Önismeret, szabadság.

"Az, aki ismeri önmagát, édes;
már maga, a jelenléte is olyan, mint a méz."
(Osho: Metafizika)




lap tetejére

DR. M. SCOTT PECK

A járatlan út

A szeretet, a hagyományos értékek és a szellemi fejlődés új pszichológiája

A szeredet nem érzelem

Említettem, hogy a szeretet tett és cselekvés. Ez a kijelentés vezet el a szeretet végső félreértelmezéséhez, amelyet meg kell vizsgálnunk. A szeretet nem érzelem. Sok emberben megvan a szeretet érzése, de ennek az érzelemnek a nevében mindenféle káros tetteket követ el. Ugyanakkor a valódi szeretetre képes ember gyakran tesz valaki hasznára akkor is, ha az illető nem is különösebben szimpatikus, s abban a pillanatban nem is érez iránta különösebb szeretetet. 95 A szeretet érzése a kathexis velejárója. A kathexis, ahogyan azt már kifejtettem, az a folyamat, melynek során valami fontossá válik számunkra. Ezt a valamit - amit rendszerint szeretetünk tárgyának nevezünk - később olyan energiával ruházzuk föl, mint- ha énünk része volna, és a köztünk és a szeretett valami közti kapcsolat a kathexis. Ha valamitől megvonjuk energiánkat, szeretetünket, akkor elveszíti fontosságát. Ezt dekathexisnek nevezzük. Arra a félreértésre, hogy a szeretet érzelem, a szeretet és a kathexis összekeverése ad okot. A félreértés érthető, mert a két folyamat hasonló, bár lényeges különbségeik is vannak. Először is: mint már említettem, a kathexis tárgya bármi lehet, lelkes vagy lelketlen teremtmény; lehet akár a tőzsde is vagy holmi ékszer stb. Másodszor: a kathexis nem jelenti azt, hogy tárgyának lelki fejlődésével fikarcnyit is törődnénk. A dependens típus még tart is "szeretett" társa esetleges lelki fejlődésétől. Az az anya, aki fiát nap mint nap autón szállította az iskolába, kétségkívül megteremtette a kathexis állapotát; fia fontos volt számára, de fejlődése már nem. Harmadszor pedig: a kathexis intenzitásának gyakran semmi köze a bölcsességhez vagy az elkötelezettséghez. Két ember találkozhat egy bárban, s megkedvelheti egymást abban az értelemben, hogy sem előzetesen eltervezett tennivalóik, sem ígéreteik, sem családi felelősségük nem állhatja útját, hogy ágyba bújjanak. Végül: a kathexis lehet pillanatnyi. Az imént említett pár egy perccel a kielégülés után esetleg vágy és szeretet nélkül válik el egymástól. A dekathexis a kathexis sarkában járhat. A valódi szeretet ugyanakkor mindig magában foglalja az elkötelezettséget és a bölcsesség gyakorlását. Ha az ember valóban törődik egy másik lény lelki fejlődésével, tudatában van annak, hogy az elkötelezettség hiánya káros lehet. Az elkötelezettség ezért a pszichoterapeutikus kapcsolat alapköve. E "terápiás szövetség" nélkül a beteg szinte képtelen bárminemű lényegi fejlődésre. Más szavakkal kifejezve: a betegnek éreznie kell, hogy a terapeuta megbízható és állandó szövetségese, egyébként hogyan is kockáztathatna meg komoly személyiségváltoztatást. Ezért a terapeutának hosszú időn át bizonyítania kell a beteg előtt, 101
hogy valóban segítségére akar lenni, hogy valóban el van kötelezve a beteg lelki fejlődése mellett. Ez persze nem jelenti azt, hogy a terapeutának mindig kedve van hozzá, hogy a beteget meghallgassa, de az elkötelezettség lényege éppen az, hogy meghallgatja, akár van ehhez kedve, akár nincs. Ugyanez a helyzet a házasságban. A jó házasságban a felek rendszeresen, megbízhatóan, rutinszerűen is foglalkoznak egymással, akár kedvükre van ez az adott pillanatban, akár nem. Megemlítettük, hogy a házas kapcsolatban a szerelem előbb-utóbb mindig megszűnik, akkor, amikor a fajfenntartó ösztön kihunyt, s ez az a perc, amelyben az igazi szeretet kialakulásának folyamata kezdetét veheti. Aliikor a házastársak már nem akarnak siilve-főve együtt lenni, sőt idejük nagy részét inkább külön töltik, ekkor derül ki, hogy jelen van-e közöttük a valódi szeretet. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy az olyan intenzív kapcsolatokban, mint a pszichoterápia vagy a házasság, nincsen kathexis. Van. A valódi szeretet azonban túllép ezen. A valódi szeretet megléte nem függ sem a kathexistől, sem a szeretet érzésétől. Könnyebb és kellemesebb, ha a szeretet mellett kathexis és érzelem is át- meg átszövi, de lehetséges valódi szeretet e kettő nélkül is, sőt éppen ezáltal különül el a valódi szeretet. A különbözés kulcsszava az akarat. A szeretetet úgy definiáltuk, mint az én akaratlagos kiterjesztését a magunk vagy más lelki fejlődésének érdekében. A valódi szeretet akaratlagos, nem emocionális. Aki valóban szeret, azért teszi, mert így döntött, függetlenül attól, hogy a szeretet érzelme megvan-e benne. Ha igen, annál jobb, de ha nem, az elkötelezettség, az akarat még mindig megvan, s révükön gyakoroltatik a szeretet. Mi több, aki szeret, gyakran nem azt teszi, amire a szeretet érzelme sarkallná. Elképzelhető, hogy találkozom egy nővel, aki nagyon megtetszik, s akit szívesen szeretnék. Mégsem teszem meg, mert esetleg házasságom látná kárát. S hasonlóképpen, esetleg nem vállalok egy új beteget, pedig nagyon szimpatikus, és úgy érzem, hogy jól haladnánk, de időmet teljesen kitöltik más betegek, akik talán kevésbé rokonszenvesek, és keményebb diónak is bizonyulnak. 96 Szeretetérzésem szabad, de megvalósítása már akadályokba ütközhet. így ki kell választanom azt a személyt, akit szeretni fogok. A valódi szeretet nem lenyűgöző érzelem, hanem elkötelezettség, megfontolt döntés. * Sokféle önámításra ad lehetőséget, ha a szeretetet összekeverjük a szeretet érzésével. Képzeljünk el egy alkoholistát, aki nem törődik feleségével és gyermekeivel. A kocsmában ül, és könynyes szemmel magyarázgatja a csaposnak, hogy mennyire szereti a családját. Sokan szerető szülőnek hiszik magukat, pedig a legdurvább módon hanyagolják el gyermekeiket. Világos, hogy a két fogalom összekeverésében van valami, ami az én-t szolgálja, s egyáltalán nem kellemetlen azt érezni, hogy az emberben szeretet lakik. Jóval kellemetlenebb a szeretetre nem érzelmekben, hanem tettekben bizonyságot találni az ember lelkében. Mivel azonban a valódi szeretet a sokszor tiszavirág-életű érzelmeken túllépő akaratlagos cselekvés, helyesen mondjuk, hogy: "A szeretet az, amit cselekszik." A szeretet és a szeretet hiánya, éppúgy, mint a jó és a rossz, nem pusztán szubjektív, hanem objektív jelenség.

 

sery68 - Főoldal.