
DR. M. SCOTT PECK
A járatlan út
A szeretet, a hagyományos értékek és a szellemi fejlődés új pszichológiája
A szeretet fegyelmezett
Szó volt már róla, hogy az önfegyelemhez szükséges energia a
szeretetből fakad, mely az akarat egyik formája. Ebből tehát nem
csupán az következik, hogy az önfegyelem tettekre váltott szeretet,
hanem az is, hogy aki valóban szeret, az fegyelmezett is, és
a valóban szeretettel teli kapcsolat fegyelmezett kapcsolat. Ha valóban
szeretek valakit, akkor úgy irányítom viselkedésemet, hogy
előmozdítsam lelki fejlődését. Volt két betegem, fiatal, intelligens,
művészi hajlamú házaspár - bohém emberek. Négy éve voltak
házasok. Szinte naponta összevesztek, üvöltöztek egymással, tányérokat
vagdostak egymás fejéhez, megkísérelték kikaparni a
másik szemét, hetente megcsalták egymást, és minden hónapban
egyszer szétköltöztek. A terápia megkezdése után mindketten
helyesen fölismerték, hogy a kezelés az önfegyelem felé terelné
kapcsolatukat. "De hiszen maga ki akarja irtani a szenvedélyt a
kapcsolatunkból" - mondták. "A maga elképzelései a házasság
126
roi es a szeretetről nem engedik meg a szenvedély létezését."
Néhány hét múlva fölhagytak a terápiával, és ma, három évvel
később, több terápiás "kiruccanás" után, életük éppoly rendezetlen,
mint volt. Semmi kétség, kapcsolatuk éppenséggel nem
unalmas, inkább színpompás. De olyanformán, mint a gyerekek
festményei: egyszerű színek nyakló nélkül borítják el a vásznat,
nem minden báj nélkül, de többnyire a gyerekek művészetére
jellemző ismétlődést példázva. Rembrandt visszafogott színei
is felragyognak, csak végtelenül gazdagabban, egyénibben és jelentősebben.
A szabadjára engedett érzelem még nem mélyebb
a fegyelmezett érzelemnél. Éppen ellenkezőleg, a pszichiáternek
módjában áll megtapasztalni az olyan közmondások igazságát,
mint a "lassú víz partot mos". Igencsak elhamarkodott az a feltételezés,
hogy akinek szabályosak és ellenőrzöttek az érzelmei, az
nem lehet szenvedélyes ember.
Helytelen, ha az ember szenvedélyeinek rabja, az önfegyelem
azonban nem jelenti az érzelmek elnyomását. Gyakran mondom
azt a betegeimnek, hogy az érzelmek a rabszolgák, és az önfegyelem
művészete azonos a rabszolgatartás művészetével. Először
is: az ember érzelmei energiaforrásként szolgálnak, az élet
éléséhez szükséges erőt adják. Mivel nekünk dolgoznak, tiszteletet
érdemelnek. A rabszolgatartó két súlyos hibát szokott elkövetni.
Az egyik az, hogy nem fegyelmezi rabszolgáit, nem szab
határokat és irányt, nem tudatosítja bennük, hogy ki az úr a háznál.
Ilyenkor természetesen az történik, hogy a rabszolgák, az érzelmek
nem dolgoznak többé, beköltöznek a házba, kifosztják a
bárszekrényt, összetörik a bútorokat, s uruk hamarosan arra ébred,
hogy immár ő a rab, érzelmei káoszában él, mint az imént
említett bohém házaspár.
De ugyanilyen káros a másik véglet, a bűntudatos neurotikus
életmódja. Ez a fajta rabszolgatartó annyira tart rabszolgái lázadásától,
hogy rendszeresen fegyelmezi őket, s a legapróbb vétséget
is szigorúan bünteti. Ami azt eredményezi, hogy a rabszolgák
egyre gyengülnek, akaraterejük megcsappan, vagy éppen
ellenkezőleg: titkos lázadásra készülnek. Ha ez a folyamat elég
128
hosszú ideig tart, egy éjszaka a tulajdonos jóslata valóra válik, a
rabszolgák föllázadnak, és felgyújtják a házat, melyben gazdájuk
rendszerint bennég. Ez a pszichózisok és bizonyos súlyos
neurózisok genezise. Az arany középút nyilvánvalóan az érzelmekkel
való helyes bánásmód. A jó rabszolgatartó tisztelettel
bánik rabszolgáival, eteti, gondozza, meghallgatja, bátorítja őket,
de ugyanakkor szervez, utasít, parancsol, és semmi kétséget
nem hagy afelől, hogy ki az úr a háznál. Ez az egészséges önfegyelem.
A szerelem érzelmét is fegyelmezni kell". Megállapítottam, hogy
ez a kathexisszal járó érzelem nem azonos a valódi szeretettel.
Tisztelni és ápolni kell, mert energiát ad, de ha teljesen szabadon
garázdálkodhat, az eredmény csak zavar lesz és tehetetlenség.
Mivel a valódi szeretethez hozzátartozik az én kiterjesztése,
a folyamat sok energiát emészt föl, az ember energiatartalékai
pedig éppoly végesek, mint a nap huszonnégy órája. Egyszerűen
lehetetlen mindenkit szeretni. Igaz, az ember érezhet szeretetet
az egész emberiség iránt, s ez az érzés elegendő energiaforrásul
szolgálhat néhány ember szeretetéhez. De valódi szeretetet
csak néhány ember iránt érezhetünk. Aki többet akar, mint
amennyi energiája van, tovább nyújtózkodik, mint ameddig a takarója
ér, s végül hamisan és károsan fog viselkedni azokkal, akiken
pedig segíteni akart. Aki olyan szerencsés, hogy sok ember
tart igényt a figyelmére, válassza ki azt a néhányat, akit valóban
szeretni fog. A választás nem könnyű, de választani kell. Sok öszszetevőt
figyelembe kell venni, elsősorban azt, hogy az illető
mennyire lesz képes szeretetünk sugarában a fejlődésre. Az emberek
nem egyformán képesek erre. (Később ezt részletesen tárgyalom.)
Tagadhatatlan, sokan úgy elzárkóznak, olyan áthatolhatatlan
páncélt öltenek, hogy még a legnagyobb jóakarat is kudarcra
van ítélve, ha lelki fejlődésüket próbálná elősegíteni.
Olyasvalakit szeretni, aki ennek képtelen hasznát látni, olyan,
mint amikor a mag köves talajra hull. A valódi szerelem értékes,
s aki képes erre az érzelemre, tudja, hogy az önfegyelemnek mit
köszönhet az összpontosításban.
129
E probléma fonákját, a túl sok ember szeretetének problémáját
is meg kell vizsgálnunk. Van, aki egyszerre több embert is képes
szeretni. Ez több okból is probléma. Egyik oka az az amerikai
- vagy helyesebben: nyugati - mítosz, mely szerint egyes emberek
egymásnak teremtettek, és senki másnak. A mítosz tehát
kizárólagosságot ír elő, főleg a nemi kapcsolatokban. Ez a mítosz
valószínűleg nem haszontalan, amennyiben elősegíti az emberi
kapcsolatok stabilitását, tekintetbe véve, hogy a legtöbb embernek
éppen elég nagy feladat egy házastársat és családot szeretni.
Sőt, bátran mondhatjuk, hogy aki sikeresen szereti családját,.,
már többet tett az életben, mint legtöbb embertársa. Gyakran csak
szánalmas figura, aki állandóan új és új kapcsolatokban keresi a
szeretetet, amelyet saját családjában nem tudott megvalósítani. A
szeretetre valóban képes ember elsősorban mindig mint házastárs
és szülő lesz elkötelezve. Vannak azonban olyan emberek is,
akik elég energiával rendelkeznek ahhoz, hogy szeressék család1
jukat, és még más kapcsolatokat is fenntartsanak. A kizárólagosság
mítosza számukra nem csupán hamis, de fölösleges korlátozás
is. E korlátokon az ember túlléphet, de nagy önfegyelem
kell ahhoz, hogy érzelmi képességeit ne váltsa "aprópénzre".
Joseph Fletcher teológus erről a roppant bonyolult kérdésről be
szélt (melyet én csak futólag említek), amikor állítólag ezt mondta
egy barátomnak: "A szabad szerelem egy eszmény. Sajnos olyan
eszmény, amelynek megvalósítására csak nagyon kevesen képesek."
Azt értette ezen, hogy nagyon kevesen rendelkeznek kellő
önfegyelemmel ahhoz, hogy a családon belül és kívül egyaránt
szeretettel teli kapcsolatokat tudjanak fenntartani. A szabadság és
az önfegyelem elválaszthatatlan egymástól - a valódi szeretet önfegyelme
nélkül a szabadság mindig káros.
Az olvasónak lassan talán elege van az önfegyelem témájából,
s úgy érzi, hogy valamilyen kálvini sivárságú életmód prókátorának
szegődtem. Állandó önfegyelem! Állandó önvizsgálat! Kötelesség!
Felelősség! Neopuritanizmusnak lehetne nevezni. De nevezze
az olvasó, aminek akarja, a valódi szeretet és a hozzá való
önfegyelem az egyetlen út a tartós örömök felé. Aki más utat vá
128
laszt, talán vannak boldog pillanatai, öröme azonban nem maradandó,
s egyre ritkábban lesz része benne. Amikor valóban szeretek,
kiterjesztem magam, s amikor kiterjesztem magam, fejlődöm.
Minél többet szeretek, annál hosszabban, s annál nagyobbra
növök. A valódi szeretet önmagát táplálja. Minél többet törődöm
más ember fejlődésével, annál többet fejlődöm magam is.
Én teljesen önző ember vagyok. Sohasem teszek semmit másért,
ha nem teszem magamért is. S ahogyan növekszem, ahogy a szeretet
növel, úgy növekszik bennem az öröm, mindig jelen levő,
mindig állandó módon. Lehet, hogy neopuritán vagyok, de az
örömnek élek. Mint John Denver énekli:
A szeretet mindenütt van, látom.
Minden vagy, ami lehetsz, így minden légy.
Az élet, hiszem, tökéletes.
Gyere s játszd velem. *