogy gyermekeiket jó egyetemre járathassák, vagy hogy maguknak
szerezzék meg a szabadságot és az időt, hogy valamilyen
stúdiumban zavartalanul elmélyedhessenek. Ezek az emberek
nem a pénzt vagy a hatalmat szeretik, hanem az emberiséget.
A könyvnek ebben a részében többek között azt szeretném
megértetni az olvasóval, hogy a szeretet szót többnyire olyan általános
értelemben használják, amely akadályozza a fogalom he-
lyes megértését. Alig hiszem, hogy a nyelv e tekintetben megváltozhatna.
Ám mindaddig, amíg a szeretet szót válogatás nélkül
használjuk minden számunkra fontos kapcsolat megnevezésére,
anélkül, hogy a kapcsolat természetét alaposabban megvizsgálnánk,
továbbra is csak nehezen fogjuk megkülönböztetni a bölcset
a bolondtól, a jót a rossztól, a nemest a nemtelentől.
Ha szigorúbban határozzuk meg a fogalmat, kiderül például,
hogy szeretni csak embereket lehet, mert általános felfogásunk
értelmében csak az ember képes lényegi lelki fejlődésre. Vegyük
példának a kutyát. Etetjük, fürdetjük, dédelgetjük, fegyelmezzük,
játszunk vele. Ha valami baja van, mindent félretéve rohanunk
az állatorvoshoz. Ha elpusztul vagy elcsavarog, őszinte gyászt érzünk.
Sőt, gyermektelen embereknél nem ritka, hogy a kutya válik
életük értelmévé. Mi a szeretet, ha nem ez, kérdezhetnénk.
De vizsgáljuk csak meg, hogyan viszonyul ez a kapcsolat egy
szeretett embertársunkhoz fűződő kapcsolathoz. Először is: öszszehasonlíthatatlanul
nagyobb mértékben tudunk emberekkel
közlekedni. Hogy a kutya mit gondol, nem tudjuk. S ez lehetővé
teszi, hogy saját gondolatainkat és érzelmeinket kivetítsük rá, s
így olyan érzelmi kötődést teremtsünk, amelynek talán semmi
köze a valósághoz. Másodszor: háziállatainkat annyiban kedveljük,
amennyiben akaratuk és vágyaik megegyeznek saját akaratunkkal
és vágyainkkal: ha jelentős az eltérés, elverjük őket a
101
háztól. Nem tartunk meg sokáig olyan állatot, amely állandóan ellenkezik
velünk vagy harcol ellenünk. Az egyetlen iskola, amelybe
"beíratjuk" a kutyát, fegyelemre tanítja. Azt viszont, éppen
ellenkezőleg, már kívánatosnak tarthatjuk, hogy egy embernek
saját akarata legyen, sőt, ez a kívánság egyik fő jellemzője a valódi
szeretetnek. Ha kutyát tartunk, függőségét akarjuk növelni;
nem vágyunk arra, hogy felnövekedvén elhagyja a "szülői" házat;
maradjon csak ott, ahol van, heverésszen a kandalló mellett.
Egy kutyában nem függetlenségét, hanem igenis függőségét értékeljük.
A háziállatok szeretetének jelensége nagyon fontos jelenség,
mert sok olyan ember van, aki csak kutyáját vagy macskáját képes
szeretni, embereket már nem. Rengeteg amerikai katona kötött
házasságot német, olasz vagy vietnami lányokkal a háborúkban,
s boldogságukat nem látszott zavarni, hogy nem értik egymás
szavát. Amikor azonban az asszonyok megtanultak angolul,
a házasságok rendre felbomlottak. A katonaférjek már nem tudták
feleségükre kivetíteni saját gondolataikat, érzéseiket, vágyaikat
és céljaikat, s így nem tudták azt a fajta közelséget érezni,
amit egy kedves kutyával vagy macskával éreztek volna. Ahogy
az asszonyok megtanultak angolul, a férjek ráébredtek, hogy saját
gondolatokkal, nézetekkel és célokkal rendelkeznek, s ezek
bizony nem feltétlenül egyeztek meg a férj elképzeléseivel. Néhány
esetben megszerették egymást, a legtöbb esetben azonban
ez a kapcsolat végét jelentette. Az imigyen fölszabadult nők jog-
gal tartottak az olyan férfiaktól, akiknek vonzalma feltételezte,
hogy az asszonynak sem saját ereje, sem függetlensége, de még
saját egyénisége sincsen. Ennek a jelenségnek talán legszomorúbb
megnyilvánulása, amikor egyes nők csak csecsemőként szeretik
saját gyermeküket. Gyakori jelenség ez. Eszményi anyák,
míg gyermekük kétévesnél kisebb. Végtelenül gyengédek, boldogan
szoptatják a gyereket, dédelgetik és játszanak vele, szeretetük
állandó, boldogok anyaságukban. Aztán szinte egyik napról
a másikra megváltozik a helyzet. Amint a gyerek saját akaratának
első jelei megmutatkoznak - engedetlen, nyűgös, nem akar
89
játszani, olykor a dédelgetést is visszautasítja, más emberekhez is
vonzódik, azaz a saját fejével óvakodik ki a világba -, az anya
szeretete egy csapásra megszűnik. Többé nem érdekli a gyerek,
csak nyűgnek érzi. Ugyanakkor gyakori, hogy szinte leküzdhetetlen
vágy ébred benne arra, hogy újra teherbe essen, hogy újra
szeretgethesse csecsemőjét. Rendszerint sikerül is újra teherbe
esnie, s minden újra kezdődik. Ha nem sikerül, teljesen elhanyagolja
saját gyerekét, de lelkesen vigyáz a szomszédok kétévesnél
fiatalabb gyermekeire. Saját gyerekei számára a második életév
vége nem csupán a csecsemőkor, de az anyai szeretet végét is
jelenti. A változás mindenki számára nyilvánvaló, csak az anya
nem veszi észre, mert el van foglalva legújabb csecsemőjével. Az
ilyen gyerekek aztán rendszerint depresszív vagy passzívan dependens
felnőttekké válnak.
Mindebből az tűnik ki, hogy a csecsemők, a háziállatok vagy
az engedelmes házastárs iránt érzett "szeretet" magatartása bizton
sorolható az anyai, illetve - helyesebben - a szülői ösztön kategóriájába.
Hasonlítható a szerelembe esés állapotához: nem valódi
szeretet, mert nem kíván különösebb erőfeszítést, nem teljesen
szabad elhatározás kérdése, biztosítja ugyan a faj fennmaradását,
de nem segíti elő a lelki fejlődést. Hasonlít a valódi szeretethez,
amennyiben másokat szolgál, és olyan kapcsolatokat kezdeményez,
amelyből aztán valódi szeretet is kifejlődhet, de ennél
jóval több kell egy egészséges házassághoz, egy egészséges
gyerek felneveléséhez vagy akár az emberiség lelki fejlődéséhez.
A lényeg az, hogy a nevelés több egyszerű etetésnél, s hogy
a lelki fejlődés elősegítése sokkalta összetettebb folyamat, semhogy
pusztán ösztönösen végezhetnénk. Korábban megemlítettük
annak az anyának az esetét, aki nem engedte az iskolabusszal
közlekedni a fiát. Azáltal, hogy autóval hozta-vitte, bizonyos
értelemben gondját viselte, de gondviselésével inkább
visszafogta, mintsem elősegítette lelki fejlődését. Rengeteg a hasonló
példa: anyák, akik tömik már amúgy is hájas gyermeküket;
apák, akik szobányi játékot vesznek fiuknak, és szekrényeket töltenek
meg ruhával leánygyermekük számára; szülők, akik soha
101
semmit nem tagadnak meg gyermeküktől. A szeretet nem azt jelenti,
hogy valaki gondolkodás nélkül mindent megad. Megfontoltan
kell adni, s időnként józan megfontolásból meg kell tagadni
dolgokat. Megfontoltan kell dicsérni és megfontoltan kell bírálni.
A megfontoláshoz pedig kevés az ösztön: gondolkozni kell
hozzá, s gyakran olyan döntéseket kell hozni, amelyek meghozatala
fájdalommal jár.