Önismeret, szabadság.

"Az, aki ismeri önmagát, édes;
már maga, a jelenléte is olyan, mint a méz."
(Osho: Metafizika)




lap tetejére

DR. M. SCOTT PECK

A járatlan út

A szeretet, a hagyományos értékek és a szellemi fejlődés új pszichológiája

A szeretet meghatározása

Az önfegyelem, mint mondottuk, az ember lelki fejlődésének módja. Ebben a részben azt vizsgálom meg, mi rejlik az önfegyelem mögött - mi biztosítja az indítékot és az energiát. Azt hiszem, ez az erő a szeretet. Tisztában vagyok vele, hogy aki a szeretetet akarja megvizsgálni, titokkal játszik. Bizonyos nagyon is valós értelemben a vizsgálhatatlant akarom vizsgálni és a megismerhetetlent megismerni. A szeretet fogalma túl tágas és túl mély ahhoz, hogy a szavak korlátolt világa kifejezhesse. Ha nem hinném, hogy ezt pusztán megkísérelni is értéket képvisel, nem foglalkoznék a témával, de tisztában vagyok vele, hogy a kísérlet, bármennyire értékes, bizonyos értelemben sohasem lehet kielégítő. A szeretet titokzatos természetének tudom be, hogy legjobb tudomásom szerint még soha senki nem tudta valóban kielégítően definiálni. A magyarázókísérletek rendre különböző osztályokba sorolták: erósz, filia, agapé, tökéletlen és tökéletes szeretet - és így tovább. Én azonban megkísérlem a szeretet fogalmának egységes meghatározását, bár ismétlem, tisztában vagyok vele, hogy bizonyos értelemben ez sem lesz kielégítő. A szeretetet a következőképpen határozom meg: A szeretet hajlandóság az én kiterjesztésére saját és mások lelki fejlődésének elősegítése érdekében. Már most, még mielőtt részletesebben taglalnám, szeretnék né hány megjegyzést fűzni a meghatározáshoz. Elsősorban is: meg figyelhető, hogy a meghatározás teleologikus, amennyiben egy cél viszonylatában határozza meg a fogalmat. A tudósok rossz szem mel nézik a teleologikus meghatározásokat, s talán rossz szem mel nézik majd ezt a definíciót is. Mindazonáltal a meghatározás hoz nem teleologikus módszerrel jutottam el, hanem a klinikus gyakorlatom során tett megfigyeléseim révén (beleértve az ön vizsgálatot is); a klinikumban pedig igen nagy jelentősége van a szeretet helyes meghatározásának. Erre főleg azért van szükség, mert a betegek többnyire igen zavaros elképzelésekkel rendel 65 keznek a szeretet természetéről. Egy félénk fiatalember például a következőket mondta el nekem: "Anyám olyannyira szeretett, hogy tizenhét éves koromig még az iskola-autóbuszra sem enge dett fölszállni. Gondolom, attól félt, hogy valami baleset érhet, ezért maga vitt az iskolába mindennap a saját autóján, ami per sze megterhelő volt számára. Igazán nagyon szeretett engem." A kezelés során szükségessé vált megértetni vele, hogy anyja visel kedését nem feltétlenül a végtelen szeretet motiválta, s hogy nem minden szeretet, ami annak látszik. Hasonló tapasztalatok alap ján különítettem el azt, ami szeretetnek látszik, attól, ami nem látszik szeretetnek. A kettő között mutatkozó különbségek közül az egyik leglényegesebb a szerető, illetve nem szerető személy célja volt. Másodszor: ugyancsak megfigyelhető, hogy a szeretet - meghatározása értelmében - sajátosan körkörös folyamat. Az ember énjének kiterjesztése ugyanis evolúciós folyamat. A létezésnek akkor léphetünk nagyobb halmazába, ha saját énünket már betöltöttük. A szeretet önfejlesztési folyamat akkor is, ha célja másvalaki fejlődése. A fejlődés törekvése vezet a fejlődéshez. Harmadszor: a szeretet egységes meghatározása mások szeretete mellett önmagunk szeretetét is magában foglalja. Miután a másik ember éppúgy ember, mint jómagam, iránta érzett szeretetem egyszersmind önmagam szeretete is. Aki a lelki fejlődést tartja szem előtt, az egész emberi fajra gondol, s így elvét önmagára is vonatkoztatja, lévén önmaga is a faj egyede. Mint arra rámutattam, lehetetlen mások szeretete önmagunk szeretete nélkül, éppen úgy, mint ahogyan nem taníthatjuk gyermekeinket önfegyelemre, ha magunk nem rendelkezünk ezzel a képességgel. Lehetetlen önmagunk lelki fejlődését más fejlődése érdekében föladni. Nem adhatjuk föl az önfegyelmet annak érdekében, hogy mást megtanítsunk rá. Nem adhatunk másnak erőt, ha nem vigyázunk saját erőnkre. A szeretet természetének vizsgálatában nyilvánvalóvá fog válni, hogy a mások és önmagunk iránt érzett szeretet nem csupán karöltve járnak, de végső soron nem is lehet őket megkülönböztetni. 101
Negyedszer: az én határainak kiterjesztése erőfeszítést igényel. Amikor szeretünk, szeretetünk csak az erőfeszítés révén válik kimutathatóvá, azon tény révén, hogy egy szalmaszálat vagy egy hegyet elmozdítunk érdekében. A szeretethez erőfeszítés kell. Végül: az "akarat" szó használatával az volt a célom, hogy felülemelkedjem a vágy és a tett megkülönböztetésén. A vágyat nem feltétlenül követi tett. Az akarat azonban kellően intenzív érzelem ahhoz, hogy tett kövesse. A különbség egy példával világítható meg: a "szeretnék ma úszni menni" és a "ma úszni megyek" kijelentések között mutatkozó különbséggel. Kultúránkban mindenkiben él bizonyos fokig a szeretet vágya, de nem mindenki képes az érzelem kiélésére. Ebből következik, hogy a szeretet vágya nem azonos a szeretettel. A szeretet akaratlagos jelenség - szándék és tett is. Elhatározás kérdése is. Nem kell szeretni. Aki szeret, azért teszi, mert így döntött. Akármennyire úgy gondoljuk is, hogy szeretünk, ha ténylegesen nem szeretünk, mert nem így határoztunk, minden jó szándékunk ellenére. Ugyanakkor valahányszor lelki fejlődésünk érdekében erőfeszítést teszünk, megint csak elhatározásunkból tesszük. Elhatároztuk, hogy szeretünk. Mint említettem, a pszichoterápiás kezelésben részesülők jórészt zavaros elképzelésekkel rendelkeznek a szeretet természetéről. Ez nem is csoda, mert a szeretet titokzatos természetű, és szép számmal akadnak rossz magyarázatok. Könyvemben nem szándékom a szeretetet megfosztani titokzatosságától, de remélem, sikerül tisztázni azokat a helytelen felfogásokat, amelyek nem csupán a betegeknek okoznak szenvedést, hanem az embereknek általában, amikor tapasztalataikban valamiféle értelmet keresnek. E szenvedésnek tetemes része, megítélésem szerint, felesleges, és elkerülhető, ha a szeretet helyes meghatározása kellő teret hódít. Ezért indirekt vizsgálati módszert választottam, s azt vizsgálom, mi az, ami nem szeretet.

 

sery68 - Főoldal.