Önismeret, szabadság.

"Az, aki ismeri önmagát, édes;
már maga, a jelenléte is olyan, mint a méz."
(Osho: Metafizika)




lap tetejére

DR. M. SCOTT PECK

A járatlan út

A szeretet, a hagyományos értékek és a szellemi fejlődés új pszichológiája

A kegyelem és az elme megbetegedése:
Oresztész mítosza

Az elme megbetegedéseiről több, látszólag összefüggéstelen kijelentést tettem. "A neurózis a szükséges szenvedést helyettesíti." "Az egészséges elme nem más, mint a valósághoz való feltétlen ragaszkodás." "Az elme megbetegedése akkor jelentkezik, amikor a tudatos akarat lényeges mértékben tér el Isten akaratától, amely azonos a tudatalatti akarattal." Vizsgáljuk meg most a kérdést alaposabban, hogy e látszólag összefüggéstelen elemek összeálljanak. Életünket egy valós világban éljük. Hogy jól éljünk, szükséges, hogy a lehető legjobban megértsük a világot. Ez a megértés nem könnyű. A valóság és a valósággal vállalt viszonyunk számos eleme kellemetlen és fájdalmas számunkra. Csak a szenvedés és az erőfeszítés vezethet el a megértésig. Ezt mindannyian szívesen elkerülnénk, ki kisebb, ki nagyobb mértékben. Bizonyos kellemetlen tényeket kilökünk tudatunkból. Azaz: megpróbáljuk tudatunkat oltalmazni a valóságtól. Erre különböző módszereket alkalmazunk, amelyeket a pszichiátria védekező mechanizmusnak nevez. Mindannyian alkalmazzuk a védekező mechanizmusokat, így korlátozva tudatosságunkat. Ha lustaságból vagy a szenvedéstől való félelemből sikeresen védelmezzük tudatunkat, a világról alkotott képünk igen kevéssé fog hasonlítani a való világhoz. S mivel értelmünk szabja meg cselekedeteinket, az utóbbiak sem lesznek a valóságnak megfelelőek. Amikor ez az állapot elér egy bizonyos mértéket, környezetünk is fölismeri, hogy "nem vagyunk kapcsolatban a valósággal", és elmebetegnek tart bennünket, bár mi valószínűleg meg vagyunk győződve elménk egészséges voltáról. (Természetesen az elmebetegségnek ez a beállítása nagyon is leegyszerűsíti a problémát, amennyiben nem veszi tekintetbe azokat a szomatikus vagy biokémiai okokat, amelyek bizonyos elmebetegségekben elsőrendű szerepet játszanak. S azt is meg kell jegyezni, hogy egyes embereket a környezetük éppen azért nem tart normálisnak, mert náluk sokkal na 128 gyobb mértékben vannak kapcsolatban azzal a valósággal, amelyet egy beteg társadalom esetleg egészében nem ismer fel.) A környezetnél jóval előbb figyelmeztet minket a tudatalatti. Jelt adhat rossz álommal, szorongásos rohamokkal, depresszióval vagy más szimptómák útján. A tudatalatti - mint azt már többször elmondtam - bölcsebb, és segíteni akar. így az elmebetegség szimptómái a kegyelem megnyilvánulásai is egyben, megnyilvánulásai annak az erőnek, "amely a tudaton kívül ered, s lelki fejlődésünket segíti elő". A depresszió jelenségének taglalásakor már elmondtam, hogy a jelenség nem más, mint annak jelzése, hogy a szenvedő alanynyal valami baj van, s nagyobb helyreigazítás szükségeltetik. Ezt több leírt eset is bizonyítja: az elme megbetegedése azt jelzi, hogy az egyén a rossz úton halad, s lelki fejlődése veszélyeztetve van. Betsy roppant kedves és intelligens, huszonkét éves asszony volt, csendes és szinte szűzies. Súlyos szorongásos rohamoktól szenvedett, ezért keresett fel. Egyetlen gyermeke volt egy katolikus munkásházaspárnak, akik élére rakták a garast, hogy lányukat egyetemre küldhessék. Az első év után azonban Betsy otthagyta az egyetemet, bár előmenetele kiváló volt, és elhatározta, hogy feleségül megy a szomszéd fiúhoz, egy fiatal szerelőhöz. Egy közértben lett pénztáros. Két évig minden jól ment, aztán megérkeztek az első szorongásos rohamok, minden előjel nélkül, teljesen váratlanul. Sohasem lehetett előre tudni, mikor jelentkeznek, illetve mindig olyankor jelentkeztek, amikor férje nélkül tartózkodott a lakáson kívül. így jelentkezhetett a roham munkája közben, bevásárlás közben vagy amikor az utcán sétált. Szörnyű, pánikszerű félelem fogta el ilyenkor, olyan erővel, hogy abbahagyta, amit éppen csinált, és hanyatt-homlok rohant haza vagy férje munkahelyére. A szorongás csak akkor csillapodott, amikor hazaért vagy férjével együtt volt. Szorongásos rohamai miatt arra kényszerült, hogy fölmondja állását. A körzeti orvos nyugtatói semmit sem használtak, s Betsy ezek után fordult hozzám. "Nem tudom, mi bajom van" - siránkozott. 239
"Az életemben minden a legnagyobb rendben van. A férjem jó hozzám. Szeretjük egymást. A munkámat is élveztem. Most min- den szörnyű. Nem tudom, miért történt ez velem. Úgy érzem, hogy meg fogok őrülni. Kérem, segítsen rajtam, hogy megint olyan lehessek, mint voltam, hogy minden olyan jó lehessen, mint volt." Persze a kezelés során Betsy rájött, hogy a dolgok nem is voltak olyan jók. Elsősorban is kiderült, hogy bár férje kétségkívül jó hozzá, bizonyos megnyilvánulásai ingerültté teszik. Bárdolatlan volt. Érdeklődési köre roppant szűk. A szórakozás számára a televíziózásból állt. Untatta feleségét. Aztán Betsy arra is rájött, hogy a pénztárosnői munkakör is untatta. így fölmerült a kérdés, hogy voltaképpen miért cserélte föl az egyetemet egy ilyen ingerszegény életmódra. "Hát - mondta - egyre kényelmetlenebbül éreztem magam. A többiek túl sokat törődtek a kábítószerekkel és a szexszel. Másként gondolkoztak. Nemcsak a fiúk, akik le akartak fektetni, hanem a barátnőim is. Úgy gondolták, naiv vagyok. Végül én magam is kezdtem elbizonytalanodni, kezdtem nem hinni az egyházban, sőt megkérdőjeleztem a szüleim értékrendjét is. Azt hiszem, végül megijedtem." Betsy ekkor kezdett el gondolkozni a terápiában azon, hogy miért is hagyta ott az egyetemet. Végül újra beiratkozott. Szerencsére a férje is képes és hajlandó volt arra, hogy feleségével együtt fejlődjön, és maga is egyetemi tanulmányokba kezdett. Mindketten gyors ütemben tágították látókörüket, és Betsynek megszűntek a szorongásos rohamai. Ezt a meglehetősen tipikus esetet több szempontból is megítélhetjük. A szorongásos rohamok nyilvánvalóan az agorafóbia egyik formájának megnyilvánulásai voltak. (Az agorafóbia a nagy, nyílt terek keltette szorongás.) Agorafóbiája Betsy esetében a szabadság félelmét jelentette. Olyankor vette elő, amikor lakásán kívül volt, férje gátló hatása nélkül, szabadon. A szabadság félelme neurózisának lényegi eleme volt, azt is mondhatná valaki, hogy betegsége nem volt más, mint a szabadságtól való félelemből eredő szorongásos rohamok sorozata. Én azonban helytállóbbnak érzek egy másik megközelítést. Betsy szabadságfélelme jóval megelőzte szorongásos tüneteit. Ez a félelem késztette arra, 128 hogy otthagyja az egyetemet, és korlátozza fejlődésének folyamatát. Véleményem szerint Betsy már a szorongásos tünetek megjelenése előtt három évvel is beteg volt. Betegségének azonban nem volt tudatában, mint ahogyan annak sem, hogy mennyi kárt okoz magának fejlődése korlátozásával. Végeredményben a szorongásos rohamok révén tudatosult benne betegsége, s így közvetve - e szimptómák voltak felelősek azért is, hogy végül a fejlődés és a gyógyulás útjára lépett. Azt hiszem, hogy ez a séma minden elmebeli megbetegedésre áll. A betegség nem azonos tüneteivel. Az előbbi jóval előbb létezik az utóbbinál. A tünetek megjelenése már a gyógyulás kezdetét jelzi. Az a tény, hogy a tünetek kéretlen jelentkeznek, még inkább arra mutat, hogy a kegyelem megnyilvánulásaival állunk szemben - Isten ajándékával, vagy ha úgy tetszik: a tudatalatti üzenetével, amely önvizsgálatra és javulásra buzdít. Amint az a kegyelem esetében történni szokott, a legtöbb ember elutasítja, s nem figyel az üzenetre. Sokféle módon teszik ezt az emberek, de minden mód azt célozza, hogy elhárítsák maguktól betegségük felelősségét. Megpróbálják figyelmen kívül hagyni a tüneteket, mondván, hogy ezek csak afféle apróságok, amelyek időnként mindenkivel előfordulnak. Megpróbálják kikerülni azáltal, hogy otthagyják az állásukat, felhagynak az autóvezetéssel, más városba költöznek, abbahagynak bizonyos tevékenységeket. Megpróbálnak tüneteiktől fájdalomcsillapítókkal, alkohollal vagy kábítószerrel megszabadulni. S ha elismerik tüneteik létezését, a legkülönbözőbb módokon fogják a világot hibáztatni azok létezéséért - a nemtörődöm családot, a hazug barátokat, a pénzéhes vállalatot, a beteg társadalmat vagy a sorsot. Csak kevesen vannak, akik elfogadják a felelősséget szimptómáikért, fölmérik, hogy lelki rendellenességre utalnak, meghallgatják a tudatalatti üzenetét, és elfogadják a kegyet. Elfogadják saját elégtelenségüket, és megértik, hogy a gyógyulás érdekében erőfeszítést kell tenniük. Csak ők látják meg az eredményt, mint Betsy Róluk beszélt Krisztus a Hegyibeszédben: "Boldogok a lelki sze gények, mert övék a mennyeknek országa." 241
A kegyelem és az elmebetegség összefüggését nagyszerűen illusztrálja Oresztész és az Erinnüszök mítosza a görög mitológiában. Oresztész atreida volt, Atreusz unokája, annak az Atreusznak leszármazottja, aki hatalmasabb akart lenni az isteneknél. Ezért az istenek megátkozták minden ivadékát; ennek az átoknak a jegyében gyilkolta meg Klütaimnésztra férjét, Agamemnónt. így szállt az átok Oresztészre, aki a görög szokások szerint köteles volt megbosszulni atyja halálát. Ugyanakkor a görögök elképzelése szerint az anyagyilkosságnál nem volt nagyobb bűn. Oresztész gyötrődött: nem tudta, mitévő legyen. Végül megölte anyját, úgy érezte, hogy ezt kell tennie. Bűnéért az istenek rászabadították az Erinníiszöket, a bosszúállás, a mardosó lelkiismeret istennőit, akiket csak a bűnös lát és hall. Oresztész, az Erinníiszöktől üldözötten, szörnyű állapotban bolyongott, hogy valamiképpen bűnbocsánatot nyerjen. Sok év szenvedés után arra kérte az isteneket, szabadítanák meg az átoktól, mert immár megbűnhődött anyja meggyilkolásáért. Az istenek tanácskoztak. Apollón azzal érvelt, hogy mivel ő hozta Oresztészt olyan helyzetbe, hogy nem tehetett mást, mint hogy megöli szülőanyját, nem terheli valódi felelősség. Ekkor azonban fölpattant Oresztész, s védelmezőjének ellentmondva, így kiáltott: "Én öltem meg az anyámat, nem Apollón!" Az istenek elképedtek. Atreusz ivadékai közül eladdig egy sem vállalta magára a felelősséget, mind az isteneket hibáztatta. Végül az Areopagosz úgy döntött, hogy nem csupán fölmenti Oresztészt az atreidák átka alól, de az Erinníiszöket, a bosszúállás istennőit Eumeniszekké, "jóakaratú" istennőkké változtatja, így fordítva áldásra átkot, s így segítve hozzá Oresztészt sorsának jobbra fordulásához. A mítosz jelentése nem homályos. Az Eumeniszeket, a "jóakaratú istennőket" a "kegyelem hordozóinak" is nevezi a mitológia. Az Erinnüszök hallucinációja Oresztész őrületének magányos poklát jelképezi. Az átok azért változhatott áldássá, mert Oresztész hajlandó volt fölvállalni elmebetegsége felelősségét. Az Erinníiszöket nem igazságtalan büntetésnek látta, magát pedig nem a társadalom áldozatának. Az atreidák átka jól mutatja, hogy az 128 242 elmebetegség "családi ügy", apák és nagyapák bűnéért lakolnak meg az ivadékok. Oresztész azonban családját sem hibáztatta, holott ezt bízvást megtehette volna, nem hibáztatta sem az isteneket, sem a sorsot. Állapotát sajátjának ismerte el, és nekifogott, hogy meggyógyítsa magát. A folyamat hosszú volt de saját erőfeszítése révén meggyógyult, s ami gyötrődését okozta, bölcsességének forrása lett. Minden tapasztalt pszichoterapeuta látta már, hogyan valósul meg ez a mítosz a gyakorlatban, látta, ahogyan egy-egy beteg sikeres terápiája során az Erinnüszök Eumeniszekké alakulnak át. Az átalakulás nem könnyű. A legtöbb beteg félbehagyja a terápiát abban a pillanatban, amikor felfogja, hogy betegségéért és gyógyulásáért magának kell vállalnia a teljes felelősséget. Inkább maradnak betegek, és az isteneket okolják, mint hogy meggyógyuljanak, és ne okolhassanak senkit. Aki ennek ellenére is megmarad a kezelésben, annak még mindig meg kell tanulnia, hogyan kell felvállalnia a felelősséget. Ez roppant nehéz folyamat, melynek során a terapeuta minden egyes esetben megmutatja a betegnek, hogy mikor akar kibújni a felelősség alól, s ez így megy foglalkozásról foglalkozásra, hónapokig, esetleg évekig. A beteg, akár egy csökönyös gyerek, gyakran kézzel-lábbal tiltakozik a felelősség ellen, de végül is elfogadja. Nagyon ritka az a beteg, aki úgy kezdi a terápiát, hogy teljes mértékben vállalja felelősségét. A kezelés ilyenkor rövidebb, s bár így is eltarthat egykét évig, rendszerint zökkenőmentes; mind a beteg, mind a terapeuta számára kellemes folyamat. De akár könnyű a folyamat, akár nehéz, ha sikeres, az Erinnüszök átalakulnak Eumeniszekké. Aki sikeres terápián esett át, nemcsak gyermekkora és elődjei átkaitól szabadul meg, hanem egy új és más világban találja magát. Ami gond volt, most lehetőség. Ami gyűlöletes korlát volt, most izgalmas kihívás. Eleddig kellemetlen gondolatok fontos és kellemes felismerésekké válnak, eladdig eltaszított érzelmek az energia és az irányítás forrásává. A teher ajándéknak tűnik föl, beleértve a betegség tüneteit is. Gyakran így szól a beteg sikeres terápiája után: "A legjobb dolog, ami valaha történt velem, a dep
resszióm volt, illetve a szorongásos rohamaim." Bár a terápia után nem feltétlenül hisznek Isten létezésében, a legtöbb beteg határozottan érzi, hogy a szó nagyon is valódi értelmében a kegyelem részese lett.

  • Ellenállás a kegyelemmel szemben

  •  

    sery68 - Főoldal.