
DR. M. SCOTT PECK
A járatlan út
A szeretet, a hagyományos értékek és a szellemi fejlődés új pszichológiája
A kegyelem üdvözlése
Ismét paradox helyzettel állunk szemben. Ebben a könyvben
mindvégig úgy írtam a lelki fejlődésről, mint rendezett, kiszámítható
folyamatról. Úgy vélhették, hogy megtanulható, mint egy
tantárgy, mint egy egyetemi szaktárgy: be kell fizetni a tandíjat,
aztán szorgalmasan tanulni, s előbb-utóbb az ember megszerzi a
doktorátust. Krisztust idéztem arra vonatkozólag, hogy sokak
előtt nyitva áll a kegyelem, de kevesen fogadják el. Ezzel azt is
kifejeztem, hogy a kegyelem elfogadása elhatározás kérdése. S
tudom, hogy ez igaz.
Ugyanakkor azt is tudom, hogy nem csak így működik a dolog.
Nem mi sietünk a kegyelemhez, hanem a kegyelem jön hozzánk.
Kereshetjük, s esetleg mégsem találjuk meg. Tudatosan vágyhatunk
rá, de aztán mindenféle akadályokra bukkanhatunk az úton.
Vagy nincsen ínyünkre, mégis állandóan az utunkba akad. Egyfelől
úgy látszik, mi választunk, másfelől úgy, Isten kezében van
a döntés. A kegyelem részeseinek közös élménye a csodálat. Úgy
érzik, nem érdemelték ki. Talán tudatában vannak, hogy jók, de
ezt nem saját akaratuknak tudják be, úgy érzik, az, ami bennük
jó, magasabb hatalom munkája. Akik a legközelebb vannak a kegyelemhez,
azok érzik leginkább titokzatos természetét.
128
Hogyan oldjuk föl ezt az ellentmondást? Nem oldjuk föl. Csak
annyit mondhatunk, hogy míg magunk nem juthatunk el a kegyelemhez,
megtehetjük, hogy befogadására kész állapotban
tartjuk magunkat. Ehhez nem kell jártasnak lenni a teológiában,
vagy folyton Istenre gondolni, elég, ha fegyelmezett és szeretettel
teli emberek vagyunk. A teológia puszta tanulmányozása önmagában
véve elégtelen felkészülés. Mégis, azért írtam meg ezt
a fejezetet, mert azt hiszem, hogy a kegyelem létezésének tudata
fontos lehet azok számára, akik elhatározták, hogy végigjárják
a lelki fejlődés hosszú útját. Három módon is segítségükre lehet:
segítheti őket útjukon, jobban érezhetik, merre a cél és bátoríthatja
őket.
A kegyelem választásának és a kegyelem általi kiválasztatásnak
paradox helyzete a szerendipitás lényege. A szerendipitást
úgy határoztuk meg, mint értékes ajándékok fellelését azok keresése
nélkül. Buddha akkor világosodott meg, amikor megszűnt
keresni - amikor hagyta, hogy a megvilágosodás jöjjön hozzá.
Kétségtelen azonban, hogy ez nem történt volna meg, ha nem
fordít tizenhat évet az előkészületekre. Keresnie kellett, és nem
kellett keresnie. A bosszú istennői a kegyelem istennőivé váltak
Oresztész esetében, mert Oresztész részint bízott az istenek kegyelmében,
részint pedig nem várta el tőlük, hogy útját megkönnyítsék.
A keresés és a nem keresés paradox helyzete segítette
hozzá a kegyelem megtalálásához.
Ugyanez a jelenség nyilvánul meg a pszichoterápiában az álmok
magyarázatának fölhasználásakor. Vannak betegek, akik tudatában
vannak annak, hogy álmaik választ adhatnak problémáikra,
s ezért határozottan és lelkesen próbálják álmukat megfejteni,
minden álmukat részletesen följegyzik, meglehetős erőfeszítés
árán is. Mégis, előfordul, hogy álmaik semmi segítséget
nem nyújtanak, sőt talán még hátráltatják is a terápiát. Van
úgy, hogy egyszerűen kevés az idő minden álom elemzésére.
Előfordul, hogy e rengeteg álom csak egyfajta védekezőmechanizmus,
amely elterelni igyekszik a terápiát azokról a területekről,
ahol érdemibb munka folyhat. Ugyanakkor az ilyen álmok
251
többnyire roppant homályosak. Ezeket a betegeket rá kell venni
arra, hogy hagyják békén az álmaikat, hagyják, hogy tudatalattijuk
döntse el, milyen álmot látnak. Ez nem könnyű, de ha sikerül,
a fölidézett álmok száma csökken, értelmezhetősége és
minősége azonban növekszik. A tudatalatti most már nem tudatosan
kikényszerített, hanem spontán ajándékai könnyedén segítik
elő a gyógyulást. Ugyanakkor vannak betegek, akik úgy kezdik
meg a terápiát, hogy fogalmuk sincsen az álmok jelentőségéről,
s ezért minden álmukat kivetik a tudatukból mint lényegtelen
és felesleges holmit. Ezeket a betegeket arra kell megtanítani,
hogy emlékezzenek álmaikra, és fogják föl, milyen értékes
jelenség az 'álom. Hogy a terápiában fölhasználhassuk őket,
néha az is szükséges, hogy engedjük őket spontán módon, maguktól
jelentkezni. Hagyjuk meg az álmokat a tudatalatti ajándékainak.
így áll a helyzet a kegyelemmel is. Ugyanezzel az ellentmondásos
módszerrel kell megközelítenünk minden megnyilvánulását,
a hirtelen felismeréseket, a megérzéseket, a szinkronisztikus
és a szerendipitásra valló jelenségeket is. És így kell megközelítenünk
a szeretetet is. Mindenki szeretetre vágyik. De először
szeretetre méltóvá kell magunkat formálnunk. Elő kell készülnünk
a szeretetre. Az előkészület abban áll, hogy magunk is szeretettel
teli, fegyelmezett emberekké válunk. Ha azt akarjuk csupán,
hogy minket szeressenek, ezt nem érhetjük el - dependensek
leszünk és követelődzők: ez nem valódi szeretet. De ha nem
a jutalom reménye késztet szeretetre, akkor valóban szeretettel
teli emberek leszünk, s akkor valódi szeretettel jutalmaztatunk
meg. így van ez ember és Isten szeretetével is.
Ennek a résznek egyik legfőbb célja, hogy a lelki fejlődés útját
járókat segítse a szerendipitás képességének megszerzésében.
Határozzuk most meg újra ezt a fogalmat, nem ajándékként, hanem
képességként a kegyelem ajándékainak elfogadására és felhasználására.
E képesség birtokában úgy érezhetjük, hogy egy
láthatatlan kéz irányítja utunkat, Isten mérhetetlen bölcsessége,
összehasonlíthatatlanul jobb iránytűként működve, mint amire tu
128 252
datunk önmagában képes volna. Ilyen útmutatás mellett utunknak
gyorsabban végére járunk.
Ezeket a gondolatokat különböző formában sokan leírták Buddha,
Jézus Krisztus, Lao-ce és sokan mások. Könyvem annyiban
eredeti, hogy ezekhez az elvekhez saját XX. századi mellékútjaimon
jutottam el. Ha az olvasó e kérdések mélyebb megértésére
vágyik, mint aminőt ez a néhány modern jegyzet adhat, bízvást
visszatérhet az ősi művekhez. Keresse a mélyebb megértést,
de ne számítson nagyobb részletességre. Sokan vannak, akiknek
passzivitásuk, függőségük, félelmeik és lustaságuk miatt arra volna
szükségük, hogy az út minden centiméterét külön elmagyarázzuk,
minden lépés értelmes és biztonságos voltáról meggyőzzük
őket. Ez nem lehetséges. A lelki fejlődéshez bátorság és kezdeményezőképesség
is kell, gondolati és cselekvési önállóság. A
próféták szavai és a kegyelem segítenek, de az utat mégis egyedül
kell megtenni. Nincs tanító, aki a hátán vihetné az embert.
Nincsen bevált módszer. A szertartás csak segédeszköz. Az ember
nem ér el céljához csak azért, mert diétázik, reggeli előtt elmond
öt Üdvözlégyet, s az se számít, hogy kelet vagy nyugat
felé fordulva imádkozik-e. Nincsen olyan tanítás, amely a lelki
fejlődés útját járót mentesítené az erőfeszítéstől, az aggályoktól,
attól, hogy maga találja meg a helyes irányt, saját élete egyéni
körülményei között, hogy végül elérhessen az Istennel való azonosuláshoz.
Még ha mindezt valóban értjük is, az út gyakran riasztóan magányos.
Korunk tudományos szelleme számos vonatkozásban
előny, de nem mindegyikben. Tudományos elvekben hiszünk,
csodákban nem. A tudomány megtanított arra, hogy bolygónk
egyetlen kicsinyke világ, egy kicsinyke naprendszerben, amely
galaxisával együtt elvész a mindenség végtelenjében. Ahogyan a
világegyetemben kicsinek és elveszettnek érezzük magunkat,
ugyanúgy érzünk szellemi értelemben is. A tudomány arra is
megtanított minket, hogy akaratunkon kívül eső erőktől függünk
- agyunkat kémiai folyamatok szabályozzák, tudatalatti elménkben
különböző konfliktusok kényszerítenek arra, hogy bizonyos
érzelmeket érezzünk és bizonyos módon viselkedjünk, anélkül
akár, hogy ennek tudatában lennénk. Az emberi mitológiát a tudományos
adat helyettesítette, s magával hozta az értelmetlenség
érzetét. Milyen jelentőséggel is bírhatnánk - akár egyénekként,
akár mint az emberi faj -, amikor érthetetlen kémiai és pszichológiai
erők martalékaként hánykolódunk egy olyan világegyetemben,
amelynek felmérésére még tudományunk sem képes?
S mégis, bizonyos értelemben ugyanez a tudomány segített
hozzá a kegyelem valóságának felismeréséhez. Megkíséreltem e
felfogás közlését. Mert amint az ember felfogja a kegyelmet, többé
nem érzi magát sem értelmetlennek, sem jelentéktelennek. Az
a tény, hogy létezik egy 'rajtunk és tudatos énünkön túlmutató
erő, amelynek célja lelki fejlődésünk. S ez elég ahhoz, hogy jelentéktelenségünk
érzetét tompítsa. Mert ennek az erőnek a létezése
bizonyosság arra, hogy fejlődésünk roppant jelentőségű
valamilyen erő számára. Ezt az erőt nevezzük Istennek. A kegyelem
létezése nemcsak Isten létezésének nyilvánvaló bizonyítéka,
de annak is, hogy Isten óhajtja az emberiség lelki fejlődését. Életünket
Isten szeme előtt éljük - nem látókörének szélére szorulva,
hanem középpontjában. Valószínű, hogy az általunk ismert
világegyetem csak egy lépcső Isten országának bejárata előtt. De
nem vagyunk elveszve vagy elveszejtve ebben az egyetemben.
Ellenkezőleg: a kegyelem arra mutat, hogy az emberiség a középpontban
van. Ez a tér és ez az idő azért van, hogy átutazhassunk
rajta. A kegyelem segít, hogy föl ne bukjunk, és megsúgja,
hogy az út végén várnak minket. Kérhetíink-e többet ennél?
Tartalom
Bevezetés 5
Első rész: Önfegyelem 7
Problémák és fájdalom 8
A kielégülés késleltetése 11
Az atya bűnei 13
A problémamegoldás és az idő 18
Felelősség 24
Neurózis és jellemhiba 26
Menekülés a szabadságtól 30
Hűség a valósághoz 34
Indulatátvitel: a túlhaladott térkép 36
Nyitottság 40
Az igazság visszatartása 46
Egyensúly 50
Az egészséges depresszió 54
Föladás és újjászületés 57
Második rész: A szeretet 63
A szeretet meghatározása 64
A szerelem 67
A romantikus szerelem mítosza 72
További megjegyzések az én határairól 74
Függőség 77
Kathexis szeretet nélkül 85
Az önfeláldozás 90
A szeretet nem érzelem 94
A figyelem munkája 97
A veszteség kockázata 106
A függetlenség kockázata 109
Az elkötelezettség kockázata 114
Az összetűzés kockázata 122
A szeretet fegyelmezett 126
Aki szeret, egyedül van 131
A szeretet és a pszichoterápia 139
A szeretet misztériuma 148
Harmadik rész: Fejlődés és vallás 151
Világnézet és vallás 152
A vallástudomány 158
Kathy esete 163
Marcia esete 173
Theodore esete 174
A csecsemő és a fürdővíz 185
A tudományos szemellenző 189
Negyedik rész: Kegyelem 195
Az egészség csodája 196
A tudatalatti csodája 202
A szerendipitás, azaz a mindennapok szerencsés
véletlenjeinek csodája 211
A kegyelem meghatározása 215
Az evolúció csodája 218
Az alfa és az ómega 222
Az entrópia és az eredendő bűn 224
A Rossz problémája 228
A tudat evolúciója 230
A hatalom természete 233
A kegyelem és az elme megbetegedése:
Oresztész mítosza 238
Ellenállás a kegyelemmel szemben 244
A kegyelem üdvözlése 250