Önismeret, szabadság.

"Az, aki ismeri önmagát, édes;
már maga, a jelenléte is olyan, mint a méz."
(Osho: Metafizika)




lap tetejére

DR. M. SCOTT PECK

A járatlan út

A szeretet, a hagyományos értékek és a szellemi fejlődés új pszichológiája

Nyitottság

Mit jelent az igazsághoz való feltétlen ragaszkodás? Elsősorban állandó önvizsgálatot. A világot csak saját magunkhoz való viszonyunkon keresztül ismerjük. Ezért nemcsak a világot kell állandóan vizsgálnunk, hanem magát a vizsgálót is. A pszichiátriai képzés erre is megtanít. A pszichiáterek tudják, hogy nincsen reményük betegeik gondjainak megértésére, ha nem értik saját gondjaikat. Ezért van az, hogy a pszichiáterek képzésében fontos követelmény, hogy a pszichiáter maga is átessen terápián vagy pszichoanalízisen. Sajnos, ezt nem minden pszichiáter teszi meg. Számos pszichiáter jóval nagyobb szigorral viseltetik betege problémái, mint saját problémái iránt. Ily módon lehetnek ugyan kompetensek, de nem lehetnek bölcsek. A bölcs élet a tettrekészség és a szemlélődés elegye. Az amerikai kultúra a szemlélődést nem tartja valami sokra. Az ötvenes években Adlai Stevensont az emberek "tojásfejűnek" tartották, s úgy gondolták, alkalmatlan arra, hogy elnök legyen, mert szemlélődő, mélyen gondolkodó, kételyekkel küszködő ember volt. Magam hallottam, amint szülők mondták kamaszkorban lévő gyermeküknek: "Túl sokat gondolkozol!" Ez természetesen abszurdum, mert éppen a homloklebeny léte, a gondolkodás képessége az, ami az embert emberré teszi. Szerencsére ez a hozzáállás ma már ritkább, az emberek kezdik fölismerni, hogy a világban a veszélyforrások jórészt belül s nem kívül keresendők, s hogy a szemlélődés és az önvizsgálat állandó folyamata elengedhetetlen az emberiség fönnmaradásához. Mindazonáltal még mindig túlságosan kevesen éreznek így. A külső világ vizsgálata sohasem jár olyan fájdalommal, mint a belső világé, s ezért az emberek többsége az előbbit választja. Annak szemében azonban, aki feltétlenül ragaszkodik az igazsághoz, a fájdalom lényegtelennek tűnik, s minél jobban előrehalad az ember az önvizsgálat útján, annál kevésbé fontos a fájdalom, sőt: annál kevésbé fájdalmas.
Az igazsághoz való feltétlen ragaszkodás egyben nyitottságot is jelent. Nem ítélhetjük meg térképünk helyességét, ha elzárkózunk mások bírálatának meghallgatásától. Másként zárt rendszerben élünk - üvegburában, hogy Sylvia Plath hasonlatával éljünk, saját kilélegzett levegőnket szívjuk be újra, egyre inkább téveszmékkel népes világban. A fájdalom elkerülésének érdekében mégis elzárkózunk. A szülő azt mondja gyermekének: "Ne feleselj a szüleiddel!" Élettársunknak tudtára adjuk: "Hagyjuk egymást békén. Ha kritizálsz engem, úgy fogok viselkedni, hogy magam is megbánom!" Idős emberek ezt közlik környezetükkel: "Öreg vagyok és gyenge. Ha kritizál, ha bánt, esetleg belehalok, s akkor majd a maga lelkén szárad, hogy földi létem utolsó napjait nyomorulttá tette!" A munkáltató ezt hozza beosztottjai tudomására: "Ha elég merész ahhoz, hogy bíráljon, akkor úgy tegye, hogy észre se vegyem, vagy nézhet más állás után."
A zártság annyira jelenlévő az emberekben, hogy már-már alaptermészetük jegyeként fogható föl. Ám attól, hogy természetes, még nem lesz sem hasznos, sem lényeges, sem változhatatlan. Az is természetes lehet, ha az ember a nadrágjába csinál, vagy sohasem mos fogat. Az ember megtanulhatja, hogy szükség esetén természetellenes módon cselekedjék. Voltaképpen az önfegyelem egésze fölfogható egy természetellenes viselkedés megtanulásaként is. Mert az is természetes vonása az embernek, hogy képes a természetellenes cselekvésre, hogy felülemelkedhet természetén - talán ez legemberibb tulajdonsága.
Semmilyen cselekedet nem olyan temiészetellenes s ennélfogva olyan emberi, mint a pszichoterápia felvállalása. E tettünk révén ugyanis tudatosan megnyílunk egy másik ember előtt, mi több, még fizetünk is érte. Nagy bátorság kell ehhez. Pénz is kell hozzá, a legtöbb esetben azonban nem a pénz, hanem a bátorság hiánya bizonyul a fő akadálynak. S ez ugyanígy elmondható a pszichiáterek egy részéről is: nem rendelkeznek kellő bátorsággal ahhoz, hogy analízisnek vagy terápiának vessék alá magukat. S ezért igaz az is, az általános felfogással ellentétben, hogy a pszichoterápiát felvállaló betegek rendszerint az átlagosnál erősebb és egészségesebb lelkű emberek.
A pszichoterápia talán a nyíltság legszélsőségesebb formája, de a mindennapi életben is elég alkalom kínálkozik erre: a megbeszéléseken, a golfpályán, a vacsorázóasztalnál, az ágyban - főnökünkkel, alkalmazottainkkal, cimboráinkkal, barátainkkal, szeretőnkkel, szüleinkkel és gyerekeinkkel. Volt egy betegem, aki min- den foglalkozás végén, fölkelvén a díványról, megfésülködött. Egy idő után megkérdeztem, miért teszi ezt. "Hetekkel ezelőtt mondta pirulva - a férjem észrevette, hogy a foglalkozások után lelapul a hajam. Nem mondtam meg neki, hogy miért. Attól tartottam, kigúnyolna, ha tudná, hogy a terápia közben díványon fekszem." így ismét volt miről beszélnünk. Ez az asszony akkor lesz teljesen egészséges, ha a férjével ugyanolyan nyíltan tud viselkedni, mint velem.
A betegek nagy része azonban nem tudatosan vágyik a nyíltságra vagy az önfegyelem megtanulására. Legtöbbjük csak "könynyebbségre" vágyik. Mikor rájönnek, hogy nemcsak támogatásban, hanem bizonyos kihívásban is részük lesz a terápia során, sokan elmenekülnek, másokban fölmerül, hogy elmeneküljenek, mégsem teszik. Hosszú, nehéz és gyakran sikertelen folyamat, míg a beteg megtanulja, hogy igazi megkönnyebbülést csak a nyíltság és az önfegyelem eszközétől remélhet. Ezért a pszichoterápiára, úgy mondjuk, "csábítani" kell a beteget. S azt is mondhatjuk egy beteg esetében, aki esetleg már egy-két éve jár a pszichiáterhez: "Még nem kezdte meg a terápiát." A pszichoterápiában a nyíltságot különösen elősegíti (vagy kierőszakolja, ez már az állásponttól függ) az ún. szabad asszociációs módszer. Ilyenkor a betegnek azt mondja a terapeuta: "Mondjon ki mindent, ami az eszébe jut, bármilyen lényegtelennek, jelentéktelennek, fájdalmasnak vagy zavarba ejtőnek érzi is. Ha egyszerre két dolog jut az eszébe, arról beszéljen, amelyiktől inkább húzódozik." Ezt könnyű mondani, de nehéz végrehajtani. Persze aki következetesen törekszik rá, rendszerint gyorsan halad. Sokan azonban csak tettetik a szabad gondolattársítást, fennhangon beszélnek erről-arról, de a lényegi részleteket gondosan kihagyják. Elképzelhető, hogy egy asszony egy álló órán át folyamatosan beszél kellemetlen gyermekkori élményeiről, de nem említi meg, hogy reggel a férje felelősségre vonta, amiért a bankszámlájukról túl nagy összeget vett föl. Az ilyen betegek azt kísérlik meg, hogy a terápiás foglalkozást egyfajta sajtókonferenciává alakítsák át. Legjobb esetben is csak az idejüket vesztegetik, s rendszerint körmönfont módon hazudoznak.
Ahhoz, hogy egyének vagy akár szervezetek esetében valódi nyíltságról beszélhessünk, mindenki számára nyitottnak kell lenniük; sajtóértekezletek nem elégségesek. A teljes becsületesség a harmadik dolog, amit az igazsághoz való feltétlen ragaszkodás jelent. Állandóan és soha véget nem érő módon szemmel kell tartanunk önmagunkat, csak így biztosíthatjuk, hogy az emberekkel való közlekedésünk - nem csupán abban, amit mondunk, de abban is, ahogyan mondjuk - az emberi lehetőségekhez mérten a lehető legnagyobb mértékben tükrözze az általunk ismert valóságot és igazságot.
Ez a fajta becsületesség sem szerezhető meg fájdalommentesen. Amikor Nixon elnök hazudott a Watergate-iigyben, ez lényegében nem különbözött egy négyéves gyerek hazugságától, aki nem vallja be, hogy ő verte le a lámpát, amely összetört. Miután a kihívás természete szerint rendszerint jogos, a hazugság arra tett kísérlet, hogy az ember elkerülje a neki kijáró szenvedést, s mint ilyen, idegi megbetegedéshez vezethet.
A megkerülés fölvet egy másik témát: az út "levágását". Amikor valaki ki akar kerülni egy akadályt, olyan utat keres, amely könnyebb s így gyorsabb is: azaz levágja az utat. Mivel hiszem, hogy az ember létének célja a lélek fejlődése, természetszerűleg hiszek a haladásban is. Úgy helyénvaló, hogy az ember olyan gyorsan és olyan mértékben fejlődjön, amennyire csak képes erre. így aztán helyénvaló az is, ha "lerövidítjük" az utat. De csak legitim módon helyes ezt megtenni. S az emberek majdnem olyan szorgalommal kerülik el az út levágását, amikor pedig min- den mellette szól, hogy megtegyék, mint amennyi szorgalommal keresik azokat a helyzeteket, amikor helytelenül "vághatják le" az utat. így például az út helyes "levágása", ha a diák vizsgára készülve nem magát a könyvet olvassa el, hanem csak szinopszisát. Ha a szinopszis jó, a könyv lényege fölfogható így is, és rengeteg idő meg energia takarítható meg. A puskázás azonban már nem elfogadható mód, bár szerencsés esetben szintén átsegítheti a diákot a vizsgán. Ekkor azonban nem tettünk szert a lényegi ismeretekre, s a vizsga eredménye hamis. Ha ez a vizsga diplomához juttatta a hallgatót, diplomához, mely további életének alapjául szolgál, úgy egész élete hazugságon nyugszik, s gyakran ennek a hazugságnak a fenntartásával és megvédésével telik el.
A valódi pszichoterápia helyénvaló "útlevágás", melynek létezéséről az emberek gyakran nem vesznek tudomást. Az emberek leggyakrabban úgy racionalizálják ellenérzéseiket a pszichoterápiával szemben, hogy azt mondják: "Attól tartok, mankóként lenne segítségemre, s nem akarom mankó segítségével élni az életemet!" Ez azonban rendszerint csak komolyabb félelmek palástolására szolgál. A pszichoterápia csak annyira mankó az életben, amennyire egy kalapács és egy zacskó szög mankó egy ház építésénél. A házépítés talán megoldható kalapács és szögek nélkül is, de az eredmény aligha lesz kielégítő. Ritka az olyan ács, aki felpanaszolná, hogy munkájában szüksége van kalapácsra és szögekre. Ugyanígy, a lélek fejlődése elképzelhető pszichoterápia nélkül is, de így gyakran feleslegesen unalmas, hosszú és nehéz. Többnyire értelmesebb dolog a segédeszközök felhasználása. Ugyanakkor a pszichoterápiát sem mindig helyes módon használják fel az emberek, ami a leggyakrabban olyan szülők esetében fordul elő, akik gyermekük számára keresnek terapeutát. Azt akarják, hogy a gyerek valamilyen értelemben megváltozzék: ne szedjen kábítószert, ne legyenek dührohamai, ne hozzon haza rossz érdemjegyeket stb. Vannak szülők, akik maguk kifogyván az ötletekből, azért fordulnak pszichoterapeutához, hogy segítsen, s őszintén együtt kívánnak működni vele. Mások tisztában vannak a gyerek problémájával, s a terapeutától egyfajta csodát várnak, azt, hogy a probléma alapvető okának érintése nélkül oldjon meg mindent. Például előfordul, hogy a szülők nyíltan megmondják a pszichiáternek: "Tudjuk, hogy a házasságunkban nincsen minden rendjén, s ennek van valami köze a gyerek problémájához. Mindazonáltal ne a házasságunkkal foglalkozzon, nem mi akarunk terápiára járni: azt szeretnénk, ha a fiunkon segítene, hogy boldogabb legyen." Mások kevésbé nyíltak. Amikor megjelennek, látszólag minden együttműködésre hajlandók, de amikor a pszichiáter felhívja a figyelmüket arra, hogy a gyerek gondja szülei életmódja iránt érzett haragjának megnyilvánulása, azt válaszolják: "Nevetséges, hogy gyökeresen megváltozzunk a gyerek miatt!" S ilyenkor távoznak, más pszichiátert keresnek fel, aki esetleg valóban ajánl valamilyen fájdalommentes álmegoldást. Ennek a típusnak a szélsőségesei esetleg így beszélnek: "Mindent megtettünk a fiunkért, amit csak lehetett, négy különböző pszichiáterhez is elvittük, mindhiába."
Az emberek persze nemcsak önmaguknak, hanem másoknak is hazudnak. Az életben használt térkép átrajzolását nemcsak környezetünk, hanem magunk is sugallhatjuk. A megszámlálhatatlanul sok hazugság két leggyakoribb, legerőteljesebb és legkárosabb példája: "Mi tényleg szeretjük a gyereket!" "A szüleink valóban szerettek minket!" Persze a szülők többnyire valóban szeretik a gyerekeiket, de amikor mégsem, akkor hihetetlen erőfeszítésekre képesek annak érdekében, hogy ezt ne kelljen felvagy beismerniük. Én gyakran úgy utalok a pszichoterápiára, mint "igazság-játék"-ra vagy "becsíiletesség-játék"-ra, mert egyebek között az a dolga, hogy a betegeket szembesítse valótlan állításaikkal. Az elmebeli megbetegedések egyik gyökere azoknak a hazugságoknak a rendszere, amelyeket elhiszünk vagy elhitetünk magunkkal. Ezeket a gyökereket csak a teljes őszinteség légkörében lehet megvizsgálni. E légkör megteremtéséhez pedig elengedhetetlen, hogy a terapeuta kialakítsa betegeiben az őszinteség és a nyíltság képességét. S hogyan is várhatnánk el a betegtől a járulékos fájdalmak elviselését, ha mi magunk nem szenvedünk vele együtt? Csak az vezethet, aki maga megy elöl.

 

sery68 - Főoldal.