
A szeretet és a pszichoterápia
Nehezen idézem föl magamban azt a megértést és indíttatást,
amellyel tizenöt évvel ezelőtt megkezdtem munkámat a pszichiátria
területén. Bizonyos, hogy "segíteni" akartam az embereken.
Az orvostudomány más ágai is lehetőséget kínáltak erre, de olyan
technológiai segédeszközökkel, amelyekkel nem éreztem jól magam,
és túlságosan mechanikus módon. Több élvezetet találtam
abban, hogy beszélgessek az emberekkel, mint hogy kopogtassam
és tapogassam őket, és az elme furcsaságai jobban érdekeltek,
mint a test vagy a kórokozók furcsaságai. Fogalmam sem volt,
hogy a pszichiáter hogyan segít az embereken. Azt képzeltem,
hogy varázsigéket mormol, és varázslatos módszerekkel bogozza
ki a lélek csomóit. Talán varázsló akartam lenni. Alig-alig sejtettem,
hogy a pszichiátriának van valami köze az emberek lelki
fejlődéséhez, s fogalmam sem volt arról, hogy a magam lelki fejlődéséhez
is lehet köze.
Pszichiátriai gyakorlatom első tíz hónapjában fekvőbetegekkel
foglalkoztam, akiknek én jóval kevesebbet jelentettem, mint a
gyógyszerelés, a sokkolás vagy a gondos ápolás, de megtanultam
a közlekedés hagyományos varázsigéjét és technikáit. Ezután
kezdtem el foglalkozni első ambuláns neurotikus betegemmel,
Marciával. Hetente háromszor keresett föl. Nagy küzdelem
volt. Nem volt hajlandó arról beszélni, amiről beszéltetni akartam,
nem volt hajlandó úgy beszélni, ahogyan én szerettem volna,
és néha egyáltalán nem volt hajlandó beszélni. Értékrendszerünk
jelentős mértékben elütött. Kapcsolatunkban aztán én is, ő
is engedett valamit. De a küzdelem folytatódott, minden varázsszavam
ellenére, és Marcia semmi jelét nem adta a javulásnak.
Ami azt illeti, a kezelés megkezdése után nem sokkal megváltoztatta
szexuális viselkedését, válogatás nélkül mindenkivel lefeküdt,
és hónapokig számtalan példáját mesélte el "rossz viselkedésének".
Miután ez egy évig is eltartott, egy kezelés közepén
megkérdezte tőlem: "Azt gondolja rólam, hogy egy rongy kis kurva
vagyok, igaz?" "Úgy vélem, arra kíváncsi, hogy mit gondolok
139
magáról" - válaszoltam, hogy időt nyerjek. "Pontosan arra" mondta
ő. Most mit tegyek? Milyen varázsigét használhatnék?
Megkérdezhetném, hogy miért kérdezi. Vagy azt: Mit gondol, mi
a véleményem? Azt is mondhatnám: "Nem az a fontos, hogy én
mit gondolok, hanem az, hogy maga mit gondol magáról." De
úgy éreztem, hogy mindezzel csak megkerülném a kérdést, s
hogy egyévi kezelés után Marcia megérdemli, hogy őszintén válaszoljak.
Erre azonban nem tanultam semmilyen varázsigét tanáraimtól,
tanulmányaim során sohasem említették ezt a helyzetet,
ami számomra nyilvánvalóan azt mutatta, hogy rendes pszichiáter
nem is kerülhet ilyen helyzetbe. Mit tegyek? "Marcia - mondtam
végül szívdobogva -, maga több mint egy éve jár hozzám,
hetente három alkalommal. A dolgok nem mindig mentek simán.
A kezelés javarészt reménytelen küzdelem volt, néha unalmas,
néha idegesítő mindkettőnknek, néha dühítő. Mindennek ellenére
maga hétről hétre, hónapról hónapra minden foglalkozáson
megjelent, amit nem tett volna, ha nem akarna fejlődni, jobb állapotba
kerülni. Nem tartok rongy kis kurvának valakit, aki ilyen
keményen tud dolgozni javulása érdekében, sőt meglehetősen
bámulom."
Sok tucatnyi szeretője közül Marcia azonnal kiválasztott egyet,
komoly kapcsolatba kezdett vele, s azóta remek házasságban élnek.
Többé nem feküdt le fűvel-fával. Rögtön arról kezdett el beszélni,
ami jó lenne. A reménytelen küzdelem érzete eltűnt a kezelésből,
munkánk kellemes lett és folyamatos, Marcia rendkívüli
ütemben fejlődött. Az, hogy fölfedtem előtte valódi véleményemet
- bár úgy éreztem, ezt nem kellene megtennem nemhogy
nem sértette, hanem hasznára vált, és nyilvánvalóan a fordulópont
volt kapcsolatunkban.
Mit jelent ez? Azt netán, hogy a pszichoterápia sikerének tit
ka: közölni a beteggel, hogy jó véleménnyel vagyunk róla? Alig
ha. Először is: a terápiában mindig őszintének kell lenni. Én va
lóban kedveltem és bámultam Marciát. Másodszor: az a tény,
hogy kedvelem és csodálom, azért volt számára jelentős, mert
nagyon régen járt hozzám terápiás kezelésre, és ez idő során ten
128
gernyi tapasztalat is fölhalmozódott. Az az igazság, hogy e fordulópont
lényegében nem is azzal volt összefüggésben, hogy én
kedvelem és bámulom: kapcsolatunk természetével volt összefüggésben.
Hasonlóan drámai fordulópontra került sor egy másik fiatal
nő, Helen kezelésében. Már kilenc hónapja járt hozzám, hetente
kétszer, minden komolyabb eredmény nélkül; még különösebb
érzelmek sem fűztek hozzá. Ami azt illeti, nem is nagyon értettem
még, ki is ő egyáltalán. Még sohasem fordult elő, hogy ennyi
idő után még mindig ne lássam át a beteg és a betegség természetét.
Teljesen megzavart, s nem egy éjszakát töltöttem ébren,
mindhiába gondolkodván, hogy megértsem az esetet. Csak annyi
volt világos, hogy Helen nem bízik bennem. Állandó panasza
volt, hogy nem törődöm vele, csak a pénze érdekel. Kilenc hónap
után is éppen erről beszélt egy foglalkozáson. "El se tudja
képzelni, dr. Peck - mondta -, milyen hiábavaló érzés megpróbálni
kommunikálni magával, amikor nyilvánvaló, hogy egyáltalán
nem érdeklem sem én, sem az érzelmeim."
"Helen - válaszoltam -, ez a terápia mindkettőnknek elég hiábavaló.
Nem tudom, mit fog gondolni, ha megmondom, hogy
egy évtizede vagyok gyakorló terapeuta, de még ilyen nehéz és
frusztráló esetem nem volt. Még sohasem volt olyan betegem,
akivel ilyen hosszú idő alatt ilyen keveset haladtam volna. Talán
igaza van, amikor azt hiszi, hogy nem én vagyok magának a
megfelelő terapeuta. Nem tudom. Nem akarom félbehagyni a terápiát,
de hiába gondolkodom éjjel-nappal, akkor sem tudom, mi
nem sikerül a munkában." Helen elmosolyodott. "Akkor maga
mégis törődik velem" - mondta. "Hogyan?" - kérdeztem. "Ha nem
törődne velem, nem érezné ilyen hiábavalónak a dolgot" - mondta,
mintha mindez nyilvánvaló volna.
Helen már a következő foglalkozáson elkezdett olyan dolgokról
beszélni, amelyekről megelőzően hallgatott vagy hazudott, s
egy héten belül tisztán láttam a probléma gyökerét, föl tudtam
állítani a diagnózist, és nagyjából azt is láttam, hogyan kell folytatni
a terápiát.
141
Ebben az esetben is azért volt reakciómnak jelentősége Helen
számára, mert megmutatta, hogy mennyire mélyen törődöm vele,
s mert olyan hosszú időt töltöttünk együtt hiábavalónak látszó
küzdelemben. Most már belátható, hogy mi a pszichoterápia
hatékonyságának és sikerének lényegi összetevője. Nem a "feltétlen
pozitív törődés", nem a varázsigék, a technika, a hozzáállás,
hanem az emberi elkötelezettség és a küzdelem. A terapeuta
hajlandósága, hogy énjét kiterjessze a beteg fejlődése elősegítésének
érdekében, hogy valóban bekapcsolódjék a küzdelembe
az érzelmek síkján, hogy hajlandó legyen küzdeni a beteggel és
önmagával. Röviden: a sikeres és mély terápia lényegi összetevője
a szeretet.
Figyelemre méltó, sőt hihetetlen, hogy a pszichoterápia tengernyi
szakirodalma mennyire figyelmen kívül hagyja a szeretet
kérdését. Nyugaton ez a helyzet, Keleten nem. Egy hindu guru
gyakran minden teketória nélkül bevallja, hogy erejének forrása
a szeretet.* De még a témát leginkább megközelítő nyugati szakcikkek
is csak odáig jutnak el a sikeres és a sikertelen terápia közötti
különbséget elemezve, hogy megemlítik a "melegséget" és
az "empátiát". Alapjában véve mintha zavarba jönnénk a szeretet
hallatára. Ennek több oka is van. Az egyik a valódi szeretet és a
romantikus szerelem összekeveredése, amely - más hasonló fogalomzavarokkal
egyetemben, melyeket taglaltam ebben a részben
- annyira jellemző kultúránkra. A másik ok az, hogy elfogultak
vagyunk mindazzal szemben, ami racionális, megfogható és
megmérhető, ami tudományos orvoslás. A nyugati pszichiátria az
orvostudományokból fejlődött ki. Mivel pedig a szeretet nem racionális,
nem megfogható és nem megmérhető, a tudományos
analízisnek rossz alanya.
Egy újabb ok a pszichoanalitikus hagyomány, melynek értelmében
az analitikus távolságot tart; ezért a hagyományért nem
annyira Freud, mint követői felelősek. Ugyanennek a hagyománynak
megfelelően, ha a beteg bármiféle érzelmet táplál az analiti
*Lásd Peter Brent: The God Men of India. New York, Quadrangle Books, 1972.
128
kus iránt, azt "transzferenciának" bélyegzik, s ha az analitikusban
valamiféle érzelem ébredne betege iránt, azt rögtön bedugják az
"ellentranszferencia" feliratú üvegcsébe, azzal a hallgatólagos megjegyzéssel,
hogy az ilyen érzések abnormisak, inkább a probléma,
mint a megoldás részei, s ezért kerülendők. Ez mind abszurdum.
A transzferencia (az indulatátvitel), amint azt az előző részben
említettük, a nem helyénvaló érzelmekre, felfogásra és reakcióra
utal. Semmi abnormiá nincs abban, ha a beteg megszereti
a terapeutát, amiért az hétről hétre, foglalkozásról foglalkozásra
figyelmesen hallgatja, minden ítélkezés nélkül, aki valóban elfogadja
a beteget, mégpedig úgy, ahogy valószínűleg még soha senki
nem fogadta el, aki a legkisebb mértékben sem használja ki,
és segít szenvedéseinek enyhítésében. Éppen ellenkezőleg: rendszerint
az indulatátvitel lényege az, ami sok esetben megakadályozza
a szeretettel teli kapcsolatot, s a kezelés abból áll, hogy a
transzferencia feloldásával a beteg, talán életében először, egy valóban
szeretettel teli kapcsolat tapasztalatát teheti magáévá. S hasonlóképpen,
abban sincsen semmi abnormis, ha a terapeuta szeretetet
érez a beteg iránt, aki aláveti magát a terápiának, együttműködik
a kezelésben, hajlandó tanulni tőle, és a kapcsolatban
sikeresen fejlődni kezd. Az intenzív pszichoterápia sok tekintetben
hasonló az újraneveléshez. A jó terapeuta szeretet-érzése a
beteg iránt nem kevésbé helyénvaló, mint amennyire helyénvaló,
hogy a jó szülő szereti gyermekét. Ellenkezőleg: a terápia sikerének
érdekében fontos, hogy a terapeuta szeresse betegét, s
ha a terápia valóban sikerrel jár, az érzés kölcsönös lesz.
Az elme megbetegedései elsősorban azért következnek be, mert
a beteg ember gyermekkorában nem kapta meg azt a szeretetet,
amelyet szüleitől elvárt, s ezért érése és lelki fejlődése kudarcot
vallott. Nyilvánvalóan következik ebből, hogy a pszichoterápia
sikeréhez a betegnek legalább részben meg kell kapnia azt a szeretetet,
amelyet gyermekkorában nem kapott meg. Ha a terapeuta
nem tudja őszintén szeretni betegét, a gyógyulás nem fog bekövetkezni.
Mindegy, mennyire jól képzett és tapasztalt, ha nem
szereti a beteget, a kezelés rendszerint kudarcra van ítélve. Ugyan
143
így: egy viszonylag képzetlen és tapasztalatlan terapeuta is elérhet
kiváló eredményeket, ha képes a szeretetre.
Mivel a szeretet és a szexualitás egymást határolják, helyes itt
megemlíteni azt a témát, amely a sajtót annyira foglalkoztatja: a
szexuális kapcsolatot terapeuta és beteg között. A pszichoterapeutikus
kapcsolat közelsége és természete miatt elkerülhetetlen, hogy
erős szexuális vonzódás alakuljon ki. A vonzódás beteljesítésének
vágya óriási lehet. Gyanítom, hogy akik a szakmában boldogan
dobják az első követ bűnbeesett kollégáikra, jómaguk nem sok
szeretetet táplálnak betegeik iránt, s így nem is értik teljesen a
probléma nagyságát. Mi több, ha valaha olyan esettel kerülnék
szembe, amelyben alapos megfontolás után úgy vélném, hogy a
beteg lelki fejlődését elősegítené, ha szexuális kapcsolatra lépnénk,
nem haboznék meggyőződésemet valóra váltani. Tizenöt
éves gyakorlatomban azonban eddig még nem kerültem szembe
ilyen esettel, s nehezen tudom elképzelni, hogy ilyen eset előfordulhatna.
Először is azért nem, mert a jó terapeuta helyzete sokban
hasonlít a jó szülő helyzetéhez, és a jó szülő nem szokott szexuális
kapcsolatot létesíteni gyermekével, többrendbeli nyomós
oknál fogva. A szülőnek az a dolga, hogy a gyerek hasznára legyen,
nem az, hogy a gyereket használja föl saját céljaira. Ugyanígy,
a terapeuta dolga, hogy betege javát szolgálja, s nem az, hogy
a beteget fordítsa saját hasznára. A szülő feladata az, hogy önállóságra
nevelje gyermekét, s a terapeuta feladata igen-igen hasonló.
Nehéz elképzelni, hogy az a terapeuta, aki betegével szexuális
kapcsolatban áll, mennyiben segíthetné elő a beteg önállóságát.
Számos beteg, különösen a csábítóbbak, olyan szexuális vonzalmat
érez szülei iránt, amely gátolja szabadságát és fejlődését.
A teória és a kevés tapasztalati tény egyaránt arra mutat, hogy
ilyen betegek esetében a szexuális kapcsolat a terapeuta és a beteg
között inkább rögzíti, semmint feloldja a beteg éretlen vonzalmait.
Még ha a kapcsolat nélkülözi is a nemi érintkezést, mindenképpen
káros, ha a terapeuta beleszeret a betegbe, mert - mint
láttuk - a szerelemnek része az én határainak feloldódása és az
egyének közötti normális különbözés csökkenése.
128 144
Az a terapeuta, aki beleszeret a betegébe, aligha lehet objektív
a beteg szükségleteivel kapcsolatban, s aligha képes azokat elválasztani
saját kívánságaitól. A terapeuta éppen azért nem szeret
bele betegébe, mert szereti. Miután a valódi szeretet elismeri tárgyának
saját, külön létezését, a terapeuta is fölismeri, hogy betegének
életútja szükségszerűen elkülönül a terapeuta életútjától.
Vannak terapeuták, akik ebben olyan szigorúak, hogy betegükkel
a kezelésen kívül soha, semmilyen körülmények között nem
akarnak találkozni. Tisztelem ezt az álláspontot, de feleslegesen
merevnek tartom. Gyakorlatomban előfordult eset, amikor a betegnek
nem vált hasznára, hogy a kezelés befejezése után is találkoztunk,
de számos olyan esetet tudnék említeni, amikor mindkét
félnek kifejezetten hasznos volt, hogy fönntartottuk a társadalmi
érintkezést. Ugyancsak szerencsésnek tartom magam, amiért
több közeli barátomat is sikeresen analizáltam. Mindazonáltal
csak gondos önvizsgálat és nagy óvatosság mellett szabad a terápia
hivatalos befejezése után kapcsolatot tartani a volt beteggel,
nehogy káros következményei legyenek.
Eddig azt a gondolatot vizsgáltuk, melynek értelmében a sikeres
pszichoterápia nem nélkülözheti a valódi szeretetet - a gondolat
némiképpen eretnek hagyományos pszichoterápiái körökben.
Az érme másik oldala sem kevésbé az: ha a jó pszichoterápia
szeretettel teli, akkor vajon a szeretetnek is pszichoterapeutikusnak
kell lennie? Aki valóban szereti házastársát, szüleit, gyerekeit,
barátait, kezelheti-e őket? Válaszom: természetesen igen. Gyakran
előfordul, hogy egy összejövetelen valaki így szól hozzám:
"Dr. Peck, ön bizonyára nem találja könnyűnek, hogy elválassza
magánéletét munkájától. Végül is az ember nem analizálhatja állandóan
a saját családját meg a barátait, igaz?" A kérdezőt rendszerint
nemigen érdekli a válasz, csak csevegni akar, de előfordul,
hogy alkalmam nyílik kifejteni, miért van az, hogy meg sem
kísérlem hivatásom és magánéletem kettéválasztását. Ha észreveszem,
hogy feleségem, gyerekeim, szüleim, valamelyik barátom
egy illúzió hatása alá került, súlyosan téved vagy felesleges
akadállyal küzd, akkor rajtuk éppúgy kötelességem segíteni, mint
azokon a betegeimen, akik fizetnek, hogy segítsek rajtuk. Vagy
megfosszam környezetemet szeretetemtől és bölcsességemtől pusztán
azért, mert nem fizetnek? Aligha volna helyénvaló. Hogyan
lehetnék akkor jó barát, szülő, gyermek, férj? Mi több, tőlük
is elvárom, hogy hasonló helyzetben segítsenek rajtam. Gyerekeimtől
sokat tanulok, bár bírálatuk némelykor talán túlságosan
nyers és nem olyan meggondolt, mint egy felnőtté. Feleségemtől
legalább annyit tanulok, mint amennyit ő tanul tőlem. Barátaimat
nem nevezném barátaimnak, ha nem lennének hozzám őszinték,
ha nem mondanák meg, amikor valamivel nem értenek egyet,
tudásukkal és bölcsességükkel nem irányítanának életem útján.
Segítségükkel vagy segítségük nélkül fejlődhetem-e gyorsabban?
Minden, valóban szeretettel teli kapcsolat kölcsönös pszichoterápia.
Nem mindig gondolkoztam így. Volt idő, amikor többre becsültem
feleségem csodálatát, mint bírálatát, s legalább annyira
igyekeztem függőségét erősíteni, mint őt magát. Férjként és apaként
úgy láttam magam mint kenyéradót; felelősségem a kenyérkeresettel
véget ért. Otthon kényelmet s nem kihívást akartam.
Akkoriban egyetértettem volna azzal, hogy a pszichiáter részéről
helytelen és veszélyes, ha környezetével is pszichiáterként viselkedik.
Ebbéli véleményemet azonban legalább annyira motiválta
a lustaság, mint a félelem, hogy rosszul használnám fel hivatásos
képességeimet. Mert a pszichoterápia munka, akárcsak a szeretet,
s természetesen könnyebb nyolc órát dolgozni, mint tizenhatot.
Ugyancsak könnyebb egy olyan embert szeretni, aki eljön,
hogy bölcsességemből megkapja a részét, fizet érte, s alkalmanként
ötven percet vesz igénybe, mint azt, aki az ember figyelmét
jogaként követeli, akinek követeléseit nem lehet korlátozni, aki
nem úgy közelít hozzám, mint felsőbbrendű lényhez, és nem keresi
alázattal a tudást. A család vagy a barátok pszichoterápiájához
ugyanannyi erőfeszítés és önfegyelem kell, mint a rendelőben,
de a körülmények kevésbé kedvezőek: valójában még több
erőfeszítést és szeretetet igényel. Ezért remélem, hogy a pszichiáterkollégák
ezeket a szavakat nem veszik ösztökélésnek, hogy
128
rohanjanak haza, és kezdjék el analizálni családjukat. Aki megmarad
a fejlődés útján, annak egyre nő a képessége a szeretetre.
Ugyanakkor persze mindig véges marad, s nyilvánvalóan helytelen
lenne több terápiát vezetni, mint amennyit az ember szeretettel
tud elvégezni, mert a pszichoterápia szeretet nélkül sikertelen
és káros lesz. Aki napi hat órán át képes a szeretetre, elégedjen
meg ennyivel, már ez is jóval több, mint az átlag; az út
hosszú, s idő kell hozzá, hogy a szeretet képessége növekedjék.
Hogy az ember állandóan szeressen s környezetében is terapeutaként
viselkedjen: szép eszme, melyet nem lehet azonnal elérni,
bár elérésére törekedni kell.
Kifejtettem, hogy a laikus is jó eredményeket érhet el a pszichoterápia
terén, ha kellő szeretet lakik benne, s valóban, a környezetünkben
való terápiás viselkedés gondolata nem csupán hivatásos
terapeutákra vonatkozik, hanem mindenkire. Néha a beteg
megkérdi tőlem, mikor lesz vége a kezelésnek. Amire rendszerint
így válaszolok: "Mikorra önből is jó terapeuta válik." Ez a
válasz gyakran igen hasznos a csoportterápiában, ahol a betegek
egymáson gyakorolják a pszichoterápiát, s a szerep rossz fölvállalására
föl lehet hívni a figyelmüket. Sok betegnek nincsen ínyére
ez a válasz, s van, aki meg is mondja: "Ez túl sok munka. Akkor
minden viszonyulásomon állandóan gondolkoznom kellene.
Ennyire keményen nem akarok dolgozni. Inkább jól érezném
magam." A betegek gyakran hasonlóképpen reagálnak, amikor
arról beszélek nekik, hogy az emberi kapcsolatok általában a tanulásra
vagy a tanításra nyújtanak alkalmat, s elszalasztja az alkalmat
az, aki nem akar sem tanulni, sem tanítani. A maga szempontjából
a legtöbb betegnek igaza van, amikor azt mondja,
hogy az életben nem akar ennyire keményen dolgozni, és nem
akar ilyen magas célt elérni. Ezek a betegek, a terapeuta minden
szakértelme és lelkesedése ellenére is, előbb fogják befejezettnek
tekinteni kezelésüket, mintsem elérték volna lehetséges fejlődésük
határát. Van, aki rövid, van, aki hosszabb utat tett meg,
de az egész fejlődési út bejárását nem neki találták ki; túl nehéznek
érzi. Csak egyszerű ember akar lenni, nem akar Istenné válni.
147