
Marcia esete
Azért nem minden eset olyan, mint Kathyé. Sok másfajta, de
ugyancsak gyakori és tipikus eset létezik. Marcia egyik első betegem
volt, aki hosszú terápiás kezelésben részesült. Húszas éveiben
járó, meglehetősen gazdag nő, aki azért keresett föl, mert általános
kedvetlenségben szenvedett. Bár nem tudta megmondani,
hogy pontosan mi baja van az élettel, megmagyarázhatatlan
módon örömtelen életet élt. Úgy is nézett ki. Gazdag volt és iskolázott,
mégis úgy nézett ki, mint egy öreg és rongyos bevándorló.
A kezelés első évében kivétel nélkül minden alkalommal
sötét színű ruhát viselt, kéket, barnát, szürkét vagy feketét, s ruhája
mindig vagy kicsi volt, vagy nagy, és mindig egy hatalmas,
rongyos, sötét szőnyeganyagból készült táskát hurcolt magával.
Értelmiségi szülők egyetlen gyermeke volt, apja is, anyja is sikeres
egyetemi tanár, s mindketten azt tartják, hogy a vallás "bárgyú
kísértetmese". Lányukat kigúnyolták, amikor gyerekkorában
a barátnőjével egyszer templomba ment.
Amikor a terápia kezdetét vette, Marcia teljes mértékben egyetértett
a szüleivel. A kezdet kezdetén kijelentette, némiképp harsányan
és büszkén, hogy ateista, igazi ateista, aki abban hisz, hogy
az emberiség sokkal szerencsésebb volna, ha megszabadulna Is-
ten létezésének illúziójától. Érdekes módon, Marcia álmai telistele
voltak vallásos jelképekkel, szobákba repülő madarakkal álmodott,
csőrükben kéziratos tekercsek lógtak, egy régi nyelven
írt szöveggel. Egyelőre nem hívtam fel erre a tényre Marcia figyelmét,
sőt a két évig elhúzódó terápia során egyáltalán nem
foglalkoztunk a vallás kérdéseivel. Elsősorban szüleihez fűződő
viszonyával foglalkoztunk. Apja és anyja átlagon felül intelligens
emberek voltak, anyagilag gondoskodtak róla, érzelmileg azonban
roppant távol tartották magukat lányuktól, visszahúzódtak
intellektuális elefántcsonttornyukba. Mindamellett még idejük sem
volt rá, karrierjükkel kellett törődniük. Marcia pszichológiai értelemben
árvaként nőtt föl kényelmes otthonában. Ezt azonban
nem szívesen ismerte el. Ellenérzést váltott ki belőle, amikor föl
173
hoztam, hogy szülei nem törődtek vele gyerekkorában, s ugyancsak
ellenérzést váltott ki belőle az a megjegyzésem, hogy úgy
öltözik, mint egy árvagyerek. Ez az új divat, mondta, s nekem
semmi jogom kritizálni.
A kezelés során a javulás kínosan lassú volt, de drámai. A legfontosabb
összetevő ismét az volt, hogy lassanként lépésről lépésre
olyan közeli és meghitt kapcsolatot sikerüljön egymással
kiépítenünk, amilyen szüleivel sohasem létezett. A második év
elején Marcia egy reggel új táskával állított be. Nagyságban talán
egyharmada volt régi táskájának, és rikító színekben pompázott.
Ettől fogva minden hónapban valami új színnel gazdagodott ruhatára
- élénk narancsszín, sárga, igen, világoskékek és zöldek
- olyan volt, mint egy virág, amely lassan kibontja szirmait. Az
utolsó előtti foglalkozáson, saját érzésein tűnődve ezt mondta:
"Tudja, különös dolog ez, de nemcsak belül változtam meg,
olyan, mintha a környezet is megváltozott volna. Bár még min-
dig ugyanabban az öreg házban lakom, s nagyjából ugyanazt csinálom,
az egész világot másnak látom és érzem. Meleg, biztonságos,
izgalmas, és szeretet honol benne. Emlékszem, hogy azt
mondtam egyszer, ateista vagyok. Most már nem vagyok ebben
biztos. Pontosabban, nem hiszem, hogy ateista lennék. Most,
hogy olyan jól érzem magam a világban, azt mondom magamnak,
biztosan van Isten. Nem lehetne a világ ilyen jó Isten nélkül.
Furcsa, de nem tudom jól szavakba önteni ezt az érzést. Úgy
érzem, mintha része volnék valami nálamnál sokkal nagyobbnak,
amit nem látok át, de tudom, hogy van, és jó érzés a részének
lenni."
Kathy életében a terápia előtt Isten foglalta el a középponti helyet,
és a terápia végeztével lényegtelenné vált számára. Marcia
esetében az ellenkezője történt. A terapeuta ugyanaz volt, a terápia
is, mindkét esetben sikeres volt a kezelés, látszólag mégis
ellentett eredménnyel zárult. Hogyan magyarázható meg ez a jelenség?
Mielőtt megpróbálnám megmagyarázni, szűrjük le még
egy esettanulmány tapasztalatait. Kathy esetében szükségesnek
mutatkozott, hogy a terapeuta tevőlegesen lerombolja vallásmá
128
niáját. Marcia esetében nem volt szükség tevékeny beavatkozásra,
a betegben gyógyulásával együtt, apródonként alakult ki egyfajta
hit. Szükségessé válhat-e azonban valaha is, hogy a terapeuta
aktívan szálljon szembe egy beteg ateizmusával vagy agnoszticizmusával,
és tudatosan vezesse a beteget a vallás felé?