Önismeret, szabadság.

"Az, aki ismeri önmagát, édes;
már maga, a jelenléte is olyan, mint a méz."
(Osho: Metafizika)




lap tetejére

A vallástudomány

A lelki fejlődés útja a mikrokozmoszból a makrokozmoszba vezet. Az út első szakaszait nem a hit, hanem a tudás segítségével teszi meg az ember. Tanulás kell ahhoz, hogy az ember elszakadhasson mikrokozmoszából, s megszabadulhasson a transzfe *Bryant Wedge and Cyril Muromcew: "Psychological Factors in Soviet Disarmament Negotiation", Journal of Conflict Resolution, 9- No. 1 (March 1965), 18-36. (Ugyancsak: Bryant Wedge: "A Note on Soviet-American Negotiation", Proceedings of the Emergency Conference on Hostility, Aggression, and War, American Association for Social Psychiatry, Nov. 17-18, 1961. 128 rencia terhétől. Állandóan készen kell állnia az új információ befogadására és feldolgozására. A tudás növekedése e könyv egyik alaptémája. Az előző részben a szeretetet is növekedésnek, énünk kiterjesztésének neveztük. Kitértünk ennek kockázatára is, az ismeretlen elfogadásának kockázatára. Az önfegyelemről szóló rész végén megállapítottuk, hogy a tanulásnak része a régi én feladása, az elnyűtt, haszontalan tudás halála. Rövid távon persze kényelmesebb ragaszkodni idejét múlta mikroszkopikus térképünkhöz, hogy elkerüljük a megszokott elképzelések föladásával járó kényelmetlenséget. A lelki fejlődés útja azonban az ellenkező irányba tart. Először bizalmunkat vesztjük abban, amit már hiszünk, aztán tudatosan keressük az ismeretlent és a fenyegetőt, készakarva kérdőjelezzük meg a már létező értékrendszer érvényét. A szent élethez minden megkérdőjelezésén át vezet az út. Nagyon is valós értelemben a tudománnyal kezdjük. Szüleink hitének helyébe a vallás tudományát állítjuk. Lázadnunk kell szüleink hite ellen, mert szükségszerűen korlátoltabb, mint az a hit, amelyet magunk alakíthatunk ki személyes tapasztalataink, felnőtt tapasztalataink és egy újabb emberi nemzedék tudása alapján. A vallás nem jó örökség. Az ember vallásának személyes vallásnak kell lennie, amelyet maga alakít ki, kérdezve és kétkedve, saját tapasztalatának olvasztótégelyében. Alan Jones teológus így ír: "Egyik fő gondunk, hogy nagyon kevés embernek van valóban saját élete. Mindenünket másodkézből kapjuk, még az érzelmeinket is. Sok esetben másodkézből szerzett információ alapján létezünk. Elfogadjuk bizalommal, amit az orvos, a tudós, a termelő mond. Ez nekem nem tetszik. Mégis el kell fogadno?n, mert tudják azt, amiben én tudatlan vagyok. Ha más szavait hiszem el vesém állapotáról, a koleszterin hatásáról vagy a csirkenevelésről, az még csak hagyján. Ám az élet célja, értelme vagy a halál esetében nem elégszem meg más véleményével. 159
Használt hittel nem hihetek másodkézből kapott Istenben. Ha valóban élni akarok, saját, személyes információra van szükségem."* Tehát az egészség és a fejlődés érdekében az embernek ki kell alakítania saját hitét, nem szülei hitével kell élnie. Ám mi a tudomány vallása? A tudomány vallás, amennyiben bizonyos alapvetésekre támaszkodó bonyolult világnézet. Az alapvetések nagyrészt a következők: a világegyetem valóságos, s így vizsgálat tárgya lehet; az ember számára értékes cselekvés a világ vizsgálata; a világegyetemnek értelme van - azaz bizonyos törvényeknek megfelel és kiszámítható; az emberek azonban rossz vizsgálók, babona, előítélet, elfogultság befolyásolja tisztánlátásukat, továbbá prekoncepciók; a vizsgálat eredménye ezért csak akkor lehet pontos, ha tudományos módszerekhez folyamodunk. E diszciplína lényege a tapasztalás, mert nem ismerünk mást, mint amit tapasztaltunk: míg a tudománynak az egyszerű tapasztalás kevés, megismételhetőnek kell lennie, hogy kísérletileg igazolható legyen, és igazolhatónak kell lennie, mert szigorú kikötés, hogy hasonló körülmények között különböző emberek ugyanazt tapasztalhassák. A kulcsszavak: "valóság", "vizsgálat", "tudás", "bizalmatlanság", "tapasztalás", "önfegyelem" vagy "diszciplína". Ezeket a szavakat a könyvben állandóan használtuk. A tudomány a szkepticizmus vallása. A szkeptikusság elengedhetetlen ahhoz, hogy elszabadulhassunk a gyermekkor, a kultúra, a dogma, a szülőktől hallott féligazságok mikrokozmoszából. A tudományos magatartás teszi lehetővé, hogy a személyes tapasztalás mikrokozmoszát átalakíthassuk'a személyes tapasztalás makrokozmoszává. Úgy kell kezdenünk tehát, hogy tudóssá válunk. Sok beteg, aki már megtette ezeket a kezdő lépéseket, így szól hozzám: "Nem vagyok vallásos. Nem járok templomba. Nemigen hiszem már azt, amit a szüleimtől vagy gyerekkoromban a temp .Alan Jones: Journey into Christ. New York, Seabury Press, 1977. 91-92. 160
lomban hallottam. Nem rendelkezem a szüleim hitével. Talán nem is nagyon érdekel a hit kérdése." Sokként élik meg, amikor ezt a kijelentésüket kétlem. Talán azt mondom: "Önnek van vallása, nagyon mély vallása. Imádja az igazságot, hisz a javulás és a fejlődés lehetőségében. Hitének ereje lehetővé teszi, hogy az új tanulás minden fájdalmát elszenvedje. Vállalja a terápia minden kockázatát, mindezt hite kedvéért. Azt hiszem, nem lenne a valóságnak megfelelő azt mondani, hogy kevésbé vallásos szüleinél, ellenkezőleg, gyanítom, hogy szellemi téren valójában túlnőtt szülein, hiszen szülei hite még a kétkedésre sem szolgáltatna elég bátorságot." A tudomány nemzetközi jellege az egyik bizonyítéka, hogy mint vallás magasabb rendű sok más világnézetnél. Nemzetközi tudományos közösségről beszélünk, amely kezd valóban közösséggé válni, nagyobb mértékben, mint a katolikus egyház, amely mind ez ideig talán a leginkább közelítette meg a nemzetközi testvériség valóságát. Különböző országokban élő tudósok sokkal szabadabban tudnak közlekedni egymással, mint a legtöbb ember. Bizonyos fokig sikeresen felülemelkedtek kulturális mikrokozmoszukon. Bizonyos mértékig bölcsességre tettek szert. Bizonyos mértékig. Mert igaz ugyan, hogy a tudomány szkep tikus világnézete kétségkívül magasabb rendű a vak hitnél, a he lyi babonáknál, a kétkedés nélkül elfogadott föltételezéseknél, de úgy hiszem, hogy a tudomány sem tett többet az első lépé seknél a lelki fejlődés útján. Elsősorban arra gondolok, hogy a tu dományosan gondolkozó emberek éppoly szűk látókörűen gon dolkoznak Isten létezése felől, mint amilyen szűk látókörűen az egyszerű parasztok követték, vakon, atyáik hitét. A tudósok ne hezen fogják föl Isten létének valóságát. A kifinomult szkepticizmus szemszögéből az istenhit jelensége nem meggyőző. Dogmatizmus dogmatizmust követ, háborút lá tunk, inkvizíciót és üldöztetést. Álszentséget is bőven: az embe riség testvériségét hirdető emberek testvéreiket gyilkolják a hit ne vében, mások kárára megszedik magukat, s az erőszak minden formáját gyakorolják. Rítusok és faragott képek zavarba ejtő so 128 kasága tárul elénk: Isten egyszer nő, hat kézzel és hat lábbal, másszor trónon ülő férfi; itt egy elefánt, ott a semmi szubsztanciája; panteonok, házi istenek, szent háromságok és egységek. Csábító a gondolat, hogy az emberiség talán jobban meglenne istenhit nélkül, hogy Isten nem csupán bárgyú, de káros kísértetmese is. Logikusan megvédhető állítás lenne, hogy Isten csak illúzió az emberi elmében - ráadásul káros illúzió -, és hogy az istenhit pszichopatológiás jelenség, amelyet gyógyítani kell. így merül föl a kérdés: vajon betegség-e az istenhit? Indulatátvitelről van-e szó - a szülők képéről, a mikrokozmoszból nyert képről, melyet helytelen módon a makrokozmoszba vetítünk? Avagy más szavakkal kifejezve: ez a hit talán nem több kezdetleges és gyerekes gondolatnál, melyet ki kell nőnie annak, aki az érettség és a tudat magasabb szintjére akar hágni? Ha tudományos szellemben kívánunk válaszolni, lényeges, hogy a klinikus tapasztalat valóságában keresgéljünk. Milyen változásokon esik át az istenhit a pszichoterápia folyamatában?

 

sery68 - Főoldal.