Önismeret, szabadság.

"Az, aki ismeri önmagát, édes;
már maga, a jelenléte is olyan, mint a méz."
(Osho: Metafizika)




lap tetejére

A hatalom természete

Ezen a ponton már megérthetjük a hatalom természetét. Gyakran félreértett téma. Ennek egyik oka, hogy kétfajta hatalom létezik: politikai és szellemi. A vallásmitológia gondosan elválasztja egymástól a kettőt. Buddha születése előtt a jósok azt mondták atyjának, hogy születendő gyermeke vagy a világ leghatalmasabb uralkodója lesz, vagy igen szegény emberként a világ legnagyobb szellemi vezetője. Vagy az egyik, vagy a másik, de semmiképpen sem mindkettő. A Sátán fölajánlotta Jézusnak "a világ minden országát és dicsőségét", de Jézus visszautasította, s inkább - látszólag tehetetlenül - meghalt a kereszten. A politikai hatalom abban áll, hogy másokat saját akaratára kényszeríthet valaki. Ez a hatalom vagy valamilyen pozíció, mint például a király vagy az elnök személye, vagy pénz. Nem a pozíciót elfoglaló embernek van hatalma, hanem a pozíciónak. Következésképpen a politikai hatalomnak semmi köze a jósághoz és a bölcsességhez. A szellemi hatalom viszont személyhez kötött, és senkit sem kényszerít semmire. Előfordulhat, hogy nagy szellemi hatalommal rendelkező emberek egyszersmind magas hivatalban is ülnek vagy gazdagok, de jobbára mégis inkább szegények, és nincs politikai hatalmuk. Mi tehát a szellemi hatalom lényege? A legnagyobb fokú tudatos döntőképesség. A tudat. A legtöbb ember csak félig tudatosan hoz döntéseket az életben. Nemigen értik saját indítékaikat, és nemigen vannak tisztában döntésük lehetséges szövődményeivel. Valóban tudjuk, mit teszünk, amikor egy új kliensei elfogadunk vagy elutasítunk? Tudjuk, mit cselekszünk, amikor megütünk egy gyereket, előléptetünk egy beosztottat vagy flörtölünk egy ismerőssel? Aki sokáig volt 233
jelen a politika arénájában, jól tudja, hogy a legnagyobb jó szándékkal hozott döntések gyakran rossz következményekkel járnak, míg néha a látszólag alantas indítékból követett politika is hasznosnak bizonyul. Ugyanez a helyzet a gyermeknevelésben. Jobb-e rossz okból jót cselekedni, mint jó okból rosszat? Gyakran akkor vagyunk leginkább a sötétben, amikor a legbiztosabbak vagyunk magunkban, és megfordítva. Mit tehetünk, a tudatlanság óceánjában hánykolódva? A nihilista azt mondja: semmit. Szerinte az egyetlen, amit tehetünk, hogy a hullámokra bízzuk magunkat, és tovább hánykolódunk - mint- ha a tengeren nem lehetne utat találni, amely értelmes úti célhoz vezet. Mások, saját elveszettségíik tudatában, azt remélik, hogy kikerülhetnek a tudatlanságból, és a tudat még magasabb fokára fejlődhetnek. Nekik van igazuk. Ez a magasabb rendű tudat azonban nem egyetlen perc műve. Apránként kell elérni, darabonként összeszedni, mindent meg kell figyelni, tanulmányozni - saját magunkat is. Az ember alázatos tanítvány. A lelki fejlődés útja egy életre szóló tanulás útja. Ha az ember ezt az utat őszintén és kitartóan követi, a tudás darabjai lassan összeállnak. A dolgok értelmet nyernek. Vannak persze zsákutcák, csalódások, téves következtetések, de lassan ként mégiscsak lehetséges a létezés mély megértése. S lassan el érhetünk odáig, amikor már tudjuk, hogy mit csinálunk. Ekkor teszünk szert a hatalomra. A szellemi hatalom alapjában véve örömforrás, a mester örö me. Nincs is annál nagyobb öröm, mint teljes mértékben tudni, hogy mit csinálunk, mint önmagunk szakértőjének lenni. Aki a legtöbbet fejlődött, az ért csak igazán az élet éléséhez. S van egy még nagyobb öröm: Isten közösségének öröme. Mert amikor va lóban tudjuk, hogy mit miért teszünk, részesei vagyunk Isten mindentudásának. Tudatos énünk sikeresen egyesült Isten elmé jével. Istennel együtt tudunk. Mégis, aki elért a lelki fejlődésnek erre a fokára, rendszerint egyfajta örömteli alázattal él. Mert annak is tudatában van, hogy tudata a tudattalanból ered. Tudatában van kapcsolatának az őt 234
tápláló gyökértörzzsel, a tudatalattijával, s tudja, hogy tudása a gyökérrel való kapcsolatából fakad. Az igazán hatalmas ember, ha hatalma forrása felől kérdik, mindig így fog válaszolni: "Hatalmam nem az enyém. Ami kevés hatalmam van, az egy nagyobb hatalom megnyilatkozása. Én csak vezetője vagyok ennek a hatalomnak, amely egyáltalán nem az enyém." Mondottam volt, hogy ez az alázat örömteli. Ennek az az oka, hogy a valóban hatalmas emberek, éppen azért, mert kapcsolatban állnak Istennel, énük terhének csökkenését tapasztalják. "Legyen meg a te akaratod, ne az enyém. Tégy engem eszközöddé." Ez a vágyuk. S az én ilyetén elvesztése egyfajta nyugodt eksztázist hoz magával, valamennyire hasonlót a szerelem érzéséhez. Tudatában vannak közelségüknek Istenhez, s ezzel megszűnik magányérzetük. Ez az úrvacsora.* A szellemi, lelki hatalom örömteli, de ugyanakkor rettentő is. Mert minél tudatosabb egy lény, annál nehezebb a cselekvés. Erről az első rész végén már említést tettem, a két tábornok példájában, amikor is el kell dönteniük, hogy harcba szálljanak-e csapataik. Az a tábornok, akinek számára csapatai csak hadászati egységet jelentenek, jól alszik döntését követően, a másik, aki a katonákban látja az embert is, hosszasan tépelődni fog. Mindannyian tábornokok vagyunk, hiszen minden egyes cselekedetünk befolyásolja az emberi civilizáció menetét. Annak eldöntése, hogy egy gyereket megdicsérjünk-e, avagy megbüntessünk, messze ható következményekkel járhat. Könnyű úgy cselekedni, hogy az ember a tudatosság alacsony szintjén áll. Minél magasabb fokú a tudat, annál több tényezőt kell figyelembe venni. Ugyanakkor minél többet tudunk, annál inkább előre látjuk cselekedeteink következményeit. Ám ha cselekedetünk minden lehetséges következményét előre akarjuk látni, teljes tehetetlenségre kárhoztatjuk magunkat. Ugyanakkor azonban a cselekvés hiánya is egyfajta cselekvés, s vannak olyan helyzetek, amikor a leghelyesebb, ha az ember nem tesz semmit; más helyzetekben *Communio (lat.) - közösség. - A ford. 128 ugyanez káros következményekkel járhat. így a lelki hatalom nem csupán tudat, hanem a döntésképesség megőrzése az egyre fokozottabb tudatosság mellett. Ez valóban isteni hatalom. De a közhiedelem ellenére a mindentudás nem teszi könnyebbé a döntést, ellenkezőleg. Aki Isten tudásának részese, részese gyötrődésének is. Még egy gond van a hatalommal: az egyedüllét. Sietek megkülönböztetni az egyedüllétet a magánytól. A magány a kapcsolatteremtés képességének hiányából fakad. Hatalommal bíró emberek körül vannak véve embertársaikkal, akik mindent megtesznek a kommunikáció érdekében: tehát az ilyen ember nem magányos, sőt olykor még vágyhat is a magányra. Az egyedüllét, értelmezésem szerint, a tudatosságban azonos szinten lévő társ hiánya. Az egyedüllét tekintetében még bizonyos hasonlóság is mutatkozik világi és lelki hatalom között. A szellemi hatalom csúcsán álló ember hasonló a politikai hatalom legfelsőbb birtokosához, amennyiben nem áll fölötte senki, senki sem mondja meg neki, mit hogyan kell tennie, nincsen kire hárítania a felelősséget. Mások adhatnak tanácsot, a döntést neki kell meghoznia, és a felelősséget is neki kell vállalnia. A szellemi hatalom egyedülléte még nagyobb. Miután a politikai hatalom birtokosai ritkán vannak a tudatosság magas fokán, környezetükben könynyebben találnak hasonszőrűekre. Elnököknek és királyoknak lehetnek cimboráik. De valószínűtlen, hogy a szellemi hatalom magasságában létező ember találjon a környezetében magához hasonlót. Az Újszövetség egyik legkeserűbb tanulsága, hogy Jézus Krisztus senkit sem talált, aki igazán megértette volna; még saját tanítványait sem tudta saját szintjére emelni. A bölcsebbje követte, de nem érte be vele, és a szeretet sem tudta feloldani egyedüllétét. Ez a keserű érzés minden olyan ember "közös" tapasztalata, aki a legtávolabbra jutott a lelki fejlődés útján. Ezt a terhet senki sem tudná elviselni, ha Isten közelségének érzete nem növekednék egyenes arányban.

  • A kegyelem és az elme megbetegedése: Oresztész mítosza

  •  

    sery68 - Főoldal.