Önismeret, szabadság.

"Az, aki ismeri önmagát, édes;
már maga, a jelenléte is olyan, mint a méz."
(Osho: Metafizika)




lap tetejére

Az alfa és az ómega

Továbbra is nyitva áll a kérdés: honnan jön a szeretet? Vagy, az előbb elmondottak alapján általánosabb formában: honnan jön az evolúciós erő? S ehhez még hozzáadhatjuk a kegyelem eredetével kapcsolatos értetlenségünket is. Mert míg a szeretet tudatos, a kegyelem nem az. Honnan jön tehát ez a külső erő? A kérdésre a tudomány nem tud válaszolni, mint ahogyan azt sem képes megválaszolni, hogy honnan van a liszt, az acél vagy a féreg. Nem csupán arról van szó, hogy a kérdés túlságosan megfoghatatlan, de túlságosan alapvető is a tudomány számára. Nem is ez az egyetlen alapvető kérdés, amelynek megválaszolására a tudomány képtelen. Nem tudjuk például, hogy valójában mi is az elektromosság. Vagy hogy eredetileg honnan jön az energia. Vagy honnan a világegyetem. Talán egy napon a tudomány választ ad ezekre az alapvető kérdésekre. Addig csak elméleteket, hipotéziseket tud fölállítani. A kegyelem csodájának magyarázatára állítjuk föl Isten létezésének teóriáját, egy olyan Istenét, aki azt akarja, hogy fejlődjünk, aki szeret minket. Sokaknak ez a feltevés túl könnyűnek, túl egyszerűnek, gyerekesnek és naivnak tetszik. De mi más lehetőségünk van? Nem kaphatunk választ, ha fel sem tesszük a kérdést. Lehet, hogy egyszerű, de még senkinek sem sikerült jobb hipotézist felállítania. Amíg nem jelenik meg jobb feltevés, addig vagy ezt választjuk, vagy a teoretikus vákuumot. S ha ezt a feltételezést komolyan vesszük, ráébredünk, hogy a szerető Isten alapvetéséből következő filozófiai rendszer már nem is olyan egyszerű. 128 222 Ha föltesszük, hogy a szeretet képességét, a fejlődés vágyát Is- ten valamilyen módon "belénk leheli", meg kell kérdeznünk, mivégre teszi. Miért akarja Isten, hogy fejlődjünk? Mi a fejlődés célja? Mit akar tőlünk Isten? Nem szándékozom bonyodalmas teológiai levezetéseket alkalmazni, s a hozzáértőknek meg kell bocsátaniuk, hogy egy huszárvágással túlteszem magam a formális teológia számos érvén és ellenérvén. Mert akármennyit érvelünk is, és kerülgetjük a forró kását, aki hisz Istenben, aki szereti az embereket, előbb-utóbb elérkezik a rettentő feltevéshez: Isten azért akarja, hogy az ember fejlődjön, hogy maga is Istenné váljon. Isten a fejlődés célja. Az evolúciós erőnek Isten az eredője és a célja. Ezt fejezi ki a Biblia: Isten az alfa és az ómega, a kezdet és a vég. Amikor a feltevést rettentőnek neveztem, még enyhén fejeztem ki magam. Az elképzelés nagyon régi, s az emberek milliószámra esnek pánikba e lehetőség elől. Soha gondolat nem rótt még az emberi elmére ilyen súlyos terhet. Nem mintha nehéz lenne fölfogni, mert maga az egyszerűség, hanem azért, mert aki hisz benne, annak mindenét oda kell adnia. Könnyű abban a hitben élni, hogy van valahol egy kedves, öreg Úristen, aki gondot visel ránk, hatalma magasságából, amit mi soha meg sem közelíthetünk. Jóval nehezebb azonban abban a hitben élni, hogy Istennek éppen az a célja velünk, hogy felemelkedjünk hozzá hatalomban, bölcsességben, egyéniségben. Ha lehetségesnek hiszsziik ezt, akkor a hit természetéből fakadóan kötelességünk, hogy megkíséreljük megvalósítani. Erre a kötelességre azonban nem vágyunk. Ennyit nem akarunk dolgozni. Nem akarjuk Isten felelősségét felvállalni. Nem akarunk állandóan gondolkozni. S amíg úgy hisszük, hogy Isten bölcsessége számunkra elérhetetlen, kényelmesen élhetünk, nem kell a fejlődésnek mindig magasabb és magasabb szintjére törekednünk, megmaradhatunk egyszerű embereknek. Isten az égben van, mi idelent a Földön - a kettő sohasem lesz ugyanaz, meghagyjuk neki az evolúció felelősségét és a világegyetem irányítását. Nekünk elég, ha biztosítjuk a békés öregkort, remélhetőleg jó egészségben, unokák és déduno
kák körében; ezen túl fölösleges is erőlködnünk. E célok sem olyan könnyűek, nem kell őket lenézni. De amint abban hiszünk, hogy az ember számára lehetséges, hogy istenné váljon, nincsen többé nyugalmunk, sohasem mondhatjuk, hogy munkánkat bevégeztük. Mindig a bölcsesség és a hatékonyság magasabb fokára kell törekednünk. Ez a hit bezár minket a fejlődés egy életre szóló taposómalmába. Fel kell vállalnunk Isten felelősségét. Aligha csodálatos, hogy ez a hit nem népszerű. Az az elképzelés, hogy Isten azért törődik fejlődésünkkel, mert azt akarja, hogy hozzá hasonlóvá legyünk, elkerülhetetlenné teszi, hogy szembenézzünk saját renyheségünkkel.

  • Az entrópia és az eredendő bűn

  •  

    sery68 - Főoldal.