
A tudományos szemellenző
A pszichiátriai gyakorlatban némelykor előfordulnak olyan esetek,
amikor a beteg furcsa látászavarral fordul orvoshoz. A betegek
csak igen kis területet látnak, közvetlenül maguk előtt. Két
egymás mellett lévő tárgyat nem látnak egyszerre, csak vagy az
egyiket, vagy a másikat tudják fókuszba hozni, s el kell fordítaniuk
a fejüket, ha a másik tárgyra akarnak nézni. A beteg, panaszának
leírásakor, többnyire az alagút hasonlatát hívja segítségül:
úgy lát, mondja, mintha alagúton át nézne, melynek végén csak
kis körben van fény. E rendellenesség vizsgálatakor rendszerint
semmiféle szomatikus magyarázat nem lelhető fel. Olyan dolog
ez, mintha a beteg valamilyen okból nem akarna többet látni,
mint ami egyenesen és közvetlenül a szeme előtt van.
A másik oka annak, hogy a tudós a fürdővízzel együtt gyakran
kiönti a gyereket is, az, hogy egyszerűen nem látja a gyereket.
Sok tudós nem látja meg Isten valóságának bizonyítékait. Egyfajta
alagútlátásban szenvednek, s maguk fabrikálta pszichés szemellenzőik
megakadályozzák őket abban, hogy a szellem országába
pillantsanak.
E tudományos "alagútszindróma" számos okból vezethető le.
Most két olyan okot szeretnék taglalni, amelyek a tudományos
hagyományban keresendők. Az első módszertani kérdés. A tapasztaláshoz,
megfigyeléshez és bizonyíthatósághoz való dicséretes
ragaszkodásában a tudomány mindig is hangsúlyozta a mérhetőséget.
A mérés lehetővé tette a tudomány számára, hogy óriási
lépéseket tegyen az anyagi világegyetem megismerésében. Sikere
a mérést egyfajta tudományos bálvány rangjára emelte. Ennek
eredményeképpen sok tudós nem csupán szkeptikusan fogad
mindent, ami nem mérhető, de gondolkodás nélkül elutasít
128 188
ja. Mintha azt mondaná: "Amit nem mérhetünk meg, azt nem ismerhetjük;
amit pedig nem ismerhetünk meg, azzal felesleges
törődnünk, tehát: ami nem mérhető, az érdektelen." így a tudományos
vizsgálódás túlságos gyakorisággal zár ki mindent, ami
megfoghatatlan vagy annak látszik, természetesen Isten létezésének
kérdését is.
Szerencsére az utóbbi időben a tudományon belül is megjelentek
irányzatok, amelyek kérdésessé teszik ezt a felfogást. Az
egyik a mérőműszerek hallatlan kifinomulása. Az olyan műszerekkel,
mint az elektronmikroszkóp, a spektrofotométer, a számítógépek
stb. ma olyan összetett jelenségek megmérésére képes
a tudomány, amelyek néhány évtizeddel ezelőtt még megmérhetetlenek
voltak. A tudomány látótere ennek megfelelően
bővül. Ha ez így megy tovább, hamarosan talán elmondhatjuk,
hogy semmi sem megismerhetetlen, amennyiben mindig meg lehet
alkotni a tanulmányozandó tárgy vizsgálatának megfelelő
módszerét.
A másik fejlemény, amely megmenthet a szemellenzős látásmódtól,
a paradoxonok létezésének tudományos felfedezése a
közelmúltban. Száz évvel ezelőtt a paradoxon még hibás gondolkodásra
utalt, de a fény természetének, az elektromágnesességnek,
a kvantummechanikának és a relativitáselméletnek a megismerésével
a tudomány eljutott annak megértéséig, hogy bizonyos
szinten a valóság paradox. J. Robert Oppenheimer így ír:
"A látszólag legegyszerűbb kérdésekre sem tudunk majd válaszolni,
s ha mégis, akkor válaszunk inkább egy különös katekizmusra
emlékeztet majd, mint a természettudományok szó
kimondó igenlésére vagy tagadására. Ha például feltesszük a
kérdést, vajon az elektron változatlan marad-e, a válasz nem.
Ha megkérdezzük, hogy az elektron helyzete változik-e az idő
függvényében, a válasz ismét nem. Ha azt kérdjük, hogy az
elektron nyugalmi állapotban van-e, a válasz megint csak
nem, s ha azt kérdjük, mozgásban van-e, a válasz még egyszer
nem. Buddha adott hasonló válaszokat, amikor az én halál
128
utáni állapotáról kérdezték; mindenesetre ezek a válaszok aligha
felelnek meg a XVII. és XVIII. század tudományos hagyományának.
"*
A misztikusok minden korban paradoxonokban beszéltek. Lehetséges
volna, hogy lassan föltárul a vallás és a tudomány átfedése?
Egyazon nyelven kezdünk beszélni az olyan megállapításokkal,
mint amilyenek például a következők is: "Az ember halandó
és halhatatlan"; "A fény hullám és anyagi természetű egyszerre."
Valóban lehetségesnek látszik, hogy az a szellemi fejlődés,
amely a vallásos babonából a tudományos szkepticizmusba
lép át, végül elérheti a vallásos valóságot?
A vallásnak és a tudománynak ez a találkozási lehetősége korunk
legizgalmasabb intellektuális eseménye. De még csak most
kezdődött el. Túlnyomó részében mind a vallás, mind a tudomány
megmarad saját elkülönült világának korlátolt látóterében.
Vegyük például a csodákat. A csodának már a gondolata is anatéma
a tudósok szemében. Az elmúlt négyszáz évben a tudomány
megfogalmazott néhány ún. természeti törvényt, például hogy
"két tárgy tömegével egyenes arányban és a közöttük lévő távolsággal
fordított arányban vonzza egymást". Vagy: "Energia nem
lesz, nem vész el, csak átalakul." E természeti törvények azonban
végül a tudományos világ bálványaivá váltak, akár a mérés. Min-
den jelenség, ami nem magyarázható tudományosan, szükségszerűen
valótlan. A módszertanban így szól a tudós: "Amit nagyon
nehéz megvizsgálni, azt már nem is érdemes." A természeti
törvények tekintetében a mondás így szól: "Amit nagyon nehéz
megérteni, az már nem is létezik."
Az egyház valamivel szabadabban gondolkodott: "Ami nem magyarázható
tudományosan, az csoda, csodák pedig léteznek." De
létezésük hivatalos elismerésén túl az egyház nem érezte szükségét,
hogy alaposabb vizsgálatnak vesse alá a csoda jelenségét.
*J. Robert Oppenheimer: Science and the common understanding. New York,
Simon and Schuster, 1953. 40.
191
A vallásos magatartás szerint a csodákat fölösleges tudományosan
vizsgálni, el kell fogadni őket mint Isten cselekedeteit. A vallás
nem akarta, hogy a tudomány alapjaiban rázza meg, a tudomány
pedig nem akarta, hogy ugyanezt cselekedje vele a vallás.
így például minden valamirevaló szentnek kutya kötelessége,
hogy kézrátétellel gyógyítson, de az egyház még sohasem ajánlotta
föl az orvosoknak, hogy együttes erővel vizsgálják meg ezt
a jelenséget. A tudomány sem sietett hasonló ajánlattal fölkeresni
az egyházat. Ehelyett kijelentette, hogy csodálatos gyógyulás
nem létezik, s ha valaki mégis látszólag csodálatos módon meggyógyult,
akkor vagy nem is volt beteg, vagy betegsége hisztérikus
s nem szomatikus volt, vagy eleve rossz volt a diagnózis.
Szerencsére akadt néhány komoly tudós, orvos és az igazság vallásos
keresője, aki elkezdett vizsgálni olyan jelenségeket, mint
amilyen a sejtburjánzás spontán visszafejlődése vagy a pszichikai
gyógyítás néhány sikeres esete.
Amikor tizenöt évvel ezelőtt elvégeztem az orvosi egyetemet,
bizonyos voltam benne, hogy csodák nincsenek. Ma bizonyos
vagyok benne, hogy bőven akadnak. Ez a változás két, egymással
karöltve munkálkodó tényező hatására következett be. Részint
rengeteg olyan tapasztalatom volt klinikus gyakorlatomban,
amely első pillantásra magától értetődő volt, de amelyre nem találtam
logikus magyarázatot - azaz csodálatos volt. Mindeme tapasztalat
révén jutottam el addig a feltételezésig, hogy létezhet
csoda. Ez a feltételezés tette számomra lehetővé, hogy a mindennapi
életben meglássam a csodát. Minél inkább kerestem, annál
gyakrabban találtam rá. Ha van valami, amit a könyv hátralévő
részétől remélek, akkor az az, hogy az olvasóban megvan a csodálatos
fölismerésének képessége. Erről a képességről nemrégiben
így írt könyvében Michael Stark és Robert Washburn:
"Az önmegvalósítás egy sajátos tudatból születik, s abban érik
meg. A tudatnak ezt a sajátos formáját sokan és sokféleképpen
írták le. A misztikusok a divináció és a világ tökéletessége felismerésének
nevezték. Richard Bucke kozmikus tudatnak ne
128 192
vezte; Buber az Én-Te viszonylat vonatkozásában határozta
meg, míg Maslow a létezésismeret címkéjét ragasztotta rá. Mi
Uszpenszkij kifejezését fogjuk használni: a csodálatos fölismerése
A csodálatos szó nemcsak rendkívüli jelenségeket jelöl,
hanem mindennapiakat is, mert bármi kiválthatja ezt a tuda
tot, ha kellő figyelmet szentelnek a jelenségnek. Amint a percepció
felszabadul a prekoncepció és az érdek befolyása alól, szabadon
szemlélheti a világot annak valóságában, és beláthatja
inherens nagyszerűségét... A csodálatos fölismerésének képességéhez
nem szükséges hit. Semmi más nem kell hozzá, mint az,
hogy az ember teljes figyelemmel vegye szemügyre a világ örökké
jelenvaló jelenségeit, amelyeket többnyire éppen állandó jelenvalóságuknál
fogva tekintenek maguktól értetődőeknek. A világ
csodája bármiben megtalálható, saját testünk legapróbb részecskéiben
éppen úgy, mint a világegyetemben, vagy a kettő és
minden más szerves összefüggésében... Egy érzékeny egyensúlyú
ökoszisztéma (környezetrend) részei vagyunk, amelyben a kölcsönös
függés karöltve jár az egyéniséggel. Individuumok vagyunk,
mindazonáltal részei egy nagyobb egésznek, melynek
nagyságát és nagyszerűségét nem lehet leírni. A csodálatos fölismerésének
képessége az önmegvalósítás szubjektív szubsztanciája
(alanyi lényege), az a gyökér, melyből az ember legmagasabb
rendű jellemzői és tapasztalása szökken szárba. "*
Azt hiszem, hogy a csodákról gondolkodván túlságosan drámai
elvárásaink voltak. Az égő csipkebokorra gondoltunk, a megnyíló
tengerre, az égből megdördülő hangra. Ehelyett a mindennapokban
kell szétnéznünk, ha csodát keresünk, nem feledkezve
meg közben a tudományos beállítottságról. A következő részben
ezt fogom tenni, ebben az értelemben vizsgálom meg a pszichiátriai
gyakorlatban fölmerülő jelenségeket, amelyek elvezettek
a kegyelem rendkívüli jelenségének megértéséhez.
*Michel Stark-Robert Washburn: Beyond the norm: A speculative model of self-
realization. Journal of Religion and Health, 1977. 16. No 1. 58-59.
De valamire még figyelmeztetnem kell! A tudomány és a vallás
közös területe ingoványos talaj. A csodálatosnak olyan megnyilvánulási
formáival fogunk foglalkozni, mint az érzékeken túli
felfogás, a "pszichikain túli", a "normálison túli" jelenségek. Fontos,
hogy ne veszítsük el a fejünket. Nemrég részt vettem egy konferencián,
amelyen a hittel való gyógyításról volt szó, s ahol nem
egy igen iskolázott előadó anekdota szintű bizonyítékokat hozott
föl arra, hogy ő maga vagy más csodálatos gyógyító képességekkel
rendelkezik. Bizonyítékaik valójában nem feleltek meg a szigorú
tudományos gondolkodásnak. Ha valaki gyógyító szándékkal
helyezi kezét egy gyulladt ízületre, s a gyulladás másnapra lelohad,
ebből még nem következik, hogy a kettő között okozati
összefüggés áll fönn. Az ízületi gyulladás előbb-utóbb általában
lelohad, lassan vagy hirtelen, függetlenül a kezeléstől. Az egyidejű
történés még nem jelent okozati kapcsolatot. Éppen azért,
mert ez a terület ingoványos, helyénvaló az egészséges szkepticizmus;
nehogy félrevezessük magunkat és másokat is. Mivel a
rendkívüli jelenségek vizsgálatának bajnokai között olyan gyakori
a tudománytalan megközelítés, a szigorúbb vizsgálódók könynyen
arra a következtetésre jutnak, hogy e jelenségek létezése és
vizsgálata komolytalan dolog. Sokan próbálnak nehéz kérdések
re könnyű válaszokat találni; népszerű tudományos elméleteket
vallási tézisekkel párosítanak, nagy reményekkel, de meggondolatlanul.
Az a tény, hogy sok ilyen párosítás helytelen, még nem
jelenti azt, hogy a párosítás alapjában véve elvetendő. De amilyen
fontos, hogy a tüzetesen vizsgálódó szem látóterét ne korlátozzuk
szemellenzővel, annyira lényeges az is, hogy kritikus képességeinket
és szkepticizmusunkat ne homályosítsa el a szellem
országának ragyogása.